نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

مجموعه : مربا و ترشی
نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

نکات مهم ترشی درست کردن

ترشی درکنار غذا بسیار می چسبد و طعم و عطر غذاها را دوچندان خواهد کرد . مخصوصا اگر ترشی خانگی باشد و با بهترین مواد و سرکه خانگی تهیه شود بی نظیر میشود. ترشی یکی از مخلفات خوشمزه و دلخواه برای انواع غذا هاي ما ایرانیان است. اگر می‌خواهید ترشی هاي‌ خوشمزه درست کنید این مطلب را از دست ندهید.

 

بعد از خواندن این نکات مفید برای ترشی درست کردن بشما آموزش طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی و ترشی با میوه خشک را آموزش خواهیم داد.

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

نکاتی برای تهیه ترشی خانگی :

– سبزی ترشی

طبق معمول سبزی ترشی هفت نوع خوشبو است که به هفت سبزی مشهور است، اما می‌توانید بر حسب سلیقه خود سبزی ها را انتخاب کنید. هفت نوع سبزی عبارتند از: شوید، نعناع، جعفری، مرزه، گشنیز، ترخان و ریحان.

 

– جوشاندن سرکه

چون یکی از دلایل کپک زدن ترشی ها، ناخالص بودن ترشی هاست، بنابر این بهتر است سرکه را قبل از استفاده به مدت چند دقیقه جوشانده و پس از سرد شدن استفاده کنید.

 

– خلوص سرکه

سرکه ترشی باید خوب و خالص باشد، بهترین نوع ان سرکه اي است که از انگور، کشمش و سیب تهیه شود.

 

– عمل آوری سبزی ها

بهتر است سبزی ها را پس از پاک کردن و شست و شوی اولیه به مدت 2 ساعت در آب و نمک قرار داده تا سبزی برای جذب سرکه آماده شود. «مقدار شوری آب و نمک باید مانند آب برنج باشد» سپس سبزی را در آب کش ریخته و روی ان آب بریزید و بگذارید آب ان برود، پس از این‌که مطمئن شدید آب اضافه ان گرفته شده است، سبزی را خرد کرده و به مت یک روز روی پارچه نخی بریزید تا کمی خشک شود. این سبزی برای استفاده در ترشی آماده است.

 

– جوشاندن میوه ها در سرکه

میوه هایي که میخواهید در تهیه ترشی از انها استفاده کنید باید قبلا در سرکه بجوشانید.

 

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

ترشی خانگی

 

– ظروف مورد استفاده

ظروفی که در انها ترشی تهیه میکنید باید سفالی، بلوری یا چوبی باشد و هرگز از ظروفی که از جنس پلاستیک یا روی هستند برای این منظور استفاده نکنید.

 

– محل نگه داری ظروف ترشی

ظروف ترشی باید در جای خنک نگه‌داری شوند.

 

– نگه‌داری ترشی ها

هر ماده شناور در سطح ترشی یا سرکه باید فورا برداشته شود.

 

– ادویه هاي‌ لازم برای تهیه ترشی

ادویه هاي‌ پر استفاده در تهیه ترشی عبارتند از: نمک، میخک، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، شوید خشک، زنجبیل، سیاه دانه، گلپر، هل، زیره، نعناع خشک، پودر خردل، زردچوبه، برگ مو، برگ آلبالو که به ترشی طعم و عطری دلپذیر میدهند.

 

– مقدار سرکه و نمک لازم :

سرکه باید به مقداری اضافه شود تا روی مواد را بپوشاند.

همچنین باید محلول آماده شده را بچشید تا نمک ان بیش از اندازه نباشد.

 


 

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی

ساده‌ترین روش برای طرز تهیه بهترین نوع ترشی مخلوط خانگی را دراین آموزش مشاهده نمایید.

 

مواد لازم برای ترشی مخلوط :

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

مواد لازم برای ادویه ترشی :

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی :

استفاده از همه ی ي سبزیجاتی که بعنوان مواد لازم در ابتدا آورده ایم یا کم و زیاد کردن هر کدام به سلیقه و ذائقه ي شما بستگی دارد. مثلاً شاید شما از سیب زمینی ترشی، فلفل دلمه اي، لوبیا سبز یا برگ کلم در ترشی استفاده نکنید و دوست داشته باشید مقدار بادمجان و هویج در ترشی شما بیشتر باشد. البته توصیه ي ما برای استفاده از کرفس نیز برای این مقدار مواد در حد یکی دو ساقه و صرفا برای دادن عطر به ترشی است.

 

‎ همه ی ي موادی راکه برای استفاده در ترشی تدارک دیده اید تمیز بشویید. در شستن گل کلم دقت و وسواس کافی به خرج دهید چون ممکن است لا به لای ساقه ها و زیر گلهای زیبای ان کرم وجود داشته باشد. همه ی ي مواد راکه شسته اید در سبد قرار دهید تا آب اضافه ي ان برود.

 

اگر نتوانستید پیاز ریز تهیه کنید می‌توانید پیاز هاي‌ معمولی را خرد کرده ودر ترشی استفاده کنید اما پیاز ریز ترشی شما را زیباتر می‌کند. برای این‌که پوست پیازهای ریز راحتتر کنده شود آن ها را مدت کوتاهی در آب بخیسانید.

 

‎ تمام مواد جز پیاز ریز را در اندازه هاي‌ دلخواه خرد کنید. هر قدر اندازه ها کوچک تر باشند ترشی سریع تر می‌رسد. مواد را در دستمالهای تمیز ودر مکان مناسب که دور از گرد و غبار و دیگر آلودگی ها باشد کاملا پهن کنید تا خشک شوند.

 

‎ از آنجایی که بادمجان طعمی تلخی دارد برای این‌که طعم ترشی شما بهتر شود بعد از خرد کردن بادمجانها «نیازی به کندن پوست بادمجان نیست» آن ها را در سرکه بجوشانید. نیازی به استفاده از سرکه ي طبیعی نیست چون بعد از جوشاندن بادمجان ها باید سرکه را دور بریزید. یادتان باشد یکی دو جوش کافی است و گرنه بادمجانها متلاشی شده و خراب می‌شوند.

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

انواع ترشی

 

بادمجانها را پس از جوشاندن در سبدی که کاملا خشک و تمیز باشد ریخته و روی ان سینی و وسیله ي نسبتا سنگینی قرار دهید تا طی حدود 12 تا 24 ساعت آب اضافی ان خارج شود.

استفاده از سیر را در ترشی توصیه نمیکنیم اما موسیر عطر بهتری دارد.
برای استفاده از موسیر، موسیرها را در مقدار زیادی آب خیس کنید و طی 24 ساعت حداقل 3 مرتبه آب ان را عوض کنید و اگر نیاز به پاک کردن دارند انها را پاک کنید. وقتی آب موسیرها در آب کش رفت آن ها را در پارچه ي تمیزی پهن کنید تا خشک شوند.

 

اگر سبزی خشک در معرض دارید استفاده از ان ایده آل است و بهتر نیز در ترشی پخش میشود ولی اگر از سبزی تازه استفاده میکنید دقت کنید کاملا تمیز و خشک باشند.

 

سبزی ترشی طبق معمول سبزیجات معطری مانند ترخان، مرزه و نعناع می باشد. وقتی همه ی ي مواد کاملا خشک شدند زمان ریختن ترشی فرا رسیده است.

 

برای این‌که همه ی ي مواد مخلوط شوند از یک ظرف یا پارچه ي تمیز و بزرگ استفاده کنید. یا بتدریج و لایه لایه مواد را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید.

 

وقتی مواد را در ظروف مورد نظرتان ریختید شروع به ریختن سرکه کنید تا جاییکه سرکه کامل روی مواد را بگیرد.

 

توجه کنید در روزها و دوهفته ي اول به ترشی سر بزنید و اگر روی ان خالی شده بود دوباره سرکه بریزید تا مواد رویی خشک نمانند زیرا سرکه جذب سبزیجات می‌شود و سطح ان در ظرف پایین می‌آید.

 

اگر سرکه ي طبیعی در اختیار دارید به خاطر خواص درمانی و طعم خوب ان حتماً استفاده کنید اما توصیه میشود قبل از مصرف ان را بجوشانید تا مطمئن شوید آب ندارد.

 

نکات و هشدارها :

سعی کنید برای ریختن و نگه داری ترشی از ظروف شیشه اي استفاده کنید، و اگر مقدور است ظروف شیشه اي تیره رنگ. زیرا طعم ترشی در ظروف پلاستیکی با مرور زمان عوض میشود و خوشایند نیست.

 

اگر مایل به استفاده از ادویه در ترشی هستید ان را در مرحله ي آخر اضافه کنید، اما چون ادویه رنگ ترشی را تیره می‌کند توصیه می‌کنیم وقتی ترشی رسید ظرف کوچکی از ان را برای استفاده کنار بگذارید و ادویه رابه ان اضافه کنید تا در دراز مدت رنگ ترشی تان تیره نشود.

 

ظروف ترشی را در محلی خشک و دور از نور آفتاب نگه‌داری کنید.

 

توصیه هاي‌ اکید در مورد خشک و تمیز بودن دست ها، ظروف و پارچه هاي‌ مورد استفاده برای ان است که کمترین رطوبت و آلودگی که به ترشی برسد باعث کپک زدن ترشی و هدر رفتن همه ی ي زحماتتان می‌شود. در همین راستا هنگام استفاده از ترشی ها نیز برای کشیدن آن ها از ظرف اصلی از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و اگر مطمئن نیستید که هیچ آلودگی اي وارد ظرف ترشی که سر سفره آورده اید و مقداری ترشی در ان باقیمانده نشده، باقیمانده ي ترشی رابه ظرف اصلی باز نگردانید.

 


 

نکاتی مهم برای تهیه یک ترشی خوشمزه خانگی + 2 مدل ترشی خانگی

طرز تهیه ترشی میوه خشک :

من از میوه هایي که خشک کردم، ترشی درست کردم.

آسان و آسان و خیلی خوشمزه، می‌شود از هر میوه اي دوست دارید استفاده کنید، فقط کافی است به ان رب انار، نمک و سرکه سیب اضافه کنید، البته بهتر است میوه را زیادی خشک نکنید که بافت ان سخت و خشک شود.

اگر ترشی ملس دوست دارید اما میوه ها و رب انارتان ترش است کمی کشمش بریزید تا ترشی تان ملس شود.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد لطفا جهت خواندن دیگر آموزش ها در مورد ترشیجات به پایین مطلب قسمت انواع ترشی مراجعه نمایید.

جدیدترین مطالب سایت