روش پخت جدید غذاها (گریل کردن)

روش پخت جدید غذاها (گریل کردن)

با گریل کردن غذاها خوشمزه بپذید

 

گریل کردن یکی از روشهای اخیر پخت غذا میباشد در ادامه می توانید تالاب را دنبال نمایید .

 

شاید شما هم عاشق گریل کردن غذاهایی مثل برگر و مرغ که بیرون از خانه آماده میشود یا خودتان آن را تهیه می‌کنید باشید اما باید بدانید که این شیارهای هیجان انگیز روی گوشت هاي گریل شده، سرطان زا میباشند.

 

آیا «گریل کردن غذا» روش سالمی هست؟

آتش، دود و گریل کردن باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی در ترکیبات گوشت میشود که برای سلامتی شما خطرناک هست. اگر طعم غذای کبابی را همراه دارید باید بدانید «که اگر مراقب نباشید و حتی ذره اي کباب تان بسوزد» این روش سالمی برای پخت و پز نیست.

 

چه زمانی گوشت سرطان زا میشود؟

 

 زمانی که گوشت در دمای بالا پخته میشود.

 هنگامیکه آب گوشت می چکد و زبانه میکشد و با حرارت بیشتری به گوشت آسیب می‌رساند.

 وقتی که گوشت در  مدت زمانی طولانی پخته میشود.

 

وقتی گوشت در دمای بالاتر از ۱۵۰ درجه سلسیوس پخته شود، ترکیبات سرطان زا فعال می‌شوند. این واکنش شیمیایی در تمام گوشت ها اتفاق میوفتد و شکل‌گیری آن به میزان دوران و دما بستگی دارد. به همین علت گوشتی که در چنین شرایطی پخته شود خطرناک هست. بررسی ها و مطالعات نشان داده که گوشت دقیقاً پخته شده سه و نیم برابر از گوشت نیمه پخته شده آمین هاي هیتروسیکل دارند.

 

روش پخت جدید غذاها (گریل کردن)

زمانی که گوشت در دمای بالا پخته میشود، سرطان زا می‌شود

 

دو نوع ترکیبات سرطان زا

گریل کردندو نوع از ترکیبات سرطان زا عبارتند از آمین‌هاي هتروسیکلیک «به انگلیسی: Heterocyclic amine» و هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌اي «به انگلیسی: Polycyclic aromatic hydrocarbon» گوشت هاي دقیقاً پخته شده با آمین‌هاي هتروسیکلیک که ساخت می‌کنند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و پانکراس را افزایش میدهند. عوامل سرطان زا به ژنتیک ما آسیب میزنند که میتواند منتهی به تغییرات در تقسیم سلولی و سرانجام سرطان شود که با تکثیر سلولی غیر طبیعی مشخص میشود.

 

بیشتر مردم به اشتباه تصور میکنند که تنها گوشت قرمز هست که اگر در دمای بالا پخته شود مقدور هست زیان آور باشد اما منابع خوراکی اصلی که دارای آمین‌هاي هتروسیکلیک میباشند حاوی ماهی کبابی و مرغ گریل شده نیز می‌شود.

 

روش پخت جدید غذاها (گریل کردن)

گریل کردن های خوشمزه 

 

ماهی کبابی و مرغ گریل شده حاوی آمین‌هاي هتروسیکلیک میباشند

 

به دستکم رساندن تهدیدات

نمی‌شود کباب نخورد. برای به دستکم رساندن تهدیدات به سلامت تان سعی کنید تعداد و میزان مصرف گوشت را در رژیم خوراکی تان محدود کنید. برای مثال دریک وعده فقط از مقدار کمی گوشت بهرهگیری کرده و آن را با سبزیجات و حبوبات بیشتر «لوبیا، قارچ و پیاز» همراه کنید. مواد طبیعی موجود در لوبیا باعث کاهش سمی بودن گوشت می‌شود و از ساخت آهن هم و آمین هاي هیتروسیکل نیز می کاهد.

 

روش پخت جدید غذاها (گریل کردن)

آموزشگریل کردن های خوشمزه 

 

بهرهگیری از سبزیجات میتواند به سم زدایی بعضی مواد مغذی ربایش شده به بدنتان کمک کند

 

افزودن مواد ضد سرطان مثل پیاز، سیر و بعضی از سبزیجات میتواند به سم زدایی بعضی از مواد مغذی که ربایش بدن تان میشود کمک کند. همینطور مزده دار کردن گوشت با گیاهان معطر سرشار از آنتی اکسیدان بعنوان رزماری «اکلیل کوهی» و آویشن می‌تواند در فرآیند پخت و پز میزان ساخت مواد سمی را کاهش دهد.

 

بهتر هست گزینه هایي که سالم تر میباشند مورد بهرهگیری قرار گیرند. سبزیجات مزه دار شده مثل بلال، قارچ و لوبیا همگان بعد از گریل کردن مزه بی نظیر اي پیدا میکنند. فقط از خوردن قسمت هاي سیاه شده و سوخته آن ها خودداری کنید. در غذا هاي گیاهی به خصوص غذا هاي نشاسته دار، آکریل آمید ماده اي سرطان زاست که در پخت و پز هاي خشک در دمای بالا ساخت میشود.

 

راهکار هاي پایانی: گریل کردن سالم

 گریل کردن بدون ارتباط مستقیم مواد با سطح حرارت «گوشت را در فویل قرار دهید.»

 پیش از گریل کردن آن را کمی در مایکروویو بپزید تا دوران پخت هنگام گریل کردن کاهش یابد.

 مزده دار کردن گوشت با گیاهان و ادویه جات خوب «بعضی از نظیر ها: زنجبیل، آویشن، رزماری، دانه کرفس، زردچوبه، میخک، ریحان»

 

 زیر و رو کردن پی در پی گوشت

 

 پیشگیری از سوزاندن و بریدن قسمت هاي سوزانده شده گوشت موقعمیل غذا

 

 آب گوشتی که از گوشت چکیده را نخورید.

 

 مصرف خوراکی هاي ضد سرطان همراه با گوشت و یا مصرف لوبیای بیشتر در وعده خوراکی که در آن گوشت وجود دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت