همه چیز در مورد فرش دستباف یزد

مجموعه : هنرهای دستی
همه چیز در مورد فرش دستباف یزد

نگاهی به فرش یزد 

 

فرش هاي دستباف یزد یکی از برترین فرش هاي موجود در دنیا است که باکیفیت بی نظیری ساخته و پرداخته میشود در ادامه می توانید با همه ی چیز در مورد فرش دستبافت و بی امثال یزد تالاب را دنبال نمایید .

 

یزد در حاشیه جنوبی دشت کویر واقع شده و کوههای متعددی اطراف آنرا فرا گرفته اند. آب و هوای آن خشک و باران سالیانه اش اندک است. شاید یکی از علل رواج قالیبافی در آن منطقه، شرایط ناب آب و هوایی باشد. از قدیم الایام مردم ساکن در آن ناحیه، علاقمندی خود رابه صنایع دستی و بویژه قالیبافی نشان داده اند.

همه چیز در مورد فرش دستباف یزد

در قالی یزد که عموماً با دار عمودی و گره نامتقارن پارسی و دو پوده ساخت می‌گردد تار از پنبه و پود نیز از پنبه یا پشم است

 

پرز: کیفیت پشم که عموماً از بازار اصفهان و تهران فراهم میگردد متمایز است و طبق معمولً نیمه بلند چیده میشود. بعضی قالیهای پرز نخی مصرف خانگی دارند. و گاهاً از پشم براق و کمی نرم و کم دوام نیز استفاده میشود که قالیهای حاصله کیفیت چندانی ندارند

 

گره: همان‌ گونه که پیشتر اشاره شد گره قالی یزد از نوع پارسی باف بوده و تقریبا ظریف ساخت میگردد.با رجشمارپنجاه

 

همه چیز در مورد فرش دستباف یزد

عکس فرش یزد

 

پروژه هاي متعارف در فرش یزد:

در گذشته فرش یزد با پروژه و نقش هراتی و چهار منزل بافته می شد اما پس از ورود طرحهای فرش کرمان، تنوع بیشتری یافت و اینک طرحها از اصفهان و کرمان و کاشان اقتباس می‌گردد تأثیر پذیری قالی یزد از قالیهای کرمان بخصوص از زمانی که از نقشه استفاده می‌شود بیشتر محسوس است.

 

با همه ی این ها در قالی یزد، نقش گلها با تزئینات هندسی و نیز نقش ترنج و طرحهای باغی معمول ترند.

همه چیز در مورد فرش دستباف یزد

رنگ بندی فرش یزد:

قالی یزد عموماً از رنگ بندی تیره تری برخوردار است با اینحال طیف رنگ هاي تیره فام در اکثر موارد از هارمونی بسیار جذابی برخوردار شده اند. رنگ هاي زمینه در قالی یزد عبارتند از آبی و قرمز مایل به بنفش .

 

از سفید، آبی روشن و صورتی «رنگ هاي روشن فام» جهت ایجاد کنتراست بهره گرفته شده است. آن دسته از قالیهای ساخت شده در یزد که متأثر از قالیهای کرمانی هستند عموماً از طریق چیرگی رنگ قرمز حاصل از قرمز دانه، رنگ آبی روشن یا تیره و همینطور رگه هاي آبی رنگ که در پشت قالی قابل رؤیت هستند قابل تشخیص اند

همه چیز در مورد فرش دستباف یزد

رنگرزی

رنگرزی خامه فرش امروزه هم به‌ صورت گیاهی و هم به‌صورت شیمیایی در یزد متعارف است.

 

جدیدترین مطالب سایت