چرا نمیشود تمام واکسن کودک را یکجا زد ؟

مجموعه : بهداشت کودک
چرا نمیشود تمام واکسن کودک را یکجا زد ؟

آیا میشود واکسن های کودک را به یک باره زد ؟

 

واکسن هایي را میشناسیم که متاسفانه به یک باره نمی توانیم به کودک تزریق کنیم واقعا علت این چیست ؟ 

 

به گزارش تالاب مریضی هاي بسیار زیادی وجود دارند که سلامت کودکان تهدید می‌کنند. که اگرچه به لطف پیشرفت علم و بهرهگیری از انواع واکسن ها و سرم ها غالباً این مریضی ها یا ریشه کن و یا تا حد زیادی منکوب شده اند. به تازگی محققان به روشی برای تزریق یکباره تمامی واکسن ها به کودکان دست یافته اند.

گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست «ام آی تی» فناوری ابداع کرده اند که امکان تزریق همهه واکسن هاي بدو تولد را دریک تزریق میسر میکند.با این فناوری واکسن در کپسول هاي میکروسکوپی ذخیره شده، دوزهای نخست ابتدا در بدن کودک آزاد و نوبت دوم واکسن در بازه زمانی بعدی وارد بدن کودک میشود.

تعداد واکسن هاي کودکی چندان هست و «بر زمینه برنامه ریزی انجام شده در نظام بهداشتی انگلیس» درر بازه هاي گوناگون ۸، ۱۲، ۱۶ هفتگی، یک و سه سالگی باید تزریق شوند و هر دوران تزریق با دشواری برای نوزادان و والدین انها دوست هست یا در برخی کشورها امکان تزریق مجدد واکسن هاي چندگانه وجود ندارد.

یافته محققان ام آی تی حاوی نوعی اخیر از میکروذره هست که میتواند همه ی واکسن ها را دریک واحدد آمپول تزریق کند. این ذره ها شبیه فنجان قهوه مینیاتوری طراحی شده اند که با واکسن پر و روی آن مهر و موم شده هست.

طراحی فنجان ها ضرورتا قابلیت تغییر دارد، بنابر این انها شکسته شده و محتویات داخل آن در زمانن مناسب وارد بدن می‌شود. آزمایش ها نشان داد محتویات این ذره بعد از ۹، ۲۰ و ۴۱ روز بعد از تزریق داخل موش وارد بدن شده اند. محققان میگویند از ذره هاي دیگری نیز بهرهگیری کرده اند که صدها روز در بدن باقی می مثل.

با آنکه این یافته هنوز روی بدن انسانها آزمایش نشده و روی موش ها جواب داده، به گفته پروفسورر رابرت لانگر/ Robert Langer محقق سرپرست این یافته در موسسه ام آی تی، میتوان آلبوم اي از ذره هاي واکسنی کوچک و مهروموم شده را تشکیل داد که هر کدام برای بازشدن در بازه زمانی مشخص و پیش بینی شده اي برنامه ریزی شده باشند.

بنابر این امکان تزریق این ذره ها به کودک یکباره ودر یک آمپول وجود دارد ودر دوران هاي مشخص واکسن ها وارد بدن میشوند.این یافته تاثیر زیادی روی بیماران همه ی کشورها به مخصوصاً در کشور های در حال توسعه دارد و با تلاش هایي پیشین که داروها بعد از تزریق به کندی وارد بدن می شدند فرق دارد.

زیرا هدف اصلی از این یافته واردشدن واکسن در اندازه کم و با سرعت چندان به بدن کودک هست تا بتواندد سیستم ایمنی بدن کودک رابه تولید پادتن لازم برای مبارزه با مریضی کمک کند.

 

جدیدترین مطالب سایت