به مناسبت روز جهانی سالمندان در 1 اکتبر

به مناسبت روز جهانی سالمندان در 1 اکتبر

سالمندان برکت خانواده اند روز جهانی سالمندان گرامی باد

سالخوردگی تا حدودی شبیه سفر به سرزمینی دیگر است. اگر پیش از سفر به این سرزمین خود را آماده کرده باشید، در آنجا نیز به شما خوش خواهد گذشت …

روز سالمند مبارک

 

1 اکتبر روز جهانی سالمندان

سازمان ملل درسال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد ودر همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا این‌که درسال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

 

دوران سالمندی

سالمندی دوره اي از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. در تعریف سالمندی نمیتوان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را میتوانیم با ویژگی هاي‌ خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.

به گزارش تالاب طبق معمول سالمندی با کاهش یا افت توانایی هاي‌ جسمی، فکری، اجتماعی و… شناخته می شود. عده اي از این تغییرات در جسم روی می‌دهد بعنوان مثال در سالمندی ۵۰درصد از سلول هاي‌ قشر مخ تحلیل میرود، به خصوص نورون هاي‌ عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند. این تحلیل دربخش هایي از مخ که مربوط به نظم بخشی اطلاعات، قضاوت و تفکر است کمتر اتفاق میوفتد.

 

به سبب این‌که قلب با نیروی کمتری پمپاژ می کند، بیماری هاي‌ قلبی و عروقی نیز پیش می‌آید. ضعف دستگاه ایمنی هم باعث می شود سالمندان نسبت به جوانان زودتر بیمار شوند و دیرتر التیام یابند.

 

به مناسبت روز جهانی سالمندان در 1 اکتبر

سالمندان هویت خانواده اند

 روز جهانی سالمندان گرامی باد

 

از نظر اجتماعی هم سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو میشوند. عده اي از این رویدادها عبارت است از:

 

1- بازنشستگی

2- یائسگی

3- سپرده شدن به خانه سالمندان به وسیله فرزندان

4- فوت همسر و…

 

به هرحال مهم‌ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند به خطر افتادن سلامتی و استقلال ان ها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

 

انواع سالمندی

بنظر میرسد میتوان از سه نوع سالمندی سخن گفت. یک نوع سالمندی را بعنوان «سالمندی طبیعی» می شناسیم. دراین نوع از سالمندی شخص سالمند با تغییرات فکری و جسمی در حدی که از این دوره سنی انتظار میرود یعنی شامل اکثریت سالمندان می شود مواجه می شود.

 

در نوع دیگر یعنی «سالمندی آرمانی» هدف هاي‌ زندگی، آسایش، استقلال و پیگیری اهداف شغلی همان‌ گونه در زندگی سالمند وجوددارد به طوریکه سرزندگی وی محفوظ است.

 

بالاخره «سالمندی آسیب گونه»؛ سالمندی است که در ان بیماری هاي‌ شدید و کاهش محسوس در عملکردهای سالمند مشاهده می شود. بنابر این باورهای ما درباره سالمندان همیشه قابل تعمیم به همه ی سالمندان نیست و نمیتوان یکسری باورهای کلیشه اي درباره همه ی سالمندان داشت.

 

سنت گرایی و نوجویی

سالمندان، در روزگاری دیگر ودر شرایط و آدابی متفاوت پرورش یافته اند و دل بسته سنت هاي‌ خود هستند و بدین دلیل، نمی‌توانند بی مهری نسل جدید رابه سنت هاي‌ قدیم بپذیرند. جوانان نیز در محیط هایي نو و تحت تأثیر عوامل جدیدی رشدکرده اند.

 

از این رو، باگرایش هاي‌ تازه و نوجویی هاي‌ گاه افراطی، با سنت ها به ستیز برمی خیزند. این سنت گرایی از یک سو و نوگرایی از سوی دیگر، بستر مناسبی برای پدید آمدن بحرانی در درون خانواده و اجتماع است.

