علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد

علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد

چرا لباس های ساقدوش ها یکی هستند 

 

ساقدوش ها یکی از دیدنی ترین کارهای دنیا هست که افزون بر عجیب بودن اینکار در آمد های خوبی هم دارند . 

 

اگر تاکنون از شما تقاضای شده باشد تا دریک عروسی کمپانی کنید یا اگر تاکنون دریک عروسی کمپانی کرده اید یا یک عروسی را در تلویزیون، در سینما یا عکسی از یک عروسی را دیده باشید احتمالا دقت کرده اید که همه ی ي ساقدوش ها، لباسهای يك شكل پوشیده اند.
 
 
در حالی‌که به لحاظ تعریفی، گفته شده هست که لباسهای ساقدوش ها ترسناک اند اما همه ی وقت این موضوع صحت ندارد. قرن هاست که ساقدوش ها،  لباسهای مشابهی پوشیده اند تا کنار دوست یا عضو خانواده شان، در ناب ترین روز زندگي شان بایستند.
 

 
اخیرا انتخاب لباس ساقدوش به سوی مخالفی گرایش پیدا کرده هست و عروس ها و ساقدوش ها، رنگ لباسشان را باهم ترکیب و ست می‌کنند و سبک هایي را انتخاب می‌کنند تا برای مهمانی عروسی رویایی شان، یک جلوه ي بصری کاملی ایجاد کند. به هرحال این سنت قدیمی از کجا نشات گرفته هست؟
 
 
و چرا بعضی از عروس ها، لباسهای مشابهی برای ساقدوش شان در این روز انتخاب می‌کنند؟ علت اين موضوع مي تواند به خاطر خرافاتي مثل آزار ارواح شیطانی تا حفاظت از عروس در برابر ربايندگان و به خاطر عرف بوجود آمده از عروسی های سلطنتی تا ايجاد انسجام و يكدستي باشد و دلایل بیشماری براي پوشيدن لباس نمونه از طریق همه ی ي ساقدوش ها چه در قبل و چه در حال وجود دارد.
 
 
 علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد
 

 
به دليل عرف بوجود آمده از عروسي ها و مراسم خاكسپاري سلطنتي
 
یکی از دلایلی که ساقدوش ها غالباً لباسهای مشابهی میپوشند اين هست كه اين رسمي هست كه از عروسی های سلطنتی انگلیس بوجود آمده هست. اما این تنها علت برای این موضوع نمی باشد. لو تیلور، استاد رشته ي تاريخچه لباس و نساجی در دانشگاه برایتون در گفتگو ای با روزنامه آنلاين انگليسي این‌ديپندنت «مشهور به ايندي» گفت که علت این که عروس های غربی، غالباً تصمیم می‌گیرند که ساقدوش هایشان، لباسهای یکسان داشته باشند به علت مراسم عروسی ملکه ویکتوریا درسال 1841 می باشد، زمانی که همه ی ي حاضرین در اين عروسی، لباس هاس سفیدی پوشیدند که شبیه لباس عروس، ملکه ویکتوریا بود.
 
 
مراسم عروسی سلطنتی، همانند مراسم تشییع جنازه ي سلطنتی، از اموري هست كه برگزاري آن، نياز به دقت و وسواس و حساسيت زيادي دارد و کارهای زیادی باید برای نشان دادن حمایت مردم از خانواده ي سلطنتی صورت گیرد. طبق گزارش روزنامه این‌ديپندنت، لورد چمبرلین گفت انچه افراد کمپانی کننده در مراسم تشییع جنازه ي سلطنتی میپوشند بسیار ناب هست و پارچه های خاصی به آن افزون شده هست.
 
 
بنظر می‌رسد که این ناب بودن، به انتخاب پارچه و لباس های ناب، از طریق ملکه ویکتوریا تماس داشته باشد، که تصمیم گرفت که همه ی ي کمپانی کنندگان در مراسم عروسی اش، لباس سفید زير شانه ای بپوشند، يعني لباسي كه قسمت روي شانه، پارچه ای به كار نرفته هست، و خواست تا گل هایي رابه موهای شان و پشت گوش راست شان ببندند. درحال حاضر در کشور آمریکا، طبق معمول فقط عروس ها لباس سفید می‌پوشند اما عرف و سنت پوشيدن لباس نمونه از طریق ساقدوش ها، كه بهترين رفقا عروس میباشند، هنوز وجود دارد.
 
 
برای دور کردن ارواح خبیث
 
صبر کنید. آیا واقعا حقيقت دارد؟ ارواح خبیث؟ بله. دریک گفتگو با مجله “عروس ها”، هن بنگ نویسنده ي کتاب ویرجین، تاریخ ناملموس، گفت که در اصل از ساقدوش ها و حاضرین در مراسم عروسی خواسته می شد تا لباسهای نمونه با لباس عروس را بپوشند تا از این طریق از زوج، در برابر ارواح خبیثی که می‌خواهند به انها آسیب برسانند یا به عروس آسیب برسانند حفاظت کنند. ایده این بود که ارواح، گریبانگیر سردرگرمی می‌شوند و نمی‌توانند مطمئن شوند که چه کسی عروس هست و این امر منتهی می‌شود که آنها عروس را تنها بگذارند و به زوج اجازه ي ازدواج کردن بدهند. مشکل ارواح شیطانی برای تعداد زیادی از زوج ها یک دلواپسی ي بزرگ بوده هست.
 
 
 علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد

علت ست بودن لباس های ساقدوش

 

 
همانطور که وبسایت تالاب گزارش داد، سنت و عرف حمل عروس در بالای درگاه از طریق داماد نیز به علت حفاظت از عروس در برابر ارواح خبیثی بود که در زیر درگاه قرار داشتند. و همانطور که مارتا استوآرت ودینگ «از طریق CNN» اشاره کردند، تصور بر این بود که ارواح خبیث نسبت به شادی عروس در بزرگترین روز زندگی اش بسیار حسادت می‌کنند. در انتها تلاش برای سر در گم کردن ارواح به صورت یک قانون درآمد. همانگونه که ماهنامه ریدرز دایجست از طریق MSN گزارش داد در روم باستان، يكسري شرایط قانونی در تماس با عروسی وجود داشت به طوري که براي برگزاری هر عروسی، افراد برگزار كننده را وادار میکرد که 10 کمپانی کننده یا شاهد داشته باشند که این افراد رنگ های دقیقا شکل هم را پوشیده باشند.
 
 
این قانون اجباری بهمین غرض بکار رفت، تا مطمئن سازد که هر فرد تخلف كننده یا ارواح خبیث توانا به مداخله و به هم زدن عروسی نباشد و از این طریق عروس می‌تواند در امنیت باشد. طبق گزارش خبرنامه‌ي رکد، ساقدوش ها، لباسهای نمونه شبیه به عروس را تا حدود سال 1880 می پوشیدند. شما نقش مهم تان را همچون ساقدوش نمی دانستید. این طور نیست؟
 
 
برای دور نگه داشتن آدم ربایان
 
طبق گزارش خبرنامه رکد، یکی از قدیمی ترین دلایل برای این که ساقدوش ها لباسی همانند لباس عروس می پوشیدند به خاطر دور کردن ربایندگانی بود که میخواستند عروس را از مراسم عروسی اش دور کنند. این ربایندگان می توانستند افراد مختلفي مثل عشق های قبلی، عاشقان فعلی، اعضای خانواده ي ناراضی، دشمنان خانوادگی یا افراد دیگری باشند. به وضوح، مسئله ربایندگی، موضوعی بود که زوج های نامزد کرده دلواپسی و نگرانی زیادی در مورد آن داشتند. همانگونه که نشريه ریدرز دایجست «از طریق MSN» گزارش داد، عروس در سوی چپ داماد می‌ایستد به طوریکه دستی که داماد میتواند با آن با شمشیر بجنگد آزاد هست تا درصورت نياز بتواند با مهاجمین مبارزه کند، و برترین مرد، مردی هست که در کنار شما حتی به قیمت مبارزه با شمشیر بایستد.
 
 
افزون بر این طبق گزارش ماهنامه ریدرز دایجست «از طریق MSN»، در روم باستان و چین، عروس ها وادار بودند که مسافت زیادی رابه سوی وطن همسر آینده شان مسافرت کنند و اطرافيان شان را ترک کنند و افرادی که نیت ربودن آنها را داشتند در طول مسير طولاني سفر، در جاده با انها مواجه مي شدند. ترس از راهزن ها و ربایندگان، یک ترس متعارف بود اما اگر همه ی ي زنها شکل هم لباس می پوشیدند ربایندگان نمی توانستند تشخیص دهند که عروس حقیقی چه کسی هست.
 
 
 علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد
 

 
آیا شاد نیستید که زوج ها ديگر وادار نيستند نگران این قضیه باشند؟ 
 
برای نشان دادن قدرت خانواده ي سلطنتی
 
دریک گفت و گو با خبرنامه این‌ديپندنت، تیلور گفت که یکی از دلایل اصلی که ساقدوش ها لباس مشابهی می‌پوشند به خاطر عروسی های سلطنتی از دوران ملکه ویکتوریا درسال 1841 بوده هست که این عرف را ایجاد کرده هست زیرا در طول هر عروسی سلطنتی، طبق معمول یک مراسم حرکت دسته جمعی در خیابان های شهر «مثل لندن»وجود دارد که به خانواده سلطنتي اجازه میدهد تا ثروت و قدرت شان رابه نمایش بگذارند. لباس پوشیدن یکسان باعث می‌شود که این مراسم دسته جمعی بهتر دیده شود. با این که اکثر عروسی های افراد مشهور دیگر، حاوی یک مراسم حرکت دسته جمعی بزرگ با حضور همه ی در خیابانها نمی باشد اما عرف ست کردن- یا دست کم هماهنگ کردن- ساقدوش ها هنوز باقیمانده هست.
 
 
برای این که مطمئن شوند که حاضرین در عروسي، سعی نمیکنند تا عروس یا داماد را تحت تاثیر قرار دهند
 
این علت برای همه ی ي ساقدوش هایي که در قدیم لباسهای مشابهی می پوشیده اند یکی از دلایلی بوده که تاکنون به آن اشاره شده هست. تیلور دریک گفتگو با روزنامه این‌ديپندنت گفت که یکی از دلایلی که ملکه ویکتوریا احتمالا خواست تا همه ی ي ساقدوش هایش لباسهای نمونه با هم و یکرنگ را بپوشند و گل های رز مصنوعی را پشت گوش هایشان قرار دهند این بود که دیگر ساقدوش ها راه و حق انتخابی نداشته باشند تا بتوانند عروس یا داماد را تحت تاثیر قرار دهند. پارچه، برش، رنگ، سبک و حتی جواهرات و کفش ها در بعضی موارد دقیقا منظم و هماهنگ بود به طوری‌كه عروس مطمئن می شد که در روشن ترین لباس خواهد درخشید.
 
 
در حالیکه عرف پوشیدن لباسهای نمونه سفيد از طریق ساقدوش ها به سال 2017 بر می‌گردد اما غالباً شما فقط عروس را میبینید که لباس سفید در روز عروسی اش پوشیده هست. پس چه زمانی این عرف تغییر کرد؟ چه زمانی عروس ها اجازه ندادند که ساقدوش ها دیگر لباس سفید نپوشند و چرا؟ طبق گفته ي جن دال، نویسنده كتاب “ذخيره دوران:  خجالت زده كردن مهمانان عروسی”،
 
عرف پوشیدن لباسهای سفید از طریق همه ی ي حاضرین در عروسی در قرن 20 به اتمام رسید. عروسی ها به گونه ای شد که بیشتر روی عروس متمرکز شد در نتیجه عروس می‌خواست تا لباس زرق و برق داری را انتخاب کند که به او کمک کند تا مطمئن شود که هیچکس دیگر در عروسی چنین رنگی را نخواهد پوشید.
 
 
اینکار باعث کاهش حسادت به لباس يكديگر و حفظ آرامش میشود
 
اگر همه ی ي ساقدوش ها همانند هم لباس بپوشند دیگر جای نگرانی برای شما و برای ساقدوش ها در مورد درگیری ها و اختلافات به وجود آمده از روال انتخاب لباس مختص به خودتان وجود ندارد. پوشیدن لباسهای نمونه از طریق ساقدوش ها باعث به دست کم رساندن تصمیمات اضافی برای عروس و همینطور مسئله ای می‌شود که من حسادت به لباس می نامم، تاشی نیکول سون، برنامه ریز رویدادهای ناب و عروسی این حرف رابه من زد.
 
 
انتخاب ها، نظرات و جزئیات بیشماری وجود دارد که که درصورت انتخاب این انتخاب ها از طریق ساقدوش ها، میتواند باعث شود تا لباس انها کمی جذابتر بنظر برسد.
 
 
شلیسه تیسون، برنامه ریز عروسی و مالک موسسه برنامه ريزي عروسي در مريلند به نام “موسسه رويدادهاي حساس” گفت كه انتخاب ساقدوش ها با لباس های گوناگون میتواند باعث ایجاد تنش بین آنها شود زمانی که یک ساقدوش، یقه ي لباسی دارد که ساقدوش دیگر هم آن را می‌خواهد یا ساقدوش دیگر لباس بلندی دارد که ساقدوش دیگر هم آن لباس را ترجیح میدهد، اختلاف بوجود مي آيد. نظرات بسیار چندان میتواند منتهی به سردرد چندان شود در نتیجه پوشیدن لباسهای یکدست، باعث حفظ آرامش می‌شود.
 
 
 علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد

ست بودن لباس های ساقدوش

 

 
اگر یک ساقدوش بخواهد که لباس زرق و برق دار بپوشد و ساقدوش دیگر بخواهد لباسی بپوشد که اصلا آن رابه هر دلیلی دوست ندارد یعنی اگر وادار باشند لباسهای متمایز بپوشند. این موضوع منتهی به کمی تنش و آشفتگی می‌شود که این موضوعی هست که هیچ کسی نمی‌خواهد در روز عروسی اش داشته باشد. اگر هر زنی در نقش ساقدوش، لباس مشابهی داشته باشد نیازی به نگرانی در مورد این قضیه نمی باشد.
 
 
پوشيدن لباس های نمونه از طریق ساقدوش ها باعث می‌شود که تصویر ها بهتر بنظر برسد
 
در حالیکه قیافه و ظاهر ساقدوش ها در عکس های عروسی تان مقدور هست موضوعی باشد که در ذهن شما اهميتي نداشته باشد، زمانيكه تصمیم گيري مي كنيد آنها چه چیزی را در روز عروسی تان بپوشند، اما یکی از دلایلی که بعضی از عروس ها، پوشیدن لباسهای نمونه را برای ساقدوش ها انتخاب میکنند این هست که مطمئن شوند یک اساس ي نسبتا یک نواختی برای لباس عروسی شان وجود دارد که به برترین نحو در تصاویر انها ظاهر خواهد شد.
 
 
اگرچه هر چیزی که باعث شود که دقت از عروس در تصویر عروسی دور شود ایده ي بدی هست. جیمی چان، عکاس عروسی كه در يك عكاسي بنام “پیکسلي” در مونترآل كار مي كند گفت كه «انتخاب یک رنگ مورد علاقه یا چیزی که به برترین نحو با پروژه کلی پذیرایی منطبق شود و ست شود موثر هست. با کم کردن تن رنگ ها یا دست کم حفظ رنگ ها دریک محدوده ي یکسان، ما بیشتر مي توانيم روي چهره ها و اوضاع صورت متمرکز شويم. در انتها آیا این موضوع آن قدر اهمیت دارد؟ مردم مهم اند یا لباس هایشان؟»
 
 
انتخاب لباسهای نمونه برای ساقدوش ها راحت تر هست
 
برنامه ریزی عروسی، کاری اضطراب آور هست و تصمیم گیری برای این که ساقدوش ها چه چیزی را بپوشند دوران گیر هست و باعث میشود که دقت شما از این که چه لباسی را می‌خواهید بپوشید دور شود. اگرچه در حالی‌که شما می‌خواهید که همه ی ي ساقدوش ها بطور دوست داشتنی لباس بپوشند و به عروسي جلوه خوبي دهند و سعی کنند تا كنار شما ژست های مختلفي براي عكس بگیرند، پس اگر که ظاهر و لباسی که آنها انتخاب کرده باشند خوشگل باشد، زمانی که کنارتان بایستند در این صورت می‌توانید کارهای بسیار بی مشابه ای انجام دهید. به صراحت میتوان گفت که انتخاب لباس نمونه راحت تر هست.
 
 
لینزی بنت، طراح اصلی فروشگاه لباس آنلاین آزازی گفت، «این یک اقدام متوازن سازي خوبی هست که مطمئن شوید همه ی ي افرادی که همچون ساقدوش کمپانی کرده اند شاد اند در حالیکه مطمئن شوید که نتیجه ي آخر با نظری که برای روز بزرگ تان داشتید مطابقت دارد. یکی از دلایل طرفداری برای پوشیدن لباسهای یک شکل از طریق ساقدوش ها این هست که روال برنامه ریزی را ساده میکند. به خصوص این که اگر شما میخواهید ساقدوش هایي را از جاهای گوناگون بیاوريد.
 
 
 
پیش بینی این که مهمانی بزرگ عروسی در لباسهای گوناگون چگونه خواهد شد و مشاهده هر شخص با لباسهای گوناگون در کنار شما، کار را بسیار مشکل میکند. پوشیدن لباسهای یک شکل مطمئن می سازد که ظاهر یک نواختی ایجاد خواهد شد و دیگر نیازی به آوردن منطق برای نوع لباسهای متمایز پوشیده شده نمی باشد.
 
 
برای انتخاب لباسی که عروس دوست دارد نمیتوان به همه ی ي ساقدوش ها خاطرجمعی کرد. طبق گفته ي جنیفر گای، که برنامه ریز عروسی و مالک موسسه ي  عروسی فلامینگوی آبی هست، بعضی از عروس ها، سبک یک نواختی را انتخاب می‌کنند زیرا فکر می‌کنند که بعضی از ساقدوش هایم در واقع سلیقه ي بدی دارند و نمیتوانم برای انتخاب لباسی که دوست دارم یا مناسب هست به آنها اطمینان کنم.
 
 
شما ممكن هست با یکی از این ساقدوش ها، دوست صميمي باشید ودر عين حال، اختلاف سلیقه بسیار زيادي با او داشته باشید. یک لباس انتخاب كنيد و همه ی ي ساقدوش ها را وادار به پوشيدن اين لباس ناب كنيد، در اين صورت نگران مشكلات بعدي نخواهيد شد، در غير اين صورت، اگر انتخاب لباس رابه عهده خود ساقدوش ها قرار دهيد، شما مقدور هست از انتخاب لباس یکی از دوستانتان ناراحت شوید و یا درگیری لفظی با یکی از آنها پیدا کنید به خاطر لباسی که از انتخاب آن راضی نیستید.
 
 
به علت این که این چیزی هست که نامزد عروس، مادر، مادر شوهر آینده می‌گوید که شما باید انجام دهید.
 
 
تغییر این عرف و سنت می‌تواند دشوار باشد به خصوص اگر که مادر، مادر شوهر، نامزد یا عضوی از خانواده تان دقیقا اصرار دارد که ساقدوش ها باید همه ی همانند هم لباس بپوشند.
 
 
گای گفت، «زمانی که من توصیه دادم که اجازه دهیم که ساقدوش ها خودشان به هر صورتی که دوست دارند لباس شان را انتخاب کنند،همسرم به من گفت که خانواده ي او مخالف هست. او گفت که انجام اين كار، براي ديگران عجیب هست.» بجای این که آغاز به درگیری بر سر مسئله ي کم اهمیت در بزرگترین روز زندگی تان یعنی در روز عروسی تان بکنید، بعضی از عروس ها با نظر اعضای خانواده یا اعضای خانواده ي آینده شان که می‌گویند این عرف، چیزی هست که انها میخواهند، موافقت می‌کنند.
 
 
بعضی از عروس ها خودشان نیز حس میکنند که شکستن این سنت و عرف در دوران تصمیم گیری برای این که ساقدوش هایشان چه چیزی بپوشند و اصرار برای این که همه ی ي انها یکسان لباس بپوشند درست هست. «یک مهمانی عروسی کامل با لباسهای نمونه، یک عرف عادی هست و همه ی آن را انتظار دارند» این گفته آنه چرچیل هست که برنامه ریز عروسی و رویدادها و مالک موسسه ي رویدادهای آنابل و استودیوی برنامه ریزی جوبیلی هست. «پس چرا خودتان رابه زحمت بیاندازید زمانی که زوج ها صد کار دیگر در لیست شان برای انجام در این روز دارند.» چه اعضای خانواده به اهمیت انجام این عرف و سنت اصرار کنند یا عروس حس کند که باید به سرو او رفتار شود اما به هرحال پوشیدن لباسهای نمونه از طریق ساقدوش ها، هنوز در تعداد زیادی از مراسم های عروسی ایالت متحده، یک عرف و آیین قدیمی هست.
 
 علت ست کردن لباس ساقدوش ها در کنار عروس و داماد
 

 
مطابقت دادن لباس ساقدوش ها یا عدم مطابقت
 

 
دلایلی مثل حفاظت از اعضای خانواده، سردرگم كردن ربایندگان و ارواح خبیث تا جنبه ي زیبایی، عرف و سنت و ساده بودن، و دلایل بسیار ديگري وجود دارد که به بخاطر آنها، عروس ها می‌خواهند که ساقدوش هایشان لباسهای مشابهی بپوشند. در حالیکه اگرچه اخیرا، تمایلی به سوی ترکیب کردن لباس ها به مقدار کم وجود داشته هست و حتی راه هایي براي كمي تغيير وجود دارد يعني ساقدوش هایتان مي توانند لباسهای نمونه اما با کمی تفاوت بپوشند به طوري كه دقیقا همانند هم نباشد و اگرچه این احتمال وجود ندارد که عرف پوشیدن لباسهای نمونه برای ساقدوش ها به این زودی ها از بین رود.
 
 
 
جدیدترین مطالب سایت