بخشی از زندگینامه شهیدان رجایی و باهنر

بخشی از زندگینامه شهیدان رجایی و باهنر

 شهیدان رجایی و باهنر

این دو بزرگوار که که در روز هفتم تیر1360 كه منجر به شهادت شهید مظلوم آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران دلسوز و رهروان وفادار امام و انقلاب گردید ، ثمره تصمیم شیطانی استكبار جهانی ودشمنان انقلاب بود . البته عكس العمل سریع ، قاطع وانقلابی رهبر كبیر انقلاب و ملت بزرگ ایران هر گونه ابتكار عمل را از آن ها سلب نمود ، ولی كار به زعم دشمنان هنوز به پایان نرسیده بود و طرح نابودی مسئولین طراز اول مملكت در راس فعالیتهای آن ها قرار داشت .

 

بدین ترتیب واقعه هشتم شهریور در همان سال به وقوع پیوست و رئیس جمهور محبوب محمد علی رجایی و اولیه وزیر متفكر ودانشمندش حجت الاسلام والمسلمین دكتر محمد جواد باهنر در انفجار دفتر اولیه وزیری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. برای گرامیداشت خاطره این عزیزان هفته اول شهریور ماه بعنوان هفته دولت نامگذاری شد .

 

به گزارش تالاب:شهید محمد علی رجایی ، درسال 1312 هـ . ق ، درشهرستان قزوین متولد شد، تحصیلات ابتدایی را تا اخذ گواهینامه ششم ابتدایی درهمین شهرستان به انجام رساند. درسن چهار سالگی از وجود داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت تكفل مادری مهربان و منیع الطبع قرار گرفت .

 

در سال 1327 به تهران مهاجرت كرد و سال بعد یعنی در 1328 وارد نیروی هوایی شد . در مدت 5 سال خدمت در نیروی هوایی ، دوره متوسطه را با تحصیل شبانه گذراند ، سپس درسال 1335 به دانشسرای فوق العاده رفت و به سال 1338 دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به اتمام برد و به سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستانهای خوانسار، قزوین و تهران به تدریس ، اشتغال ورزید .

 

بخشی از زندگینامه شهیدان رجایی و باهنر
شهید محمد علی رجایی در مدت تدریس، همۀ وقت آموزگاری دلسوز، پركار و شایسته بود و ضمن تدریس ، به فرا گرفتن علوم اسلامی و انجام فعالیت هاي سیاسی همت می گماشت . درسال 1340 به عضویت نهضت آزادی درآمد كه منجر به دستگیری وی « دراردیبهشت 1342 » و پنجاه روز زندان شد .

 

پس از آزادی از زندان با شهید باهنر به سازماندهی مجدد هیات موتلفه پرداخت و برای پرورش افرادی كه بتوانند نبردی مسلحانه را اداره نمایند ، به اعزام داوطلبانی به جبهه فلسطین دست زد . درهمین رابطه و برای تكمیل برنامه مزبو ر « درسال 1350 » خود شخصا به خارج ازكشور سفر كرد. ابتدا به فرانسه و تركیه رفت و از آنجا عازم سوریه شد .

 

شهید رجایی همگام با فعالیتهای سیاسی لحظه اي نیز از خدمات فرهنگی غافل نبود ، از آن جمله تدریس در مدارس كمال ورفاه ، همكاری با بنیاد رفاه و تعاون اسلامی با همكاری شهید مظلوم آیت الله دكتر بهشتی و شهید دكتر باهنر و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را باید نام برد . ایشان با نهایت شجاعت و شهامت مدت دو سال ، در زندانهای انفرادی رژیم پهلوی انواع واقسام شكنجه ها را تحمل نمود و چون كوهی استوار مقاومت كرد.

 

دراثراین مقاومتها وی را به زندان قصر وسپس به اوین فرستادند . او درزندان به ماهیت حقیقی منافقین پی برد واز انها تبری جست . دوران زندان مجموعا چهارسال به درازا كشید وشهید رجایی درسال 1357 با بحبوحه گیری انقلاب اسلامی همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد وبلا فاصله وارد مبارزات سیاسی و فرهنگی گردید و به اتفاق عده اي ازهمكارانش برای بسیج و سازماندهی مبارزات پنهان معلمان مسلمان، تلاش گسترده اي را آغاز كرد و پیروز به ایجاد انجمن اسلامی معلمان شد . او در راهپیمایی هاي عظیم سال 1357 مخلصانه و با تمام توان كوشید و نقش موثری در فعالیت هاي تبلیغاتی انها داشت .

 

شهید محمد علی رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1358 ، مسئولیت وزارت آموزش وپرورش را به عهده گرفت و در زمان وزارت خود پیروز به دولتی كردن كلیه مدارس شد . سپس بعنوان نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی گزینه گردید و به دنبال تمایل مجلس شورای اسلامی در تاریخ18/5/1359 بعنوان نخستین اولیه وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی شد . و با رای قاطع به اولیه وزیری گزینش شد .

 

شهید محمد علی رجایی در این مسئولیت خطیر ، علی رغم این كه به فاصله بسیار كوتاهی با توطئه عظیم استكبار جهانی در ایجاد جنگ تحمیلی از سوی رژیم صدام روبرو شد وهمچنین كارشكنی هاي بنی صدر و متحدانش و خرابكاریهای منافقین و ساواكی ها را در پیش رو داشت ، اما توانست به برترین وجه از عهده انجام وظایف ومسئولیت هاي سنگین خود برآید.

 

به دنبال عزل بنی صدر از ریاست جمهوری ، شهید رجایی با رای اكثریت مردم محرومی كه شاهد تلاشها ي صادقانه این فرزند صدیق ملت ومقلد با وفای امام « ره » بودند به ریاست جمهوری گزینه شد . دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی كه توان تحمل وجود این مایه امید مستضعفان و عنصر ارزشمند و دلسوز را نداشتند درهشتم شهریور ماه 1360 وی را به همراه یار قدیمی اش شهید باهنر در انفجار دفتر اولیه وزیری به شهادت رساندند.

 

بخشی از زندگینامه شهیدان رجایی و باهنر

زندگینامه شهید حجت الاسلام دكتر محمد جواد باهنر

شهید حجت الاسلام دكتر محمد جواد باهنر، درسال 1312 دریك خانواده پیشه ور ساده درشهر كرمان به جهان آمد و خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مكتب آموخت وسپس به تحصیل علوم دینی درمدرسه معصومیه آن شهر پرداخت.
همزمان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را نیز ادامه داد و پس از اخذ دیپلم درسال 1332 به قم رفت و سطوح بینظیر علوم اسلامی را درحوزه علمیه قم طی كرد. وی فقه را در محضر مرحوم آیت الله بروجردی ، فقه واصول را در محضر امام خمینی « ره » و تفسیر و فلسفه را نزد علامه طباطبایی فرا گرفت.

 

شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهی رو آورد و حدود سال 1337 پیروز به اخذ لیسانس در رشته الهیات و بعد از آن پیروز به اخذ فوق لیسانس در رشته علوم تربیتی و سپس دكترای الهیات از دانشگاه تهران شد.

 

شهید باهنر ضمن تدریس و ایراد خطابه وبرنامه ریزی دینی ، به تالیف كتب درسی اشتغال ورزید وحدود سی كتا ب وجزوه تعلیمات دینی را برای تدریس « از دوره ابتدایی تا دانشسرا » تالیف كرد، وی همزمان ، فعالیتهای اجتماعی خود را نیز ادامه داد ودر تاسیس ” دفتر نشر و فرهنگ اسلامی ” ، ” كانون توحید” و” مدرسه رفاه ” نقش موثری داشت .

 

شهید باهنر درسال 1341 ، همكاری خود را با نهضت اسلامی و سیاسی روحانیت به رهبری امام خمینی « ره » آغاز كرد و در ماه اسفند 1342 پس ازایراد سخنرانی هایي درمساجد ” هدایت ” ، ” الجواد ” و ” حسینیه ارشاد” ، به مناسبت سالگرد حادثه ” فیضیه ” ، دستگیر شد وپس از آن متناوبا ” شش بار به زندانهای كوتاه مدت محكوم شد واز سال1350 ممنوع المنبر گردید و بالاجبار در جلساتی كه بعنوان كلاس درس برپا می شد ، سخنرانی و به بیان نقطه نظرات اسلامی ، انقلابی خود می پرداخت .

 

وی در سال 1357 به فرمان امام « ره» و به همراه چند تن از یاران ، مامور تنظیم اعتصابات شد و در همان سال نیز با فرمان امام « ره » به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد .

 

دیگر مسئولیتهای شهید باهنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از:

مسئولیت نهضت سواد آموزی ، نماینده مردم كرمان در مجلس خبرگان ، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش وپرورش ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی.

 

شهید باهنر كه به سرنوشت آموزش كشور وآینده نونهالان انقلاب بی اندازه دقت داشت ومدام در فكر بهبود و پیشرفت آن بود، سرانجام در كابینه محمد علی رجایی به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد . پس از فاجعه شوم بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دكتر بهشتی ، شهید باهنر بعنوان دبیركل حزب جمهوری اسلامی گزینش شد و به دنبال گزینش شهید رجایی به سمت ریاست جمهوری ، بعنوان اولیه وزیر جمهوری اسلامی به مجلس معرفی شد كه با رای قاطع مجلس به تشكیل كابینه خود پرداخت .

 

این شهید فرزانه و سراسر اخلاق و تواضع ، كه خود را وقف خدمت به مردم ستمدیده كرده بود، سرانجام پس از سال ها مبارزه و تلاش ، به همراه یار و یاور دیرینه ا ش ” محمد علی رجایی” رئیس جمهوراسلامی ایران ، در هشتم شهریور 1360 در انفجار ساختمان اولیه وزیری كه به دست منافقین كوردل صورت گرفت ، به مقام منیع شهادت دست یافت .

 

بیانات ارزنده حضرت امام خمینی«ره» و امام خامنه ای در خصوص شهیدان رجایی و باهنر:

امام خمینی«ره»

آقای رجایی و آقای باهنر هر دو شهیدی میباشند که با هم در جبهه‌هاي نبرد با قدرت‌هاي فاسد، هم‌جنگ و هم‌رزم بودند و مرحوم شهید رجایی به من گفتند که من 20 سال هست که با آقای باهنر همراه بودم و خداوند خواست که با هم از این جهان به سوی او هجرت کنند.

مقام معظم رهبری

1- شهیدان عزیزمان مرحوم آقای رجایی و مرحوم آقای باهنر، حقیقتاً دو مشابه برجسته از یاران انقلاب و امام بودند.

2- لازم می دانم که یاد شهید رجایی و شهید باهنر را هم که انصافاً و حقاً الگوی دو چهره انقلابی مؤمن و خالص بودند و زندگی و شهادتشان درس‌آموز بود، تمجید کنم و گرامی بدارم..

 

3- وقتی که هفته دولت می شود و اسم شهید رجایی و شهید باهنر می آید، مردم در ذهن شان نیست که فقط از دو شهید تجلیل می کنیم، می‌فهمند که یک جریان فکری و عملی و انقلابی هست که مورد تجلیل قرار میگیرد.

4- به برادران و خواهران و عزیزان امور تربیتی عرض میکنم، همۀ تلاش شما باید این باشد که جوان مسلمان و مؤمن و بیدار تربیت کنید، رحمت خدا بر شهید رجایی و باهنر که این نهال آموزش و پرورش را نشاندند.

 

5- من شهید رجایی را بعنوان یکی از اسو‌ه‌هاي بزرگ تقوا و اخلاص و ایمان می‌شناسم.

 

جدیدترین مطالب سایت