طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا

انواع خوراکی های‌ مخصوص شب یلدا را در این جا آموزش ببینید از دسر و سالاد تا غذا های مخصوص شب یلدا در مجله تالاب آموزش ببینید. شام مخصوص شب یلدا : کلم پلوی شیرازی مخصوص شب یلدا ؛ آشانار مخصوص شب یلدا ؛ غذاهای مازندارانی براش شب یلدا و سالاد مخصوص شب یلدا و…

 

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

شبم می تابه یلدایی
دوباره حسه زیبایی
می خونم ماه شبها رو
می گیرم عشق لیلارو
بازم مجنون می شم با تو
ستاره دیده چشماتو
شب یلدای من هر روز
میگه از عشق تو با سوز
یلدایتان مبارکباد

 

درباره شب یلدا بطور کوتاه

شب یلدا یا شب چله کـه از قدیمی ترین جشن های ایرانی ها محسوب میشود، از غروب خورشید در ۳۰ آذرماه شروع شده و تا طلوع اولین روز از فصل زمستان ادامه دارد.

 

پس از این شب، کـه بـه بلندترین شب سال معروف اسـت، طول روزها بلندتر می‌شود. در شب یلدا خانواده ها در منزل بزرگ‌ ترها جمع شده و شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ ها و رایج‌ تر از همه ی ي هندوانه را مهیا کرده و دور هم صرف می‌ کنند.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

شام شب یلدا

 

خوب اسـت بدانید کـه «یلدا» بـه معنی «زایش» و «تولد» اسـت. قدیم بر این اعتقاد بودند کـه تاریکی نماینده اهریمن اسـت و چون در طولانی‌ ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌ پاید، این شب برای ایرانیان نحس محسوب می شد و به همین خاطر دور هم گرد آمده، آتش می‌ افروختند و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفت‌وگو بـه سر می‌ آوردند تا تاریکی و عاملان اهریمنی نابود شده و فرار کنند.

 

در حال حاضر نیز این رسم همچنان بـه قوت خود باقی مانده و همه ی ي ایرانی ها در هر کجای دنیا کـه باشند، این شب را جشن گرفته و بـه سنت همیشگی غذا های مخصوص درست کرده و با آجیل و هندوانه و فال حافظ آن را در کنار یکدیگر بـه صبح می‌رسانند. آجیل شب چله اصولا شامل کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو، هلو یا برگه گلابی، جوزقند، انجیر و خرما اسـت.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

خوراکی های شب یلدا

 

جالب اسـت بدانید کـه در گذشته چنانچه برف باریده بود، در این شب مخلوط برف و شیره انگور نیز سرو می شد. حافظ خوانی در اصل، جزو جدانشدنی مراسم این شب برای شیرازی‌ ها محسوب می شد اما اکنون رسم کلی چله‌ نشینان شده‌ اسـت.

 

غذا های این شب در مناطق گوناگون ایران باهم فرق دارد، به طور مثال، شیرازی ها چله را با کلم پلو برگزار میکنند، اما مثلا در شهر زنجان خاگینه خرما بسیار مرسوم اسـت.

 

طرز تهیه سالاد لبو شب یلدا :

لبو دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی اسـت و در عین حال کـه کالری خیلی کمی دارد، بـه شدت انرژی زاست؛ لذا تهیه سالاد لبو «چغندر» برای شب یلدا در زمستان توصیه میشود.

 

مواد لازم جهت تهیه سالاد لبو برای شب یلدا :

لبو

6 عدد

تخم مرغ

3 عدد

پیازچه

50 گرم

خیار شور

3 عدد

مایونز

3 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه سالاد لبو برای شب یلدا

لبو‌ها را با یک و نیم پیمانه آب بپزید. تخم مرغ‌ها را آب‌پز کنید. لبو، خیار شور و تخم مرغ‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. پیازچه‌ها را ساطوری کنید. در یک کاسه کلیه مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید و سس مایونز را به آن بیفزایید.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

در صورت تمایل میتوانید میزان مایونز را نصف کرده و بـه همان میزان از ماست شیرین پر‌چرب استفاده نمایید. سالاد لبو را به وسیله پیازچه ساطوری شده و یا چند برگ جعفری تزیین و سرو نمایید.

 

از خواص لبو یا چغندر چه می‌دانید؟

مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن اسـت و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه کـه پخته آن لبو نام دارد. لبو پاک کننده عالی اسـت و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.

