معرفی چهره‌های جدید به تلویزیون فیلم «گسل»

معرفی چهره‌های جدید به تلویزیون فیلم «گسل»

معرفی فیلم تلویزیون طنز «گسل»

 

چند وقتی هست که جای خالی یک آلبوم تلویزیونی با فضایی کمدی در تلویزیون بشدت احساس می شود. این‌بار شبکه یک سیما قرار هست با آلبوم کمدی سیاسی «گسل» میزبان منزل‌هاي مردم باشد.

به گزارش تالاب:این آلبوم که پیش از این قرار بود از شبکه سه سیما اکران شود، داستان زندگی محافظ یکی از معاونان وزراست و اتفاقاتی که در حیطه زندگی شخصی و کاری او به‌وجود می آید.

 

نقش این محافظ به نام ارشیا را سام درخشانی بازی میکند و درکنار او بیژن امکانیان نقش پزشک اعتبار راکه معاون یکی از وزراست را به عهده دارد. آلبوم گسل روایتی هست از نمایش دو بخش کاری و زندگی شخصی از داستان ارشیا و پزشک اعتبار.

 

از علاقه‌مندی ارشیا به دختر اعتبار گرفته تا مشکلاتی که در حیطه کار برایش به‌وجود می آید. این آلبوم به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و به کارگردانی علیرضا بذرافشان در دست ساخت هست.

 

محسن چگینی پیش از این تهیه‌کنندگی آلبوم‌هایي کمدی چون «دزد و پلیس»، «چهارخونه»، «ساختمان پزشکان»، «شب‌هاي برره» و «شمعدونی» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانیده و این‌بار یک درام کمدی سیاسی را به کارنامه خود می‌افزاید. در آلبوم «گسل» بازیگرانی چون بیژن امکانیان، سام درخشانی، مهتاج نجومی، فلور نظری، تیرداد کیایی، رامتین خداپناهی، ستاره حسینی و دیگر بازیگران ایفای نقش میکنند.

 

آلبوم‌اي بزرگ در حوالی سوهانک که پیش از این ساختمان کمیته امداد را در خود جای داده بود محلی هست که گروه در آن مشغول تصویربرداری هست.

محوطه‌اي با حیاطی بزرگ که تابلویی در سردرآن گذاشته شده و قرار هست ساختمانی باشد که نیروهای امنیتی در آن مشغول به کار میباشند.

 

در گوشه و کنار چند زن و مرد ایستاده‌اند که گویا قرار هست در این صحنه بعنوان سیاهی لشکر حضور داشته باشند. عوامل صحنه، اتومبیلی که قرار هست در این سکانس باشد را تمیز میکنند و عوامل دیگر مشغول چیدن دوربین‌ها و ابزار صحنه از داخل سینه موبیل‌ها میباشند.

 

معرفی چهره‌های جدید به تلویزیون

رضا کریمی، مدیر ساخت این آلبوم میگوید: اواسط دی ماه تصویربرداری آلبوم را آغاز کردیم و به غیر از چند روزی که در ایام عید تعطیل بودیم، در باقی روزها تصویربرداری بی‌وقفه انجام می‌شد. به گفته وی این آلبوم جزو آلبوم‌هاي بسیار پربازیگر بود و در خیلی از سکانس‌ها بازیگران فرعی زیادی بازی داشتند.

 

کریمی، بکر بودن لوکیشن‌ها در این مجموعه را از خصوصیات بارز مجموعه «گسل» می‌داند.

او میگوید: زمانی که ساخت آلبوم را آغاز کردیم فیلم‌ها و سریال‌هاي زیادی دردست ساخت بود و ما نمی‌توانستیم خیلی از لوکیشن‌ها را در اختیار داشته باشیم. از طرفی هم می خواستیم از لوکیشن‌هایي بهرهگیری کنیم که برای بار اول در یک آلبوم به عکس کشیده می‌شد. همۀ این ها جزو مواردی بود که بسختی شغل ما می‌افزود.

 

او در ادامه میگوید: زمانی که این لوکیشن را گزینه کردیم قرار شد که بعنوان دو محل از آن بهرهگیری کنیم و این شد که از این آلبوم به‌عنوان دو لوکیشن وزارتخانه و محل استقرارنیروهای امنیتی بهرهگیری می شود.

کریمی که در این آلبوم نقش کوچکی را هم بازی میکند در ادامه میگوید: به نظرم «گسل» قصه خوبی دارد. روایت یک آلبوم سیاسی که بازیگرانش رادر موقعیت‌هایي قرار می دهد که فضایی کمدی را در برداشته باشد.

 

وی درادامه میگوید: در کنار بازیگران بنام از بازیگران جوان تازه کارهم در این آلبوم بهرهگیری کردیم و قرار هست چهره‌هاي جدیدی با این آلبوم به مخاطب معرفی شوند.

اتومبیلی وارد صحنه میشود. قرار هست در این سکانس علیرضا بذرافشان هم در نقش رئیس بازی داشته باشد. رضا کریمی در نقش راننده و مرتضی زارع در نقش حاجی هم حضوردارند.

 

خانه امن ـ خارجی ـ روز

رئیس و حاجی و راننده کنار هم ایستاده‌اند و ساکتند. چند کارمند زن و مرد دیگر نیز در حیاط حضور دارند. یک پیام برای راننده می آید. راننده متن پیام را نگاه میکند و تلفن همراه را در جیبش می گذارد و دوباره سکوت
برقرارمی‌شود.

 

حاجی: حالا تکلیف قلیچ چی میشه؟

رئیس: تکلیفش معلوم شد.

حاجی: از کجا می‌دونی؟

رئیس: «با کنایه» همین همین حالا پیامش اومد. مگه نه «رو به راننده»

حاجی «شاکی»: نباید به ما هم بگی؟

راننده «به رئیس»: بهش بگو

رئیس: من رئیس توام نه تو رئیس من

سکانس به برداشت دوم میرسد. باد شدیدی درحیاط محوطه می‌پیچد و گویا ضبط صدا را با مشکل مواجه می‌سازد.

 

نقش‌های کلیشه‌ای انتخاب نمی‌کنم

سام درخشانی در این آلبوم نقش ارشیا مبتنی، محافظ پزشک اعتبار را بازی میکند. وی که پیش از این نیز در آلبوم پشت‌بام تهران سابقه همکاری با بذرافشان را داشته هست درمورد حضور خود در این آلبوم میگوید: ارشیا یکی از سخت‌ترین نقش‌هایي بود که تا به حال نقش بازی کرده بودم. چراکه در این آلبوم چند بخش از زندگی وی را میبینیم. ارشیا پسری هست ساده و بی‌غل و غش، اهل جنوب شهر هست و با مادر خود زندگی میکند این‌که میگویم چند مقطع از زندگی وی را می بینیم به این علت هست که در جاهایی وارد زندگی شخصی‌اش می شویم و ارتباطش را با مادرش می بینیم و متوجه می شویم که این شخصیت چه کودک درون قوی‌اي دارد. در عین حال ارشیا را در محیط کارش میبینیم و با بخش دیگری از شخصیت او مواجه میشویم. به گفته درخشانی، تمام شخصیت‌‌هاي این آلبوم در جاهایی هوش هیجانی پایینی از خود نشان می دهند و همین اتفاق هست که باعث می شود لحظات کمدی و خنده‌داری برای مخاطب به وجود بیاید.

 

وی در پاسخ به این سوال که چه معیاری برای گزینه نقش‌هایش دارد، میگوید: همۀ وقت سعی داشته‌ام که گزینش‌هایم کلیشه‌اي و تکراری نباشد و شاید همین اتفاق باعث شده که اکثر در تلویزیون فعالیت داشته باشم تا سینما. چرا که امروزه تولیدات در سینما به جایی رسیده هست که اگر مثلا فیلمی در یک ژانر مشخصی مفید می‌فروشد باقی تولیدات با همان محتوا و مضمون ساخته شود و این باعث میشود که به تبع آن نقش‌ها هم تکراری و شبیه به هم به نظر برسد. سعی میکنم از کلیشه به دور باشم و چون پیشنهادهایی که برای بازی در تلویزیون دارم متنوع‌تر هست اکثر سعی می کنم در سریال‌هاي تلویزیونی بازی کنم. گرچه معمولا اکثر از یک سریال در سال کار نمی کنم.

 

درخشانی که پیش از این فیلم پرفروش مفید، بد، جلف را به تهیه‌کنندگی محسن چگینی روی پرده داشته هست، درمورد نحوه گزینه نقش خود می گوید: اولین چیزی که برایم مهم بوده و به آن توجه زیادی دارم، این هست که فیلمنامه را دوست داشته باشم و نقشی که بازی میکنم با همۀ وجوه قابل باور باشد. معمولا سعی میکنم گزینه کنم تا مورد گزینه قرار گیرم.

 

یارانه به جای رایانه

قرار هست در این صحنه بیژن امکانیان، سام درخشانی و ستاره حسینی بازی داشته باشند. ستاره حسینی در این آلبوم جزو چهره‌هایي هست که قرار هست برای اولین‌بار به مخاطب معرفی شود و نقش مرضیه، دختر پزشک اعتبار را بازی میکند. در بخشی از قصه متوجه علاقه ارشیا به مرضیه می شویم و این دقیقا نقطه عطف ماجراست.

 

خودرو پزشک اعتبار جلوی ساختمان نیروهای امنیتی پارک شده و مرضیه منتظر به ماشین تکیه داده هست. کارگردان با بلندگویی که در دست دارد موقعیت صحنه را به بازیگران اصلی و فرعی گزارش میکند. در این بین دستیارکارگردان هم بازیگران سیاهی‌لشکر را برای ورود به جاهای گوناگون صحنه آماده میکند. قرار هست ارشیا و اعتبار در حالیکه مشغول صحبت با یکدیگر میباشند از ورودی ساختمان به داخل محوطه بیایند.

 

برداشت آغاز میشود و سام درخشانی درحالی‌که با آب و تاب تمام دیالوگ‌هایش را برای اعتبار می گوید به علت اشتباه گفتن کلمه یارانه به جای رایانه گروه را مجبور به برداشت دوم می کند. قرار هست بعد از رسیدن دو بازیگر مرضیه با حالتی پرسشگر از پدر خود بپرسد که چرا به این جا آمده‌اند و اعتبار هم از دادن جوابی درست به دخترش طفره برود.

 

برداشت دوم هم به تائید کارگردان نمیرسد و قرار دادن بازیگران سیاهی لشکر در جای نخست خود یکی از مشکلاتی هست که برای گروه کارگردانی تا حد زیادی زمانبر هست. صحنه مجددا تکرار میشود و این بار برای این‌که درخشانی و امکانیان در جای درستی در کنار ماشین قرار بگیرند جلوی پایشان نشانه‌اي گذاشته می شود که خطا نروند. برداشت سوم به تائید کارگردان میرسد و سه بازگر مقابل دوربین سوار ماشین می شوند تا ماشین از جلوی دوربین رد شود.

 

بازی در دنیای واقعی

سام درخشانی از آن دسته بازیگرهایی هست که تا به امروز در کارنامه هنری خود نقش‌هاي متنوعی نقش بازی کرده هست.

وی میگوید: به نظرم در دنیای حقیقی آدم به تمام معنا مثبت و یا منفی وجود ندارد و چه بسا که خود آن کاراکتر منفی هم چه دزد باشد و چه قاتل ممکن هست در زندگی شخصی خود و حتی در بین دوستان و خانواده خود وجوه مثبتی هم داشته باشد. این همان چیزی هست که سعی می کنم در درون نقشی که قرار هست بازی کنم لحاظ کنم که آن نقش مثبت و یا منفی صرف دیده نشود. به نظرم همۀ آدم‌ها اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند بسته به موقعیتی که در آن میباشند می توانند خصوصیات مثبت و یا منفی از خود بروز دهند و آدم‌هاي مفید و یا بدی باشند.

 

بازیگر نقش ارشیا فیلمنامه آلبوم «گسل» را فیلمنامه قوی و خوبی می داند. او میگوید: تلاقی چندین بچه قصه موجب شده که همۀ چیز برای مخاطب فراهم شود. چرا که بیننده این آلبوم قصه عاطفی و عشق می بیند، گاه با حوادث پلیسی داستان همراه میشود و زمانی با موقعیت‌هاي کمدی داستان می خندد و این همان چیزی هست که قصه و محتوای آن را بسیار جذاب ساخته هست.

 

یک داستان جذاب پر افت‌وخیز

بیژن امکانیان در این آلبوم نقش پزشک اعتبار راکه معاون یکی از وزراست بازی میکند. او که بازیگری را از دهه 60 و با فیلم آفتاب‌نشین‌ها آغاز کرد توانایی‌اش را با فیلم «گل‌هاي داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی در ایفای نقش جوان نابینای عاشق پیشه به عکس کشید و پس از آن در فیلم‌هاي مختلفی چون «گمشدگان»، «دبیرستان»، «خفاش» و «آواز تهران» ایفای نقش کرد.

 

او درمورد حضور خود در این آلبوم می گوید: پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی چند فیلم سینمایی را برعهده داشتم و در آلبوم‌هاي تلویزیونی نیز نقش بازی کرده بودم. زمانی که این نقش به من توصیه شد احساس کردم فیلمنامه پتانسیل خوبی برای کار دارد، چرا که با تلفیق چند موضوع گره‌ها و نقطه عطف‌هاي خوبی را در داستان به‌وجود می‌آورد.

 

وی درمورد نقش پزشک اعتبار می گوید: در همۀ این سالها همۀ وقت مخاطب عادت کرده هست که من را در نقش مثبت ببیند و حتی زمانی که نقشی بازی میکردم که به سمت و سوی منفی گرایش داشت خیلی‌ها به من اعتراض می کردند و شاید خیلی نقش را نمی‌پسندیدند. زمانی که این نقش به من توصیه شد فکر کردم فرصت خوبی هست که بعد از وقفه‌اي که برای حضور در تلویزیون داشتم دوباره به رسانه برگردم؛ بخصوص این‌که داستان و نقش پزشک اعتبار جای کار زیادیبرای بازی داشت.

 

وی در ادامه میگوید: سینما و تلویزیون امروزه مخاطبان جوان زیادی دارد و با گستردگی تولیدات سینما و تلویزیونی در دنیا باید تمهیداتی اندیشید و راهکارهایی پیدا کرد که بتوان مخاطب را پای تلویزیون نشاند. وی درمورد داستان «گسل» می گوید: این‌که یک کاراکتر را از چندین وجه کاری و شخصی و خانوادگی بتوان تحلیل کرد به نظرم فرصت خوبی هست که بازی دیگر یک آلبوم با داستان مفید و قوی و با تحلیلی درست از شخصیت‌هاي قصه به مخاطب عرضه کرد و این اتفاق علت خوبی هست که بتوان پیش‌بینی کرد قرار هست «گسل» آلبوم جذاب و پربیننده‌اي برای مخاطب آگاه امروز رسانه ملی باشد.

 

قرار هست تا غروب آفتاب تصویربرداری ادامه داشته باشد. علیرضا بذرافشان که پیش از این نویسندگی آلبوم‌هایي چون «داستان یک شهر»، «خط قرمز»، «تب سرد»، «زیرزمین»، «راه بی‌پایان» و… را برعهده داشته این‌بار به همراه مهدی شیرزاد نویسندگی گسل را برعهده گرفته هست. آلبوم 14 قسمتی «گسل» که پیش از این «بی‌نمک» نام داشت قرار بود از شبکه سوم سیما روی آنتن برود که با توافقی که میان مسئولان شبکه انجام شد، قرار شد میزبان مخاطبان شبکه اول سیما باشد. باید دید این بار محسن چگینی و گروه سازنده‌اش تا چه اندازه می توانند یک آلبوم جذاب و پرمخاطب را روانه آنتن کنند. تصویربرداری آلبوم همچنان ادامه دارد و قرار هست از اواخر مرداد اکران شود.

 

جدیدترین مطالب سایت