اشكال هندسی، نمادها در تاریخ

اشكال هندسی، نمادها در تاریخ

اشكال هندسی، نمادها در تاریخ

 
گربه به خاطر عادت بازی با دم خود که با سر به دنبال دم خود کرده و شکلی از دایره را می‌سازد به عنوان دلیلی از نماد دایره قرار می‌گیرد.
 
 
 از آن‌جائی‌که دایره در خود مفهوم زندگی و قدرت عدد 9 را داراست لذا گفته می‌شود که گربه دارای 9 زندگی است. به هر حال لغت زیستن “lives” تنها به مفهوم ذاتی خود، یعنی زندگی برنمی‌گردد بلکه به 9 مرحله ظهور زندگی بر‌می‌گردد که از عدد 9 مشتق شده است.
 
 
“ایزد پشت(pasht) یا باشت(basht)  در شمایلی از گربه بیان می‌شد. این حیوان به دلایل مختلفی مقدس بود، چراکه به عنوان سمبل‌هایی از ماه، چشمان ایزد اوزیریس(خداوند مردگان) و یا به عنوان سمبل خورشید در شب پنداشته می‌شد.
 
اشكال هندسی، نمادها در تاریخ
 
 
یکی از دلایل آن که ریشه عرفانی دارد فرم دایره‌ای شکل بدن گربه به هنگام خوابیدن اوست. در واقع طریقه خاص او در خوابیدن نشانه صدور فرمان‌های مرموز و سری از طرف اوست. زندگی نه‌گانه گربه‌ تصوری‌ست عامیانه که براساس روانشناسی و دلایل پنهان بوجود آمده .
 
 
بنابراین خدای شو(shoo)  که مظهر Ra است، کسی است که درقالب گربه بزرگ ظهور می‌یابد و در اکثر بناهای مصر باستان به‌صورتی‌که درحال نشستن صلیبی را نگه داشته و به یک دایره متصل است نمود یافته است.
 
 
در بین مصریان گربه به عنوان نمادی مقدس بود و این نه به خاطر فرم دایره‌ای شکل بدن او موقع خواب و نه بر خلاف تصور عام توانایی دیدن او در تاریکی بود بلکه به خاطر ارتباطی است که بین او با خدای “باشت” و ماه وجود دارد.
 
 
این یافته توسط پروفسور مکس مولر اینچنین شرح داده شد که چشمان گربه در تاریکی کاملا فرم دایره‌ای شکل می‌یابد و شروع به درخشش می‌کند همچنان که ماه در هنگام شب در بهشت تابناک می‌گردد.
 
اما به هر حال دلیل معنوی آن توانایی این موجود در جذب نیروی مغناطیسی قوی اوست  که او را از سایر حیوانات متمایز ساخته است. کمااینکه این گفته می‌تواند با توانایی حرکت و شکار او در تاریکی به اثبات برسد.
 
 
مصری‌ها می‌دانستند که این نیروی مغناطیسی که به صورت نیروی حیاتی در بیرون به ظهور می‌رسد، می‌تواند بر اساس یک روش مشخص  توسط انسان دریافت گردد.
 
آن‌ها پی به این واقعیت بردند که انسان تنها از طریق قانون عشق و محبت است که می‌تواند خود را از مراحل پائین‌تر زندگی به بالا ارتقا داده  و رشد كند.
 
بنابراین تعداد زیادی گربه در معابد نگهداری و پرورش داده می‌شد تا به‌واسطه حرکت بدن‌شان که دارای اثری معنوی بود برای کشیشان و موبدان تصفیه و توازن معنوی را به همراه آورد.
 
این تصور از گربه احتمالا منشا ایجاد خرافاتی است که جادوگران همیشه همزادی را که درقالب گربه سیاهی بود، درنظر می‌گرفتند که اثر قدرت جادویی آن به ارواح بد منتقل شود، همچنان‌که در ارواح مقدس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 
با این تصور بسیاری از علوم سری و فال‌گیری به‌وجود آمد که سبب شگفتی دانشمندان امروزی گردید، چراکه آنان معتقد بودند که گربه تنها یک شبگرد شکارچی موش است.
 
 
در خرابه های نزدیک به قبرستان زاگازینگ  که بنام “تل باستا” نامیده می‌شود اجساد مومیایی شده گربه که وقف آن گردیده مشاهده می‌شود.
 
در قبرستان بنی حسن و بعضی مکان‌های دیگر تعدادی تصاویر کوچک به چشم می‌خورد که نه فقط به خدایان ایزیس ،اوزیریس، و هوروس مربوط نمی‌شود، بلکه در غالب تصاویر گربه‌ای نشان داده می‌شود که در حال نظاره است و چشمان او بر روی مجسمه به گونه‌ای مشخص بزرگ نمایی شده است. این تصاویر به زنجیر‌های تابوت مومیایی و لباس‌هایی که مومیایی در آن پیچیده شده متصل است.
 
 
این تصاویر بر خلاف تصور، تنها به منظور تزئین مومیایی بر آن قرار نگرفته بلکه گربه نماد نگریستن در تاریکی است و از آن گذشته به خاطر حساسیت فزاینده او در دریافت اثرات کیهانی و مشاهده آن‌هاست.
 
 
از این رو گربه به عنوان حیوان خانگی مورد توجه خاص بوده تا صاحب خود را از اثرات نامطلوب کیهانی آگاه و زندگی را از اثر ارواح خبیث به دور نگه دارد. آن‌ها به همین دلیل در تابوت اجساد مومیایی قرار می‌گرفتند. به عبارت دیگر به منظور نگهداری از جسد و هشدار او برای به دور ماندن از اثرات شیطانی در عوالم زیرین است.
 
اشكال هندسی، نمادها در تاریخ
در بین مصریان گربه نر به خودی خود ایزد RA تلقی می‌شد.
 
در ایرلند و اسکاتلند این باور وجود دارد که گربه 3 رنگ که مانند پوشش لاک‌پشت است که در بردارنده خوشبختی است، بنابراین اگر چنین گربه‌ای در خانه‌ای اسکان یابد از نظر آن‌ها نشانه مثبتی تلقی می‌شود.
 
انتخاب این نوع خاص گربه بر اساس سه رنگ که ترکیبی از سفید، سیاه و زرد است، قرار گرفته. بنابراین، این خود نشانه‌ای است که انسان‌های باستانی درک شایسته‌ای  از رنگ‌ها و اعداد داشته‌اند. همچنین گربه سه رنگ به عنوان وسیله‌ای جهت درک ماوراء طبیعت است، چنانکه رنگ سیاه بیانگر حس نهان بینی، زرد بیانگر آگاهی و سفید توانایی دریافت الهامات روحی و پیشگویی است.
 
 
به همین دلیل بچه گربه‌های سه رنگ به عنوان دوست و همبازی پایدار به کودکان عرضه می‌شد، با این امید که این سه رنگ بتواند به کودک توانایی مشاهده و درک تجربه را از این سه عالم بدهد.
 
 
اشاراتی وجود دارد كه ارتباط  گربه بزرگ یا شیر با یهودیان و یهودا را مشخص می‌كند: گربه بزرگ که بنام C A T  نامیده می‌شود بوجود آورنده خانواده گربه‌های مقدس است. نام CAT در میان سلتی‌ها بیانگر خانه یا خانواده خدایان است و تصویر او همیشه معرف ایزد ماه بوده است.
 
او سمبل خاص کیهان شناسی بوده که اثرات آن‌را می‌توان در شهر تیبز بر دیواره‌ها به‌ شکل دایره که معرف C A T بزرگ است ببینید.
 
 
شیر بیانگر الوهیت و کاهنی است. شیر مجسمه ابوالهول در مصر، به H U piter یا HU father معروف است. HU یا JU به تمامی مردمان نواحی دانمارک، آمریکا، انگلستان و سوریه گفته می‌شود و شیر JUDA (یهودا) نامی برگرفته از انجیل است که در زبان عبری آنرا JU می‌گویند.
 
 
در این‌جا یادآوری می‌شود که در زمان خلقت تنها موجود با ارزش شیر یا گربه بزرگ بود که لایق گشودن کتاب خلقت و گشودن هفت قفل بسته آن بود، به عبارت دیگر او تنها موجودی بود که توانایی دید در تاریکی و قدرت به  ظهور رساندن عدد نه از منشا آن که دایره بود را داشت.
 
 
او همچنین توانایی مبارزه آگاهانه با همه اغتشاشات کیهانی را داشت که در نهایت انسان را از شیر خاندان یهودا به‌وجود آورد و او را قدرتی بخشید تا قدرت گشودن  قفل‌های هفت گانه و پس از آن گشودن کتاب زندگی را داشته باشد.
 
 
جدیدترین مطالب سایت