به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صليب سرخ (2)

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صليب سرخ (2)

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، بر تمامی زحمتکشان این عرصه خجسته باد. آرزوی سلامتی…

 

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صليب سرخ

هلال احمر و صلیب سرخ جهانی سازمانی بی‌طرف است که الان تحت عنوان فدراسیون صلیب سرخ جهانی و هلال احمر  فعالیت می کند. این فدراسیون سال 1919 پس از پایان جنگ جهانی اول در شهر پاریس تحت عنوان لیگ جمعیت‌هاي‌ صلیب سرخ تاسیس شد.
 

به گزارش تالاب کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ که منشأ نهضت بین‌ المللی صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می شود سازمانی است بی‌طرف، بی‌غرض و مستقل که وظیفه منحصراً انسان دوستانه ان عبارت است از حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و خشونت داخلی و یاری‌رسانی به انها.

 

کمیته بین‌ المللی، کار هدایت و هماهنگ‌سازی فعالیت‌هاي‌ امدادی نهضت را در مواقع منازعات به عهده دارد. همچنین تلاش می کند تا با ترویج و تقویت حقوق بین‌الملل انسان دوستانه و اصول انسان دوستانه جهانی، از بروز آلام انسانی پیشگیري کند. درواقع با توجه به اینکه گفته میشود صلیب سرخ جهانی بعنوان یکی از سازمان‌هایي که فارغ از مسائل سیاسی حاکم بر کشورها و ملت‌ها عمل می کند بنابر این داوطلبان این سازمان می توانند در برقراری صلح و دوستی و دوری از منازعات، خشونت و اقدامات نافی حقوق بشر نقش موثری داشته باشند.

 

کما اینکه به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه در هر گوشه از جهان این دلاور مردان به‌خوبی توانسته‌اند اهداف به عضویت درآمدن دراین مجموعه رابه‌خوبی ایفا کرده و نقش‌آفرینان خوبی در عرصه‌هاي‌ خطر باشند.

 

جمعیت هلال احمر ایران هم هم چون جمعیت‌هاي‌ صلیب سرخ در سطح جهان، همواره تلاش کرده است، تا فارغ از هر گونه اقدامات نژادپرستانه با انجام فعالیت‌هاي‌ بشر دوستانه بتواند نقشی در جهت حمایت از حقوق بشر ایفا کند. هرساله روز جهانی صلیب سرخ در کشور های مختلف جهان به این امید که روزی صلح و آرامش در سرتاسر جهان حکمفرما باشد، گرامی داشته می شود.

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صليب سرخ (2)

صلیب سرخ با تلاش چه کسی تاسیس شد؟

درسال 1828 میلادی شخصی پا به این جهان گذاشت که در سن 34 سالگی با نوشتن کتابی توانست بنیانگذار مکتبی باشد که‌ بعد ها نام صلیب سرخ را بر ان نهادند. ان شخص کسی نبود جز ژان‌ هانری ‌دونان.

همه ی چیز از یک جنگ آغاز شد. دهکده‌ای در شمال غربی Manuta واقع در شمال ایتالیا درسال 1859 شاهد صحنه خونینی بین‌ قوای اتریش و متحدان فرانسوی و ساردنی بودو جمعا حدود 50 هزار نفر دراین جنگ جان خودرا از دست دادند. دونان درسال 1862 براساس مشاهدات عینی خود از این جنگ کتاب خاطراتی را منتشر کرد ودر پایان کتاب خواستار تشکیل جمعیت‌هاي‌ امدادی داوطلب برای کمک به آسیب‌دیدگان این‌گونه حوادث شد.

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صليب سرخ (2)

هانری ‌دونان به پاس تفکرات سازنده‌اش جایزه صلح نوبل را دریافت کرد

یکسال بعد یعنی سال 1863 اولین تشکیلات پیشنهادی دونان در ژنو تشکیل شد که طی ان 16 کشور در ژنو طی کنفرانسی بین‌ المللی اولین کمیته دائمی بین‌ المللی برای کمک به مجروحان جنگی شکل گرفت که بعد ها به کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ تغییر نام یافت. دونان سال 1895 به دنبال ورشکستگی دچار فقر و تهیدستی شد و سال 1910 از دنیا رفت اما کمی پیش از مرگش به پاس تفکرات سازنده‌اش جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. پاداش دونان بهمین جا ختم نشد و نهایتا روز هشتم ماه می برای اولین بار درسال 1984 به افتخار روز تولد دونان، روز جهانی صلیب سرخ نامگذاری شد.

 

فدراسیون صلیب سرخ جهانی

صلیب سرخ جهانی سازمانی بی‌طرف است که الان تحت عنوان فدراسیون صلیب سرخ جهانی و هلال احمر  فعالیت می کند. این فدراسیون سال 1919 پس از پایان جنگ جهانی اول در شهر پاریس تحت عنوان لیگ جمعیت‌هاي‌ صلیب سرخ تاسیس شد. این جمعیت در اکتبر سال 1983 به لیگ جمعیت‌‌هاي‌ صلیب سرخ و هلال احمر و سپس در نوامبر 1991 به فدراسیون بین‌ المللی جمعیت‌هاي‌ صلیب سرخ و هلال احمر تغییر نام داد.

جمعیت‌هاي‌ موسس شامل 5 کشور انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده امریکا بودند . هم‌اکنون شمار جمعیت‌هاي‌ موسس درسال 2008 به 178 جمعیت رسمی رسیده است. فدراسیون بین‌ المللی صلیب سرخ و هلال احمر که هم‌اکنون بزرگ‌ترین سازمان بشر دوستانه جهان به‌شمار می رود همان‌ طور که گفته شد اینک دارای 183 کشور عضو میباشد که شعبه مرکزی ان در «ژنو» قرار دارد، 16 دفتر منطقه‌ای و مجموعا 60 هیات نمایندگی کشوری از نقاط استراتژیک این فدراسیون محسوب میشود و هم‌اکنون 4 واحد پشتیبانی اصلی ان در ابوظبی، بوداپست، نایروبی و پاناما کلیه فعالیت‌هاي‌ مرتبط با هلال احمر را در سراسر جهان حمایت میکنند.

 

اهداف فدراسیون بین‌ المللی صلیب سرخ عبارتند از:

ایجادکمپ‌هاي‌ اضطراری برای تهیه آب آشامیدنی و سرویس‌هاي‌ بهداشتی
برپایی پناهگاه‌هاي‌ اضطراری جهت تغذیه و امداد رسانی
یافتن اعضای خانواده‌هاي‌ مصیبت‌زده‌
آموزش وسیع کمک‌هاي‌ اولیه ومراقبت‌هاي‌ دکتری در مواقع اضطراری
پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌ها
پیشگیری از گسترش ایدز
تامین نیازهای خونی با جمع‌آوری و نگه‌داری خون در مواقع ضروری
ساماندهی و فعالیت‌هاي‌ داوطلبی و … 

 

تاریخچه ورود ایران به کنوانسیون بین‌ المللی صلیب سرخ
اولین کوشش ایرانیان برای پیوستن به کنوانسیون‌هاي‌ بین‌ المللی در مورد تشکیلات بین‌ المللی صلیب سرخ به دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد. ایران در زمان حکومت او ودر دسامبر سال 1874/شوال 1291؛ کنوانسیون مصوب 1864 ژنو را پذیرفت. اما عملاً برای دهها سال پس از این تاریخ هیچ‌گونه اقدامی برای تأسیس مؤسسه، یا سازمانی که عامل اجرایی این کنوانسیون در ایران باشد صورت نگرفت.

 در طی این سال ها، جدی‌ترین کوشش ایران دراین زمینه، اعزام نماینده‌ای به سومین کنفرانس بین‌ المللی صلیب سرخ در ژنو درسال بود. دراین کنفرانس، عبدالصمد ممتازالسلطنه سیاست‌مدار و وزیر مختار وقت ایران در پاریس، نقش بسیار مهمی در تبیین نگرش جوامع اسلامی به نشان بین‌ المللی صلیب سرخ داشت و توانست موافقت کنفرانس را در پذیرش نشان شیر خورشید سرخ بعنوان نشان رسمی دولت ایران برای جمعیت خود اخذ نماید.

 

این نشان چند سال بعد از این زمان مورد تأیید کنفرانس دیپلماتیک صلیب سرخ در ژنو نیز قرارگرفت. گرچه همان‌ گونه هیچ نهادی از سوی دولت ایران برای انجام وظایف مربوط به صلیب سرخ بوجود نیامد. فعالیت‌هاي‌ مربوط به این مؤسسه تنها در اثر کوششهای شخصی افراد و به صورت غیرمتواتر انجام میشود. از جمله، تلاشهای پزشک امیرخان اعلم «معروف به امیراعلم، از جمله دانش آموختگان ایرانی در اروپا در رشته دکتری و از بنیانگذاران چند بیمارستان به سبک غربی در ایران» در خلال جنگ‌هاي‌ داخلی ایران بین مستبدین و مشروطه خواهان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ایران بود.

 

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صليب سرخ (2)

درسال 1301 جمعيت ملي هلال احمر در ایران  تأسيس شد

نشان شیر و خورشید سرخ
درسال 1929 کنوانسیون ژنو در سومین نشست خود پس از به اتمام رسیدن جنگ جهانی اول که در کشور سویس و شهر ژنو بر‌گزار شد نماینده دولت ایران و دولت ترکیه از شرکت کنندگان در کنفرانس خواستند که نشان شیر و خورشید «ایران» و هلال احمر «ترکیه» در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شود. این کنوانسیون پروانه داد که ایران از نشان خود یعنی نشان شیر و خورشید سرخ ایران و ترکیه از نشان هلال احمر استفاده کنند و این دو نشان از جانب کنوانسیون به رسمیت شناخته شد.

 

هلال احمر در ايران
دولت ايران درسال 1301 جمعيت ملي هلال احمر خودرا تأسيس نمود، ولي بجاي استفاده از نشان صليب سرخ و يا هلال احمر، علامت شير و خورشيد سرخ را بعنوان نشان جمعيت خود انتخاب كرد اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي ودر سال 1359 ؛ دولت ايران با ارسال نامه ‌ای به دولت سوئيس بعنوان امين و نگاهدارنده قراردادهاي چهارگانه ژنو، اعلام نمود كه استفاده از شير و خورشيد سرخ رابه تعليق درآورده و بجاي ان از علامت هلال احمر استفاده خواهد نمود.

 

از ان پس جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران به جمعيت “هلال احمر جمهوري اسلامي ايران” تغيير نام داد. هر ساله چنین روزی بعنوان روز جهانی صلیب سرخ در کشور های‌ مختلف جهان گرامی داشته می‌شود . این امر به این دلیل است که در چنین روزی در سال1828میلادی ژان هانری دونان مؤسس صلیب سرخ جهانی درژنو بدنیا آمد . او برای اولین بار در جهان بنای صلیب سرخ جهانی را گذاشت و بهمین دلیل نیز جایزه صلح نوبل را از ان خود کرد .

 

مجله اینترنتی تالاب

جدیدترین مطالب سایت