به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

روز جهانی باهوش ترین،خلاق ترین، هنرمند ترین اقلیت جهان !

کسانی که قلبشون به قلمشون نزدیکتره ، 13 آگوست، روز جهانی چپ دستها مبارک

 

روز جهانی چپ دست ها ، 13 آگوست

روز ۱۳ آگوست برابر با ۲۲ مرداد به نام روز جهانی چپ‌دست‌ها نامگذاری شده‌است. نام این روز درسال ۱۹۷۶ برابر با ۱۳۵۵ خورشیدی پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

 

دلیل نامگذاری روز جهانی چپ دست ها

دلیل نامگذاری این روز، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دستها طراحی شده اند «مانند صندلی هاي‌ یک دسته، صندلی راننده در خودروها، قانون هاي‌ راهنمایی رانندگی، میزهای پر کردن فرم در بانک ها و اداره ها و…» و چپ دستها را وادار به کاربرد از دست راست می کنند. همچنین یکی از هدف هاي‌ این روز پیکار با باورهای خرافاتی درباره چپ دست هاست.

 

چپ‌ دستی چیست؟

چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است. به طور طبیعی، بیشتر انسان‌ها راست‌دست هستند به این معنا که برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می‌آورند.

 

یکسان‌دستان گروه خیلی کوچکی از انسان‌ها هستند که توانایی استفاده از دست چپ و راست را به طور یکسان دارند.

مطالعات گوناگون نشان می دهد که در جوامع مختلف، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست هستند. بقیهٔ این افراد عمدتاً چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از دو دست را دارند.

به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

روز جهانی چپ دست مبارک 

دلیل نامگذاری این روز ، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده اند و چپ دست ها را مجبور به کاربرد از دست راست می کنند !

 

مسائل اجتماعی و فرهنگی

چپ‌دستی در تعداد زیادی از جوامع، نوعی نابهنجاری و عادت ناپسند محسوب می‌شده‌است و طبق معمولً سعی بر این بوده که کودکان رابه استفاده از دست راست تشویق کنند. sinister در زبان لاتینی به معنای چپ است ودر عین حال این واژه به معنی شوم و بد يُمنی است. در زبان فرانسوی، gauche برای دو واژه چپ و ناشی به کار میرود ودر زبان آلمانی، linkisch به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است.

 

علل چپ‌دستی

علت دقیق چپ‌دستی مشخص نیست. نظریه‌هاي‌ مختلف، وراثت، یادگیری و فعالیت‌هاي‌ مغزی در دوران جنینی و رشد را عامل تعیین چپ‌دستی یا راست‌دستی می دانند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، اخیراً ژنی را کشف کردند که گمان میرود عامل بروز چپ‌دستی باشد.

 

در افراد حاوی این ژن، بخش راست مغز کار بازرسی سرعت و زبان را بر عهده دارد و بخش چپ مغز مسئول احساسات است. در افراد راست‌دست که فاقد این ژن هستند وظیفه هر نیمکره مغز بر عکس این است.

 

اما اندکی بعد، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی ایالات امریکا، نظریه جدیدی دراین رابطه ارائه دادند. یافته‌هاي‌ آنان نشان میدهد که در رحم مادر، مغز کودکان چپ‌دست آزادانه تر از مغز کودکان راست‌دست رشد میکند.

 

چپ دستان سرشناس فرنگی

نشریه فاینانشیال تایمز گزارشی داده که تعداد مدیران چپ‌دست در شرکت‌هاي‌ اینترنتی تقریبا دو برابر شرکت‌هاي‌ غیر اینترنتی یا سنتی است. افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌دست هستند.

 

همچنین چارلی چاپلین، آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، نیچه، بیل گیتس، جرج مایکل و مهاتما گاندی، جورج مایکل، آمیتا باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک کوئین، تیم آلن، سارا جسیکا پارکر، آنتومی پرکینز، سیلوستر استالونه، آنجلینا جولی، لیدی گاگا نیز از چپ‌دست‌هاي‌ نامی می‌باشند.

 

باراک اوباما پنجمین رئیس جمهور چپ دست کشور آمریکا در بین هفت رئیس جمهور اخیر این کشور «از جرالد فورد در ۱۹۷۴» تا کنون است. از میان چهار رئیس جمهور اخیر ایالات متحده، تنها جرج بوش پسر چپ دست نیست. رونالد ریگان چپ دست بودو جرج بوش پدر، بیل کلینتون و همانطور که پیشتر اشاره شد باراک اوباما همگی چپ دست هستند.

