2 داستان کوتاه و خواندنی از شاهنامه + داستان کلاس فلسفه

مجموعه : داستان جالب
2 داستان کوتاه و خواندنی از شاهنامه + داستان کلاس فلسفه

داستان کوتاه و خواندنی از شاهنامه

داستان هاي‌ کوتاه و خواندنی از شاهنامه و بزرگان کـه پندآموزی بسیار زیادی دارد و میتوانید با یادگیری موراد انها در زندگی از انها استفاده نمایید.

 

داستان کوتاه و خواندنی زال

 سام از ھمسر زیبایش صاحب کودکی بسیار زیبا می شود ولی تمام موی سر و مژگان و بدن او چون برف سفید بود. سام از ترس سرزنش مردم کودک خودرا بـه کوه البرز برد. جائی کـه سیمرغ لانه داشت گذاشت، شاید سیمرغ کودک را بخورد. ولی بـه فرمان خدا، سیمرغ ان طفل را حفاظت و بزرگ کرد. سال‌ھا گذشت، کودک بزرگ شد با نشانی فراوان از پدر.

 

سام در خواب دید مردی بر اسبی تازی نشسته، از سوی سرزمین ھندوستان بسوی او می آید و مژده داد کـه فرزند تو زنده اسـت.

 

سام پس از نیایش با گروھی بـه سوی کوه البرز رفت. سیمرغ از فراز کوه سام و گروه وی را دید و دانست کـه در پی کودک آمده‌اند. سیمرغ نزد جوان بازگشت و داستان کودکی وی را برایش تعریف کرد و گفت اکنون سام پھلوان، سرافرازترین مرد جھان بـه جستجوی تو آمده.

 

جوان چون سخنان سیمرغ را شنید غمگین شد. اشک از دیدگان فرو ریخت و بـه زبان سیمرغ پاسخ داد، زیرا با انسانی ھمکلام نشده بود. سیمرغ گفت: امروز نام تو را دستان نھادم. این را بدان کـه ھرگز تو را تنھا نخواھم گذارد و تو را بـه پادشاھی میرسانم.

 

من دل بـه تو بسته‌ام برای آنکه ھمیشه با تو باشم تعدادی از پر خودرا بـه تو می‌دھم تا اگر زمانی سختی پیش آمد از پرھای من یکی را بـه آتش افکنی، در ھمان زمان نزد تو خواھم آمد.

 

سیمرغ دل دستان را رام کرد و وی را بر پشت گرفت و نزدیک سام بر زمین نشست. قبای پھلوانی آوردند و جوان پوشید و از کوه بـه زیر آمدند و ھمه با ھم راھی ایرانشھر شده و بـه دیدن منوچھر رفتند.

 

منوچھر فرمانی نوشت کـه تمامی کابل و سرزمین ھند تا دریای سند از زابلستان تا کنار رود ھمه از ان جھان پھلوان سام باشد.سام ھمراه فرزندش دستان «زال» بعد از نیایش روانه سرزمین خود شدند.

 

در زابلستان، سام تاج و تخت و کلید گنج را بـه زال سپرد و بعد از نصیحت فرزند، خود بـه فرمان منوچھر شاھنشاه ایران برای جنگ با دیوان و دشمنان بـه گرگساران و مازندران رفت.

 

روزگاری گذشت تا روزی زال جوان آھنگ سیر و سفر و شکار کرد. مھراب شاه کابل، مردی خردمند و دلیر، از نژاد ضحاک و باجگزار سام شاه زابلستان بودو دختری بسیار زیبا بـه نام رودابه داشت. زال و رودابه ندیده عاشق ھمدیگر شدند ولی نژاد رودابه مشکل وصلتشان بود.

 

بعد از مدت‌ھا نامه‌نگاری بین زال و سام و حتی آماده شدن سام برای جنگ با مھراب، بالاخره زال بـه دیدار منوچھر رفته، بعد از آزمایش او توسط موبدان، منوچھر با این وصلت موافقت میکند.

 

سام نیز کـه فرزند را بکام دل خویش میبیند پادشاھی و تخت و تاج زابلستان را بـه زال می‌سپارد.

 


حتما بخوانید:  ضرب المثل شاهنامه آخرش خوش است


 

2 داستان کوتاه و خواندنی از شاهنامه + داستان کلاس فلسفه

– داستان کوتاه رستم و سهراب

 روزی رستم برای شکار بـه نزدیکی‌هاي‌ مرز توران می رود، پس از شکار بـه خواب می رود. رخش کـه رها در مرغزار مشغول چرا بوده توسط چند سوار ترک بـه سختی گرفتار میشود. رستم پس از بیداری از رخش اثری جز رد پای او نمی بیند.

 

در پی اثر پای او بـه سمنگان میرسد. خبر رسیدن رستم بـه سمنگان سبب می شود بزرگان و نامداران شهر بـه استقبال او بیایند. رستم ایشان را تهدید میکند چنانچه رخش را بـه او بازنگردانند، سر بسیاری را از تن جدا خواهد کرد.

 

شاه سمنگان از او دعوت می کند شبی را دربارگاه او بگذراند تا صبح رخش را برای او پیدا کنند. رستم با خشنودی می‌پذیرد.

 

در بارگاه شاه سمنگان رستم با تهمینه روبه‌رو می شود و عاشق او میشود و وی را توسط موبدی از شاه سمنگان خواستگاری میکند. فردای ان روز رستم مهره‌اي را بـه عنوان یادگاری بـه تهمینه می دهد و می گوید چنانچه فرزندشان دختر بود این مهره را بـه گیسوی او ببندد و چنانچه پسر بود بـه بازو او. پس از ان رستم روانه ایران میشود و این راز رابا کسی در بین نمیگذارد.

 

فرزندی کـه تهمینه بـه دنیا می‌آورد پسری اسـت کـه شباهت بسیار بـه پدر دارد. پس از چندی کـه سهراب، جوانی تنومند نسبت بـه همسالان خود شده اسـت، نشان پدر خودرا از مادر می‌پرسد.

 

مادر حقیقت را بـه او میگوید و مهره نشان پدر را بر بازوی او می‌بندد و بـه او هشدار میدهد کـه افراسیاب دشمن رستم از این راز نباید آگاه گردد. سهراب کـه آوازه پدر خودرا می شنود، تصمیم میگیرد کـه ابتدا بـه ایران حمله کند و پدرش را بـه جای کاووس شاه برتخت بنشاند و پس از ان بـه توران برود و افراسیاب را ساقط سازد.

افراسیاب با حیله بـه عنوان کمک بـه سهراب لشکری را بـه سرداری هومان و بارمان بـه یاری او می‌فرستد و بـه آنان سفارش میکند کـه نگذارند سهراب، رستم را بشناسد. سهراب بـه ایران حمله‌ور می شود و کاووس شاه، رستم را بـه یاری می‌طلبد، رستم و سهراب باهم روبه‌رو می شوند.

 

سهراب از ظاهر او حدس میزند کـه شاید او رستم باشد ولی رستم نام و نسب خودرا از او پنهان میکند. در نبرد اول سهراب بر رستم چیره می شود و میـــخواهد کـه وی را از پای در آورد ولی رستم با نیرنگ بـه او میگوید کـه رسم آنان این اسـت کـه در دومین نبرد پیروز، رقیب را از پای درمی آورند.

 

ولی در نبرد بعدی کـه رستم پیروز ان اسـت بـه سهراب رحم نمی کند و همین کـه وی را از پای در می‌آورد، مهره نشان خودرا بر بازوی او میبیند. و گریه و زاری سر میدهد.

 

سهراب اینک بـه نوشداروی کـه نزد کاووس شاه اسـت میتواند زنده بماند ولی او از روی کینه از دادن ان خودداری می کند. پس از آنکه کاووس را راضی میکنند کـه نوشدارو را بدهد، سهراب دیگر دار فانی را وداع گفته اسـت.

 

2 داستان کوتاه و خواندنی از شاهنامه + داستان کلاس فلسفه

 داستان کوتاه کلاس فلسفه

يه روز يه استاد فلسفه مياد سر کلاس و بـه دانشجوهاش ميگه: «امروز ميخوام ازتون امتحان بگيرم ببينم درسهايي رو کـه تا حالا بهتون دادمو خوب ياد گرفتين يا نه…!»
بعد يه صندلي مياره و ميذاره جلوي کلاس و بـه دانشجوها ميگه: «با توجه بـه مطالبي کـه من تا بـه امروز بهتون درس دادم، ثابت کنيد کـه اين صندلي وجود نداره!»

 

دانشجوها بـه هم نگاه کردن و همه ی شروع کردن بـه نوشتن روي برگه.
بعد از چند لحظه يکي از دانشجوها برگه شو داد و از کلاس خارج شد.

 

روزي کـه نمره ها اعلام شده بود، بالاترين نمره رو همون دانشجو گرفته بود!
اون فقط رو برگه اش يه جمله نوشته بود: «کدوم صندلي؟»

 

منابع:

yekibood.ir

بیتوته

جدیدترین مطالب سایت