 

برای زدودن فاصله هاي‌ میان دو نسل، هم جوانان و هم سالمندان، نیازمند نقد حکیمانه هستند. جوانان باید بدانند هر کهنه اي، بی ارزش و کم اهمیت نیست و هر تازه اي، مطلوب و مشروع و پذیرفتنی.

 

کهن سالان نیز باید بپذیرند که هر کهنه اي، ارزشمند و مقبول و هر نویی، بی قدر و منفور نیست. با این همه ی، باید این ارزش در بین جامعه اسلامی ما نهادینه شود که باوجود هر اختلاف و تفاوت سلیقه، سالمندان از هر نو و تازه اي، گرامی تر، مهم تر و شایسته تر به احترامند.

 

به مناسبت روز جهانی سالمندان در 1 اکتبر

احترام به سالمندان احترام به فردای خودمان است

 روز جهانی سالمندان گرامی باد

 

احترام به سالمندان در فرهنگ اسلام

تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان، از آموزه هاي‌ روشن فرهنگ اسلامی است. قرآن مجید که دفتری گشوده از نور و هدایت است، در آیه23 سوره اسراء می فرماید:

 

«به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از ان دو، یا هردو انها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به انها روا مدار و بر آن ها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن ها بگو.»

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در سخنی گران قدر، والایی سالمندان را اینگونه ترسیم می کند:

«احترام به پیران امت من، گرامی داشت من است.» امام علی علیه السلام ؛ بزرگداشت سالمندان را زمینه ساز احترام خود انسان میداند و می فرماید: «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک ترها شما را ارجمند شمارند.» امام صادق علیه السلام نیز دراین باره فرموده است: «پیران خویش را تکریم کنید».

 

تحرک بدنی در دوران سالمندی

درکنار تغذیهٔ مناسب، تحرک جسمانی برای تأمین یک زندگی سالم در هر سنی لازم است. با سوختن کالری در اثر ورزش وزن بدن بازرسی می شود. ورزش‌هاي‌ سبک مانند پیاده‌روی، استحکام استخوان ‌ها را بیشتر میکند.

 

دانشمندان معتقدند که حرکت فیزیکی باعث عملکرد خوب ریه‌ها و قلب می شود، قدرت و انعطاف‌پذیری را زیاد کند و حس سلامتی را القاء کند. به‌خاطر بیاورید روزی راکه نخستین موی سپیدتان را دیدید، شاید روزگاری نه چندان دور بود به آخرین موی رنگینتان با حسرت خیره شوید. سالمندان را عزیز بداریم.

به مناسبت روز جهانی سالمندان در 1 اکتبر

مشکلات اقتصادی سالمندان

کمبود پول در بین سالمندانی که تنها منبع درآمدشان حقوق بازنشستگی است بسیار شایع است، آن ها از ترس‌ گرانی و فساد غذا هاي تازه مانند میوه و سبزی، از خرید انها امتناع می کنند. و مشکلات مالی مراجعه به پزشک را برای درمان بیماری به تعویق می اندازند که خود باعث طول دورهٔ درمان می شود.

 

سالمندان و مشکلات تغذیه‌ای

در کشور های پیشرفته، بیشتر مشکلات گوارشی با زیاد خوردن ارتباط دارد اما در سالمندان کم‌خوری خود یک مشکل است. بین بیماری‌هاي‌ مزمنی که سالمندان از ان رنج میبرند «سرطان، ناراحتی‌هاي‌ قلبی، دیابت، پیوست و دردهای استخوانی» و ترکیبی از رژیم غذائی نامناسب و زندگی ناسالم، رابطهٔ مستقیم وجوددارد. شخص به نسبت پیر شدن به دلایل گوناگون مقدار خوراکش نیز کمتر می شود.

 

برخی مشکل بلع دارند، برخی بعلت داشتن درد مفاصل برای خرید و درست کردن غذا دچار مشکل هستند، عده‌اي به‌علت از دست دادن همسر و ناخوش بودن، اشتهای خودرا از دست می دهند و بعضی نیز بدلیل ضعف مالی قدرت خرید ندارند.

 

جدیدترین مطالب سایت