غذاهای سنتی و محلی همدان – غذاهای خوشمزه ایرانی

غذاهای سنتی و محلی همدان – غذاهای خوشمزه ایرانی

غذاهای خوشمزه شهر تاریخی و کهن ایرانی

قبل از هر چیز باید بدانید همدان یکی از شهر های بسیار کهن با تاریخ چند هزار ساله است پس شک نکنید دلیل غذا هاي خوشمزه و خوش طعم همدان شانسی نبوده و ریشه در تاریخ این شهر دارد. همدان بعنوان یکی از کهن‌ترین شهر های ایران، از پیشینه چندهزارساله‌اي برخوردار است. پیش از آمدن اقوام آریایی، شهر همدان از زیستگاه‌هاي اصلی قوم کاسیان به‌شمار می‌آمده‌است.

 

به گزارش تالاب : در کتیبه‌هاي آشوری «هزارهٔ دوم قبل از میلاد» از آنجا بعنوان یکی از ایالات کارکاشی «قوم کاسیان» یاد گردیده و آمده‌است که تیگلات پالسر یکم، شاه آشور این شهر را در ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد فتح کرده‌است.

 

در مورد زمان و چگونگی احداث و نام بنیان‌گذار شهر همدان بین روایت‌هاي مورخین و جغرافیدانان یونانی و همچنین مابین مورخین اسلامی اختلاف‌نظر وجوددارد. به گفتهٔ هرودوت این شهر را اولین شاه ماد دیاکو بنیان نهاده‌است.

 

جهت دستور تهیه این غذاها باید به قسمت آشپزی در سایت تالاب مراجعه نمایید : آموزش آشپزی

آش برنج همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

استان همدان یکی از نقاطی است که مردم آن به خوردن غذا هاي آبکی مانند آش و آبگوشت علاقه‌ي بسیاری زیادی دارند. به گونه‌اي که اکثر غذا هاي سنتی و بومی تهیه شده توسط بانوان و مادران کدبانوی اینبخش از کشور را تنوع جالبی از این نوع غذاها دربرگرفته است. آش برنج همدان، غذایی است بومی، مقوی، سالم و بسیار پرطرفدار که بدلیل حضور برنج، عدس و آب قلم، تامین‌کننده‌ي عده اي از مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان به شمار میرود.

 

کارشناسان تغذیه مصرف این غذا را برای درمان یا پیش گیری از سرماخوردگی بسیار مفید و ضروری می دانند. بنابر این مصرف آن در فصول سرد سال بویژه زمستان بسیار تاکید شده است.

 

آبگوشت قرمه‌ همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

قرمه سبزی یکی از غذا هاي اصیل و بسیار دوست‌داشتنی کشور به شمار می آید که در میان خانواده‌ها از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است. مردم استان همدان، آبگوشت جالب و لذیذی به نام آبگوشت قرمه‌سبزی را در برنامه‌ي غذا هاي محلی و بومی خود طبخ و میل میکنند که در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد بنظر میرسد. طعم و عطر سبزی قرمه، پیاز داغ و سیب‌زمینی به همراه لیموعمانی وسوسه‌انگیز و اشتهاآور جلوه میکند.

 

آش بادمجان ملایر

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

ملایر یکی از شهرستان‌هاي تابع استان همدان است که غذا هاي اصیل و بومی این ناحیه از کشور، بسیار لذیذ ودر سراسر ایران از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است. آش بادمجان ملایر نیز یکی از این غذا هاي محلی است که توسط بانوان کدبانوی این شهرستان تهیه و طبخ میشود.

 

انچه در تدارک این خوراک بومی بسیار جالب و ستودنی است، وجود موادی هم چون عدس و بلغور است که بدلیل مواد مغذی و مفید موجود در آن‌‌ها، از جمله خوراکی‌هایي محسوب می شوند که مصرف آن‌ها توسط پزشکان و کارشناسان تغذیه برای حفظ سلامتی بسیار تاکید و سفارش شده است. 

 

آش آماج همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

یکیدیگر از غذا هاي محلی و اصیل استان همدان، آش آماج نام دارد که در برخی دیگر از استان‌هاي کشور نیز طبخ می شود. البته ممکن است در دستور پخت و مواد اولیه‌ي ترکیبی تفاوت‌هایي بین آش آماج مردم استان همدان و دیگر مناطق کشور وجود داشته باشد که خود از تنوع غذایی و سبک تهیه‌ي غذا هاي بومی و اصیل کشورمان حکایت دارد.

