زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

شاید باور نکنید ولی این مزار رئیسعلی دلواریه در نجف عراق !

شيرمرد بوشهری کـه در جنگ جهانى اول، ۷ سال تمام با یاران ۷۰۰ نفره اش در مقابل نیروهای ۵۰۰۰ هزار نفری انگلیس آن قدر خوب ایستادگی کرد کـه انگلیس ها وادار شدند از هند و عراق نیرو وارد ايران کنند !

 

اگر مایل هستید درباره این مرد قهرمان بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید:

ما در ایران قهرمانان ملی زیادی داریم کـه فداکاری هاي‌ آن ها هیچوقت فراموش نخواهد شد یکی از ان قهرمانان ملی ایران کـه در برابر استعمار و ستم انگلیس ایستادگی کرد رئیسعلی دلواریه بود کـه ما قصد داریم شـما رابا این مرد بزرگ بیشتر آشنا کنیم…

 

عکس رئیسعلی دلواریه

زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

رئیسعلی دلواری؛ ‌‌بزرگمردی که انگلیس را به زانو درآورد

خلیج فارس بـه عنوان آبراه مهم و استراتژیک همواره در قرون مختلف مورد تجاوز و هجوم بیگانگان و متجاوزان قرار گرفته اسـت.

 

بوشهر دارای طولانی‌ترین مرزدریایی با بیش از 900 کیلومتر ساحل در خلیج فارس یکی از نقاط مهم و استراتژیک قلمداد میشود کـه این استان بـه سبب همجواری با خلیج فارس در ادوار تاریخی مورد تجاوز و طمع بیگانگان بوده اسـت.

 

ساحل‌نشینان و مرزداران استان بوشهر در راستای صیانت و دفاع از آبراه خلیج فارس در تجاوز بیگانگان با رشادت و اقتدار در مقابل متجاوزان ایستاده‌اند کـه دراین راستا رئیسعلی دلواری در تجاوز انگلیس بـه خاک بوشهر پوزه استعمار را بـه خاک مالید.

 

بر اساس ثبت تاریخی، بوشهر در 400 سال گذشته بیش از 4 بار مورد حمله و لشکرکشی متجاوزان و استعمارگران قرار گرفته و هربار بوشهری‌ها با رشادت جلو آنان قدعلم کرده‌اند و با دلاورمردی‌هاي‌ بوشهری‌ها اهداف متجاوزان را ناکام کرده‌اند.

 

زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

نام رئیسعلی دلواری در شکست دادن استعمار پیر انگلیس در ساحل خلیج فارس بوشهر در جهان ثبت اسـت

بر اساس اسناد تاریخی، لشکر انگلیس درسال 1273 قمری معادل 1856 میلادی و 1294 خورشیدی از طریق آبراه خلیج فارس در ساحل بوشهر وارد خاک ایران شد کـه با مقاومت شجاعانه مردم مرزدار و ساحل نشین استان بوشهرروبه‌رو شد.

 

رئیس بنیاد بوشهر شناسی در مصاحبه با خبرنگار تسنیم در بوشهر با گرامیداشت 12 شهریور روز ملی مبارزه با استعمار و سال روز شهادت رئیسعلی دلواری سردار بزرگ مبارزه با انگلیس و متجاوزان در ساحل خلیج فارس اظهار داشت: پس از تجاوز لشکر انگلیس بـه ساحل و اشغال بوشهر، انگلیس‌ها بـه تنگستان یورش آوردند و ساحل‌نشینان این دیار با مقاومت جانانه و با گرفت فتوا از علمای این استان شکست مفتضحانه‌اي بـه آنان دادند.

 

عبدالکریم مشایخی با اشاره بـه بیان این کـه رئیسعلی دلواری با گرفتن فتوای علمای منطقه هم چون مجاهد برازجانی، مجتهد اهرمی، سید عبدالله بلادی وارد جهاد با متجاوزان شد خاطر نشان کرد: 12 شهریور سال روز شهادت سردار جنوب در مبارزه با استعمار بـه نام روز ملی مبارزه با استعمار در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

 

زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

رئیسعلی دلواری در هنگام شبیخون زدن بـه قوای بریتانیا درسن 33 سالگی شهید شد

امام جمعه دلوار نیز با بیان این کـه هر سال در 12 شهریور مراسم ویژه‌اي در دلوار و منزل رئیسعلی دلواری برگزار می شود افزود:بـه همین مناسبت امروز 12 شهریور بـه رسم هر سال یادواره شهید رئیسعلی دلواری در زادگاهش دلوار برگزار می شود.

 

حجت‌الاسلام علی زاهددوست 12 شهریور را نقطه عطفی در ترویج مبارزات غرورآفرین مردم ولایت‌مدار جنوب کشور دانست و تصریح کرد: 12 شهریور روز مبارزه با استعمار نقطه عطفی در تاریخ مبارزات غرورآفرین مردم ولایت‌مدار جنوب کشور در پاسداری از ارزش‌هاي‌ اسلامی و کیان نظام اسلامی ایران اسـت.

 

وی، شهید رئیسعلی دلواری را سمبل استعمارستیزی و ریشه هویت انقلابی این مرز و بوم دانست و تصریح کرد: مراسم 104 سالگرد شهادت سردار بزرگ مبارزات ضد استعماری جنوب ایران شهید رئیسعلی دلواری 12 شهریور در زادگاهش دلوار برگزار میشود.

 

وی با بیان این کـه رئیسعلی دلواری در هنگام شبیخون زدن درسن 33 سالگی شهید شد تصریح کرد: نیروهای انگلیسی هم زمان با حمله بـه بوشهر قصد تصرف ناحیه دلوار را داشتند اما طعم شکست دراین ناحیه چشیدند و سردار رئیسعلی دلواری در محلی بـه نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون بـه قوای بریتانیا از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.

 

زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

رئیسعلی دلواری با فتوای علمای دینی وارد مبارزه و جهاد علیه متجاوزان انگلیسی شد

امام جمعه بوشهر نیز در مصاحبه با خبرنگار تسنیم در بوشهر جایگاه استان بوشهر را در مبارزه با متجاوزان در طول تاریخ مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در شش قرن تجاوز استعمارگران همواره مردم متدین و مبارزه استان بوشهر جلوی آنان با رشادت ایستاده‌اند و شش بار در خاک بوشهر سبب شکست استعمارگران شده‌اند.

 

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری بـه جهاد رئیسعلی دلواری در مبارزه با تجاوز و لشکر انگلیس در خاک بوشهر و تنگستان پرداخت و خاطر نشان کرد: رئیسعلی دلواری در تجاوز انگلیس بـه خاک ایران و ساحل بوشهر با گرفتن فتوا از علمای منطقه چنان شکستی بـه متجاوزان انگلیسی داد تا آنان همواره از نام رئیسعلی دلواری در هراس باشند.

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این کـه نام استان بوشهر، تنگستان، دلوار و رئیسعلی دلواری در تاریخ مبارزات ضد استعماری ثبت اسـت بیان کرد: رئیسعلی دلواری بـه‌عنوان سمبل پایداری و اقتدار بر پهنه گیتی می‌درخشد چراکه با پشتیبانی ولایت فقیه استعمار را بـه زانو درآورد.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان این کـه رئیسعلی با فتوا گرفتن از علمای دینی جهاد خودرا علیه لشکر متجاوز انگلیس آغاز کرد گفت: رئیسعلی دلواری بـه همگان آموخت کـه اولین حرکت در راه مبارزه با متجاوزان و ظالمان، جهاد با تابعیت از مجتهدان و علمای دینی اسـت.

 

وی با تاکید بر هرچه با شکوه برگزار شدن مراسم سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری افزود: 12 شهریور سال روز شهادت این سردار شجاع و نام آور بـه نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده اسـت.

 

زندگینامه رئیسعلی دلواری + مزار رئیسعلی دلواری در نجف عراق

پیکر پاک سردار بزرگ مبارزه با استعمار انگلیس «شهید رئیسعلی دلواری»؛ طبق وصیتش، بـه نجف اشرف منتقل ودر جوار حرم مطهر امیرالمؤمنین «ع» بـه خاک سپرده شد.

 

منزل شهید رئیسعلی دلواری در دلوار تنگستان بـه عنوان موزه مبارزه با استعمار

رئیسعلی دلواری در خانه‌اي کـه در ان در دلوار زندگی می کرد بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت بگونه‌اي کـه دراین منزل 4 هزار مترمربعی هم‌رزمان رئیسعلی دلواری جمع می شدند و برای مبارزه با دشمن تصمیم‌گیری می کردند.

 

منزل شهید رئیسلی دلواری با 23 اتاق با قدمت بیش از 112 سال دارای 17 فضا برای حفاظت از اسناد و اشیای تاریخی در مبارزه با انگلیس اسـت.

 

اکنون منزل شهید رئیسعلی دلواری در دلوار تنگستان بـه عنوان موزه مبارزه با استعمار تبدیل شد و با نشان دادن ابزارآلات جنگی ان زمان دراین موزه گوشه‌هایي از رشادت‌هاي‌ رئیسعلی دلواری و هم‌رزمانش در مبارزه با استعمار پیر انگلیس و دیگر متجاوزان بـه نمایش درآمده اسـت.

 

منبع: tasnimnews.com

جدیدترین مطالب سایت