طرز تهیه ته چین مرصع پلو

طرز تهیه ته چین مرصع پلو

طرز تهیه ته چین مرصع پلو

 

یک غذای اصیل و خوشمزه ایرانی

 

مواد لازم ته چین مرصع پلو :

برنج:   چهار پیمانه

 زعفران آب‌كرده: شش قاشق غذاخوری

 مرغ بزرگ : نصف یك عدد

 كره : 200 گرم

 خلال بادام و پسته از هر كدام: 1/3پیمانه

 خلال پرتقال و زرشك از هر كدام: 1/4 پیمانه

 روغن مایع : سه قاشق غذاخوری

 كرفس : یك ساقه

 هویج و  پیاز از هر كدام : یك عدد

 شكر : یك قاشق غذاخوری

 ماست چكیده : سه پیمانه

 تخم‌مرغ : سه عدد

 نمك و فلفل سیاه : به میزان لازم

 

طرز تهیه ته چین مرصع پلو :

برنج را شسته و با مقداری آب و یك قاشق غذاخوری نمك به مدت سه الی چهار ساعت خیس می‌كنیم. مرغ را به همراه هویج، كرفس، پیاز خلال شده و سه پیمانه آب می‌گذاریم تا بپزد (در حین جوشیدن آب مرغ، كف روی آن را جمع می‌كنیم تا آب مرغ شفاف شود).

 

نمك، 20 گرم كره و یك قاشق غذاخوری محلول زعفران را به مرغ افزوده و می‌گذاریم تا بپزد و به اندازه یك استكان از آب مرغ باقی بماند. سپس مرغ‌های پخته را تكه‌تكه كرده، با یك پیمانه ماست مخلوط نموده و در یخچال می‌گذاریم. خلال پرتقال را دو الی سه بار جوشانده تا تلخی آن گرفته شود و به همراه 20 گرم كره و شكر تفت می‌دهیم.

 

زرشك را نیز در 20 گرم كره تفت می‌دهیم. خلال بادام و پسته را جداگانه به مدت یك ساعت در آب خیس می‌كنیم تا نرم شوند. برنج را آبكش می‌كنیم (برنج این غذا را باید زنده‌تر از حدمعمول برای آب‌كشی برداشت). تخم‌مرغ‌ها را زده تا یكدست شوند.

 

100 گرم كره آب شده، دو قاشق غذاخوری روغن مایع، باقیمانده ماست و محلول زعفران، آب مرغ، نمك و فلفل سیاه را مخلوط كرده تا سس یكدستی حاصل شود.

 

چهار قاشق غذاخوری از سس را به همراه یك قاشق روغن مایع كف ظرف تفلون می‌ریزیم. باقیمانده سس را به برنج آبكش شده افزوده و به آرامی مخلوط می‌كنیم تا برنج خرد نشود. نصف برنج را در ظرف تفلون ریخته و مرغ‌های پخته را روی آن می‌ریزیم.

 

سپس خلال پرتقال، بادام، پسته و زرشك را روی برنج پخش نموده، باقیمانده برنج را روی مواد ریخته و با شعله ملایم به مدت دو ساعت دم می‌گذاریم. در 30 دقیقه آخر پخت غذا، 30 گرم كره به صورت ورقه‌های نازك روی برنج قرار می‌دهیم.

 

جدیدترین مطالب سایت