جلوگیری از آلودگی کامپیوتر به ویروس ها

جلوگیری از آلودگی کامپیوتر به ویروس ها

جلوگیری از آلودگی کامپیوتر به ویروس ها

علاوه بر استفاده خوب و مؤثر از آنتی ویروس ها، کاربران اینترنت برای کاهش خطرات ناشی از بدافزارها باید برخی عادت های اینترنتی خود را نیز کنار بگذارند. این واقعیت که نود درصد کامپیوتر ها آلوده به Spyware هستند نشان دهنده میزان تأثیر گذاری و سماجت بیش از اندازه این نوع بد افزار است که از هر رخنه و سوراخ کوچکی برای ورود به کامپیوتر استفاده می کند.در اینجا قصد داریم چندین ترفند بسیار مفید را برای جلوگیری از نفوذ Spyware ها به کامپیوتر شما معرفی کنیم.

 

به همین دلیل تنها راه پیشگیری از ابتلای به آنها محافظت تمام عیار از کامپیوتر است. پایه و اساس مقابله مؤثر با spyware ها استفاده از راه حل های مناسب تکنیکی است؛ شیوه هایی که در آن پیشگیری و درمان هر دو لحاظ شده باشد. با این وجود مسئله دیگری که تأثیر مستقیم و قابل توجهی در احتمال آلوده شدن سیستم دارد عادت های کاربران اینترنتی است. با در نظر گرفتن این موضوع راهکار های عملی زیر توصیه می شود تا کاربران بیش از پیش کامپیوترشان را در برابر این نوع بدافزار محافظت کنند:

 

• از آنجا که بسیاری از spyware ها با بهره گیری از بخش های آسیب پذیر نرم افزارها وارد سیستم می شوند، نصب آخرین وصله های امنیتی نرم افزار که معمولا در سایت اینترنتی مربوط به آن در اختیار کاربران قرار می گیرد، بسیار ضروری است.

 

• قبل از نصب و استفاده از نرم افزار شرایط کار با آن را به دقت بخوانید. برخی از نرم افزار های رایگان یا مدت دار همراه با نرم افزار مربوطه انواع مختلفی از spyware ها را نیز روی سیستم نصب می کنند. (در ازای استفاده مجانی از نرم افزار این spyware ها اطلاعات قابل استفاده کاربر را برای شرکت سازنده ارسال می کنند.)

 

ویروس

• هنگام وارد کردن آدرس اینترنتی در مرورگر خود کاملأ دقت کنید. بسیاری از سازندگان spyware ها از صفحات اینترنتی با آدرس مشابه سایت های مشهور برای قالب کردن بدافزار های خود استفاده می کنند. (googkle.com یکی از مثال های واقعی این نوع سوء استفاده است.)

 

• از برنامه های غیر قانونی که معمولا به صورت رایگان در اینترنت ارائه می شود استفاده نکنید؛ همین طور از برنامه های ارائه دهنده موسیقی و فیلم مجانی. صرف نظر از غیر قانونی بودن آنها، این برنامه ها معمولآ سرشار از انواع بدافزار ها از جمله spyware ها هستند.

 

• از سایت های زیرزمینی دوری کنید. (سایت هایی که به دانلود غیرقانونی فایلها، ابزار و روش های هک کردن و … مربوط می شود.) نه تنها بسیاری از این سایت ها در واقع فقط به منظور داونلود اتوماتیک spyware ها طراحی می شوند، بلکه ممکن است حاوی نرم افزار هایی باشند که پس از نصب شدن روی سیستم انواع و اقسام بدافزار را راهی کامپیوتر کند. لوئیس کورونس، مدیر PandaLabs در این باره می گوید: برای محافظت در برابر spyware ها مهمترین مسئله این است که آنتی ویروس مناسبی داشته باشید که بتواند spyware های شناخته شده و ناشناخته را از کار بیندازد. اما یادتان باشد که هیچ آنتی ویروسی بدون خطا نیست و به همین دلیل شیوه استفاده کاربران از اینترنت نیز می تواند در کاهش شانس بدافزارها برای نفوذ به سیستم مؤثر باشد. همان طور که هیچ راننده عاقلی، هر چقدر هم که سیستم های امنیتی اتومبیلش پیشرفته باشد، با سرعت ??? کیلومتر در ساعت یک دفعه دور کامل نمی زند، هیچ کاربر با هوشی با تصور امن بودن سیستمش، در سایت های آلوده و خطرناک گشت و گذار نمی کند.

 

جدیدترین مطالب سایت