یکی از شادترین کشورهای جهان سومی (عکس)

یکی از شادترین کشورهای جهان سومی (عکس)

شادترین کشورهای جهان

شاد بودن یک جامعه باعث کاهش مشکلات اجتماعی بسیاری خواهد شد. دعوا و شکایات بسیار کمتر میشود و مشکلات اعصاب کمتر خواهد بود . جامعه شاد فعال تر و رشد بهتری خواهد داشت.

 

جامعه شاد درسته با رفاه بیشتر بهتر بدست می‌آید ولی فاکتورهای دیگر هم لازم اسـت .

 

یکی از شادترین نقاط کره زمین جزیره‌اي کوچک بـه نام “وانواتو” در بین اقیانوس آرام اسـت. بـه گزارش  تالاب بـه نقل از بی‌بی‌سی، وانواتو جزیره‌اي، کمانی شکل و متشکل از 80 جزیره کوچک در شرق استرالیا اسـت.

 

وانواتو چهارمین کشور شاد جهان براساس شاخص‌هاي‌ موسسه Happy Planet Index / عکس: happyplanetindex

یکی از شادترین کشورهای جهان سومی (عکس)

براساس شاخص‌هاي‌ موسسه “هپی پلنت ایندکس” «Happy Planet Index» کشور کوچک “وانواتو” در جایگاه چهارمین نقطه شاد جهان و شادترین کشور خارج از قاره کشور آمریکا قرار دارد.

 

این رده‌بندی با شاخص‌هایي مانند شادی ملی، امید بـه زندگی، سطح نابرابری ودر کنار عواملی مانند تغییرات اکولوژی «بوم‌شناسی» ان کشور سنجیده شده اسـت. 

 

چه چیزی این کشور کوچک را تا این حد خوشحال و شاد می‌کند؟

این جزیره پس از استقلال از فرانسه و بریتانیا در 1980؛ بـه بومیان اصلی وانواتو  تعلق دارد و هیچ ملک و خانه‌اي در ان بـه خارجیان فروخته نمی شود.

 

بررسی‌هاي‌ اداره آمار ملی وانواتو درسال 2011 نشان داد کـه مردم دراین کشور بـه مراتب بیش از مردم ژاپن احساس خوشبختی می کنند. دراین کشور جوامع اجتماعی در مورد موضوعات اجتماعی مانند تصمیم‌گیری در مورد جشن‌ها یا حل اختلافات خود تصمیم میگیرند. همین ملاقات‌هاي‌ منظم اجتماعی عامل کلیدی شکل گیری روابط قوی اجتماعی و پشتیبانی قوی مادی و معنوی بین مردم ان اسـت.  این روابط باعث ایجاد احساس خوشحالی و خوشبختی بین مردم این جزیره می شود.

 

وانواتو در نقطه‌اي واقع شده کـه بـه اسانی میتواند از انرژی‌‌هاي‌ تجدیدپذیر آب، باد، خورشید و سوخت‌هاي‌ نارگیلی استفاده کند. تعداد زیادی از محققان  بر این باورند کـه روغن نارگیل میتوان انرژی لازم برای عده اي از خودروها را بـه دست آورد. درسال 2011 حدود 34 درصد از منابع وانواتو از انرژی‌هاي‌ تجدیدپذیر تامین شد و این کشور قصد دارد تا سال 2030 همه ی منابع خودرا از انرژی‌هاي‌ تجدیدپذیر تامین کند.

 

امروزه بیش از سه چهارم مردم این کشور در مناطق روستایی زندگی می کنند. جمعیت این کشور حدود 298 هزار نفر اسـت. در واقع اکثر جزیره‌نشینان این کشور بـه زمین‌هاي‌ کشاورزی دسترسی دارند و می توانند بخش اعظمی از غذای خودرا پرورش دهند.

 

ان دسته از مردم این کشور کـه بـه زمین‌هاي‌ کشاورزی دسترسی دارند بـه صورت متوسط شادتر از مردم بدون زمین هستند.

 

تصویری هوایی از پورت‌ویلا مرکز و بزرگ ترین شهر وانواتو/ عکس: فلیکر/ فیلیپ کارپر

یکی از شادترین کشورهای جهان سومی (عکس)

کالاهایی مانند گوشت خوک، سیب‌‌زمینی شیرین و گیاهی بـه نام کاوا «گیاهی کـه برای رفع استرس» در وانواتو بدون پرداخت پول بین ساکنین رد و بدل میشود و بـه وفور در معرض اسـت.

 

ارتباط قوی با سنت‌ها و مناظر متنوع طبیعی دراین مجمع‌الجزایر از دیگر دلایل خوشحالی و خوشبختی جزیره‌نشینان اسـت. آن ها در بین صخره‌هاي‌ کوهستانی و تپه‌هاي‌ مرجانی زندگی می کنند.

 

وانواتو در زبان بومی بـه معنی “سرزمین همیشگی ما” اسـت و بیش از 92 درصد مردم این جزیره بـه زبان بومی خود صحبت می کنند. اکثریت مردم این کشور نیز درک متوسط تا بالایی از چرخه کشاورزی، کاشت، شجره قومی، خانوادگی و اهمیت گیاهان و جانوران دارند.

 

سه چهارم مردم وانواتو زمین کشاورزی دارند و بخشی از غذای خودرا پرورش می دهند/ عکس: loopvanuatu

یکی از شادترین کشورهای جهان سومی (عکس)

با این وجود این کشور همان‌ گونه با چالش‌هایي روبرو اسـت. این جزایر در حلقه آتش اقیانوس آرام قرا دارد. حلقه آتش منطقه‌اي اسـت کـه در ان شمار زیادی از زمین‌لرزه‌ها و فوران‌هاي‌ آتشفشانی در حوزه اقیانوس آرام رخ میدهد.

 

این منطقه در برابر حوادث طبیعی نیز آسیب‌پذیر نشان میدهد. زمين لرزه، افزایش سطح آب دریا و تغییرات آب و هوایی از خطرات معمول این کشور هستند.

 

بیشتر مردم وانواتو کشاورزی می کنند/ عکس:yts.vu

یکی از شادترین کشورهای جهان سومی (عکس)

براساس گزارش سال 2014 دانشگاه سازمان ملل این مجمع‌الجزایر بیش از دیگر کشور های منطقه با خطر بلایای طبیعی روبرو اسـت.

 

امیدواریم همیشه شاد و خندان باشید و این را به جامعه خود منتقل کنید.

جدیدترین مطالب سایت