به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

خصوصیات شخصیتی و روان‌شناختی افراد چپ‌ دست

سرعت تفکر:

مطالعات نشان داده است که این‌گونه افراد استثنائی‌اند. تحقیقاتی در کشور ایتالیا بیان میکند که افراد چپ‌دست در حین بازی‌هاي‌ کامپیوتری و یا مسابقات ورزشی سریع‌تر فکر میکنند.

 

چپ‌دست‌ها تمایل به کسب درآمد بیشتری دارند. افرادی که با هردو دست کار می کنند، هنگامیکه با اطلاعات جدید مواجه می شوند، توانایی تغییر عقیده بیشتری دارند که این موضوع به ان‌ها کمک می کند تا هردو سوی قضیه را ببینند.

استقلال:

بعضی از کارشناسان معتقدند، افراد چپ‌دست کمتر وابسته‌اند، چون مجبورند با دنیایی که برای ان‌ها ساخته نشده سازگاری پیدا کنند. پزشک پیترز میگوید: چپ‌دست‌ها بعلت داشتن تمایلات استقلال‌طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.

سازگاری:

تحقیقاتی در کشور کانادا نشان میدهد که افراد چپ‌دست، نسبت به راست‌دست‌ها سازگاری بیشتری دارند. یک فرد چپ‌دست بسیار آسان‌تر از یک فرد راست‌دست میتواند از دست راست خود برای انجام کارها استفاده کند.

 

بنظر می رسد افرد چپ‌دست به سرعت قادر به تعویض و دگرگزینی هستند. به طور کلی، افراد چپ‌دست انعطاف‌پذیرتر، باهوش‌تر و سازگارتر از افراد راست‌دست هستند.

به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

با چپ دستان مشهور تاریخ اشنا بشین !

‏دلیل نامگذاری این روز، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دستها طراحی شده اند.

 

ثبت روز جهانی چپ دست ها در تقویم ملی ایران

انجمن چپ دست‌هاي‌ ایران با ارسال نامه‌اي به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقاضای کرد روز ۱۳ آگوست «۲۲ مرداد» بعنوان روز جهانی چپ دست‌ها در تقویم ملی کشورمان ثبت شود.

 

به گزارش ایسنا، فرزانه معصومیان دبیر این انجمن گفت: بر اساس مصوبه سازمان ملل متحد از سال ۱۳۵۵ یک روز در تقویم جهانی به چپ دستها اختصاص داده شده است.

 

او افزود: دلیل نامگذاری این روز، انتقاد از این است که تمام ابزارها و امکانات برای راست دست‌ها طراحی شده‌اند « مانند صندلی‌هاي‌ یک دسته، صندلی راننده در خودروها، قانون‌هاي‌ راهنمایی رانندگی، میزهای پُر کردن فرم در بانک‌ها و اداره‌ها و…» و چپ دست‌ها را وادار به کاربرد از دست راست میکنند.

 

همچنین یکی از اهداف این روز، مبارزه با باورهای خرافاتی درباره چپ دست‌ها است.

به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

معصومیان تصریح کرد:

خوشبختانه در ایران برخوردهای خرافی و نادرست با چپ دست‌ها بسیار محدود است و عموم جامعه به چپ دست‌ها نگرش مثبتی دارند، با این‌حال این قشر مجبورند مثل اغلب مناطق جهان با ابزارهای راست دستی کار کنند.

 

دبیر انجمن چپ دست‌ها از ارسال نامه به مرکز آمار ایران و تقاضای برای اصلاح پرسش‌نامه برای سرشماری تعداد چپ دست‌ها درسال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: دراین‌باره مسئولان قول مساعد داده‌اند.

 

او افزود: همچنین با توجه به این که هر ساله تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در آزمون‌هاي‌ مختلف از جمله کنکور، چپ دست‌ها هستند و این در پرسش‌نامه نیز از آنان سوال میشود، اما متاسفانه صندلی مناسب در اختیار آنان قرار نمی گیرد که باید دراین‌باره اقدام مناسب صورت بگیرد.

به مناسبت روز جهانی چپ دست ها (13 آگوست)

معصومیان یادآور شد:

در وب‌سایت انجمن چپ دست‌ها تا کنون ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که با بررسی توانمندی‌هاي‌ آنان درنظر داریم برای هم‌افزایی و شتاب‌دهی به روند پیشرفت دیگر اعضای انجمن استفاده کنیم.

 

به گفته دبیر انجمن چپ دست‌هاي‌ ایران، عصر روز یکشنبه ۲۲ مرداد هم زمان با روز جهانی چپ دستها نخستین گردهمایی برای این افراد خاص در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار خواهد شد.

 

منبع: fa.wikipedia.org

جدیدترین مطالب سایت