هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

هفته جهانی شیردهی مادر

به دلیل اهمیت بالای شیر مادر یکم اگوست تا هفت اگوست هفته شیردهی مادر نامگذاری شده اسـت . هفته جهانی شیردهی برای نخستین بار درسال ۱۹۹۲ شروع شد و تا کنون در ۱۲۰ کشور توسط یونیسف و شریک‌هایش شامل اتحاد جهانی برای اقدام شیردهی، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌ها انجام می شود.

 

هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی و شیردهی منحصر بـه فرد برای حداقل شش ماه اول از زندگی نوزاد میباشد. در ایران این مراسم برابر با دهم تا شانزدهم مرداد هر سال میباشد.

هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی «بـه اختصار WABA» شبکه‌اي ارتباطی بین افرادی اسـت کـه بـه صورت جهانی برای گسترش شیردهی و فرهنگ شیردادن اقدام می کنند.

 

این گروه با مشکلات از چندین دیدگاه برخورد میکنند شامل شیردهی، سلامت مادران و مشاورین شیردهی میباشد. در بین تمام مراکز و مؤسساتی کـه برای پیدایش WABA نقش داشتند، در یک و پاتریس جلیف دو متخصص امور اطفال و تغذیه نوزادان در هویدا کردن و انجام دادن چندین ابتکارهای اولیه نقش بزرگی داشتند.

 

هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

تاریخچه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

 

تاریخچه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر :

درسال ۱۹۹۰ سیاست‌گزاران یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، با همکاری دو کشور امریکا و سوئد، از ۷ تا ۱۰ مرداد جلسه‌ایی را در محلی بـه نام سپدال دگلی اینوچنتی ایتالیا برگزار کردند تا برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کنند.

 

نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه‌ایی بود کـه بـه نام محل برگزاری این گردهمایی، بـه «اعلامیه اینوچنتی» معروف اسـت و هر سال در سالگرد تصویب این اعلامیه با انتخاب یک شعار برای بالا بردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج ان در سراسر جهان تلاش میشود.

 

برای نمونه شعار سازمان بهداشت جهانی درسال ۲۰۱۶ «پشتیبانی از مادران برای شیردهی در هر زمان و مکان» ؛ شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۷ «حمایت همه ی جانبه از مادران برای تداوم تغذیه با شیر مادر» و شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۸ «تغذیه با شیر مادر: بنیاد زندگی» بود.

 

هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

۱۰ مرداد آغاز هفته جهانی شیردهی

 

شیر مادر بهترین منبع تغذیه، مقوی‌ترین نوع شیر و تامین‌کننده‌ي امنیت غذایی نوزاد پس از تولد اسـت. شیردهی مادر تغذیه مناسب و مورد نیاز نوزاد را از ساعات اولیه پس از تولد تامین می کند و لازم اسـت کـه تا 2 سالگی تغذیه با شیر مادر برای نوزاد ادامه پیدا کند.

 

سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند کـه تمام نوزادان پس از تولد لازم اسـت از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر تا 6 ماهگی مواد و انرژی مورد نیاز نوزاد را تامین می کند. پس از ان نوزاد نیاز بـه انرژی بیشتری دارد کـه در ان زمان شیردهی از ماه 6 بـه بعد درکنار مکمل‌ها و مواد غذایی دیگر ادامه پیدا می کند.

هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

پس از پایان دوره شیردهی، لازم اسـت کودک از شیر گرفته شود. تغییر کامل غذای نوزاد از شیر مادر بـه غذای معمول خانواده، قدم مهمی دراین فرایند اسـت. دراین بازه‌ي زمانی تعداد زیادی از نوزادان دچار سوءتغذیه می شوند بـه همین دلیل حیاتی اسـت کـه نوزاد غذای مناسب و مطمئنی دریافت کند تا تغییر از شیردهی مادر بـه غذای معمولی بـه خوبی و بدون مشکل انجام شود.

 

هفته جهانی شیردهی مادر (1 تا 7 اگوست)

اهداف هفته جهانی تغذیه با شیرمادر :

1 – آگاه کردن مردم در مورد ارتباط بین تغذیه با شیرمادر با تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

2 – تثبیت تغذیه با شیرمادر به عنوان زیربنای زندگی سالم

3 – مشارکت افراد و سازمانها برای تاثیر بیشتر

4 – تقویت موقعیت برای ترفیع تغذیه با شیر مادر به عنوان بخشی از تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر

 

این پیام برای هر انسانی که عزیز است برای مادرش
مادر : اگر گرسنه شدی رستوران است
اگر مریض شدی بیمارستان است
اگرخوشحال شدی جشن است
اگر خوابیدی بیدارکننده است
اگر غائب شدی دعاگویت است
ایا با او به احسان و نیکی رفتار کردی……
داخل منزل میشویم و میگوییم : مادر کجاست؟
با انکه از او چیزی نمیخواهیم
انگار وطن است!! از او دور میشویم و برمیگردیم که او را ببینیم
خداوندا از مادرم سه چیز را دور کن
تنگی قبر،اتش جهنم،و فتنه های قبر

 

جدیدترین مطالب سایت