فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

معرفی فیلم های بی کیفیت در ایران

 

فیلم هایی را می‌خواهیم بشما معرفی کنیم که فیلمهای بی کیفیت را نقش بازی کرده اند .

 

گاهی همه ی چیز نوید یک رخداد موثر می دهد اما نتیجه برخلاف پیشبینی رقم می‌خورد; نام این “انتخاب شکست خورده” است. گاهی پیش از ورود به مسیر, علامت ها نهیب می زنند که فرجام آن, خوب نیست اما به دلایل شخصی کار خودمان را می‌کنیم. نام این, “انتخاب بد” است.

 

به گزارش تالاب موقعیت بازیگران که سرنوشتشان به انتخاب, گره خورده خیلی خیلی دلنازک است و اگر مواظب نباشند چه بسا از مسیر موفقیت دور و دورتر شوند. در سینمای ما بازیگران زیادی هستند که بعد از رسیدن به جایگاه دلخواه یا بدشانسی می آورند یا انتخاب هایشان بد است. درباره اولی گریزی نیست

 

اما گاهی به دلایلی چون جایزه بالا, سنجیدن نوع دیگری از فیلم ها و… به پیشنهادهایی بله میگویند که پیگیران سینما را غافلگیر می‌کنند; مثل ویشکا آسایش در “من و شارمین”. چرایی اش را توضیح داده ایم و سراغ سرنوشت چند بازیگر مطرح دیگر هم رفته ایم; تاثیر انتخاب بد بر کارنامه ها محور گزارش است.

 

هدیه تهرانی

بدترین انتخاب; این هدیه تهرانی که با وسواس به پیشنهادها پاسخ می داد, با “آبی” اولین انتخاب بدش را رقم زد. فیلم حمید لبخنده نمایشی ضعیف از مسئله تلکه کردن پسرها با ابزاری به نام مهریه بودو تهرانی در نقش دختر دغل داستان, مهلت عرض اندام در این نقش را نداشت.

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; هدیه تهرانی کلی پیشنهاد موثر داشت اما به آن ها نه می‌گفت تا این که با “پادشاه” مسعود کیمیایی وارد سینما شد. بعد ازآن در “غریبانه”, “قرمز” و“شوکران” بازی کرد و سینمادوستان مجاب شده بودند که هدیه تهرانی هر فیلم و نقشی را نمی پذیرد.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; بعد از “آبی” طولی نکشید که تهرانی در “زمانه” بازی کرد و دومین انتخاب بدش رابه ثبت رساند. فیلم حمیدرضا صلاحمند قرار بود تصویری از دلواپسی جوان های جامعه دهه 80 باشد اما فیلم و نقش تهرانی به کاریکاتور می مانست. تهرانی خیلی زود متوجه مسیر اشتباهش شد

 

و با “کاغذ بی خط” و “خانه ای روی آبِ” جبران کرد. ازآن به بعد اگر در فیلم عامه پسند هم نقش نقش بازی کرده, از کف استاندارد برخوردار هستند. هدیه تهرانی اوج هنرش را در “چهارشنبه سوری” به رخ کشید و تا همین اکنون اجازه نداده روی کارنامه اش خدشه بیفتد.

 

محمدرضا متواضع

بدترین انتخاب; خاک سرد. این فیلم را رضا سبحانی ساخته که جزء کارگردان های متوسط سینماست. قصه فیلم و پرداخت آن به قدری ضعیف است که نه منتقدان به آن روی خوش نشان دادند و نه مخاطبان. تلاش محمدرضا متواضع هم به چشم نیامد و آن گونه بدترین انتخاب او رقم خورد. متواضع از فیلمنامه و سابقه کارگردان پی به فرجام “خاک سرد” نبرده بود؟

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; محمدرضا متواضع با بازی در نقش های کوچک وارد سینما شد تا این که مسعود کیمیایی او را به عنوان یکی از جوان های “مرسدس” انتخاب کرد. این مشارکت در “فریاد” و “انتقاد” ادامه یافت و متواضع تبدیل به ستاره شد و کمی بعد و به علت “قرمز” به سیمرغ رسید.

 

مشارکت با رخشان بنی اطمینان, احمدرضا درویش, کیومرث پوراحمد, علیرضا داودنژاد و… از متواضع بازیگری سخت پسند فرآوری که پرطرفدار منتقدان و مخاطبان بود.مسیر بعد از انتخاب بد; “خاک سرد” برای متواضع دستور دست انداز داشت اما ازآن به سلامت عبور کرد. کمی که گذشت انتخاب های بد او اکثر شد

 

و اکنون این بازیگر از روزهای اوج فاصله گرفته. “پیمان”, “تجریش ناتمام”, “چارسو”, “فصل انار” و “نقطه کور” بدترین انتخاب های او هستند. نه کارگردان هایشان سابقه موفقی دارند و نه داستان ها جذاب است. ملاک انتخاب متواضع روی چه حساب بوده؟

 

هانیه توسلی

بدترین انتخاب; عاشق. این فیلم اقتباسی ضعیف از فیلم کلاسیک “آوای موسیقی” است و حتی در فیلمنامه می توان خاطرجمعی داشت که نتیجه کار خوبی نمیشود. ازآن سو کارگردان فیلم یعنی افشین کمپانی سابقه درخشانی در فیلمسازی ندارد و اطمینان به او کار اسانی نیست. توسلی روی چه حسابی میپذیرد “عاشق” را بازی کند

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; هانیه توسلی درست روزی پذیرفت در فیلم “عاشق” افشین کمپانی بازی کند که تبدیل به بازیگری مطرح شده بود. فیلمهای “شام پایان”, “شب های روشن” و “کافه ستاره” بیش از دیگر فیلم هایش به چشم آمده بودند و برای “شب های روشن” از جشن خانه سینما تندیس گرفته بود. بازیگری با چنین سابقه ای آماده میشود دریک اقتباس ضعبف از فیلم کلاسیک “آوای موسیقی” بازی کند.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; هانیه توسلی خیلی زود به مسیر اصلی بازگشت ودر فیلم هایی بازی کرد که روی “عاشق” سایه انداختند. او پنج سال پس از “عاشق” یک انتخاب بد دیگر هم داشت به نام “مادر پاییزی” ساخته سیروس رنجبر. اینبار هم زود متوجه اشتباهش شد و با “به علت پونه”, “دهلیز” و البته “خط مخصوصاً” جبران کرد.

 

در میان انتخاب های نافرجام هانیه توسلی دو فیلم اکثر از بقیه تظاهر می کند; “مردن به وقت شهریور” و “هفت ماهگی”.

 

ویشکا آسایش

بدترین انتخاب; من و شارمین. فیلم را که دیدن نمایید اولین سوال این است; هنگام خواندن فیلمنامه چه مضمون مخصوصاً ای ویشکا آسایش را برای بازی ترغیب کرده؟ “من و شارمین” قصه ای ضعیف و تکراری دارد و تک مزاح هایش نمی تواند مخاطب را بخنداند. دومین سوال; شخصیت کاریکاتورگونه مینا را که دختری سخت گیر در ازدواج است,

 

پیش تر آسایش به شکل بهتر نقش نقش بازی کرده; چه اصراری به تکرار آن است؟ و سومین سوال; بازیگری در حد آسایش به رزومه کارگردان توجهی ندارد؟ بیژن شیرمرز قبل از “من و شارمین” کلی تله فیلم برای شبکه خانگی ساخته که قبال دفاع نیستند.

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; ویشکا آسایش بعد از درخشندگی در سریال “امام علی «ع»” کوشش کرد به گونه ای گام بردارد که کارنامه اش مخدوش نشود. آرام آرام به جایگاهی مخصوصاً رسید ودر ردیف بازیگران موفق قرار گرفت. دریافت سیمرغ مهر تایید است بر کیفیت کار او.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; “من و شارمین” جدیدا منتشر شده و اولین دستاورد منفی اش برای آسایش دلزدگی مخاطبان سینماست. چه بسا اگر بخواهد این مسیر را ادامه دهد و به صرف بازی در نقش یک به همانند “من و شارمین” نه نگوید, شیب کارنامه اش محتوم است.

 

“دراکولا” ظاهراً برای آسایش باید حرکت رو به جلو باشد اما نتیجه فیلم رضا عطاران ناامیدکننده بود پس بجای اطلاق عنوان “انتخاب بد” باید از “انتخاب شکست خورده” استفاده کرد.

 

ترانه علیدوستی

بدترین انتخاب; راز دشت تاران. قرار بود اولین انیمیشن- رئال سینمای کشور جمهوری اسلامی ایران فیلم مخصوصاً شود اما نشد. هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی کم سنجیدن بودند و قصه ای که برای “راز دشت تاران” نوشتند کم ملات. با این حال ترانه علیدوستی برای بازی در آن وسوسه شد و یکی از نقش ها را پذیرفت.

 

فیلم مورد توجه قرار نگرفت و بازی علیدوستی تبدیل به یکی از بدترین های کارنامه اش شد. احتمالاً تنها ملاک او فرمت فیلم بوده وگرنه کارگردان ها سابقه روشنی نداشتند. فیلمنامه پر از ایراد است و ترکیب بازیگران در اشل دلخواه علیدوستی نیست.

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; ترانه علیدوستی سال 1388 در “راز دشت تاران” بازی کرد; درست هشت سال بعد از “من ترانه 15 سال دارم”. او در گام نخست سیمرغ گرفت و مورد توجه عام و ناب واقع شد. در ادامه در “شهر جذاب”, “چهارشنبه سوری” و “درباره الی…” اصغر فرهادی بازی کرد و بازیگر فیلم مانی حقیقی, واروژ کریم مسیحی و رسول صدرعاملی بود.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; کمی طول کشید تا ترانه علیدوستی به مسیر قبلی بازگردد. بعد از “راز دشت تاران” در فیلم “هر چی خدا بخواد” بازی کرد که این هم جزء انتخاب های بد اوست; یک کمدی ضعیف از نوید وطن دوست. انتخاب های بعدی او قابل دفاع هستند و باعث غنای کارنامه علیدوستی شدند. سریال “شهرزاد” هم شهرت عمومی او را به همراه داشته است.

 

فریبرز عرب نیا

بدترین انتخاب; شکلات داغم. حامد کلاهداری در اولین فیلم سینمایی اش نیت داشت حرف های مهم بزند اما نتیجه ملغمه ای شد که نه منتقدان به آن توجه کردند و نه مخاطبان. فریبرز عرب نیا سال‌ها مشغول بازی در “مختارنامه” بودو بعد از اتمام در سه فیلم بازی کرد که “شکلات داغ” از همه بی کیفیت تر است. نه فیلمنامه و قصه اش جای دفاع دارد و نه کارنامه حامد کلاهداری. عرب نیا سخت گیر کاملا دنبال چه بود؟

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; نام و چهره فریبرز عرب نیا از دوران “ضیافت” و “پادشاه” در ذهن مخاطبان سینمادوست تثبیت شده و “جهان پهلوان تختی” و “شوکران” مهر تاییدی بر توانایی او زد. پیش ازآن عرب نیا در چند فیلم نقش نقش بازی کرده بود اما آورده مهمی برایش نداشتند. بعد از چهره شدن به پیشنهادهای زیادی پاسخ داد

 

که در میانشان انتخاب های بد, کم دیده نمی شود. می گویید پس چرا “شکلات داغ” را بدترین انتخاب او می دانیم؟ به این علت که زمانی در این فیلم بازی کرد که با “مختارنامه” شهرتی چشمگیر پیدا کرده بودو انتظار می رفت در انتخاب های سینمایی دقیق باشد.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; بعد از “شکلات داغ” همه انتخاب های فریبرز عرب نیا بد هستند; بجز “چ”. او در فیلمهای “خاک و آتش”, “پنهان”, “پرتقال خونی” و “گاهی” بازی کرد که برای درک کردن به نتیجه آن خواندن چند صفحه از فیلمنامه کفاف میکند.

