از تکنولوژی کامپیوتر های تین کلاینت و زیروکلاینت بدانید..

از تکنولوژی کامپیوتر های تین کلاینت و زیروکلاینت بدانید..

تین کلاینت

تکنولوژی تین کلاینت چیست؟

همانگونه که از اسمش پیداست(Thin client) تین کلاینت همان کامپیوتر ولی کوچکتر از کامپیوترهای نسل قدیمی می باشد.ازاین فناوری در سراسر دنیا استقبال شده است.چراکه تین کلاینت ها تفاوت ها و امتیازهای فراوانی نسبت به کامپیوترهای قدیمی دارند.

 

تعریف سخت افزاری تین کلاینت

چگونگی این فناوری از لحاظ سخت افزار بدین صورت است:کامپیوتری که حداقل قطعه ی مکانیکی ممکن را داشته باشد.

 

تعریف نرم افزاری تین کلاینت

از نظر نرم افزاری به کامپیوتری که به راحتی نشود به طور مستقل هر برنامه ای را روی آن اجرا کرد یعنی امکان نداشته باشد افراد بدون اجازه ی مدیری که آن را در اختیار شخص استفاده کننده گذاشته،هر عملیاتی را انجام دهند.

 

کاربردها

از این فناوری در شرکت های بسیاری استفاده می شود.اما این شبکه مشتری های بزرگ تری مثل آژانس های هوایی ویا سازمان های متعدد با شعبه های بسیار، دارند.ازمشتریان دیگر این سیستم، بانک ها هستند.

 

امروزه شاهد استفاده از این قبیل تجهیزات در مدارس نیز هستیم.این نکته شایان ذکر است که تین کلاینت هاردیسک ندارد بنابراین نمی توان نرم افزاری را برای آن دانلود کرد.هیچ ویروسی وجود ندارد که بتواند به این سیستم حمله کند.

 

به همین دلایل است که این سیستم ها از امنیت زیادی برخوردارند و ضمانت می شوند.این سیستم ها را به آسانی می توان ارتقاء داد و بسیار کم هزینه می باشد. تنها لازم است سرور مد نظر را upgrade کرد.

 

مزایای استفاده از تین کلاینت در یک نگاه

تین کلاینت ها باعث کاهش هزینه های فراوانی می شوند که به آن ها می پردازیم:

هزینه ی پشتیبانی مهندسی فناوری اطلاعات

هزینه های چشم گیر مربوط به خرید

هزینه های سرمایه

استفاده کردن از فضای مرکز داده ها

هزینه های صادر کردن مجوز

کاهش تمام هزینه های مشمول مدیریت تا سقف 70%

کاهش هزینه های انرژی تا 97%

 

تین کلاینت ها در قیاس با کامپیوتر ها مصرف متوسطشان چیزی بین 20-8 وات است؛در صورتی که کامپیوترها حدود 150 وات مصرف می کنند.این مسئله موجب شده است تا در مصرف و برق و هزینه های اضافی صرفه جویی شود.

 

برای مشاهده قیمت انواع مدل ها روی لینک تین کلاینت کلیک نمایید.

 

مزایای مدیریت تین کلاینت به این صورت می باشد

 همه ی مسائل مربوط به تغییر کردن برنامه ها قابلیت ساخته شدن در مرکز داده ها را دارند و همینطور تمامی نرم افزارها و سخت افزارها در آن جا ارتقاء پیدا می کنند.

 

دیگر احتیاجی به حضور کارکنان IT برای حل مشکلات در محلی که کاربر حضور دارد نیست.

 

در میان کارکنان IT و همینطور کاربرهای End Users بهره جویی بیشتری حاصل می شود و خرابی به مراتب کمتر صورت می گیرد.

 

در لپ تاپ ها و نیز دسکتاپ ها عملیات ساده سازی و پشتیبانی انجام می گیرد؛این عملیات برای دستگاه های دیگر مثل client access  نیز قابل انجام است.

 

از دیگر مزایای مدیریت،افزایش امنیت و عملکرد بهتر آن می باشد.

 

مزایای امنیت تین کلاینت شامل موارد زیر است:

تین کلاینت ها در مقابل ویروس ها و یا نرم افزارهایی که استفاده از آن ها مجاز نمی باشد، محافظت می شوند.

این ویژگی را دارد که اطلاعات قابل کپی شدن در دیسک نیستند و نمی توانند از سرور به جاهای دیگری انتقال یابند و ذخیره شوند.

چون پردازش آن به صورت متمرکز می باشد لذا مدیریت را آسان تر می کند.

در مواردی از قبیل حریم خصوصی و موارد امنیتی بسیار قابل اطمینان می باشد.

بهره وری را افزایش می دهد.

تمامی مراحل سیستم ها از مجازی سازی تا بهره برداری تنها در 1 دقیقه قابل انجام شدن است.

راه اندازی آن بسیار سریع بوده و دیگر احتیاجی به کارکنان حرفه ای و متخصص ندارد و بسیار منعطف است.

این بهره وری قابلیت تعمیر کردن در زمانی کمتر و با هزینه ای کمتر را به رایانه های شخصی می دهد.

قابلیت دسترسی به تمامی برنامه ها در هرجا و همینطور به داده ها وجود دارد.

 

از تکنولوژی کامپیوتر های تین کلاینت و زیروکلاینت بدانید..

زیروکلاینت

تکنولوژی زیروکلاینت (Zero Client) چیست؟

تعریف ساده زیروکلاینت بدین صورت است:کامپیوتری که خود به تنهایی دارای CPU، RAMو Hard Disk نمی باشد و یا اینکه دستگاهی است که فقط پورتهای ارتباطی دارد تا به مانیتور،کابل شبکه و امثالهم متصل گردد.

 

امروزه شاهد آن هستیم که شرکت ها به منظور کاهش هزینه های مدیریتی در بخش IT و همینطور هزینه های اجرایی،فناوری- هایی که قابلیت مجازی سازی دارند را مورد استفاده قرار می دهند.چون این امر فواید گوناگونی دارد لذا سازمان ها خواستار این موضوع اند که همین فناوری را در کامپیوترهای خود پیاده کنند.

 

حال به این موضوع می پردازیم که مجازی سازی چیست؟منظور به اجرا درآوردن سیستم عامل ها در ماشین های مجازی است که این ماشین ها روی داده های مرکزی در سرور قرار داده شده اند.

 

به عبارتی دیگر زیروکلاینت ها سخت افزاری هستند که از طریق LAN به ماشین های مجازی وصل می شوند و این عملیات انجام می پذیرد.لوازم جانبی دیگر از قبیل موس و …به وسیله ی USB متصل می گردند.تفاوت زیروکلاینت ها با تین کلاینت و پی سی این است که زیروکلاینت ها دارای  CPUو ذخیره سازی نمی باشند.این امر از نامش نیز پیداست.

 

ممکن است کمی با این تعاریف به شک بیفتید اما مطمئن شوید با استفاده از زیروکلاینت ،درواقع پیچیدگی کاهش می یابد واستفاده- ی کاربرها آسان تر می شود.با این کار شما دیگر احتیاج پیدا نمی کنید تا پشتیبانی دائم IT را برای نصب و یا عیب یابی یا مشکلات دیگر داشته باشید.

 

برای مشاهده قیمت انواع مدل ها روی لینک زیروکلاینت کلیک نمایید.

 

مزایای زیرو کلاینت نسبت به کامپیوتر

قیمت زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر پایین تر می باشد.زیرا آن ها دارای لوازم جانبی نمی باشند و قطعات اضافی ندارند.

در زیروکلاینت مصرف برق پایین تر می باشد و انرژی کمتر هدر می رود.

مصرف برق زیروکلاینت ها چیزی حدود 5 وات می باشد که در مقایسه با پی سی ها بسیار پایین تر است.

خرابی در این تکنولوژی صورت نمی گیرد.علت این امر کاملا واضح است چراکه زیروکلاینت ها دارای قطعات جانبی نمی- باشند.

چون دارای قطعات جانبی نمی باشند،هزینه های آن نیز کاهش می بابد زیرا دیگر احتیاجی به عیب یابی و یا تعمیرات قسمت- های مختلف کامپیوتر نیست.

امنیت زیروکلاینت به مراتب بالاتر از کامپیوتر است.

 

اطلاعات سازمان که از نگرانی ها و دغدغه های مدیران می باشد،از امنیت بالایی برخوردار هستند.

امکان ویروسی شدن در زیروکلاینت وجود ندارد.چرا که درگاه ورودی و خروجی نداشته و اطلاعات نیز محفوظ مانده و منتشر نخواهند شد.

کنترل از راه دور صورت می گیرد و بررسی و مدیریت معطوف به عملکرد کاربران می باشد.

 

چون یک سیستم در سرور وجود دارد،همه ی کاربران کنترل می شوند و نظارت بر همگان افزایش می یابد.

نیاز به ارتقاء ندارد،بنابراین با گذشت زمان تنها باید سرور را ارتقاء داد که همین موضوع نیز در کاهش هزینه ها تاثیر زیادی خواهد داشت.

قفل های نرم افزاری هزینه هایی اضافه هستند که در زیروکلاینت ها هزینه ی مربوطه کم می شود.بسیاری از نرم افزارها برای کارکردن نیازمند خرید قفل های سخت افزاری می باشند که قیمت های آن ها نیز بالا می باشد و ممکن است تنها روی یک سیستم کار کند.

