آموزش درست کردن کشمش

مجموعه : مربا و ترشی
آموزش درست کردن کشمش

طرز تهیه کشمش 

 

کشمش می‌تواند بسیار خوشمزه باشد و درست کردن آن هم می‌تواند بسیار راحت باشد در ادامه می توانید تالاب را دنبال نمایید. 

 

کشمش آفتابی

به گزارش تالاب در این روش بدون بهرهگیری از مواد شیمیایی اقدام به تهیه کشمش آفتابی می نمایند. کشمش تهیه شده در این روش رنگ قهوه اي تیره داشته و کمی خشک می باشد. مدت ضروری برای خشک شده حبه ، نسبت به نوع انگور و شرایط آب و هوایی ۲۰-۱۵ روز می باشد.

 

بعد از خشک شدن قسمت بالای حبه ها که تحت دسترس خورشید قرار میگیرند با برگرداندن خوشه ها اقدام به خشک کردن قسمت هاي پایین حبه ها می نمایند. بعد از خشک کردن کافی حبه ها، حبه هاي خشک شده را از چوب خوشه جدا میکنند.

 

در مناطقی که پاییز زود رس دارند در بعضی سال‌ها بارندگی هاي زود هنگام به حبه هاي در حال خشک شدن آسیب میرساند. برای پیشگیری از ضرر باران روی خوشه ها چادرهای پلاستیکی پهن میکنند.

 

کشمش تیزآبی

کشمش تیزآبی به سبزه مشهور هست. با بهرهگیری از محلول تیزاب حاصل می‌شود. در این روش مدت خشک شدن حبه ها کوتاه بوده و درشتی حبه در حین خشک شدن حفظ می‌شود. رنگ کشمش تهیه شده سبز مایل به زرد و نرم می باشد.

 

ابتدا خوشه هاي چیده شده را در داخل سبد قرار داده ودر داخل محلول آماده شده بمدت یک دقیقه فرو می‌برند. وسپس در ظرف هایي قرار میدهند تا آب کش شوند و آنگاه به محوطه اي انتقال میدهند اما خوشه ها نباید روی هم قرار داده شوند.

 

و برای خشک شدن یکنواخت حبه ها با برگرداندن خوشه ها اقدام به خشک کردن قسمت پایین حبه ها می نمایند. در این روش مدت خشک شدن ۸-۵ روز می باشد.

 

یک روز گذشته از چیدن خوشه ها اقدام به تهیه محلول تیزآب می نمایند. برای این غرض در ۱۰۰ لیتر آب نیمه گرم ۵ کیلو گرم گرد تجاری کربنات پتاسیم و ۲ لیتر روغن سبزه افزون نموده و محلول را بهم میزنند.

 

محلول بدست آمده که رنگ شیری دارد برای ۲۵۰۰ کیلو گرم انگور کافی می باشد. اگر هنگام خشک کردن انگور روزها ابری و تابش خورشید ضعیف باشد و درضمن اگر خوشه ها شامل حبه هاي درشت باشند مقدار کربنات پتاسیم و به همان نسبت روغن سبزه را در محلول افزایش میدهند.

 

کربنات پتاسیم سبب ایجاد شیارهای ریز روی سطح حبه و خروج سریعا بخار آب گردیده و نیز واسطه زرد شدن حبه ها می‌شود. روغن سبزه نیز سبب نرم شدن کشمش می‌شود.

 

کشمش سایه آفتاب

در این روش خوشه هاي چیده شده را در داخل سالن هاي سرپوشیده خشک میکنند. برای این غرض خوشه ها را با نخ از سقف آویخته می‌کنند. در این نوع سالن ها جریان هوا باید به اندازه کافی باشد و حبه ها در طی ۶۰-۵۰ روز خشک میشوند.

 

کشمش تهیه شده رنگ سبز دارد. در این روش خطر بارندگی و فاسد شدن حبه ها وجود ندارد و کشمش بدست آمده تمیز و عاری از مواد زاید می باشد. اما این روش مقرون به صرفه نبوده و به سالن هاي مناسب نیاز می باشد.

 

کشمش طلایی

به گزارش تالاب کشمش طلایی یا کشمش گوگردی در کشور های اوپایی و آمریکایی متداول هست. در این روش به علت بهرهگیری از محلول قلیا و دود گوگرد کشمش بدست آمده رنگ زرد طلایی بخود می‌گیرد.

 

اگرچه امروزه اثبات شده هست که محلول قلیا برای سلامتی انسان زیان آور بوده و بهرهگیری از این روش منسوخ شده هست. در این روش ابتدا خوشه ها چیده شده ودر داخل سبد قرار میگیرد و بمدت ۳-۲ ثانیه در داخل محلول قلیا فرو میبرند و آنگاه با آب سرد خوشه ها شستشو می‌شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت