مزایا و معایب چای و قهوه

مزایا و معایب چای و قهوه

فواید و ضررهای چای و قهوه

چای و قهوه دو نوشیدنی خوش طعم و پر طرفدار در ایران و دنیا هست ، اما در حین مصرف این دو نوشیدنی باید بدانیم که چه معایب و مزایایی دارد .

 

چای

 

مزایا :

چای شامل فهرست بلندی از فواید سلامتی می باشد. این نوشیدنی مملو از آنتی اکسیدان هست که، ضد التهاب می باشد و از سفت شدن رگ هاي شما پیش گیری می‌کند.چای خورها به مقدار قابل ملاحظه اي کمتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و قلبی میباشند.

 

همین طور چای باعث افزایش سلامت مغز می‌گردد.این افراد سطح تراکم استخوان بالاتری دارند و میزان مشکلات استخوانی انها کمتر هست.به طور کلی چای ضد پیری هست. تحقیقات نشان میدهد که، سلول هاي چای خورها، سن بیولوژیکی پایین تری نسبت به کسانی که چای خور نیستند، دارند.

 

مزایا و معایب چای و قهوه

چای یا قهوه ؟

 

معایب :

نخستین عیب چای تاثیر بر روی زیبایی دندان هاي شماست. اشکال دیگر آن تاثیرش بر روی میزان آهن بدن هست، که به علت تانن موجود در آن، از جذب آهن جلوگیري میکند. در تحقیقاتی که در سال 1982 انجام شد. محققان دریافتند که، کسانی که پس از یک وعده خوراکی چای میل میکنند، 62 درصد باعث کاهش جذب آهن آن می‌شود، در حالیکه کسانی که قهوه مینوشند، 35 درصد.

 

بعنوان مورد آخر این که، اگر بدن شما به کافئین حساس باشد، خود کافئین موجود در چای جزو ضررها آن برای شما هست، اگرچه میزان کافئین چای از قهوه کمتر هست. یک فنجان چای سیاه یا 18 اونس از آن شامل 70-14 mg کافئین می باشد و چای سبز 45- 24 mg ، درحالی که همین مقدار از قهوه 200-95 mg کافئین دارد.

 

راهنمایی :

مهم‌ترین نکته در بهرهگیری از چای آن هست که، از اضافه کردن هر شیرین کننده اي به آن پرهیز کنید و یا حداقل آن را محدود کنید. از چای خود سرد یا داغ لذت ببرید و اگر احساس می‌کنید به شیرین کننده اي نیاز دارد، از شیرین کننده هاي صد در صد طبیعی بهرهگیری کنید.

 

شما همین طور می‌توانید، طعم تازه اي از چای را با چاشنی هاي طبیعی، مثل زنجبیل رنده شده تازه، نعناع تازه میل کنید.هریک از آن ها همین طور میزان آنتی اکسیدان موجود در فنجان شما را افزایش میدهند.در مورد آهن، اگر شما گوشت خوار هستید، میزان تانن موجود در چای کمتر از آن هست که،

 

بخواهد بر روی جذب آهنی که شما از گوشت، ماهی، مرغ و بوقلمون می‌گیرید تاثیر بزرگی بگذارد. اما اگر گیاهخوار هستید، برترین راه برای جبران، مصرف غذا هاي گیاهی غنی از آهن با منبعی از ویتامین C هست. منابع مفید ویتامین C، مثل فلفل دلمه اي، کلم بروکلی، گل کلم، کیوی و توت فرنگی.

 

قهوه

 

مزایا:

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان میدهد، کسانی که بین 3 تا 5 فنجان قهوه در روز مینوشند، کمتر از کسانی که کمتر از این میزان قهوه می‌نوشند و یا اصلا نمینوشند، دچار مرگ ناگهانی از مریضی ها میشوند. قهوه یک منبع قوی از آنتی اکسیدان هست و مصرف قهوه به طور منظم شما را در برابر دیابت نوع 2، مریضی پارکینسون و بعضی سرطان ها محافظت میکند.

 

مزایا و معایب چای و قهوه

 

معایب:

مواد طبیعی در قهوه فیلتر نشده « آب پز شده یا اسپرسو» سطح کلسترول را بالا میبرد. همین طور قهوه اسیدی تر از چای هست. پس اگر مشکل معده یا مشکلات گوارشی دارید، مصرف چای برای شما بهتراز قهوه هست.یک تحقیق نشان داده هست که، بهرهگیری چندان از قهوه « 4 یا اکثر فنجان در یک روز» تراکم استخوان را 2 تا 4 درصد کاهش می‌دهد،

 

اما این به معنی افزایش خطر شکستگی استخوان ها نیست. در هر حال اگر شما مشکل تراکم استخوان دارید، برای مصرف قهوه با دکتر خود مشورت کنید.اشکال دیگر قهوه، در کافئین آن هست. کافئین موجود در قهوه اکثر از کافئین موجود در چای هست. کافئین یک محرک هست، پس اگر به آن حساس هستید،

 

قهوه ممکن هست باعث تحریک بیش از حد شده، شما را عصبی یا دچار اضطراب کند. اگر فشار خون بالا دارید، شما باید مصرف کافئین را محدود کنید. زیرا کافئین می‌تواند، باعث افزایش سریع اما کوتاه مدت فشارخون شود.دو یا اکثر فنجان قهوه در روز،

 

می‌تواند خطر ابتلا به مریضی هاي قلبی در مردم را با یک جهش ژنتیکی نسبتا سریع، همان که آهسته آهسته کافئین را در بدن تجزیه می‌کند، بالا ببرد. متاسفانه تست هاي زیادی برای کافئین انجام نمی‌شود، زیرا توسط پزشکان تجویز نمی‌گردد. در آخر باید یادآور شویم، کافئین ادرارآور هست،

 

به این معنی که ادرار را با یک فشار هر زمان از بدن خارج می‌کند. در حالیکه تحقیقات نشان میدهد که، بدن شما میتواند برای یک عادت منظم، تنظیم شود. حال اگر شما فقط یک‌بار آن را انجام دهید و یا بیش از حد معمول، این تنظیم برهم میخورد. پس در مورد ادرار مکرر هم، باعث خشکسالی بدن می‌شود.

 

راهنمایی:

بازهم قهوه و مسئله شیرینی. ترکیب قهوه با یک محلول قندی، شیر و یا خامه زده شده می‌تواند به راحتی کالری بیشتری را به شما برساند.همین طور بهرهگیری از شیرین کننده هاي مصنوعی به علت تاثیر بر اشتها، قند خون و سلامت دستگاه گوارش، پیشنهاد نمی‌شود.

 

پس پیشنهاد می‌کنیم، به قهوه خود شیر گیاهی، شکر بسیار کم « در صورت امکان بدون شکر» و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان مثل دارچین « در حد پاشیدن روی قهوه» اضافه کنید.

جدیدترین مطالب سایت