 

این مشکل در زیروکلاینت ها برطرف می شود.به جای اینکه برای سیستم های متعدد این قفل ها خریداری شوند،تنها برای سرور خریداری شده تا کاربران زیادی بتوانند بدون هیچگونه محدودیتی از این نرم افزارها استفاده کنند.

 

بنابراین دیگر نیازی به نصب کرد این قبیل نرم افزارها برای همه ی کاربران نخواهد بود و تنها از طریق یک سرور همه از این ویژگی ها بهره مند خواهند شد.بدین صورت که این نرم افزارها تنها یک بار بر روی سیستم نصب می شوند و امکان استفاده ی راحت و بدون پیچیدگی را برای همه ی کاربران فراهم می کنند.

 


 

با خصوصیات تین کلاینت آشنا شوید

تین کلاینت به کامپیوترهایی کوچک با حداکثر امکانات و پایین ترین میزان استفاده از قطعات مکانیکی گفته میشود. تین کلاینت ها به سادگی جایگزین کامپیوترهای بزرگ و پرمصرف قدیمی می شوند .

 

 تین کلاینت ها به دلیل عدم وجود فن در دستگاه کاملا بی صدا بوده و تین کلاینت ها به دلیل عدم نیاز به سرویس های دوره ای  کمترین هزینه نگهداری و پشتیبانی را دارند .

 

تین کلاینت را می توان به عنوان یک کامپیوتر بسیار کوچک و کارآمد در نظر گرفت اما کامپیوتری که در به عنوان یک پایانه سبکه به کار گرفته می شود.

 

شبکه ای که در آن از تکنولوژی تین کلاینت استفاده شده باشد دارای یک الی چند عدد سرور که دارای ویژگی های خاصی است می باشد این سرورها می توانند دارای سیتم عامل هایی نظیر لینوکس، ویندوز و یا یونیکس باشد و همچنین بر روی هر یک از این سرورها وجود یک نرم افزار برای کنترل عملکرد کلاینت ها الزامی است که این برنامه های کنترلی اغلب به صورت رایگان در دسترس می باشند.

 

عملکرد و کاربرد

بزرگترین و عمده ترین مشتریان تبن کلاینت هارا می توان بانک و یا آژانس هوایی و تمام مراکزی دانست که دارای شعبه های متعدد هستند که در حال حاضر از این تبن کلاینت ها در مدرسه ها و مراکز آموزشی هم استفاده می شود و کاربرد دارند.

 

یکی از ویژگی های این وسیله نداشتن امکان دانلود و نبود هارد دیسک در آنها که این موضوع در ویروسی نشدن سیستم ها و حفظ امنیت آنها بسیار موضوع مهمی شمرده می شود.

 

از دیگر خصوصیات تین کلاینت ها می توان به ساده و کم هزینه بودن نگهداری و یا ارتقا دادن آنها اشاره کرد.

 

اما در ادامه مقاله به ویژگی های کلی تری از این سیستم ها اشاره میکنیم:

در استفاده از تین کلاینت تنها مورد مهم این است که سرور ها را مدیریت کنیم. نبود امکان دانلود برنامه، نداشتن هارد و نبود نقطه ای برای وارد شدن به شبکه در امنین و ورود ویروس به این سیستم ها بسیار مهم و مورد توجه می باشد.

 

یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ امنیت تین کلاینت ها این است که امکان تعویض برنامه و پیکر بندی های موجود در سیستم عامل وجود ندارد و کاربران قادر به اعمال هیچ گونه تغییری در آنها نخواهند بود.

 

سیستم های تین کلاینت هزینه زیادی برای نگهداری صرف نمی کنند زیرا قطعه های قراوانی در آنها به کار نرفته که مدام دچار خرابی شوند

برای ارتقا و آپدیت ترمینال های تازه به شبکه این سیستم ها، می توان از طریق برنامه کنترلی که از ابتدا بر روی آنها نصب شده اقدام کرد و در مواقعی که خرابی در این سیستم پیش آید به راحتی می توان ترمینال مربوطه را از شبکه حذف کرد.

 

تین کلاینت ها علاوه بر هزینه پایینی که برای نگهداری به خود اختصاص می دهند، به سبب پایین بودن توان مصرفشان انرژی کمی نیز مصرف می کنند که در مجموعه ها و سازمان هایی که تعداد نیروهای زیادی در آن مشغول به کار هستند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

پهنای باند این سیستم ها هم همانند باقی شبکه ها به شمار کلاینت ها وابسته است، و از آنجا که سرور مدام در حال انجام پردازش است و به دلیل اینکه نتیجه کلیه پردازش ها باید به کلاینت منتقل شود لذا ترافیک در این شبکه ها به میزان زیادی بالا خواهد بود.

 

با در نظر گرفتن ساختار کوچک و نداشتن فضای زیاد این تین کلاینت ها، هیچ نوع حافظه ای در آن نمی شود استفاده کرد.

 

منبع: تین کلاینت

جدیدترین مطالب سایت