آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

کیک اسفنجی بدون شیر 

 

با یکسری دیگر از کیک هاي خوشمزه اسنفجی در خدمت تان هستیم در ادامه میتوانید با یادگیری پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه تالاب را دنبال نمایید. 

 

یادگیری پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه , کیک گونه ‌اي شیرینی هست که خاستگاه اروپائی دارد. اگر چه این خوراک از دوران‌هاي باستان وجود داشته ‌هست، اما تصوری که از کیک امروزی وجوددارد، نوعی شیرینی هست که از میانه سده هجدهم به وجود آمده‌هست.

 

آرد، شکر، تخم مرغ و کره چهار ماده‌اي میباشند که بیش از مواد دیگر در کیک بکار برده می ‌شوند. کیک ‌ها بطور کلی به دو گروه بزرگ غیرچرب یا کیک ‌هاي اسفنجی و چرب یا کیک ‌هاي کره ‌اي تقسیم میشوند.

 

کیک بدون شیر اسفنجی به خاطر خوشمزگی و بافت سبک و نرمی که دارد بسیار پرطرفدار هست. دراین مطلب می‌خواهیم شما رابا طرز تهیه یک نوع کیک بدون شیر اسفنجی و نکاتی که باعث ترد و پوک شدن آن می‌شود، آشنا سازیم.

 

مواد لازم برای تهیه کیک بدون شیر اسفنجی

 

آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

 

مراحل تهیه کیک بدون شیر اسفنجی

 

مرحله اول: آرد، نمک و بکینگ پودر رابا هم آمیخته کنید و آن را سه بار الک کنید.

 

مرحله دوم: زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا کنید ودر دو ظرف جداگانه قرار دهید.

 

آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

 

مرحله سوم: سفیده ها را جداگانه با دور متوسط همزن بزنید تا به رنگ سفید درآید.

 

مرحله چهارم: وقتی سفیده ها به رنگ سفید درآمد، نصف پودر قند رابه آن افزون کنید و دوباره با همزن آن قدر بزنید تا فرم بگیرد و مثل خامه شود، به گونه اي که موقعمیل ته کردن ظرف نریزد.

 

زدن سفیده با پودر قند باعث میشود که ذرات پودر قند موقع آمیخته شدن با سفیده تخم مرغ ساخت حباب می کنند و این حباب ها باعث میشود کیک موثر پف کند. سفیده هاي فرم گرفته را در یخچال قرار دهید.

 

آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

 

مرحله پنجم: زرده ها رابا همزن مفید بزنید. آنگاه وانیل رابا بقیه پودر قند آمیخته کرده و به زرده ها افزون کنید و دوباره با همزن آن قدر بزنید تا کرمی رنگ شود و پف کند اول با دور آهسته آغاز می کنیم و بعد با دورمتوسط هم می زنیم، و از دور تند بهرهگیری نمیکنیم.

 

مرحله ششم: آب جوش رابه زرده ها افزون کنید و خیلی سریعا هم بزنید تا زرده سفت و پخته نشود، دراین مرحله باید سرعت عمل داشته باشید. بعد از ریختن آب آن قدر هم بزنید تا رنگ زرده ها کرم و کشدار شود.

 

مرحله هفتم: دراین مرحله سفیده را بتدریج به زرده افزون کنید و مواد را از یک سوی به سوی دیگر تا کنید «مواد را آمیخته نکنید» به اصطلاح آن را فولد کنید.

 

مرحله هشتم: آمیخته آرد، نمک و بکینگ پودر را بتدریج و به دفعات افزون کنید تا آرد گلوله گلوله نشود و بازهم به صورت دورانی فولد کنید.

 

آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

 

 

مرحله نهم: کف قالب رابا روغن مایع کمی چرب کنید و کاغذ روغنی قرار داده و مواد را در قالب بریزید.

 

مرحله دهم: قالب رابه مدت 40 دقیقه در طبقه وسط فر 175 درجه سانتیگراد که از 15 دقیقه گذشته روشن و گرم شده قرار دهید. وقتی‌ که کامل پف کرد در فر را باز کنید و وسط کیک را کمی‌ فشار دهید، اگر حالت اسفنجی داشت و پف کرده بود کیک پخته و آماده شده هست. برای چک کردن پختن کیک میتوان از خلال دندان هم بهرهگیری کرد.

 

مرحله یازدهم: پس از اتمام پخت، اجازه دهید کیک به مدت 4-5 دقیقه در قالب بماند و آنگاه روی سینی یا توری آن را برگردانید تا خنک شود.

 

کیک شما آماده هست میتوانید آن را بهمین صورت یا به هر شکل دلخواهی با تزئین شکلات یا تزئین میوه نوش جان کنید.

 

آموزش پخت تصویری کیک بدون شیر به شکل اسفنجی خوشمزه

 

نکات خیلی‌ مهم در پخت کیک بدون شیر اسفنجی

 

برای پخت کیک همه ی وقت از برترین آرد بهرهگیری کنید. آرد کیک برترین نوع آرد برای پخت یک کیک بینظیر هست. آرد کیک حاوی گندم آسیاب شده و 5 تا 7 درصد پروتئین هست. این میزان گلوتن کم هست و هنگام خمیر کردن آرد شکل میگیرد. این آرد طی فرایندی سفید میشود تا با ربایش رطوبت به شکل‌گیری ساختار کیک کمک کند. آرد کیک طبق معمول با میزان زیادی کره و شکر آمیخته میشود که بافت نرمی بوجود می آورد.

 

ضروری نیست مثل بقیه کیک ها، تخم مرغ ها را از گذشته از یخچال خارج کنیم تا همدمای محیط شوند.

 

هنگام زدن سفیده تخم مرغ، می‌توانید کمی‌ کرم تار تار افزون ‌کنید. کرم تار تار به پف بیشتر سفیده تخم مرغ و همین طور اثبات نگه داشتن پف سفیده کمک می‌کند.

 

برای درست کردن کیک اسفنجی کاکائویی یک سوم پیمانه پودر کاکائو رابه زرده تخم مرغ ها افزون کنید و هیچگاه با آرد آمیخته نکنید.

 

دیواره قالب را چرب نکنید چون مانع از این میشود که کیک به خوبی پف کند.

 

قالب رابه هر شکلی که دوست دارید گزینه کنید فقط دقت داشته باشید که پف کیک خیلی چندان هست، بنابر این قالب را کوچک انتخاب نکنید تا کیک فضای کافی برای پف کردن داشته باشد. بهتر هست سایز قالب 20 سانتیمتر باشد.

 

دمای فرهای گوناگون و دوران پخت انها با هم متمایز هست، بنابر این در حین پخت مرتب آن را چک کنید تا نسوزد.

 

سعی‌ کنید تا زمانی‌ که کیک دقیقا خنک نشده، آن را برش نزنید و کیک اسفنجی را همه ی وقت با چاقوی خیلی تیز برش بزنید.

 

گذشته از مهیا کردن کیک باید همه ی مواد کیک را اندازه بگیرید و آماده کنار دستتان باشد، چون باید خیلی‌ سریعا کار را انجام دهید تا حباب هایي که در مایع کیک ایجاد شده از بین نرود.

 

جدیدترین مطالب سایت