زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان و کیهان‌شناس بریتانیایی در ۷۶ سالگی در تاریخ 23 اسفند 96 درگذشت. تحقیقات او در زمینه سیاه‌ چاله‌ها و مجادلاتش با مذهبیون مسیحی وی را مشهور کرد.

 

پروفسور استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان شناس برجسته، انگلستان در سن 76 سالگی در خانه ي خود درگذشت ؛ فرزندان هاوکینگ در بیانه اي مرگ وی را تایید کردند.

استیون هاوکینگ متولد 8 ژانویهٔ 1942 – درگذشته 14 مارس 2018؛ فیزیکدان نظری، کیهان شناس و نویسندهٔ بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

مرگ استیون هاوکینگ فیزیک دان بریتانیایی

“استیون ویلیام هاوکینگ” ، فیزیک دان نظری و کیهان شناس برجسته بریتانیایی، نویسنده شماری از پرفروش ترین کتاب ها و رساله هاي‌ نظری زاده ژانویه 1942 بود. خانواده هاوکینگ در بیانیه اي که امروز 23 ماه اسفند – 14 مارس 2018 نوشتند ” با غم و اندوهی عمیق به اطلاع میرسانیم که پدر دوست داشتنی ما امروز درگذشت.”

هاوکینگ نه تنها با نظریات، کتاب ها و پژوهش هایش شناخته می شود، بلکه با محبوبیتش در فرهنگ عامه پسند، از فیلم ها و سریال ها و حتی انیمیشن هاي‌ مشهور تا زبان طنزی که داشت؛ آن هم باوجود بیماری سخت و «خواب اندام» که سال هاي‌ سال به آن مبتلا بود. هاوکینگ مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و از هر گونه تحرک درمانده است؛ نه میتواند بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

به واسطه ي این بیماری هاوکینگ فلج شد و عمدتا توانایی تکلم را از دست داد با این حال سال‌ها بعد با کمک دستگاه صوت ساز دوباره موفق به سخن گفتن شد. وی اولین کسی بود که شروع به تدوین یک نظریه کیهانی شناختی با ترکیب فیزیک کوانتوم و نسبیت کرد.

 
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است «او پژوهشگری بزرگ و مردی فوق العاده بود که آثار و میراثش برای سالیان سال زنده خواهد ماند».
هاوکینگ به مدت سی سال یعنی از سال 1979 تا یکم اکتبر 2009، دارنده کرسی ریاضیات لوکاس بوده است. وی به خاطر فعالیت در زمینهٔ کیهان شناسی و جاذبه کوانتوم به ویژه در زمینهٔ سیاه چاله، شناخته شده است.
 

 

حقایقی در مورد پروفسور استیون هاوکینگ

 

1- نمرات استیون هاوکینگ در مدرسه بالا نبود

اینروزها ما استیون هاوکینگ را بعنوان ذهنی درخشان و از نوابغ جامعه ي بشری می شناسیم بهمین علت شاید متعجب شویم زمانی‌ که بفهمیم او در دوران مدرسه دانش آموز زرنگی نبود و از زیر بار تکالیف خود شانه خالی می کرد. در ۹ سالگی، استیون هاوکینگ جزو بدترین‌ دانش آموزان کلاس بودو به زحمت توانست این دوران را پشت سر بگذارد. با این وجود از کودکی علاقمند بود بداند دستگاه ها چگونه کار میکنند.

 

دستگاه هایي مثل رادیو و ساعت را باز می کرد تا درون انها را ببیند، اگر چه در جمع کردن انها مهارتی نداشت. بعلت همین روحیه ي کنجکاو باوجود نمرات ضعیف، معلمانش وی را انیشتین خطاب می‌کردند.

 

سرانجام نمرات ضعیف برای استیون هاوکینگ جوان مشکل ساز شد، پدرش قصد داشت وی را به آکسفورد بفرستد اما پول کافی نداشت بنابراین استیون هاوکینگ برای گرفتن بورس تحصیلی در امتحانات شرکت کرد که خوشبختانه با گرفتن نمره ي کامل در درس فیزیک توانست در آکسفورد پذیرفته شود.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 

2- استیون هاوکینگ به زیست شناسی علاقه مند است

استیون هاوکینگ از کودکی به ریاضیات علاقه مند بودو میخواست دراین رشته تخصص بگیرد اما پدرش فرانک دوست داشت او در رشته ي دیگری مثل دکتری ادامه تحصیل دهد. علاوه بر مخالفت پدر مشکل دیگر این بود که آکسفورد رشته ي ریاضیات را در حد تخصصی نداشت، بنابراین استیون هاوکینگ در رشته ي فیزیک این دانشگاه به ادامه ي تحصیل پرداخت، اما مشکل دیگری نیز وجود داشت و آن هم این‌که فیزیک به دو گرایش رفتار ریز ذرات اتمی و کیهان شناسی تقسیم می شد.

 

سرانجام استیون هاوکینگ در کیهان شناسی که به جهان بعنوان یک کل واحد نگاه می کند، ادامه ي تحصیل داد. گرچه این رشته در آن زمان چندان رایج نبود. او فیزیک و زیست شناسی را شبیه هم می‌داند زیرا در هر دو انها رفتار ذرات کوچک ماهیت اجسام بزرگ را تعیین می کند.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

3- استیون هاوکینگ عضو تیم قایقرانی آکسفورد بود

در طول سال اول اقامت در آکسفورد، استیون هاوکینگ دچار انزوا و افسردگی شد و برای حل این مشکل تصمیم گرفت به عضویت تیم قایقرانی این دانشگاه در آید. حتی قبل از بیمار شدن، استیون هاوکینگ اندامی نحیف داشت اما همین سبکی وزن باعث شد جایی برای او در تیم قایق رانی ایجاد شود، البته نه بعنوان پاروزن، بلکه بعنوان هدایت کننده و بازرسی فرمان قایق دراین تیم حضور یافت.

 

از آنجا که قایقرانی در آکسفورد بسیار رقابتی و مهم است، استیون هاوکینگ در بین هم تیمی هایش به محبوبیت رسید اما از طرف دیگر این ورزش باعث شد زمانی راکه به مطالعه اختصاص می داد از دست بدهد.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 

4- در ۲۱ سالگی پزشکان به استیون هاوکینگ گفتند فقط چند سال دیگر زنده خواهد ماند

هنگامیکه استیون هاوکینگ دانشجوی کارشناسی ارشد بود، بدنش علائمی از بیماری را نشان داد، پس از تعطیلات کریسمس استیون هاوکینگ به بیمارستان مراجعه کرد که مشکل وی، بیماری ALS تشخیص داده شد، پزشکان به او گفتند فقط چند سال زنده خواهد ماند، استیون هاوکینگ که از این موضوع شوکه شده بود، در بیمارستان با جوانی مبتلا به سرطان خون ودر حال مرگ مواجه شد و دریافت از این بدتر نیز ممکن است.

 

۲۱ سالگی با همسر آینده‌اش، جین وایلد آشنا شد و این موضوع روحیه ي مضاعف برای مبارزه با بیماری به او داد. هنگام که استیون هاوکینگ از جین تقاضای ازدواج کرد جین به او گفت که انها در زیر ابر هسته اي افتضاحی زندگی می‌کنند که هر لحظه ممکن است دنیایشان را به اتمام برساند بنابراین بهتر است از تمام لحظات باقیمانده ي عمرشان بهترین استفاده را بکنند.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 


حتما بخوانید:  حرف های عجیب استیون هاوکینگ در مورد آینده زمین


 

5- در نظریه جهان بیکران به او کمک شده است

درسال ۱۹۸۳ پروفسور استیون هاوکینگ یکی از دستاوردهای بزرگ خودرا با مشارکت جیمز هارتل به ثبت رساند، نظریه اي که طبق آن جهان هیچ مرزی ندارد. در تلاش برای درک ماهیت و شکل جهان از مفاهیم مکانیک کوانتومی «مطالعه ي رفتار ذرات ریز» و ترکیب آنها با نسبیت عام «نظریه ي انیشتین در مورد گرانش و انحنای فضا-زمان» انها به نظریه اي رسیدند که طبق آن جهان بعنوان یک موجودیت معرفی می شود اما هیچ محدودیت و مرزی ندارد.

 

استیون هاوکینگ در مورد این نظریه می گوید جهان را مانند سطح زمین درنظر بگیرید، شما می‌توانید در هر جهتی که می‌خواهید بدوید اما هرگز به انتهای زمین نخواهید رسید با این تفاوت که سطح زمین دو بعدی است اما فضا چهار بعد دارد.

 

فضا-زمان را میتوانید مانند خطوط عرض جغرافیایی درنظر بگیرید، اگر از قطب شمال به سمت جنوب بروید هر چه فاصله ي شما از قطب بیشتر شود فاصله ي این خطوط از یک دیگر بیشتر خواهد شد تا از استوا بگذرید و به سمت قطب جنوب بروید.

 

بنابراین جهان در فضا-زمان محدود شده ودر نهایت دوباره به ساختار ابتدایی خود باز خواهد گشت، اما این اتفاق حداقل تا ۲۰ میلیارد سال دیگر رخ نخواهد داد، اما آیا این به معنی بازگرداندن زمان به عقب است؟

 

دوستان جدایی ناپذیر فضا و زمان

انیشتین نشان داد که فضا و زمان نسبت به یک دیگر عواملی نسبی هستند و فیزیکدانان آن رابا فضا-زمان نشان دادند، قوانین ریاضی نشان می دهد که جهان در حال انبساط است، بنابراین زمان تابعی از گسترش جهان است.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 

6- شرط‌ بندی درباره‌ي سیاه‌ چاله‌ها را باخته است

حتما مثال مشهور درخت هرچه پر بارتر، افتاده تر است را شنیده اید، حتی استیون هاوکینگ نابغه نیز اشتباه می کند، اما به اشتباهش اعتراف می کند. سال ۱۹۹۷ استیون هاوکینگ و یکی از همکارانش در مورد سیاه چاله ها شرط بندی کردند.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

7- استیون هاوکینگ موفق به کسب جوایز متعدد و متفاوتی شده است

پروفسور استیون هاوکینگ در طول زندگی پربار علمی خود موفق به کسب جوایز فوق العاده اي شده است که دراین مقاله به تعدادی از آنها می‌پردازیم.

 

سال ۱۹۷۴ استیون هاوکینگ به عضویت آکادمی سلطنتی علوم انگلستان که قدمتی حدود ۴۰۰ سال دارد، پذیرفته شد و یکسال بعد پاپ پل ششم مدال طلای علوم رابه وی اهدا کرد. استیون هاوکینگ همان‌ گونه موفق به دریافت مدال آلبرت انیشتین و هیوز از انجمن سلطنتی شده است.

 

استیون هاوکینگ دارنده مقام هاي‌ CH “همنشین افتخاری سلطان بریتانیا”، CBE “سردار امپراتور بریتانیا- یکی از بالاترین مقام‌هاي‌ افتخاری دربار”، FRS “عضو انجمن پادشاهی” و FRSA “عضو انجمن پادشاهی فنون” فیزیکدان و کیهان شناس نظری و صاحب کرسی لوکاسین در ریاضیات در دانشگاه کمبریج است.

 

کرسی اي که قبل از او تنها 16 دانشمند دیگر صاحب آن بوده اند که مشهور ترین آنها، بزرگترین دانشمند همه ی قرون و اعصار، سر آیزاک نیوتون است. یکیدیگر از دانشمندان مشهور صاحب این کرسی هم فیزیکدان برجسته انگلیسی و از بنیان گذاران مکانیک کوانتمی نوین، پل آدرین موریس دیراک است.

 

سال ۱۹۷۹ کرسی استادی ریاضیات در دانشگاه کمبریج را دریافت کرد و به مدت ۳۰ سال این صندلی را نگه داشت، جایگاهی که زمانی به اسحاق نیوتن تعلق داشت.  سال ۲۰۰۹ هاوکینگ از باراک اوباما، رئیس جمهور کشور آمریکا مدال آزادی را بعنوان بزرگترین مدال غیر نظامی این کشور، دریافت کرد. باوجود تمام این افتخارات هنوز جایزه‌ي نوبل به وی اهدا نشده است.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 

8- استیون هاوکینگ نویسنده ي کتاب هاي‌ کودکان است

یکی از موارد غیر منتظره در رزومه ي کاری استیون هاوکینگ نویسندگی برای کودکان است. سال ۲۰۰۷ استیون هاوکینگ و دخترش لوسی کتاب راز کلیدی جورج را برای کودکان منتشر کردند.

 

این کتاب درباره ي نوجوانی به نام جورج نوشته شده است که پدر و مادرش با تکنولوژی مخالف اند. او با همسایه اش که فیزیکدان است دوست می شود و کامپیوتری می سازد که پورتالی برای ارتباط با دنیاهای دیگر به وجود می آورد.

 

بخش زیادی از کتاب برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم علمی مانند سیاه چاله ها و منشاء حیات نوشته شده است که توجه استیون هاوکینگ رابه نسل هاي‌ آینده نشان می دهد. درسال ۲۰۰۹ کتاب دوم از سه گانه ي ماجراهای جورج به نام گنجینه ي کیهانی منتشر شد.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

9- استیون هاوکینگ به وجود فرا زمینی ها معتقد است

با توجه به سابقه ي درخشان استیون هاوکینگ نظرات وی در مورد امکان وجود حیات فرا زمینی برای مردم بسیار جالب است. سال 2008 در جشن ۵۰ سالگی ناسا، استیون هاوکینگ در سخنرانی خود گفت که با توجه به وسعت جهان، امکان وجود انواعی از حیات بدوی در فضا وجوددارد گرچه حیات هوشمند نادر است. بعد با حالت مزاح گفت بعضی ها اعتقاد دارند ممکن است روی زمین حیات هوشمند به وجود بیاید.

 

پروفسور استیون هاوکینگ گفت انسان باید در برخورد با بیگانه ها بسیار محتاط باشد زیرا احتمالاً حیات انها مبتنی بر DNA نیست و ما مقاومتی در برابر بیماری هاي‌ آنها نداریم.

 

همچنین در قسمتی از مجموعه ي جهان همراه با استیون هاوکینگ که از کانال دیسکاوری پخش شد، توضیح داد که بیگانه ها ممکن است منابع سیاره ي خودرا به اتمام رسانده و به دنبال تسخیر و استعمار سیارات دیگر باشند، همچنین آنها میتوانند انرژی خورشید را متمرکز کنند و با ساختن کرم چاله اي از طریق فضا-زمان حرکت کنند.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

10- استیون هاوکینگ بی وزنی را تجربه کرده است

سال ۲۰۰۷ زمانی که استیون هاوکینگ ۶۵ ساله بود به کمک شرکت جاذبه ي صفر توانست بی وزنی را تجربه کند. او پس از ۴ دهه موفق شد از صندلی چرخ داره خود فاصله بگیرد و حتی توانست حرکات ژیمناستیک انجام دهد. هواپیمای شرکت جاذبه ي صفر، استیون هاوکینگ را تا ارتفاع زیادی بالا برد و سپس به سمت زمین سقوط کرد که چند بار و هر بار به مدت ۲۵ ثانیه تجربه ي بی وزنی را برای وی ایجاد کرد. همچنین ریچارد برنسون یک صندلی رایگان در فضاپیمای توریستی ویرجین گلکسی به وی اختصاص داده است.

 

اما هنگامیکه از استیون هاوکینگ پرسیدند چرا باوجود خطرناک بودن، این تجربه را قبول کرد است، او دلیل کار خودرا حمایت از سفر های فضایی اعلام کرد و گفت با توجه به گرم شدن زمین و احتمال جنگ هسته اي و محدود بودن منابع در آینده، انسان باید به فکر مهاجرت به فضا باشد. او امیدوار است که اکتشافات و گردشگری فضایی خصوصی توسعه پیدا کند و انسان به دیگر سیارات سفر کرده و از منابع انها برای زنده ماندن استفاده کند البته اگر تا آن زمان بتواند زنده بماند.

 


زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

تحقیق در مورد سیاهچاله‌ ها

افته‌های یک محقق جوان دیگر به نام راجر پنروز در مورد سرنوشت نهایی ستارگان و تبدیل‌شدن آن‌ها به گودال‌هایی عظیم و سیاه،  نظر استیون را به خود جلب کرد و باعث شد او شیفته‌ی چگونگی خلق هستی شود. او دوران حرفه‌ای کارش را با همین موضوع آغاز کرد و باعث شد نگرش جهانیان به سیاهچاله‌ها و آغاز آفرینش تغییر کند.

 

درحالی‌که او به خاطر بیماری، کنترل فیزیکی بر اعضای بدنش را از دست می‌داد، (در سال ۱۹۶۲ او ناچار شد از ویلچر استفاده کند) ناگهان پیشرفت بیماری کمتر شد. در سال ۱۹۶۸، یک سال پس از تولد پسرش رابرت، او به عضویت موسسه نجوم دانشگاه کمبریج درآمد.

 

چند سال پیش رو، دوران پرباری برای هاوکینگ بود. در سال ۱۹۶۹ دخترش لوسی به دنیا آمد و او تحقیقات علمی خود را ادامه داد. (فرزند سومش تیموتی ۱۰ سال بعد متولد شد). در سال ۱۹۷۳ همراه با جورج الیس اولین کتاب خود را به نام  ساختار مقیاس بزرگ از فضا-زمان منتشر کرد. او همچنین همکاری‌ با دوست قدیمی‌اش پنروز را ادامه داد.

 

در سال ۱۹۷۴ تحقیقات استیون او را تبدیل به دانشمندی معروف در دنیای علم کرد. او نشان داد که سیاهچاله‌ها آن فضای تهی و خلأ بی‌انتهایی که دانشمندان پیش‌ازاین باور داشتند، نیستند. به عبارت ساده، هاوکینگ ثابت کرد ماده، اگر به‌صورت انرژی تابشی درآید، می‌تواند از نیروی گرانش یک ستاره‌ی خاموش شده بگریزد. «تابش هاوکینگ» متولد شده بود.

 

این نظریات، موجی از هیجان در دنیای دانشمندان به وجود آورد و باعث شد هاوکینگ جوایز متعدد علمی، نام‌های افتخاری و عناوین برجسته‌ای به دست آورد. در سن ۳۲ سالگی او به عضویت انجمن سلطنتی انگلستان درآمد و کمی بعد جایزه معتبر آلبرت اینشتین را از آن خود کرد.

 

او به تدریس در دانشگاه‌ها نیز ادامه داد. ابتدا به‌عنوان استاد مدعو از دانشگاه کلتک پاسادنا در ایالت کالیفرنیا بازدید کرد که پیش‌زمینه دیدارهای بعدی و خدمات او در این دانشگاه شد. او همچنین به دانشکده‌های Gonville و Caius در دانشگاه  کمبریج سر زد. در سال ۱۹۷۹ هاوکینگ دوباره خود را در دانشگاه کمبریج یافت و به مقام یکی از مشهورترین استادان تاریخ این دانشگاه یعنی پروفسور لوساسیان نائل شد.

 


 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

سخنان مشهور استیون هاوکینگ

اگر فقط یک نظریه واحد برای همه‌چیز وجود داشته باشد، مجموعه‌ای از قوانین و معادلات است؛ ولی با روش معمول علم که ساختن یک الگوی ریاضی است نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد که چرا  جهان هستی باید برای توصیف یک معادله به وجود آمده باشد. چرا تمام نظام هستی باید به خودشان زحمت به وجود آمدن داده باشند؟

 

در تمام زندگی‌ام، مجذوب پرسش‌های بزرگی بوده‌ام که آدمی با آن‌ها روبرو است و تلاش کرده‌ام پاسخی علمی برای آن‌ها پیدا کنم. اگر شما هم مثل من به ستارگان نگاه می‌کردید و سعی می‌کردید مفهوم آنچه می‌بینید، درک کنید؛ شما هم از خود می‌پرسیدید که واقعاً دلیل هستی این دنیا چیست؟

 

علم ثابت کرده است که جهان‌های مختلفی می‌توانند از «هیچ» به وجود آمده باشند. این بستگی به شانس ما دارد که در کدام جهان قرار گرفته باشیم!

