آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه

پاستیل نه تنها یک خوراکی خوشمزه است بلکه خواص فراوانی برای بدن دارد. مخصوصا برای استخوان ها ! دراین پست سایت تالاب طرز تهیه پاستیل در خانه مخصوص کودکان رابه شما اموزش میدهد.

 

مواد لازم برای تهیه پاستیل خوشمزه :

 شکر      ۲ فنجان
آب     یک فنجان
آب میوه یا نوشابه     یک فنجان
 پودر ژلاتین      ۴ قاشق غذاخوری
اسانس یا رنگ خوراکی     به میزان لازم

 

طرز تهیه پاستیل خوشمزه :
پودر ژلاتین رابا آب مخلوط کرده و به روش بن ماری، روی بخار حل کنید تا شفاف شود. شکر و آبمیوه یا نوشابه را هم روی حرارت گذاشته و بجوشانید. پس ازآن اسانس و یا رنگ را اضافه کنید.

 

ژلاتین حل شده رابه آبمیوه و شکر افزوده و به هم بزنید. مواد را در قالب هاي شکلات ریخته و به مدت دو تا سه ساعت در یخچال بگذارید تا بسته شود.

 

برای جدا کردن پاستیل ها، کمی شکر یا پودر شکر روی انها بریزید و از قالب درآورید ودر یک ظرف در دار بریزید. این پاستیل رابا طعم هاي مختلف می توانید بدون نگهدارنده تهیه کنید.

 

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

خوردن پاستیل خوب است یا نه؟

 

خوردن پاستیل ضرر دارد یا نه؟

وقتی رنگ هاي متفاوت و طعم هاي مختلف پاستیل را در هزاران شکل متنوع ضرب کنید، هزاران نوع از خوراکی خوشمزه اي خواهید داشت که خوردنش در تمام دنیا کوچک و بزرگ نمی شناسد و حتی شاید نتوانید فردی را پیدا کنید که از این آبنبات هاي ژله اي خوشش نیاید! 

 

همرنگ هاي متفاوت و قشنگی دارد اما شکلهای متعدد و زیبایی، هم مزه هاي گوناگون و خوش طعمی؛ بچه ها عاشق آنند، بزرگترها هم دوستش دارند، سال هاي سال است که مقامش را هم بعنوان یک خوردنی تنقلاتی خوشمزه حفظ کرده است. بله، پاستیل را میگویم.

 

همان ماده خوراکی نرم و لطیف و کشدار که آب از دهان آدم سرازیر میکند! اما آیا خوردن آن مفید است یا مضر؟ چه خواصی دارد؟ اصلا سر و کله اش از کجا پیدا شده؟ چرا برخی میگویند بد و برخی دیگر می‌گویند خوب است؟ بگذارید در ادامه این مطلب درباره این ها بیشتر توضیح دهیم.

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

پاستیل از کجا آمد؟

میگویند یک کارگر ساده اما بسیار باتجربه در شیرینی پزی اي که تقریباً یک قرن پیش در کارخانه آبنبات سازی کار میکرد، برای این‌که بتواند درآمد بیشتری نصیب خود کند، هیچ چاره اي ندید جز آن که مواقع استراحتش در آشپزخانه خودش هم شیرینی خانگی بپزد و به مردم عرضه کند. استقبال مردم بدلیل این‌که به مشتریانش بجای قالب کردن جنسی فقط برای فروش بیشتر، کالایی خوب و بی نقص تولید و عرضه می‌کرد آنقدر زیاد شد که به فکر افتاد از همان دانسته هایش در کار قنادی استفاده کند و آبنباتی مخصوص بسازد.

 

هانس ریگل، نام این آبنبات هایش را هاریبو گذاشت و با تغییری در قالب انها و تولیدشان به شکل خرس، مردم آن زمان که طبق معمول یک یا دو نوع قالب برای پخت و عرضه شیرینی دیده بودند، بیش از شیرینی هایش به این آبنبات هاي او علاقه مند شدند. او سپس به فکر افتاد خلاقیتی دیگر رابه کار بگیرد و مزه و طعم و حتی حالت آن ها را نیز تغییر دهد.

 

بنابر این با استفاده از مقداری طعم دهنده میوه اي و افزودن ژلاتین به مایه اولیه آبنبات هاي خرسی خود، آن ها را چنان ساخت که در عین نرمی، کمی هم سفت بودند، کش می آمدند، خوردنشان بخصوص برای بچه ها لذتبخش بودو بزرگترها هم دلشان می‌خواست بارها و بارها مزه آنرا امتحان کنند!

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

پاستیل از چه ساخته شده؟

پاستیل هاي امروزی غیر از شکل و شمایل خرس، در قالب هاي متعددی تولید میشوند؛ از شکل حیواناتی مثل قورباغه و مرغ و زرافه گرفته تا میوه هایي مثل آلبالو و توت فرنگی و سیب و پرتقال و انار و اشیایی چون اتومبیل و بطری نوشابه و… اگرچه این محصولات اکنون تنوع زیادی در مزه و رنگ و شکل دارند، از یک نظر، تفاوت چندانی هم با آن پاستیل هاي اولیه ندارند. در فرآیند تولید، مقداری ژلاتین برای ایجاد حالت شفافیت و چسبندگی، روغن خوراکی برای براق شدن، انواع اسانس هاي میوه اي براساس مزه و طعمی که مورد نظر است، رنگ ها و طعم دهنده هاي مجاز خوراکی، آب، شیرین کننده که میتواند شکر یا گلوکز باشد و چند افزودنی دیگر بکار گرفته می‌شود.

 

انچه اکنون محل منازعه برای فایده دار بودن یا مضر بودن این مواد خوراکی است و بعنوان متهم در جایگاه همیشگی قضاوت هاي افراد می‌نشیند، ژلاتینی است که در تولید این خوردنی ها بکار میرود.

 

ژلاتین چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

ژلاتین ماده اي است که از کلاژن یا پوست و استخوان حیوانات به دست می‌آید؛ نه بو دارد، نه مزه. نه قندی در آن است و نه چربی. مقداری زیاد ازآن را پروتئین تشکیل میدهد و مقدار کمی هم نمک و آب در آن یافت میشود.

 

به گزارش تالاب در صنایع و کارخانجات تولید محصولات غذایی مرتبط با ژلاتین، کلاژن حیوانات را هیدرولیز میکنند و ازآن دو نوع ژلاتین به دست می آورند که بر حسب غلظت متفاوت است. همچنین یک نوع ازآن به شیوه اسیدی به دست می‌آید و نوع دیگر به شیوه قلیایی. در اغلب موارد هم این گاوها، خوک ها و گاهی ماهی ها هستند که از آن ها برای تهیه ژلاتین استفاده میشود.

 

منازعه میان موافقان و مخالفان

بله… درست خواندید:در برخی کشورها از خوک ها هم برای تولید ژلاتین بهره میبرند. این یکی از همان مواردی به شمار میرود که محل مناقشه میان موافقان و مخالفان پاستیل است؛ اما فقط یکی از موارد. حتی اگر به دلایل دینی، در فرآیند مذکور از اعضای بدن خوک استفاده نشود و جای آنرا گاو یا ماهی بگیرد، یک مورد دیگر دراین منازعات، نحوه خاص استخراج ژلاتین از استخوان گاو است که متخصصان میگویند حتماً باید از روش آنزیمی صحیحی استخراج شود وگرنه مشکل ساز خواهد بود.

 

همانگونه که گفتیم، متخصصان تغذیه در بیان خواص و مضرات دو دسته شده اند. گروهی به کاربردها و فواید ژلاتین و پاستیل اشاره می‌کنند و خوردن آنرا در حد معمول نه تنها مضر نمیدانند، کلی هم خاصیت و فایده برای آن ذکر میکنند. گروهی دیگر هم هیچ حد معمولی برای آن قائل نمیشوند و با بیان دلایل و استنتاج هایي از مضرات و بدی هاي آن می‌گویند. بگذارید ببینیم هردو سوی ماجرا اصولا چه حرفی دراین زمینه دارند.

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

خواص  خوردن پاستیل و ژلاتین آن

طرفداران پاستیل و ژله می‌گویند ژلاتین موجود دراین مواد غذایی انواع و اقسام خواص را پیش روی دردهای انسان میگذارد. میگویند کلاژن خاصیت ضدالتهابی دارد؛ بنابر این دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد و از ابتلا به پوکی استخوان هم جلوگیري می‌کند. علاوه بر این، ژلاتین منبعی سرشار از پروتئین است که فرد می‌تواند با خوردن پاستیل یا ژلاتین بخشی از این ماده معدنی مورد نیاز برای کارکرد بهینه بدن را تامین کند. آن ها به خاصیت دیگری هم اشاره میکنند که گلایسین موجود دراین ماده خوراکی دارد:تقویت سیستم گوارش و بهینه کردن روند هضم و جذب غذا در بدن.

 

از دیگر فواید و خواص مورد نظر این دسته افراد درباره ژله و پاستیل که در هردو ژلاتین بکار رفته میتوان به مواردی که در پی می‌آید نیز اشاره کرد:به کاهش کلسترول خون کمک میکند، اسید فولیک دارد که هم برای زنان خوب است و هم برای پیش گیری از نازکی مو، ویتامین B دارد که غیر از مزایای دیگرش برای افسردگی خوب است، آمینواسیدهای آن سبب التیام بافت هاي پوستی می‌شود و…

 

مخالفان هم دلایلی دارند

متخصصان تغذیه و کسانی که به این لیست هاي بلندبالا از خواص پاستیل و ژلاتین و ژله به دیده مخالف می نگرند، میگویند مواردی که موافقان برمی شمارند، جنبه تبلیغاتی دارد و نمونه هایشان غلط است، زیرا در نخستین گام باید دانست پاستیل جزو خوراکی هاي باارزش غذایی صفر محسوب می‌شود. به بیان دیگر این مواد پرکالری اما بی خاصیتند.

 

سایت تالاب: انها معتقدند پروتئین ژلاتین که موافقان از مزایای آن میگویند از جمله بی ارزش ترین پروتئین ها محسوب می‌شود و مقدار آن به قدری کم است که اصولا نمیتواند جای گزین پروتئین مواد غذایی دیگر چون گوشت و مانند آن شود؛ اسیدهای آمینه، کلسیم و دیگر موادمعدنی و مغذی مورد نیاز بدن نیز در آن به اندازه اي نیست که بتواند کافی باشد. همچنین ذکر میکنند انچه دراین ماده خوراکی، بخصوص در پاستیل بکار رفته بیشتر طعم دهنده و اسانس مصنوعی است و بر عکس، شکر یا سایر مواد قندی موجود در آن به شدت برای سلامت مضر است.

 

بالاخره خوب است یا بد؟

برای تعداد زیادی از آدم ها، خوردن یکی از لذتبخش ترین امور در دنیاست! بخصوص اگر آن ماده غذایی به گونه اي تهیه شده باشد که به قول مشهور باب طبع ذائقه فرد هم باشد. از سوی دیگر اغلب متخصصان تغذیه توصیه میکنند خوردن هر ماده خوراکی، حتی تنقلات پرکالری و بی خاصیت هم اگر در حد عقلانی باشد، مشکلی پیش نخواهد آورد؛ یعنی تعادل حفظ شود، مسائل بهداشتی رعایت شود، جای گزین مواد خوراکی با ارزش غذایی نشود، میزان کالری سنجیده شود و…

با این حساب، گمان می‌رود بین جدال موافقان و مخالفان، اکنون بتوان تکلیف را طوری مشخص کرد که به قول مشهور نه سیخ بسوزد نه کباب!

آموزش طرز تهیه پاستیل خانگی خوشمزه + خواص پاستیل

توصیه هاي ایمنی برای پاستیل خورهای حرفه اي

پاستیل یکی از محبوب ترین ها در بازار شکلات و شیرینی و آبنبات است.به گزارش سایت تالاب احتمالا کسی نیست که تا کنون پاستیل نخورده باشد و بعد از این هم کسی نخواهد بود که آنرا کنار بگذارد، ولی اگر شما جزو پاستیل خوران قهار هستید بهتر است چند آگاهی و چند توصیه را پیش از خوردن این خوشمزه ها مد نظر داشته باشید تا سلامت تان به خطر نیفتد.

 

* به خاطر بسپارید در برخی پاستیل ها که مشخصات مجوزهای استاندارد روی بسته آن ها درج نشده یا تقلبی است، نوعی واکس استفاده می‌شود که برای براق کردن سطح پاستیل بکار میرود. واضح است این واکس هاي غیرمجاز باعث به خطر انداختن سلامت میشوند.

 

* بدلیل نوع چربی و شیرینی مورد استفاده در پاستیل ها زیاده روی در خوردن آن میتواند مشکل ساز باشد.

 

* ترکیبات مخصوص پاستیل، تاحدودی همانند پفک چسبنده است. این ترکیبات سبب چسبیدنشان به پرزهای زبان و درزهای میان دندان ها می‌شود و نه تنها برای بهداشت و سلامت دهان و دندان مضر است، بلکه باعث سرعت گرفتن پوسیدگی دندان ها می‌شود، مگر این‌که بلافاصله پس از خوردن مسواک بزنید؛ البته بسیارند کسانی که حاضرند دندانشان آسیب ببیند، اما مزه و طعم آنچه خورده اند را مدت بیشتری زیر زبانشان احساس کنند!

 

* دندانپزشکان توصیه می‌کنند درصورت تمایل به خوردن پاستیل آنرا نجوید. بگذارید آرام آرام درون دهانتان آب شود تا هم مزه اش را بیشتر حس کنید هم کمتر باعث چسبیدن به دندان هایتان شود؛ البته همان‌ گونه تاکید دارند پس از خوردن پاستیل بلافاصله دندان ها را مسواک کنید.

 

* برخی تولید کنندگان ادعا میکنند در محصولات پاستیل خود از شکر یا قند طبیعی استفاده نکرده اند تا برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند مشکلی از این نظر نباشد. این تا بخش زیادی فقط یک ادعاست. یادتان باشد برای شیرین کردن مزه محصولاتی که با عنوان بدون قند تبلیغ می‌شود از ساکاروز یا همان شیرین کننده مصنوعی استفاده میشود که طبق معمول نوشابه هاي مشهور به رژیمی هم درصدی ازآن را دارند. ساکاروز و قندهای مصنوعی کبد رابه فعالیت بیشتر برای زهر زدایی ازآن وامی دارد و بدلیل نیاز به آب بیشتر، کلیه هم دراین روند شرکت می جوید. از این رو لازم است قبل از خرید یا خوردن مواد دارای ساکاروز این مشکلات را درنظر بگیرید.

 

* پاستیل هایي که با قند و شکر طبیعی تولید شده اند به شدت چاق کننده اند. علاوه بر این زیاده روی در خوردن انها باعث بالا رفتن میزان قندخون میشود. مراقب باشید سلامت تان رابه خطر نیندازید.

 

* دقت کنید در مواد مورد استفاده پاستیل و محصولاتی که می‌خرید نامی از پریون ذکر نشده باشد. طبق برخی گزارش ها این پروتئین که در برخی پاستیل ها استفاده می‌شود، ممکن است باعث بروز بیماری شود.

 

* در خرید و خوردن پاستیل هاي خارجی دقت بیشتری کنید. برخی کشورها در تهیه ژلاتین لازم برای تهیه محصول پاستیل یا ژله هاي آماده خود از کلاژن پوست و استخوان خوک استفاده می‌کنند. ژلاتین تهیه شده از گاو و ماهی مشکل شرعی ندارند.

 

* طبق یکی از گزارش هاي سازمان غذا و داروی ایالات امریکا، روش تهیه ژلاتین روند مخصوصی دارد که اگر به درستی دنبال نشود احتمال منتقل شدن بیماری هاي دامی به انسان با استفاده از محصولات به دست آمده از آن ها بالا میرود.

 

حتما بخوانید:

پاستیل خانگی درست کنید

طرز تهیه پاستیل اناری ویژه شب یلدا

جدیدترین مطالب سایت