 

مردم استان همدان با استفاده از موادی مانند: آماج، سبزی آش «تره و پیازچه»، پیازداغ، سیر، عدس، لوبیا چشم‌بلبلی، تخم‌مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به طبخ و تدارک این غذای اصیل و محلی میپردازند. 

 

آش هویج و جو

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

هویج یکی از مواد غذایی مفید و بسیار ضروری برای حفظ سلامت جسمی بدن محسوب می شود که بدلیل طعم شیرین، آب فراوان و ویتامین‌هاي مورد نیاز بدن، می توان در طبخ و تهیه‌ي غذا هاي متنوعی از جمله انواع خورشت، حلوا، شیرینی، پلو و آش مورد استفاده قرار داد. جو نیز یکیدیگر از مواد غذایی شگفت‌انگیز و مورد نیاز بدن انسان است که کارشناسان تغذیه و سلامتی مصرف آن‌ رابه دفعات توصیه کرده‌اند.

 

در رژیم غذایی مردم استان همدان، غذایی سنتی با ترکیب این دو ماده‌ي مغذی و مهم تهیه و طبخ میشود که به آش هویج و جوی همدان مشهور است. غذایی لذیذ، خوش‌عطر و بسیار مقوی که از طرفداران بسیاری در میان خانواده‌هاي این استان برخوردار است. 

 

آش خشکبار

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

خشکبار یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هاي موجود در رژیم غذایی مردم کشور محسوب می شود. مصرف این مواد لذیذ درکنار اعضای خانواده لذتی دوچندان رابه همراه خواهد داشت. استفاده از آلبالوی خشک، آلوی خشک، برگه‌هاي لذیذ و ملس خشک و بسیاری دیگر از این خوراکی‌هاي مطبوع و دوست‌داشتنی در طبخ انواع غذا هاي اصیل ایرانی، تنوعی جالب و شگفت‌انگیز را در غذا هاي طبخ شده‌ي بومی و سنتی جای‌جای وطن‌مان ایجاد کرده‌ که بسیار ستودنی است.

 

مردم استان همدان، با استفاده از انواع خشکبار، غذایی اصیل و بومی را طبخ و تهیه میکنند که به آش خشکبار مشهور است. مادران هنرمند و بانوان باسلیقه‌ي این استان با ترکیب موادی مانند: آلبالو خشکه، برگه‌ي هلو، آلوی ترش خشک‌شده، رشته‌ي آشی، شیره‌ي انگور، سرکه، نمک، فلفل، زردچوبه، پیاز، نعناع، نخود، لویبا، گوشت استخوان‌دار، عدس و سبزی آش «در صورت تمایل تره‌کوهی» به تهیه و تدارک این غذای اصیل و سنتی میپردازند. 

 

آش همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

با شروع فصل سرما، بازار طبخ و تهیه‌ي انواع آش‌هاي اصیل و بومی در استان همدان داغ داغ است. از عادات غذایی مردم این استان می توان به علاقه‌ي بسیار آن‌ها در استفاده از انگور هنگام میل کردن یا پس از مصرف انواع غذاها اشاره کرد. این میوه بسیار مقوی و پرخاصیت بوده و مصرف آن توسط پزشکان و کارشناسان تغذیه، برای سلامت بدن نیز بسیار توصیه و تاکید شده است. آش ویژه‌ي استان همدان، یکی از چندین غذا هاي بومی و سنتی این استان محسوب می شود که بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی است.

 

آش کاچی همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

تهیه‌ي کاچی در رژیم غذایی مردم کشور، یکی از عادات غذایی خوب و تحسین‌برانگیز محسوب میشود. طبخ و مصرف غذایی بسیار مقوی و سرشار از مواد لازم بدن، توسط پزشکان و متخصصان تغذیه به دفعات توصیه و تاکید شده است.

 

در نواحی مختلف کشور، دستور پخت و روش تهیه و طبخ کاچی با توجه به اقلیم و منطقه‌ي جغرافیایی و همچنین ذائقه و سلیقه‌ي مردم آن ناحیه، متفاوت خواهد بود. ولی استفاده از بلغور یا آرد گندم در تمامی کاچی‌هاي تهیه شده مشترک است. مردم استان همدان با استفاده از بلغور گندم، سیر، آب، کشک، نمک، فلفل و روغن حیوانی به طبخ و تهیه‌ي کاچی مشهور همدان میپردازند.

 

کباب سرداشی

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

علاقه‌ي مردم ایران به میل و مصرف انواع کباب، از شهرتی جهانی برخوردار است. کباب‌هاي لذیذ و اشتهاآور ایرانی که عطر و طعم‌شان هر انسان غذادوستی رابه خوردن تنها لقمه‌اي ازآن‌، وسوسه‌ میکند. کباب‌هایي مانند شیشلیک، کوبیده، برگ، بختیاری، دنده‌کباب کرمانشاهی و بسیاری دیگر از غذا هاي دوست‌داشتنی و دلپسند، از شهرتی جهانی برخوردار بوده که حتی در عده اي از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان، بعنوان غذای بومی و محلی شناخته شده‌ است. کباب سرداشی همدان نیز یکیدیگر از غذا هاي مشهور و محبوب این استان است که طرفداران بسیاری را نه تنها در جای‌جای این ناحیه از کشور، بلکه در سراسر ایران ازآن خود کرده است.

 

بانوان و مادران کدبانو و هنرمند استان همدان با ترکیب موادی هم چون: گوشت گوسفند، پیاز، سیب‌زمینی، فلفل سبز، نمک، ادویه وگوجه‌فرنگی به آماده‌سازی و طبخ این غذای محلی می پردازند. جالب است بدانید که در گذشته، مردم استان همدان پس از تهیه‌ي مواد و ترکیب آن‌ها با یک دیگر، آن‌رابه نانوایی سنگکی برده تا با حرارت تنور طبخ شود. بهمین دلیل این غذا به سرداشی یعنی تهیه شده روی سنگ گفته میشود.

 

 خورشت غوره بادمجان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

همان طور که میدانیم، بادمجان یکی از مواد پرمصرف در رژیم غذایی مردم کشور به شمار می آید. خوراک‌هایي متنوع با استفاده از این ماده‌ي غذایی مفید و لذیذ، توسط بانوان خوش‌سلیقه‌ي سرزمینمان تهیه و طبخ می شوند که در نوع خود بی‌نظیر و اشتهاآور است. همچنین طبخ غذا هاي اصیل و سنتی که با به‌کارگیری بادمجان  صورت می پذیرد، از شهرتی جهانی برخوردار است.

 

سایت تالاب : دلمه بادمجان، کشک بادمجان، میرزاقاسمی و … از جمله‌ غذا هاي دوست‌داشتنی و لذیذ اصیل ایرانی محسوب می شوند. خورشت غوره بادمجان استان همدان، غذایی است محلی و بومی که در برخی دیگر از مناطق کشور نیز بعنوان خوراکی سنتی و بومی تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. مادران کدبانوی این استان با استفاده از بادمجان، غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی، نمک، ادویه، مرغ، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده و رب گوجه‌فرنگی به تهیه و طبخ این غذای لذیذ و مطبوع می پردازند.

 

 آبگوشت فلفل همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

تنوع بی‌نظیری از غذا هاي آبکی مانند آبگوشت و آش از ویژگی‌هاي جالب و قابل توجه رژیم غذایی مردم استان همدان به شمار می آید. غذاها و خوراک‌هایي مقوی و بسیار مفید که امروزه بدلیل پیشرفت تکنولوژی و فرصت کم مردم کشور بدلیل مشغله‌هاي کاری روزمره، در مقیاس کمتری نسبت به گذشته طبخ شده و مورد مصرف قرار میگیرند.

 

اما با این وجود، هنوز هم هستند خانواده‌هایي که علاقه‌ي بسیاری به میل کردن آن گونه غذا هاي بومی و محلی داشته و همان‌ گونه با خوردن آن‌ها درکنار اعضای خانواده، لحظاتی شاد و فراموش‌نشدنی را تجربه می کنند. خانواده‌هاي استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با طبخ و میل آبگوشت فلفل مخصوص این استان، از لذت طعمی دوست‌داشتنی و مطبوع بهره‌مند میشوند.