 

خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند. برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز میکند و ورم آن را فرو می‌نشاند. برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید اسـت.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌ درد مفید اسـت. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی میشود. لبو به دلیل داشتن فیبر کـه خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد. افراد می‌توانند با مصرف 105 گرم چغندر قرمز، 53 درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

 

موارد منع مصرف لبو یا چغندر

قند ریشه چغندر «لبو» برای مبتلایان بـه دیابت مضر اسـت. گفتنی اسـت، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی پیش گیری میکند و همچنین فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی اسـت.

 


 

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

کلم پلوی شیرازی مواد لازم

۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۱ عدد پیاز درشت، رنده شده

۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی

نمک و فلفل سیاه

روغن سرخ کردنی

 

برای کلم پلو

۱ عدد کلم برگ بزرگ، ریز شده

۱ عدد پیاز متوسط

۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱ لیوان آب گوشت

زعفران دم کرده

نمک و فلفل سیاه

۱ قاشق چایخوری پودر دارچین

۴ پیمانه برنج

 

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

در یک کاسه بزرگ، گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، آرد نخودچی و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. انها با دست ورز دهید تا همه ی ي مواد بـه خُرد هم بروند. درون یک تابه بزرگ، روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.

 

پس از داغ شدن روغن، گوشت ها را در دست، قلقلی کرده و سرخ کنید. در این مرحله، کلم های خرد شده را درون روغن ریخته و چند دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شوند.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

کلم پلوی شیرازی مخصوص شب یلدا

 

یک عدد پیاز خرد شده و رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت دهید. یک لیوان آب گوشت را به انها اضافه کرده و اجازه دهید چند دقیقه روی حرارت ملایم نیم جوش شود. سپس، گوشت های قلقلی را درون مخلوط کلم ریخته و بگذارید ۱۵ دقیقه پخته شده و آب آن کامل کشیده شود. ۵ دقیقه پیش از تمان شدن آب غذا، نمک، فلفل سیاه، پودر دارچین و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.

 

در این فاصله، برنج کـه از قبل خیس کرده اید را آبکش کنید. کمی زنده تر از حد معمول آن را بر دارید. کف قابلمه روغن ریخته و یک لایه نان لواش قرار دهید. روی آن لایه بـه لایه برنج و مخلوط کلم را بریزید.

 

یک پیمانه آب و دو قاشق غذاخوری روغن روی برنج ریخته و دم کنی بگذارید. پس از بخار کردن پلو، حرارت را کم کنید تا بـه مدت ۴۵ دقیقه بـه آرامی پخته و برنج ها نرم شوند.

 


 

طرز تهیه زنجان خاگینه خرما

زنجان خاگینه خرما مواد لازم :

۱ کیلوگرم پیاز

۵۰۰ گرم خرما زاهدی خشک

۵۰۰ گرم کشمش پلوئی

۱۰۰ گرم خلال بادام

۱۰۰ گرم خلال پشته

۲ عدد تخم مرغ

نمک، فلفل سیاه

نصف قاشق چایخوری زردچوبه

نصف قاشق چایخوریدارچین

زعفران

 

طرز تهیه زنجان خاگینه خرما :

پیازها را خلالی کرده و در یک تابه بزرگ سرخ کنید تا کاملا طلایی شوند. ۵ دقیقه پیش از پایان یافتن مراحل تفت پیاز، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را افزوده و تفت دهید. سپس انها را درون یک کاسه خالی کنید.

 

در همان تابه، خرماهایی کـه از قبل هسته انها را گرفته اید، بریزید و چند دقیقه تفت دهید. انها رادر کاسه ای جدا گانه ریخته و کنار بگذارید. کشمش پلوئی، خلال بادام و خلال پسته را درون تابه ریخته و تفت دهید.

 

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

در این مرحله، در یک ظرف پیرکس شیشه ای، بـه ترتیب پیاز سرخ شده، خرما و مخلوط کشمش را چیده و روی انها دو عدد تخم مرغ بشکنید. کمی نمک، فلفل سیاه و زعفران اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید. آن را چند دقیقه درون فر یا روی گاز بگذارید تا بـه مدت ۱۰دقیقه پخته و تخم مرغ ها سفت شوند. خاگینه خرما آماده اسـت.

 


 

طرز تهیه خورش ناردون

خورش ناردون مازندران

مواد لازم :

یک عدد مرغ متوسط

۱ عدد پیاز درشت

۳ عدد انار ترش و دان کرده

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین

بادمجان سرخ شده «اختیاری»

 

طرز تهیه خورش ناردون مازندران :

درون یک قابلمه متوسط، روغن را داغ کرده و مرغ را به صورت درسته سرخ کنید. دو دقیقه هر طرف آن را سرخ کنید تا سطحش طلایی شود. کمی پیاز و یک حبه سیر بـه قابلمه اضافه کرده و با نصف لیوان آب بگذارید مرغ به طور کامل روی حرارت ملایم پخته شود.

 

یا میتوانید درون فر آن را بپزید. در این فاصله، پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا کاملا طلائی شود.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

دانه های انار را افزوده و تفت دهید. اگر انارها سرخ نبودند، برای رنگ غذا میتوانید کمی رب انار یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید. مخلوط انار باید همانند فسنجان غلیظ شود. پس از جا افتادن خورش، آن را کف ظرف ریخته و مرغ را روی آن قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید در کنارش چند عدد بادمجان سرخ شده بگذارید.

 


 

طرز تهیه آذربایجان خشیل

آذربایجان خشیل

مواد لازم

یک پیمانه بلغور گندم

۶ قاشق غذاخوری آرد گندم

یک لیتر آب سرد

شیر و عسل و کره بـه مقدار دلخواه

 

طرز تهیه آذربایجان خشیل

بلغور را از چند ساعت قبل با آب سرد خیس کنید. سپس آن را درون قابلمه ریخته و بگذارید با حرارت ملایم پخته شود تا آب آن کاملا کشیده شود. درون یک تابه متوسط، آرد را چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

سپس آب و بلغور پخته شده را اضافه کنید و هم بزنید تا غلیظ شود. آن را درون ظرف ریخته و بـه همراه شیر و عسل گرم آن را سرو کنید. حتی می‌توانید خشیل را با شیره انگور یا دوشاب توت هم سرو کنید.

 


 

طرز تهیه آش انار شب یلدا

آش انار یا انار آشی «ترکی» نوعی آش سنتی خوشمزه اسـت کـه با استفاده از حبوبات، سبزی آش و دانه انار تهیه میشود. در منطقه آذربایجان آش انار را با استفاده از لوبیا قرمز تهیه می‌کنند اما در انواع دیگر به جای لوبیا ار عدس، لپه و جو استفاده می‌شود.

 

طعم آش انار رو بـه ترشی اسـت و گاهی برای ترش‌ترشدن آن از آب انار ترش و یا آلو نیز استفاده میشود.

 

مواد لازم برای تهیه آش انار شب یلدا

سبزی آش «تره، گشنیز، جعفری، اسفناج، نعناع» 1 کیلوگرم

عدس: 2 لیوان

لپه: 1 لیوان

جوپرک یا برنج: «سلیقه‌ای» 1 لیوان

گوشت چرخ‌کرده: 250 گرم

پیاز- پیاز داغ: 1 عدد و 3-4 ق سوپ‌خوری

انار – رب انار: 2 کیلو – 3-4 ق سوپ‌خوری

نمک، فلفل: بـه میزان لازم

 

طرز تهیه آش انار شب یلدا

برای تهیه آش انار شب یلدا طبق روال همیشگی حبوبات شامل لپه و عدس را باید از شب قبل خیس کنید. موقع طبخ آش، ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌شده بـه صورت کوفته قلقلی دربیاورید و کنار بگذارید.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

آش انار

 

عدس و لپه را در ظرفی جداگانه با مقدار کمی نمک نیم‌پز کنید. حالا یک قابلمه مناسب را تا کمی بیش از نیمه پر از آب کرده و آن را روی حرارت قرار دهید تا بـه جوش بیاید. حالا بسته بـه سلیقه خود یا برنج یا جو پرک را با عدس و لپه نیم‌پز شده داخل آب جوش بریزید و صبر کنید تا پخته شوند. دانه‌ های انار را حدود یک ساعت بعد از پخت حبوبات داخل آش بریزید.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

آش انار

 

بعد از پخته‌شدن حبوبات کـه چیزی حدود 2 ساعت بـه طول می‌انجامد، كوفته‌ها را کمی در تابه تفت داده و بعد داخل آش بریزید. حالا سبزی آش خرد‌شده را نیز بـه آش اضافه كنید و حرارت را کم کرده، اجازه دهید تا آش انار حسابی پخته شده و جا بیفتد. کمی قبل از سرو، رب انار، نمک و فلفل بـه آش اضافه کرده و بعد از چند قل کـه زد، آش را داخل ظرف مورد نظر سرو کنید.

