آموزش طراحی چهره با مداد

مجموعه : هنر و هنرمند
آموزش طراحی چهره با مداد

طراحی چهره با مداد

 

شما عزیزان در طراحی صورت دچار مشکل هستید در این مقاله رفع ایرادات طراحی صورت را برای شما شرح می‌دهیم طراحي از چهره موضوعي كه مورد علاقه همۀ طراحان بوده و هست، مبحث طراحي از چهره هست. بسياري از افراد حتي پيش از آغاز به طراحي، تلاشهاي فراواني در اين زمينه داشته و فعاليتها و تمرينات مربوط به طراحي را منحصر به موفقيت در ترسيم چهره مي دانند.

 

به گزارش تالاب:براي طراحي از چهره لازم هست كه مدل مناسبي داشته باشيد. شما مي توانيد از اشخاص اطراف خودتان درخواست كنيد تا بعنوان سوژه با شما همكاري كنند، در غير اين صورت به كمك آينه ای به اندازه متوسط «كه از چهره خودتان كوچكتر نباشد» به طراحي از چهره خودتان بپردازيد. پس از كسب مهارت كافي، مي توانيد از روي تصاوير و عكسها نيز طراحي كنيد ولي در هر حال تأكيد ما بر طراحي از سوژه عيني هست، نه ذهني.

 

تناسبات چهره

براي طراحي از چهره، ابتدا بيضي تخم مرغي شكلي را بعنوان سر، در نظر گرفته، ترسيم نماييد. يك خط عمودي، دو نيمه چپ و راست چهره را به وجود مي آورد و با ترسيم يك خط افقي كه بيضي را به چهار قسمت مساوي تقسيم مي كند، محل چشم ها در چهره مشخص مي شود. چنانچه خط افقي را به پنج قسمت مساوي تقسيم كنيد، اندازه چشمها مشخص مي شود.

 

شما متوجه مي شويد كه فاصله بين دو چشم، برابر با يك چشم هست نيمه بالاي چهره را براي ابرو، پيشاني و موها در نظر گرفته و در نيمه پاييني به سراغ خط عمدي وسط چهره رفته و به كمك آن محل قرار گيري اجزاي ديگر چهره را پيدا مي كنيم.

 

اگر از خط افقي تا پايين بيضي را به دو نيمه تقسيم كنيم، نوك بيني بر روي اين نقطه واقع مي شود. از اين نقطه تا انتهاي بيضي را نيز به نسبت يك سوم و دو سوم علامت گذاري مي كنيم تا خط ميان لبها نيز مشخص شود.

 

طراحي از چشم ها

آموزش طراحی از چشم ها

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

پيش از آغاز به طراحي، تمرين دیدن را انجام دهيد. با دقت به چشمهاي خودتان در آينه نگاه كنيد، دو گوشه داخلي و خارجي چشم، نسبت سفيدي و سياهي كره چشم، حالت پلكها و حركت مردمك در سراسر چشم را بررسي نماييد.

 

با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع گوناگون «تماشاي تلويزيون، مطالعه، خشم، شادي، گريه،هيجان، تفكر و …» بپردازيد و آنها را بارها و بارها، هم به صورت ذهني و هم به صورت دیدن دقيق مرور كنيد. ويژگيهاي متفاوت چشم افراد سالخورده و كودكان را مقايسه نماييد.

 

• فرم ساده چشم شبيه يك بيضي هست كه دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجي، زاويه ای بسته دارد و تا سرحد تيرگي مردمك، مثلث كشيده ای را به وجود مي آورد.

 

• گوشه داخلي، زاويه بازتري دارد و نسبت به گوشه خارجي، شكل مثلث كوچكتري را به خود مي گيرد.

 

 

• مردمكها بدون استثنا شكل دايره دارند، در حالت نگاه عادي، قسمتي از مردمك زير پلك مخفی هست. پس مراقب آن باشيد كه دايره مردمك را به طور كامل ترسيم نكنيد، زيرا در اين حالت، چشمها حالت وحشت زده يا متعجب به خود مي گيرند.

 

• با حركت مردمك به سمت راست يا چپ، حجم پلك نيز كمي تغيير مي كند. پلكهاي بالا و پايين با هم تفاوت زیاد ای دارند و حجم مژه ها در پلكها نيز متفاوت هست.

 

در حين طراحي از چشمها به ياد داشته باشيد كه:

چشمها را اولیه به طور جداگانه بررسي و ترسيم نماييد. پس از تسلط كافي، به طراحي از هر دو چشم بپردازيد. به فاصله چشمها از يكديگر «كه برابر با اندازه يك چشم هست» و هماهنگي و تناسب مردمكها با يكديگر دقت داشته باشيد.

 

طرحها را كم رنگ بكشيد و به ارزش خط دقت داشته باشيد. در ترسيم مژه ها اغراق نكنيد، آنها را با حجم و اندازه واقعي بكشيد. معمولاً براي پلك پايين چشم، از خط كم رنگ نازك، يا پهناي نوك مداد بهرهگیری مي شود.

 

براي ترسيم پلك پايين و چين و چروكها به جاي خط، از سايه كم رنگ پهناي مداد هم بهرهگیری مي كنند. پس از تمرين كافي، چشمها را با ابروها بكشيد. از ترسيم فرم چشم به طور ذهني اكيداً خودداري كنيد.

 

طراحی چشم

آموزش طراحی چهره با مداد

 

پيش از آغاز به طراحي، تمرين دیدن را انجام دهید. با دقت به چشم های خودتان در آينه نگاه کنيند، دو گوشه داخلي و خارجي چشم، نسبت سفيدي و سياهي کره چشم، حالت پلک ها و حرکت مردمک در سراسر چشم را ببینیند.

 

با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع گوناگون«تماشاي تلويزيون، مطالعه، خشم، شادي، گريه، هيجان، تفکر و…» کمک میکند تار بتوانید طراحی دقیقی از چشم داشته باشید درضمن سعی کنید انها را بارها و بارها، هم به صورت ذهني و هم به صورت دیدن نگاه کنید. ويژگي های متفاوت چشم افراد سالخورده و کودکان کمک میکند بتوانید طراحی چشم هاتان قوی شود.

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

♦ فرم ساده چشم شبيه يک بيضي هست که دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجي، زاويه ای بسته دارد و تا سرحد تيرگي مردمک، مثلث کشيده ای را به وجود مياورد.

♦ گوشه داخلي، زاويه بازتري دارد و نسبت به گوشه خارجي، شکل مثلث کوچک تري را به خود مي گيرد.

 

♦ مردمک ها بدون استثنا شکل دايره دارند، در حالت نگاه عادي، قسمتي از مردمک زير پلک مخفی میشود. پس مراقب باشید که دايره مردمک را به طور کامل ترسيم نکنید، چون در اين حالت، چشم ها حالت وحشت زده يا متعجب به خود مي گيرد.

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

با حرکت مردمک به سمت راست يا چپ، حجم پلک نيز کمي تغيير مي کند. پلک های بالا و پايين با هم تفاوت زیاد ای دارند و حجم مژه ها در پلک ها نيز متفاوت هست. در حين طراحي از چشم ها یادتان باشد که چشم ها را اول به طور جداگانه بررسي کنید و بکشید. بعد از این که دستتان قوی شد طراحی هر دو را انجام دهید به فاصله چشم ها از همدیگر «که برابر با اندازه يک چشم هست» و هماهنگي و تناسب مردمک ها با همدیگر دقت کنید.

 

طرح ها را کم رنگ بکشيد و به ارزش هر خطی که میکشید دقت کنید. در ترسيم مژه ها اغراق نکنيد، انها را با حجم و اندازه واقعي بکشيد. برای کشیدن مژه ها، آنها را به بیرون از پلک بکشید، در نظر بگیرید که با خم شدن خط چشم، مژه هم خم میشود و همینطور در نظر داشته باشید که هر چقدر مژه ها به مرکز خط نزدیک می‌شوند طولشان بلندتر می‌شود. همانگونه که در شکل زیر نشان داده میشود.

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

در شکل بالا چشم از بغل نشان داده شده هست. دقت کنید که در این زاویه، مردمک چشم بیضی شکل هست. در این زاویه شکل چشم اکثر مثلثی شکل هست تا بادامی شکل هست. مژه ها هم یه مقدار متفاوت کشیده می‌شوند. هنوزم وقتی از مرکز چشم دور می‌شود کوتاه می‌شود ولی این هم در نظر بگیرید که خمهای دیگری به سمت بالا و پایین در مژه ها ایجاد می‌شود که در شکل سوم بالا میبینید.

 

معمولا براي پلک پايين چشم، از خط کم رنگ نازک، يا پهناي نوک مداد بهرهگیری مي شود. براي ترسيم پلک پايين و چين و چروک ها به جاي خط، از سايه کم رنگ پهناي مداد هم می‌شود بهرهگیری کرد. پس از تمرين کافي، چشم ها را با ابروها بکشيد. دقت کنید که لازم نیست فرم چشم به طورذهنی بکشید فقط کافی هست هرچیز راکه میبینید بدون اغراق بکشید.

آموزش طراحی چهره با مداد

 

طراحي از ابروها

آموزش طراحی از از ابروها

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

براي ترسيم ابروها، بايد به اين نكات دقت داشته باشيد: جهت و حالت ابروها، ضخامت ابروها، فاصله ابرو از چشم و فاصله ابروها از يكديگر.

 

نحوه ترسيم: ابتدا مسير و حالت ابرو را خيلي كم رنگ مشخص نماييد. با پهناي مداد، سايه ضخيمي متناسب با پهناي ابرو ترسيم كنيد. در جهت رويش موها با نوك تيز مداد، خطوط واضح و حالت دار بكشيد. ابروها را با دقت به مدلي كه در مقابل داريد، ترسيم كنيد. رويش و جهت موها را به دقت بررسي نماييد.

 

نکته ای که باید در نظر داشت این هست که لازم نیست مو های خیلی ریز ابرو که به سختی قابل دید میباشند را بکشید. در ابتدا فقط یک تن خاکستری را اضافه کنید با مداد 3b. و نقاط سایه دار و تیره را تیره می‌کنیم.

 

مثلا در تصویر بالا سمت چپ و پایین این ابروی مردانه تیره تر از بقیه ابرو هست. همینطور نقطه برجسته ابرو راکه نور دریافت میکند باید روشن تر گذاشت. حالا مداد تیزی را برداشته و شروع به کشیدن موها به صورت پرتابی و سریع می‌کنیم هیچ چیز پیچیده نیست و این موها را کاملا تصادفی بکشید.

 

فقط کافی هست جهت رویش موها را در نظر داشته باشید. حالا با پاک کن تیز چند عدد موی روشن را در لابلای مو های ابرو اضافه میکنیم.  بعد زیر موها را کمی سایه می‌زنیم که تن پوست دیده میشود.

آموزش طراحی چهره با مداد

 

طراحي از بيني
آموزش طراحی از بینی

 

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

در این آموزش قصد دارم نحوه طراحی از بینی را براتان آموزش دهیم. برای کشیدن بینی باید مطالبی را در نظر داشته باشید :

 

بيني برجسته ترين نقطه در چهره افراد هست و همچون ديگر اعضاي چهره از تنوع و گوناگوني برخوردار مي باشد. براي ترسيم آن، لازم هست شكل ساده آن را «كه عبارت هست از مخروط مثلث القاعده» در نظر داشته باشيد.

 

فرم بيني را از جهات گوناگون روبرو، نيم رخ و سه رخ مورد مطالعه قرار دهيد. به تفاوت اندازه در پره ها، نوك، حجم و ارتفاع بيني در افراد گوناگون دقت كنيد سپس به طراحي از شكل بيني خود «به كمك آينه» بپردازيد. در حين طراحي دقت داشته باشيد كه:

 

ابتدا فرم كلي را این گونه كه مي بينيد ترسيم كنيد. به جاي خط، از سايه و پهناي نوك مداد بهرهگیری كنيد. تيره ترين سايه ها در پره های بيني ديده مي شود و تنها در همين قسمت هاست كه مي توانيد از خط نيز بهرهگیری كنيد. وقتي به ترسيم بيني از روبرو مي پردازيد فقط در بخشهاي پايين بيني «پره ها و حفره ها» از خط بهرهگیری كنيد.

 

از آنجا كه فرم بيني،حجم برجسته ای دارد، به نور و سايه آن بيشتر دقت نماييد. وقتي چهره مدل در زاويه سه رخ يا نيم رخ باشد، مي توانيد از خط نيز براي قسمتي از ارتفاع بيني بهرهگیری كنيد.

آموزش طراحی چهره با مداد

 

طراحي از لب

آموزش طراحی از لب ها

آموزش طراحی چهره با مداد

 

با دیدن لبها در افراد گوناگون متوجه مي شويد كه فرم لب، در تكميل شخصيت و كاراكتر چهره نقش فراواني دارد. ساختار كلي لب، امكان تغيير پذيري بسيار متنوعي دارد و هماهنگ با حالات روحي يا ظاهري شخص مي تواند جنبه بياني به خود بگيرد.

 

فرم لب و دهان خود را در آينه دیدن كنيد. حالتهاي صحبت كردن، خنديدن، خوردن، خميازه كشيدن، ناراحتي، شادي، اعتراض، فرياد زدن و … را بررسي كرده و ببينيد كه بيشترن تغيير در كدام قسمت دهان ديده مي شود؟ در گوشه ها يا در قسمت مياني لبها؛ سپس به هماهنگي تغيير حالتها در چشم و لب به طور همزمان بپردازيد.

 

اضافه بر حالتهاي رفتاري، به تغيير فرم در اثر تغيير وضعيت سر و چهره «نيم رخ و سه رخ و …» نيز بپردازيد. با چرخش سر به پهلو، زير يا بالا، لبها نيز تغيير فرم پيدا مي كنند.

 

شيوه طراحي از فرم لب:

 

آموزش طراحی چهره با مداد

 

براي فرم لب مثل فرم چشم، يك بيضي با گوشه های تيز و بسته در نظر بگيريد و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسيم كنيد. لب بالا معمولاً باريكتر از لب پايين هست. گاهي لب بالا و پايين در يك اندازه میباشند و بسيار به ندرت پيش مي آيد كه لب بالا ضخيمتر از لب پايين باشد.

 

بهتر هست كه براي ترسيم فرم لب، به جاي خط، از سايه يا پهناي مداد بهرهگیری كنيد. دو گوشه لب با هم برابر و يك شكل میباشند. لب پايين شامل گوشه ها و بخش مركزي يا وسط هست. سايه ای كه براي لب بالا در نظر مي گيريد بايد قدري تيره تر از لب پايين با شد. اين تيرگي در گوشه های دهان نيز تغيير پيدا مي كند.

جدیدترین مطالب سایت