 

آن‌ها با استفاده از گوشت گوسفندی با استخوان، نخود، فلفل سبز مخصوص همدان، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، زیره‌ي سبز، زنجبیل تازه، آبلیمو، نمک و زردچوبه، این غذای لذیذ و سنتی را تهیه و میل میکنند. بشما پیشنهاد میکنیم پس از سفر به این استان زیبا و بازدید از آثار باستانی و تاریخی شگفت‌انگیزش، تهیه‌ي این غذای محلی را فراموش نکنید.

 

 کوفته مخصوص همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

کوفته‌هاي لذیذ و دوست‌داشتنی در اکثر استان‌هاي کشور، از محبوبیت و مصرف بالایی برخوردار است. قطعا با شنیدن نام کوفته، شهر تبریز و تصویر کوفته‌ي مشهورش در ذهن‌ها تداعی خواهد شد. غذایی اصیل و ناب که در سراسر جهان نیز طرفداران خودرا یافته است. حتی در رژیم غذایی عده اي از کشورها از جمله کشور گرجستان، ارمنستان، ترکیه، مالزی، تاجیکستان و تعداد زیادی از کشور های آسیایی، این غذا بعنوان خوراک بومی و محلی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مردم استان همدان نیز در برنامه‌ي غذایی خود نوعی کوفته‌ي لذیذ و مطبوع را طبخ می کنند که به کوفته‌ي همدانی شهرت یافته است. آشپزها و بانوان هنرمند و خوش‌سلیقه‌ي این خطه از کشور با استفاده از موادی هم چون: گوشت گوسفند، لپه، پیاز، نخود، تخم‌مرغ، برنج، نمک، فلفل، زردچوبه، آرد نخودچی، آلو و گردو، غذایی فوق‌العاده و کاملا مغذی را تهیه و میل میکنند. مصرف این غذا همراه با نان بوده و سبزی‌خوردن، ماست، دوغ و انواع ترشی نیز مطبوع و دل چسب بنظر می رسد.

 

آبگوشت کلم

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

آبگوشت کلم یکیدیگر از غذا هاي سنتی و محلی استان همدان به شمار می آید که بدلیل حضور مواد اولیه‌ي مقوی و مغذی بسیار مفید خواهد بود. البته در معرفی غذا هاي سنتی استان قم، این غذا که به آبگوشت قنبید مشهور بود، بعنوان یکی از غذا هاي اصلی و سنتی این استان نیز معرفی و شناخته شده است. مردم استان همدان نیز این غذا را در برنامه‌ي غذایی خود قرار داده و  آن‌ را خوراک سنتی و بومی محل اقامت خود میدانند.

 

پر واضح است که غذا هاي مغذی سنتی که مملو از انواع ویتامین، کلسیم، املاح و مواد مورد نیاز بدن است، در تعداد زیادی از غذا هاي سنتی و بومی استان‌ها و مناطق مختلف کشور، به وفور یافت می شود و شباهت روش طبخ یا مواد اولیه‌ي مصرفی را میتوان از دلایل این امر دانست. آبگوشت کلم قمری استان همدان با ترکیب موادی هم چون: کلم قمری، نخود، عدس، سیب‌زمینی، پیاز، گوشت آبگوشتی، زردچوبه، سیر، کشک، فلفل و نمک تهیه و طبخ میشود. مصرف سبزی‌خوردن، سیرترشی و ماست با توجه به ذائقه‌ي افراد خانواده همراه با آبگوشت کلم‌قمری بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی بنظر می رسد.

 

آش گوجه‌فرنگی

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

یکی از دلایل مصرف انواع آش، خاصیت درمانی آن‌ها است که در فصول سرد سال برای پیشگیری از سرماخوردگی یا درمان این بیماری بسیار مفید و موثر خواهد بود. در استان همدان، نوعی آش بومی و سنتی طبخ می شود که خاصیت دارویی فراوانی داشته و بعنوان غذایی بسیار لذیذ و دوست‌‌داشتنی مورد استفاده‌ي خانواده‌هاي این استان قرار می گیرد.

 

آن‌ها این غذای بومی را آش گوجه‌فرنگی مینامند و با استفاده از موادی هم چون: گوجه‌فرنگی، سبزی آشی «جعفری، نعناع، تره»، برنج، لپه، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن استفاده می کنند. مصرف این غذا در فصول سرد سال به ویژه فصل زمستان بسیار مفید خواهد بود.

 

 آش آبغوره

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

تنوع بی‌نظیری از آش‌هاي سنتی و بومی استان همدان بسیار جالب و ستودنی است. مردم این استان در برنامه‌ي غذایی روزانه‌ي خود، غذا هاي سنتی مغذی و مفیدی را قرار داده‌اند که اکثر آن‌‌ها در سراسر کشور مورد تحسین و بعنوان بخشی از رژیم غذایی استفاده میشود. آش آبغوره یکی از غذا هاي سنتی این استان است که با طعم ترش و فوق‌العاده‌اي که دارد، طرفداران بسیاری را ازآن خود کرده است.

 

این غذای لذیذ و خوش‌عطر، در فصل زمستان میهمان اکثر خانواده‌هاي استان همدان بوده و با گرمای دوست‌داشتنی خود، لحظات به یادماندنی را برای اعضای خانواده‌هاي این خطه از کشور به ارمغان می‌آورد. مادران و کدبانوهای خوش‌سلیقه‌ي این استان با استفاده از بلغور گندم، لپه، برنج، گوجه‌فرنگی، پیاز، گوشت چرخ‌شده، آب، سیر، آبغوره، نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی «در صورت تمایل» آش آبغوره‌ي مشهور همدان را تهیه و طبخ میکنند.

 

این غذا بدلیل داشتن آبغوره، سیر و گوجه‌فرنگی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است که مصرف آن توسط کارشناسان تغذیه، برای افرادی که از چربی خون بالایی برخوردارند، توصیه و سفارش شده است. همچنین حضور بلغور گندم، عامل بسیار مهمی در رفع یا پیشگیري از مشکلات گوارشی و یبوست خواهد شد. علاوه بر این، بلغور گندم یکی از بهترین مواد برای التیام مراحل غذاسازی پوست در خانم‌هاي جوان به شمار میرود که مصرف این غذای محلی، در شادابی و نشاط سلول‌هاي پوستی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

قوت همدان

غذاهای سنتی و محلی همدان - غذاهای خوشمزه ایرانی

بیشتر غذا هاي موجود در برنامه‌ي غذایی، طبق معمول بعنوان وعده‌ي اصلی صبحانه، ناهار یا شام مورد استفاده قرار می گیرند. اما عده اي از خوراکی‌هاي بومی و سنتی در حین داشتن مواد بسیار مغذی و مفید بدن، بعنوان غذایی کامل و سبک در وعده‌ي عصرانه یا چاشت میل میشوند.

 

تالاب: استان‌ها و مناطق تابع آن‌ها با توجه به ذائقه و فرهنگ غذایی مردم خود، از خوراکی‌ها و غذا هاي متنوع و جالبی برخوردارند که هرکدام در نوع خود بسیار لذیذ، مقوی و قابل توجه کارشناسان تغذیه و سلامتی است.

 

قوت همدان، نوعی عصرانه‌ي سنتی است که دراین استان از طرفداران فراوانی برخوردار بوده و توسط مادران کدبانوی این نقطه از کشور، در مقیاس وسیعی تهیه و تدارک دیده می شود. تنوع جالب این عصرانه‌ي بومی، یکی از مهمترین و بارزترین علل محبوبیت آن به شمار می رود که باعث ایجاد طعم‌ و عطری مختلف خواهد شد.

 

قوت پنیر سبزی یکی از معروف ترین نوع این خوراکی سنتی محسوب می شود که مادران و آشپزهای باسلیقه‌ي استان همدان با استفاده از نان سنگک خشک‌، سیب‌زمینی آب‌پز «در صورت تمایل می توان آنرا حذف کرد»، کره «در صورت تمایل روغن حیوانی جای گزین کره خواهد شد»، پیاز خرد شده، پنیر صبحانه، گردو و سبزی‌خوردن به تدارک این عصرانه‌ي لذیذ می پردازند.

 

منبع:kojaro.com

جدیدترین مطالب سایت