 

مصطفی زمانی

بدترین انتخاب; بوی گندم. دلایل متعددی میتوان ردیف کرد که می گوید “بوی گندم” بدترین انتخاب مصطفی زمانی است. داستان عشق و عاشقی, علاقه دو دوست به برپایی کنسرت, دشواری های کنسرت گذاری و… تکراری است. بدتر این که نسبت به همانند های قبلی چند گام عقب تر می ایستد.

 

ازآن سو سابقه کارگردان «محمدرضا خاکی» قابل استناد نیست و غالب فیلمهای تهیه کننده «داریوش باباییان» از آثار درجه دوم سینما هستند. با این شرایط معلوم است بازی زمانی با آن مو های بلند تبدیل به پاشنه آشیل کارنامه اش شود.

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; مصطفی زمانی با سریال “یوسف پیامبر «ع»” به شهرت رسید و پس ازآن مسیرش رابه سوی سینما کج کرد. پیش از “بوی گندم” انتخاب های او معقول است; مثل “آل”, “بدرود بغداد”, “کیفر” و “قصه پریا” اما به اندازه سریال یوسف پیامبر دیده نشدند و اکثر فرمان تثبیت زمانی در سینما را داشتند.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; “بوی گندم” دیر منتشر شد و این بزرگ ترین شانس زمانی است. البته یک انتخاب خیلی بد دیگر به نام “قصه عشق پدرم” «محمدرضا ورزی» داشت که این فیلم منتشر نشده و بیش از همه ی به نفع اوست. بعد از این دو فیلم مصطفی زمانی حواسش را جمع کرد. اکنون فیلمهای او اگر چه همگان موثر نیستند اما “آبرودار” هستند.

 

بهرام رادان

بدترین انتخاب; چهار انگشتی. پیش از این فیلم, بهرام رادان انتخاب بد دارد اما بعلت تعلق به روزهای نخست فعالیت, میتوان از انها چشم پوشید. او روزی در “چهار انگشتی” سعید سهیلی بازی کرد که به پختگی رسیده بود. فیلم عجیب‌وغریب سعید سهیلی با کاراکترهای عجیب تر برای رادان جای هیچ دفاعی باقی نمیگذارد.

 

فیلم های بی کیفیت با حضور بازیگران معروف در سینمای ایران

 

موقعیت پیش از انتخاب بد; بهرام رادان خیلی زود تبدیل به سوپراستار شد و خیلی زود هم به سیمرغ رسید. جمع این ها به نام رادان اعتبار بخشیده بود. او هم دوران در فیلمهای خاصی مثل “گاوخونی” بازی می‌کرد و فیلم عامه پسند مثل “تقاطع”.

 

مسیر بعد از انتخاب بد; او در فاصله ای کوتاه از “چهار انگشتی” فیلم “سنتوری” را بازی کرد. خوش شانسی بهرام رادان بود که “سنتوری” باوجود منتشر نشدن و به لطف نسخه قاچاق اکثر دیده شد. بعد ازآن چند فیلم خوب بازی کرد اما فیلمهای بد هم در کارنامه اش سهم پررنگی دارند مثل “یکی از ما دو نفر” و “نقش نگار”.

 

“سربازهای جمعه”, “فرمان”, “راه آبی ابریشم” و “تردید” انتخاب های کشت خورده, بهرام رادان هستند, فیلم هایی هستند که مختصات تبدیل شدن به اثری شاخص را داشتند اما محصول آن چیزی که باید نشد.

 

جدیدترین مطالب سایت