نگاهی به ساخت فیلم کوروش کبیر در ایران

نگاهی به ساخت فیلم کوروش کبیر در ایران

فیلم کوروش کبیر در ایران به کجا زسید ؟

 

در ماه هاي پیش گفته شده بود که فیلم جدیدی از کوروش کبیر به روی پرده هاي سینما خواهد آمد در ادامه می توانید با نگاهی به ساخت فیلم کوروش کبیر در ایران تالاب را دنبال نمایید .

 

کوروش کبیر , قانونی که نه فقط در نوشته و کتاب، بلکه در عرصه رفتار و کردار جامعه، افراد را علی‌رغم، رنگ پوست، نژاد، مذهب، ملیت و جنسیت برابر بداند. قانونی که به دارا و ندار امکان برابر آموزش و کسب دانش بدهد تا هر کس بتواند در آرامش تلاش کند و به نسبت  استعداد خود به سعادت و خرسندی برسد.

نگاهی به ساخت فیلم کوروش کبیر در ایران

جوزانی از قانون عادلانه‌اي که به انسان آزادی بیان اندیشه و امکان برابر در عرصه کسب دانش بدهد بعنوان تنها وسیله همدلی و پیشرفت ملت‌ها اسم برد، سپس به اهمیت پاکدستی و امانت داری مسئولین حکومت‌ها پرداخت و با اشاره به حکایت پیل بچگان از دفتر سوم مثنوی معنوی مولانا گفت:

 

کسانی که برای مدتی کوتاه، بیت‌المال را در ید اختیار دارند همان مسافرانی هستند که در حکایت پیل بچگان مولانا به جنگل رسیده‌اند. انها می توانند از میوه‌ها استفاده کنند، اما باید از هلاک کردن و خوردن پیل بچگان که همان بیت‌المال است برحذر باشند.

چرا که اگر دست به این جنایت نابخشودنی بزنند، مادر پیل بچگان، که در واقع همان ملت است، صدها فرسنگ از پی آن ها خواهد رفت و تقاص خون فرزند خودرا خواهد گرفت.

 

این مادر، این ملت، این میهن، این پیل به ظاهر آرام، هنگامیکه بو ببرد فرزندش را خورده‌اند، چنان غضب میکند که آتش و دود از خرطومش برخواهد خاست و اختلاس گران را زیر پا له خواهد کرد. اگر پیلی با این قدرت و عظمت پشت حضرت موسی نمی‌ایستاد، او چگونه می‌توانست با یک عصای چوبین حکومت فرعون را زیر و زبر کند؟

نگاهی به ساخت فیلم کوروش کبیر در ایران

به گزارش تالاب او سپس با اشاره به این که دوازده سال از عمر خودرا در راه تحقیق و ساخت فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» صرف کرده است، افزود: در اهمیت شخصیت کوروش بزرگ که در همه ی کتاب‌هاي مقدس ادیان ابراهیمی از او به نیکی یاد شده، همین بس که در جنگی سپاهیان او زنی به اسم «پانته‌آ» از اهالی شوش که به گفته مورخین زیباترین زن دوران بوده به اسارت می گیرند و نیت دارند وی را به کوروش هدیه کنند.

وقتی آراسپ، که از کودکی درکنار کوروش بزرگ شده، توصیف پانته‌آ و نیت سپاه رابه او میگوید و کوروش پی میبرد که پانته‌آ همسری دارد، غضب می کند و آراسپ را وا می‌دارد که همراه گروهی تا بازگشت همسرش «ابراتس» از او پاسداری کند.

 

جالب است بدانید که ابراتس، همسر پانته‌آ، به پاس جوانمردی کوروش بزرگ وفادارترین سردار او شد ودر جنگ بزرگ در مصر کشته شد.

سازنده فیلم «شیر سنگی» پس از برشمردن خصیصه‌هاي انسانی خردگرایانه و جوانمردی کوروش اظهار کرد: ما ایرانیان، کوروش را «پدر» و یونانیان اورا «قانونگذار» می دانند. افلاطون درمورد او می گوید: «هنگام سلطان»کوروش ایرانیان آزادی داشتند و آزاد بودند از این روی، سرور و فرمانروای سرزمین‌هاي بسیاری شدند …

نگاهی به ساخت فیلم کوروش کبیر در ایران

اگر در بین انها فرزانه خردمندی بود، چنان میکردند که همه ی بتوانند از اندرزهای او بهره ببرند. چرا که در بین آنان محبت بودو همه ی مردم باهم حس خویشاوندی داشتند، این بود که پیشرفت کردند و بزرگ شدند.»

نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «در چشم باد»، با اشاره به این که انسان مقید به فرهنگ است و کوروش بزرگ پایه‌گذار فرهنگ بالنده ایرانی است، اعلامیه جهانی دستمزد بشر رابا منشور کوروش بزرگ مقایسه کرد که حداقل در هفت بند مشترک بودند.

این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان سخنانش تأکید کرد: علی‌رغم ناملایمات و شرایط نامطلوب، کار ساخت فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» را کُند اما بی‌توقف پیش می برد.

 

جدیدترین مطالب سایت