 

نکاتی درباره طرز تهیه آش انار شب یلدا

اگر قصد دارید به جای دانه انار، از آب انار استفاده کنید میتوانید بعد از اضافه‌کردن کوفته قلقلی‌ها و سبزی؛ یعنی در آخرین مرحله پخت آش، آب انار را به آش اضافه کنید.

 

برای ترش‌تر شدن این آش میتوانید از مقداری آلو بخارا نیز در مرحله نهایی استفاده کنید. می‌توانید كوفته‌ریزه‌ها را بدون تفت‌دادن، بـه آش اضافه كنید. در صورت استفاده از رب انار، رنگ آش شـما تیره‌تر خواهد شد.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

بهترین غذاهای شب یلدا

 

انتخاب برنج یا جو بـه سلیقه شخصی شـما بستگی دارد و در واقع اضافه‌کردن هر یک از این دو ماده به دلیل لعاب‌دادن بـه آش اسـت. بعضی افراد برای تهیه آش انار به جای عدس و لپه، از لوبیا قرمز استفاده می‌كنند و در پایان كمی گلپر بـه آش اضافه می‌كنند.

 

برای این میزان برنج و سبزی،1 پیمانه لوبیا و 1 تا 2 قاشق‌ سوپ‌خوری گلپر نیاز اسـت. امیدواریم از این دستور پخت نهایت استفاده را ببرید.

 


 

طرز تهیه سالاد انار و کلم قرمز

در فصل پاییز با توجه بـه فراوانی میوه انار، بسیاری از افراد اقدام بـه تهیه انواع خوراکی‌ها و دسرهای خوشمزه با استفاده از انار، آب انار و رب انار میکنند.

 

یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین پیش‌غذاهایی کـه با انار آماده میشود سالاد انار و کلم اسـت کـه بسیار خوشمزه و چشم‌نواز اسـت و میتوان از آن به عنوان یک سالاد شیک و متفاوت برای مهمانی‌ها استفاده نمود.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد انار و کلم قرمز:

کلم قرمز خردشده 3 پیمانه

دانه انار 1 پیمانه

سس مایونز نصف پیمانه

ماست پرچرب نصف پیمانه

نمک، فلفل، گل‌پر، آویشن، پودر سیر بـه میزان دل‌خواه

گردو بـه میزان دل‌خواه

 

طرز تهیه سالاد انار و کلم قرمز

برای تهیه سالاد انار و کلم ابتدا کلم قرمز را خوب شسته و با برگ‌های سفت کلم را با استفاده از پوست‌کن بـه صورت رشته‌ رشته در بیاورید. انارها را دانه کرده و روی کلم‌های رشته‌شده بریزید. حالا سراغ دست‌کردن سس سالاد بروید؛ بـه این ترتیب کـه سس مایونز را با ماست پرچرب ترکیب کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه بـه آن اضافه کنید.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

مقداری آویشن و پودر سیر نیز بـه مواد سس اضافه کرده و مواد را خوب باهم ترکیب کنید. در صورت تمایل مقداری گل‌پر نیز به عنوان چاشنی بـه این سس اضافه کنید. حالا سس سالاد را به کلم و انارها اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید. سالاد انار و کلم شـما آماده اسـت. بهتر اسـت این سالاد را چند ساعت قبل از سرو تهیه کرده و درون یخچال قرار دهید تا طعم سس با دانه‌های انار و کلم ترکیب شده و سالاد شـما خوشمزه‌تر شود.

 

نکاتی درباره تهیه سالاد انار و کلم قرمز

برای تهیه این سالاد مانند اغلب سالادها میتوان از چاشنی‌های متفاوت استفاده کرده و مواد را به ‌دل‌خواه کم یا زیاد نمود.در صورتی کـه بخواهید این سالاد را برای مهمانی سرو کنید میتوانید از مقداری گردوی خرد‌شده یا نیمه برای تزیین این سالاد استفاده کنید.

طرز تهیه غذا و سالاد مخصوص شب یلدا (شام شب یلدا)

نکاتی برای شب یلدا

 

همان طور کـه دیدید، طرز تهیه این سالاد بسیار ساده اسـت و بـه مواد اولیه کمی نیاز دارد اما در عین سادگی بسیار خوشمزه و همه ی ي‌پسند اسـت و میتوان از آن به عنوان یک سالاد شیک و مجلسی برای مهمانی‌ها نیز استفاده نمود. امیدواریم این سالاد خوشمزه را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید لطفا از انواع دسر و شیرینی های‌ مخصوص شب یلدا در پایین دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت