طرز تهیه نان پنجره ای

طرز تهیه نان پنجره ای

طرز تهیه نان پنجره ای

نان پنجره‌ای یكی از شیرینی‌های قدیمی ایرانی است و با توجه به اینكه پخت آن مانند دیگر شیرینی‌ها نیاز چندانی به مهارت ندارد، اغلب خانم‌های ایرانی لااقل یك بار پختن این نوع شیرینی را امتحان كرده‌اند.

 

 مواد لازم نان پنجره ای :

 

    * آرد سفید گندم، 100 گرم
    * تخم‌مرغ، 6 عدد
    * پودر نشاسته، 100 گرم
    * گلاب، 4 تا 5 قاشق سوپ‌خوری
    * روغن به مقدار لازم برای سرخ كردن
    * مقداری خاك قند

 

طرز تهیه نان پنجره ای :

 

 1. ابتدا كاسه بلوری‌ای آماده كرده و پودر نشاسته را داخل آن بریزید، سپس كم‌كم گلاب را به نشاسته اضافه كنید تا گلوله گلوله نشود.

 

 2. پس از اینكه نشاسته به صورت خمیر درآمد، تخم‌مرغ‌ها را بشكنید و به آن بیفزایید و با قاشق، خوب مواد را با هم مخلوط كنید.

 

 3. آخرین ماده مورد نیاز این شیرینی آرد است؛ ابتدا آن را خوب الك كرده، سپس به مواد افزوده و هم بزنید. به این ترتیب مایه شیرینی آماده می‌شود.

 

 4. با توجه به اینكه برای پخت این شیرینی نیاز به روغن زیادی است، كاسه فلزی گودی در اندازه متوسط آماده كرده و از روغن پر كنید، سپس روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود.

 

 5. پس از اینكه روغن داغ شد، قالب مخصوص شیرینی‌پزی را داخل روغن داغ قرار دهید تا آن هم داغ شود. بعد دسته قالب را گرفته و آن را در مایه به اندازه‌ای فرو كنید كه مایه تنها تا یك میلی‌متر مانده به لبه قالب را دربر بگیرد؛ پس از آن، بلافاصله قالب را داخل روغن داغ روی شعله ملایم قرار دهید و به محض اینكه شیرینی خودش را گرفت، قالب را كمی تكان دهید تا به‌راحتی جدا شده و در روغن سرخ شود. بقیه مایه را نیز با قالب‌های مختلف برداشته و سرخ كنید.

 

 6. پس از اینكه شیرینی‌ها آماده شد، آنها را در ظرف مورد نظر بچینید و خاك قند را روی آن بپاشید.

 

نكته: بعضی‌ها به جای آنكه خاك قند را به تنهایی روی شیرینی بپاشند، آن را با مقداری مغز پسته آسیاب شده و هل كوبیده مخلوط كرده و روی نان پنجره‌ای می‌ریزند.

 

جدیدترین مطالب سایت