 

تمام تاریخ علم به تشخیص تدریجی این امر گذشته است که گرچه حوادث به شیوه دلخواه ما اتفاق نمی‌افتند؛ ولی همه آن‌ها منعکس‌کننده یک نظم خاص هستند.

 

ما باید در جستجوی بیشترین ارزش اعمالمان باشیم.

 

بزرگ‌ترین دشمن دانش، جهل نیست بلکه توهم دانایی است.

 

هوش واقعی، توانایی سازگاری با تغییرات است.

 

معلوم نیست که باهوش بودن برای همیشه یک ارزش باقی بماند.

 

این اتلاف وقت است که از ناتوانیم عصبانی باشم. همه باید با زندگی کنار بیایند و من در این زمینه کارم را بد انجام نداده‌ام. مردم نمی‌توانند وقت خود را به این اختصاص دهند که چرا همیشه خشمگین یا در حال گله و شکایت هستید.

 

زندگی هرقدر دشوار به نظر برسد، بازهم کاری هست که شما بتوانید در آن موفق باشید.

 

حالا همه ما به اینترنت وصل هستیم، مانند سلول‌های عصبی درون مغزی بسیار بزرگ.  

 

کار کردن به زندگی شما معنا و هدف می‌دهد، زندگی بدون کار پوچ و بی‌معنی است.

 

حتی اگر زمانی مشخص شود که سفر در زمان امری غیر ممکن است، مهم این است که ما دلیل آن را بفهمیم.

 

مردمی که به آی‌کیو خود افتخار می‌کنند، درنهایت بازنده می‌شوند.

 

گذشته نیز مانند آینده، پدیده‌ای نامتناهی است و فقط می‌تواند به‌عنوان طیفی از احتمالات شناخته شود.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 

آثار استیون هاوکینگ :

ساختار مقیاس بزرگ فضا-زمان

بزرگ، کوچک و ذهن انسان

طرح بزرگ

تاریخچه کوتاه من

تاریخچه کوتاه زمان

تاریخچه کوتاه‌تر زمان

سیاهچاله‌ها، دنیاهای کوچک و دیگر مقالات

جورج و ماه آبی

جورج و کد ناشکستنی

جورج و انفجار بزرگ

جورج در جستجوی گنجینه کیهانی

دریچه‌ای به‌سوی کیهان

 جهان در پوست گردو

بر شانه‌های غول

خدا اعداد صحیح را خلق کرد

 


 

درگذشت استفان هاوکینگ:
استفان هاوکینگ صبح روز چهاردهم مارس ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی در منزلش واقع در کمبریج درگذشت. خانواده پزشک هاوکینگ اعلام کرده اند که وی در خانه اش در نزدیکی دانشگاه کمبریج مرگ آرامی داشته است. کمبریج جایی است که هاوکینگ اکثر کارهای تحقیقاتی خود بر روی پروژه هاي‌ ساختار شکنانه اي هم چون سیاه چاله ها را در آنجا انجام داده است.

 
زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی
 
به گزارش تالاب کتاب تاریخچه زمان او که با رکوردی 237 هفته اي بعنوان پرفروش ترین کتاب در بریتانیا باقی ماند باعث شهرتش شد. همچنین، کتاب طرح بزرگ او که در اواخر سال 2010 به چاپ رسید پس از چند روز به یکی از پرفروش ترین کتاب هاي‌ آمازون تبدیل شد.
 
هاوکینگ مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و از هر گونه تحرک درمانده است؛ نه میتواند بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. حتی قادر نیست دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن از میان کتاب هایي که نوشت، عده اي از پرآوازه ترین کتاب هاي‌ علمی عامه فهم به شمار می‌روند که مردم عادی و فاقد دانش عمیق نظری نیز انها را خوانده اند.
 
 
 زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی
 
کتاب او با نام «تاریخچه زمان:
از مه بانگ تا سیاه چاله ها» از جمله آثار علمی عامه فهم است که بیش از 10 میلیون نسخه آن به فروش رفته و طی 20 سال تجدید چاپ و به زبان هاي‌ مختلف ترجمه شده است.
 

استفان ویلیام هاوکینگ «1942»
استیون هاوکینگ در اولین روزهای زمستان سال 1942 از پدری زیست شناس و مادری خانه دار در شمال شهر لندن بدنیا آمد. وی ۳۰۰ سال بعد از مرگ گالیله، در آکسفورد انگلستان بدنیا آمد. خانه والدینش در شمال لندن بود ولی در جریان جنگ جهانی دوم به منطقه امنتری نقل مکان کردند.

 

برای همین در آخرین هفته هاي‌ حاملگی، مادرش برای در امان ماندن نوزاد از خطرات ناشی از جنگ، به آکسفورد رفت و استفن در آنجا بدنیا آمد. بعد ازآن، خانواده به لندن برگشت ودر سنت آلبان در شمال این شهر ساکن شد.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

استیون هاوکینگ تحصیلات ابتدایی اش را تا 10 سالگی در مدرسه دخترانه سنت آلبان شروع کرد چون آن مدرسه، یکی از بهترین محیط هاي‌ آموزشی بود. اما بعد از این سن دیگر پسران نمی توانستند دراین مدرسه دخترانه تحصیل کنند. او تحصیلات دانشگاهی اش را در “یونیورسیتی کالج” آکسفورد آغاز کرد.

 

پدرش اصرار داشت که استیون هاوکینگ دکتری بخواند اما او ریاضیات را ترجیح داد و پس از مدت کوتاهی به فیزیک تغییر رشته داد. ‌یکی از استادان حل تمرین او در آن زمان درباره قدرت شگفت انگیز ذهنی و تسلط او به مسائل مختلف علمی می گوید که کافی بود که در اخبار روزمره مثلا در روزنامه نیویورک تایمز بخواند که فیزیک دانی، فلان کشف نظری را انجام داده است.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

استیون هاوکینگ با بیماری از کار افتادگی سلول هاي‌ عصبی حرکتی دست به گریبان است آنگاه او با همین سرنخ کوچک این محاسبات و کشفیات را دوباره انجام می داد، بدون این‌که از جایی کمکی بگیرد. بعد از گرفتن لیسانس، برای ادامه تحصیل در کیهان شناسی نظری، وارد کمبریج شد.

 

در آن زمان بود که علائم بیماری ALS «از کارافتادگی سلول هاي‌ عصبی حرکتی» در استیون هاوکینگ ظهور کرد. در چنین وضعیتی بود که او درسال 1965، دکترایش را گرفت. پزشکان به او گفته بودند که تنها چند ماه زنده می‌ماند.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

استیون هاوکینگ در دنیای علم به خاطر پژوهش هایش در زمینه گرانش کوانتمی مشهور است.

استیون هاوکینگ در دهه 1970 با همکاری فیزیکدان برجسته، راجر پنروز، نشان داد که سیاهچاله ها واقعیتی در کیهان هستند که بر اساس نظریه گرانش انیشتین «نسبیت عام»، توجیه می‌شوند. نظریه جدید استیون هاوکینگ همچنین پیشبینی می کرد که سیاهچاله ها از خود تابش می‌کنند که این تابش همین حالا به “تابش هاوکینگ” مشهور است.

استفان هاوکینگ چگونه حرف میزند
استفان به ریاضیات علاقه داشت در حالی‌که پدرش دکتری را ترجیح می‌داد. رشته ریاضیات در آن زمان در کالج محل تحصیل استفان تدریس نمی‌شد بهمین علت استفان فیزیک را انتخاب کرد.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

بعد از ۳ سال وی برنده جایزه اول شد. استفان پس ازآن به کمبریج رفت تا به تحقیقات کیهان‌شناسی بپردازد.

وی همواره ریاضیات را دنبال کرده؛ اما جالب این است که او در دوران تحصیلات مقدماتی، دانش‌آموزی خیره و یاغی بوده است و همواره به جهت برخورداری از سطح معلومات علمی بالاتر نسبت به همکلاسی‌هاي‌ خود سعی داشت که کتاب‌هاي‌ درسی را زیر سوال برده و نواقص آنها رابه معلمان خود گوشزد کند.
هاوکینگ دانش آموزی بد خط بوده ودر عین حال اغلب اوقات با معلمان و سایر اطرافیان جر و بحث میکرد.

به گزارش تالاب او برخلاف انیشتین، عاشق کتاب هاي‌ تخیلی و علمی است و با الهام گرفتن از آنها و پردازش مغزی فوق‌العاده سریع خود در دروس دانشگاهی پیشرفت کرد تا آنجا که در دانشگاه جزو موفق‌ترین دانشجویان همدوره خود بود.

 


حتما بخوانید:  اعتقاد استیون هاوکینگ به وجود موجودات فضایی


 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

به دنبال احساس ناراحتی‌هایي در عضلات دست و پا، استیفن در ژانویه ۱۹۶۳ یعنی آغاز 21 سالگی وادار به مراجعه به بیمارستان شد و آزمایش‌هایي که روی او انجام گرفت علائم بیماری بسیار نادر و درمان ناپذیری را نشان داد.

این بیماری که به نام als شناخته میشود بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار میدهد و بتدریج اعصاب حرکتی بدن را از بین میبرد و با تضعیف ماهیچه‌ها فلج عمومی ایجاد می کند، بطوریکه به مرور توانایی هر گونه حرکتی از شخص سلب میشود.

 

بروز بیماری باعث ناامیدی و اندوه عمیقی در  استفان مستولی شد. وی ناگهان همه ی آرزوهای خودرا بر باد رفته میدید؛ دوره دکترا، رویای دانشمند شدن، کشف رمز و راز کیهان. اما انچه به او قوت قلب و اعتماد به نفس بیشتری برای مبارزه با بیماری داد، آشنایی با دختری به نام «جین وایلد» در همان ایام بود که بعد ها همسرش شد.

جین دانشجوی دانشگاه لندن بود اما تحت تأثیر هوش فوق العاده و شخصیت استثنایی استفان چنان مجذوب او شده بود که هر هفته به سراغش می‌آمد و ساعتی رابه گفتگوی با او می‌گذراند.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

آنها پس از چندی رسما نامزد شدند و استفان تحصیلات دانشگاهی اش را از سر گرفت زیرا برای ازدواج با جین می بایست هرچه زودتر دکترای خودرا بگیرد و کار مناسبی پیدا کند.

وی طی 2 سال با اشتیاق و پشتکار این برنامه را عملی کرد در حالیکه رشد بیماری را در عضلاتش شاهد بودو ابتدا به کمک یک عصا و سپس دو عصا راه می‌رفت.

ازدواجش با جین درسال ۱۹۶۵ صورت گرفت و او چنان غرق امید و شادی بود که به پیش‌بینی 2 سال پیش پزشکان در مورد مرگ قریب الوقوعش نمی‌اندیشید.
جین تا سال ۱۹۹۱ از استفان نگه داری کرد. در آن سال بدلیل مشکلات ناشی از شهرت استفان و بدتر شدن بیماری او، این دو از یک دیگر جدا شدند.

سپس استفان که از این ازدواج 3 فرزند داشت، با یکی از پرستارانش، الن میسون، ازدواج کرد. همسر اول الن، دیوید میسون، سازنده اولین دستگاه گویا برای استیفن بود.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

پیش‌بینی پزشکان در مورد بیماری فلج پیش رونده او غلط نبود و این بیماری به همه ی بدنش چنگ انداخت.

از اواخر دهه ۶۰ برای نقل مکان از صندلی چرخدار استفاده می کند و قدرت تحرک از همه ی اجزای بدنش به جز دو انگشت دست چپش سلب شده است.

 

یک شب در ژنو که استفان هاوکینگ تا دیر وقت مشغول کار بود ناگهان راه نفس کشیدنش گرفت و صورتش کبود شد. بی‌درنگ وی را به بیمارستان رساندند و تحت معالجات اضطراری قرار دادند.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

طبق معمولً مبتلایان به بیماری als در مقابل سینه پهلو حساسیت شدیدی دارند ودر صورت ابتلای به آن می‌میرند که این خطر برای استفان هاوکینگ هم پیش آمده بودو گرفتن راه تنفس او ناشی از سینه پهلو بود.

پس از چند روز بستری بودن دربخش مراقبت‌هاي‌ ویژه بیمارستان سرانجام با اجازه همسرش تصمیم گرفته شد که با عمل جراحی مخصوص مجرای تنفس وی را باز کنند اما در نتیجه این عمل صدای خودرا برای همیشه از دست می داد.

سایت تالاب: وی گویایی خودرا از دست داد، اما با جایگزینی کامپیوتر مخصوص سخنگو، ارتباط او با اطرافیانش بهتر از قبل شد. هاوکینگ با 2 انگشت میتواند دکمه هاي‌ کامپیوتر بسیار پیشرفته اي را فشار دهد که اختصاصأ برای او ساخته شده است و بجایش حرف می زند و رابطه اش رابا دنیای خارج برقرار می کند، چون استفان از سال ۱۹۸۵ قدرت گویایی خودرا هم از دست داده است.

 

استفان هاوکینگ، نابغه فیزیک جهان در دوران معاصر، روی ویلچر گذران عمر می کند و تنها 2 انگشت از کل اعضای بدنش قدرت تحرک دارند، اما ارزش و اعتبار وی تا آن جاست که کرسی دانشگاهی را در دانشگاه کمبریج در اختیار دارد که بیش از 200 سال پیش نیوتون دارای آن بوده است.

 

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

 

استفان از سال ۱۹۸۵ قدرت گویایی خودرا هم از دست داده بود

هاوکینگ که به انیشتین دوم نیز مشهور است، تمام تلاش خود رابه خرج داده تا تئوری تاریخی نسبیت انیشتین رابا افزودن نظریه‌هاي‌ مربوط به کوانتوم تکمیل کند ودر کل معادله اي موثر و قابل قبول برای کل فعل و انفعالات در عالم هستی ارائه کند.

وی یکى از بزرگ‌ترین دانشمندان معاصر است که در دپارتمان ریاضیات کاربردى و فیزیک نظرى و استاد کرسى لوکازین ریاضیات در دانشگاه کمبریج است.

سمتى که پیش از این سر آیزاک نیوتن و بعد ها پل دیراک عهده دار آن بودند. هاوکینگ برخلاف سایر همکاران دانشگاهى خود در بین عامه مردم نیز از شهرت و محبوبیت بسیارى برخوردار است.

زمینه‌ پژوهشی اصلی وی کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است. از مهم ترین دستاوردهای وی مقاله‌اي است که به رابطه‌ سیاه‌چاله‌ها و قانون‌هاي‌ ترمودینامیک میپردازد.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

طبق نظریه هاوکینگ درسال ۱۹۷۶ سیاه‌چاله نوعی تابش به نام تابش هاوکینگ از خود بروز می دهد و این تابش بدلیل ساختار درون سیاه‌چاله فاقد اطلاعات است.

ولی این با قوانین فیزیک کوانتمی در تناقض بود که میگوید اطلاعات هرگز نمی توانند کاملا از بین بروند. این مسئله با عنوان “پارادوکس اطلاعات سیاه‌چاله” یکی از معماهای فیزیک مدرن بود. هاوکینگ ابتدا میدان گرانشی شدید درون سیاه چاله را دلیل این امر میدانست.

بر طبق محاسبات جدید هاوکینگ، نوسانات سطح سیاه چاله ها میتوانند باعث فرار اطلاعات شوند. سیاه چاله ها همه ی اطلاعاتی را از هر چه به درون آنها فرو رود، از بین نمی برند. در عوض اطلاعات تکه تکه می‌شوند. به این ترتیب اطلاعات می‌توانند از سیاه چاله فرار کنند.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

هاوکینگ کرسی ریاضیات “لوکاس” یا “lucasian ” راکه در قرن 18 میلادی به نیوتون متعلق بود، در اختیار داشت و پس از بازنشستگی، فعالیت هاي‌ خودرا بعنوان استاد افتخاری ریاضیات لوکاس ادامه داد.

کرسی ریاضیات لوکاس درسال 1663 توسط هنری لوکاس که در طول حیاتش بالغ بر 4 هزار کتاب منتشر کرده به دانشگاه اعطا کرده بود پایه گذاری شد.

دومین کرسی دار این پست نیوتون بوده و پاول دیراک، متخصص مکانیک کوانتوم نیز از سال 1932 تا سال 1969 اختیار دار این کرسی بوده است و از سال 1979 این کرسی معتبر در اختیار استفان هاوکینگ قرار گرفت.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

دانشگاه کمبریج قبلا اعلام کرده بود انتظار دارد هاوکینگ فعالیت‌هاي‌ خودرا در کرسی ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری بعنوان هدایت کننده گروه‌هاي‌ تحقیقاتی کیهان شناسی و گرانشی ادامه دهد.

هاوکینگ باوجود ناتوانی‌هاي‌ فیزیکی‌اش ناشی از بیماری‌هاي‌ اختلالات نرونی بدلیل ارائه نظریاتی در باره سیاهچاله‌هاي‌ فضایی و طبیعت زمان به شهرت علمی جهانی دست یافت.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

بر اساس گزارش ap، هاوکینگ با ارائه نظریه “hawking radiation” اولین شهرت جهانی خودرا کسب کرد.

وی با ارائه این نظریه شدت تراکم سیاهچاله‌ها رابه شکلی که هیچ جسمی توانایی گریز از کشش گرانشی آنرا نخواهد داشت، رد کرده و نشان داد که نور و دیگر امواج قادر به عبور از میان این سیاهچاله ها خواهند بود.

کتاب مهم او ساختار بزرگ مقایسه مکان و زمان است که با همکاری ج اف آر الیس نوشته است.کتاب «تاریخچه زمان» وی بارها و بارها تجدید چاپ شده و میلیون ها نسخه ازآن به فروش رفته و بدین ترتیب پرفروش ترین کتاب علمى همه ی دوران ها شناخته شد.

کتاب تاریخچه زمان که عنوان فرعى «از انفجار بزرگ تا سیاهچاله‌ها» را بر خود دارد یکى از مهمترین کتاب‌ها در حوزه کیهان شناسى است که به موضوعاتى هم چون تصویر ما از جهان، مکان و زمان، جهان در حال گسترش، اصل عدم قطعیت هاینزبرگ و پیامدهاى آن، نیروهاى اصلى و ذره هاى بنیادین طبیعت آغاز و انجام جهان، وحدت فیزیک مى پرداخت.

زندگینامه نابغه قرن استیون هاوکینگ فیزیکدان و کیهان‌ شناس بریتانیایی

هاوکینگ بعد ها نیز براى خوانندگان غیرمتخصص کتاب‌هایى تالیف کرد که از جمله آنها مى‌توان به تاریخچه مصور زمان، سیاهچاله‌ها و جهان‌هاى کوچک اشاره کرد.
کتاب مهم دیگری که هاوکینگ تالیف کرد جهان در پوست گردو «the universe in a nutshell» نام دارد. این کتاب نیز درسال ۲۰۰۲ بعنوان برترین کتاب علمى، جایزه آونتیس را ازآن خود کرد.

هاوکینگ دارای چندین درجه دکترای افتخاری و افتخارات و جوایز متعددی است و همچنین عضو انجمن پادشاهی بریتانیا و آکادمی علوم ایالات متحده کشور آمریکا است.

وی علیرغم مسائل و مشکلات ناشی از بیماری و زندگی نامتعارف شخصی خود دارای 3 فرزند و یک نوه است.

 

هاوکینگ علاوه بر فعالیت تخصصی علمی در گسترش دانش، برای عموم مردم به ایراد سخنرانی نیز میپردازد. او نمادی از مقاومت در مقابل سختی‌ها و تسلیم ناپذیری است.

عجیب ترین ساعت دنیا نیز توسط فیزیکدان مشهور، پروفسور استفان هاوکینگ در دانشگاه کمبریج به نمایش گذاشته شد. هاوکینگ سال‌ها قبل بعنوان توریست برای بازدید از آثار تاریخی به ایران سفر کرده بود.

 

گروه علم و دانش تالاب

جدیدترین مطالب سایت