مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

مد در تمدن و تاریخ های قدیمی

اگر افرادی هستید که به تاریخ خیلی علاقه مندید می‌توانید در ادامه با 8 مورد از تمدن هایي که از بین رفته اند و وجود ندارند ما را دنبال نمایید .

 

گاهی با ورق زدن مجموعه‌هاي قدیمی و مشاهده لباس‌هاي دوره‌هاي قبل ممکن هست با خودتان بگویید خدا رو شکر که دیگر این لباس‌ها مد نیستند!

 

مد همۀ وقت ابزاری برای زیباتر شدن نبوده؛ در طول تاریخ، گاهی مد با سیاست آمیخته شده و بعضا نشان دهنده‌ي طبقه و جایگاه خاصی برای افراد بوده هست.

 

گذشتگان ما در دوران مختلف، لباس‌هایي می‌پوشیدند که شاید از نظر ما امروزی‌ها کمی خنده‌دار به نظر بیاید و وقتی که علت و ضررها وجود چنین مدهایی را بدانید، خدا را شکر خواهید کرد که این سبک‌هاي پوشش دیگر مد نیستند.

 

۱- دندان‌هاي سیاه

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

تمدن هایی که منسوخ شدند

 

اوایل سلطنت تودورها در انگلستان، شکر به سختی ساخت می‌شد و برای همۀ در دسترس نبود. زمانی که الیزابت اول به سلطنت رسید شکر در بازار بود اما قیمت آن بسیار چندان بود. ملکه علاقه‌ي خاصی به شیرینی‌جات داشت و به همین علت دندان‌هایش سیاه و فاسد بودند.

 

در بعضی داستان‌ها آمده که فهمیدن صحبت‌هاي ملکه به علت خرابی دندان‌هایش بسیار سخت بوده هست.

 

سیاه بودن دندان‌هاي ملکه، به علت بی‌توجهی او و مراقبت نکردن از دندان‌هایش بود اما موجب شد که سیاه کردن دندان‌ها در میان زنان مد شود. زنان آن دوره،‌ برای اینکه اثبات کنند که مرفه میباشند و توان خرید شکر را دارند، ‌دندان‌هایشان را سیاه می کردند.

 

۲- دامن هابِل

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

 

هابِل «Hubble» در لغت به معنای بستن پای حیوانات هست. در قبل برای پیش گیری از فرار حیوانات، پای آن‌ها را می‌بستند. در اوایل قرن بیستم، دامن هابل چنین نقشی را در مورد زنان ایفا می کرد! این دامن مخصوصا برای زنان طراحی شده بود تا مانع از تند راه رفتن و برداشتن گام‌هاي بزرگ شود.

 

این سبک پوشش، نمادی هست که به وسیله‌ي آن می توانیم درک کنیم که مردم آن دوران،‌ چه دیدی نسبت به زنان داشتند.

 

دامن هابل را یک فرانسوی به نام پُل پواقه طراحی کرد. زنان در آن دوره بسیار محدود بودند و پُل به گفته‌ي خودش در تلاش بود که لباس راحت‌تری برای زنان طراحی کند اما درست برعکس آن را انجام داد و شاید علت طراحی این لباس، تحقیر زنان در آن دوره بود!

 

۳- سبک پوشش مبالغه آمیز

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

معرفی تمدن هایی که منسوخ شدند

 

در زمان الیزابت،‌ سبک عجیبی در پوشش متعارف شد! مردم در آن دوره علاقه‌ي زیادی به دوختن لباس‌هایي با آستین‌هاي گشاد در قسمت بازو پیدا کردند. آن‌ها قسمت بازوی لباسشان را با پارچه پر میکردند و حتی مردان در قسمت شکم لباسشان پارچه‌ي اضافه قرار می‌دادند که شکم بزرگی داشته باشند!‌ در آن دوره شکم بزرگ نماد کامیابی،‌ خوشبختی و مرفه بودن به شمار می‌رفت.

 

۴- کلاه‌گیس معطر

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

 

همۀ‌ي ما کلاه‌گیس‌هاي مشهور قرون وسطا را دیده‌ایم اما احتمالا ارتباط آن‌ها را با مریضی سیفلیس نمی دانید. شِلدِن جی واتس در کتاب خود به نام «اپیدمی و تاریخ: مریضی، قدرت و امپریالیسم» مینویسد:

 

در آن دوره، تعداد زیادی از افراد در طبقه‌هاي متوسط و مرفه از مریضی رنج می‌بردند که باعث ایجاد بوی بد می‌شد و با کچلی متفاوت بود. مردم آن دوره برای مقابله با این مشکل، از نوعی کلاه‌گیس بهرهگیری میکردند که از موی بز، اسب یا انسان تهیه می‌شد.

 

این کلاه‌گیس‌ها با اسطوخودوس و پرتقال معطر می‌شدند تا بوی بد سر افراد را تا حدودی از بین ببرند و این سبک پوشش، توسط لوئی چهاردهم متعارف شد و گرچه او هم از مریضی سیفلیس رنج می برد.

 

۵- چاپین، کفش پاشنه‌دار عجیب !

 

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

آشنایی با مدهایی که منسوخ شدند

 

به گزارش تالاب اگر کفش‌هاي پاشنه‌دار امروزی شما را آزار میدهند،‌ بهتر هست بدانید که کفش‌هاي پاشنه‌داری که در قبل بهرهگیری می‌شدند بسیار آزاردهنده بوده‌اند. علت اختراع این کفش‌ها ممکن هست به نظر خنده‌دار بیاید.

 

این پاشنه‌ي عجیب، به زنان کمک میکرد که در مواقع بارانی بودن هوا بدون فرو رفتن در گِل تردد کنند. پس از مدتی، این کفش‌ها مد شدند و گاهی این پاشنه‌ها به حدی بلند بودند که زنان در هنگام بهرهگیری از این کفش‌ها به کمک نیاز داشتند.

 

۶- شلوار گشاد زنانه

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

 

این لباس در نوع خود بسیار دیدنی و عجیب هست؛ اما واکنش عموم درمورد‌ي این لباس از آن هم دیدنی‌تر هست!

 

داستان این‌طور شروع شد که در سال ۱۸۵۱ الیزابت اسمیت میلر « یکی از فعالان میانه‌رویِ حوق اجتماعی» یک دست لباس از این قرار پوشید: شلوار گشادی که روی مچ تنگ می‌شد و یک لباس کوتاه با جلیقه و دامن گشاد!

 

با مشاهده الیزابت، سایر زن‌ها نیز به این سبک پوشش روی آوردند. اما زنانی که این از این سبک پوشش پیروی میکردند، اغلب مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند و به همین خاطر این مد منسوخ شد.

 

۷- ماکارونی

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

 

این ماکارونی، همان غذای محبوبتان نیست. بلکه مد عجیبی‌هست که در سال ۱۷۰۰ میلادی متعارف شده بود. در آن دوران، جوانان فرانسوی که از مد ایتالیا پیروی میکردند، کمی اغراق وارد سبک پوشش خود کردند.

 

ماکارونی در واقع نوعی کلاه‌گیس بسیار بزرگ بود که با یک کلاه خیلی‌کوچک و پَر تزئین می‌شد و به همراه یک جلیقه‌ي براق، جوراب شلواری‌هاي رنگ روشن و کفش‌هاي فانتزی سگک‌دار مورد بهرهگیری قرار میگرفت.

 

به نوشته‌ي نیویورک تایمز، مردان ماکارونی‌پوش زبانی هم برای خودشان ابداع کرده بودند که تلفیقی از فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی بود.

 

۸- کِرینولاین، دامن فنری

مد های تاریخی که خوشبختانه از بین رفته اند (+ تصاویر)

مدهای تمدن هایی که منسوخ شدند

 

به گزارش تالاب کِرینولاین، نوعی دامن فنری بود که در قرن نوزدهم زیر لباس رویی پوشیده می‌شد و معمولا از موی اسب و چوب یا فلز درست می‌شد. هدف از بهرهگیری‌ي این نوع دامن، پف کردن و شاهانه به نظر رسیدن لباس بود که گرچه بهرهگیری از این دامن، خطراتی را هم به دنبال داشت.

 

زنان بسیاری به خاطر پوشیدن این لباس، جان‌شان را از دست دادند. زنان در این پوشش، درهنگام وزیدن تندباد قادر نبودند فرار کنند و لباسشان زیر چرخ‌هاي کالسکه گیر میکرد و در هنگام عبور از درها گیر می کردند.

 

آن‌ها در هنگام آتش‌سوزی به خاطر غیر قابل انعطاف بودن و عریض بودن لباسشان قادر به فرار نبودند. در سال ۱۸۶۳، در شهر سانتیاگو شیلی هزاران نفر در آتش‌سوزی کلیسا سوختند و بیشتر آن‌ها زنانی بودند که به خاطر دامن کِرینولاین گیر کردند و کشته شدند.

 

بهتر هست برای منسوخ شدند چنین مدهایی که ممکن بود موجب مرگ نابهنگام انسان‌ها شود، شاد باشیم و از تاریخ عبرت بگیریم.

 

منبع :benita.ir

جدیدترین مطالب سایت