اطلاعاتی کاملی از ورم مفاصل (آرتریت)

مجموعه : بهداشت کودک
اطلاعاتی کاملی از ورم مفاصل (آرتریت)

اطلاعاتی کاملی از ورم مفاصل 

 

مریضی پلی آرتیکولار تعداد زیادی از مفاصل را شامل میشود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی بیش از پنج مفصل را تحت تاثیر قرار می دهدورم مفاصل در کودکان آلبوم: مریضی هاي شایع کودکان تغذیه در ورم مفاصل,علاج ورم مفاصل,ورم مفاصل انگشت دست در افراد جوان و کودکان زیر 16 سال، ورم مفاصل به صورت متفاوت از بزرگسالان طبقه بندی میشود

 

شایع‌ترین تصور نادرست درمورد ورم مفاصل این هست که آن را یک مریضی مختص به افراد پیر در نظر می‌گیرند.

هنگامی که اکثر مردم درمورد ورم مفاصل «آرتریت» فکر می‌کنند، این مریضی را با کودکان ارتباط نمیدهند. اما شایع‌ترین تصور نادرست درمورد ورم مفاصل این هست که آن را یک مریضی مختص به افراد پیر در نظر می‌گیرند. در واقعیت، ورم مفاصل هر فردی در هر سنی را میتواند تحت تاثیر قرار دهد.

آیا کودکان نیز به ورم مفاصل مبتلا میشوند؟

در افراد جوان و کودکان زیر 16 سال، ورم مفاصل به صورت متفاوت از بزرگسالان طبقه بندی میشود. دوره مریضی در کودکان به طور معمول متفاوت از بزرگسالان هست.

کودکان علائمی متفاوت را تجربه میکنند و به طور کلی شرایط بهبودی در آن ها به واسطه پیش بینی مریضی مطلوب‌تر هست.

ورم مفاصل دوران کودکی به نام ورم مفاصل نوجوانی یا ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی شناخته میشود.

 

زیرمجموعه های ورم مفاصل نوجوانی

برای دهه ها، ورم مفاصل نوجوانی به سه زیرمجموعه تقسیم شده بود که هر یک مفاصل گوناگون را با یک الگوی مشخص از علائم تحت تاثیر قرار میدهند:

 

ورم مفاصل نوجوانی پلی آرتیکولار
ورم مفاصل نوجوانی پوسی آرتیکولار
ورم مفاصل نوجوانی سیستمیک

 

در سال 2001، اتحادیه بین المللی انجمن هاي روماتولوژی «ILAR» ورم مفاصل نوجوانی را به زیرمجموعه هاي بیشتری تقسیم کرد، که اینکار عمدتا با اهداف پژوهشی انجام گرفت. به نظر می‌رسد هفت زیرمجموعه ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی به تکامل و توسعه خود ادامه خواهند داد، زیرا هر چه اکثر از این شرایط اطلاعات کسب شده هست. برای ایجاد درک نخست، اجازه دهید سه زیرمجموعه اصلی ورم مفاصل نوجوانی را مد نظر قرار دهیم.

 

بیماری پلی آرتیکولار

مریضی پلی آرتیکولار تعداد زیادی از مفاصل را شامل می‌شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی بیش از پنج مفصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شبیه‌ترین مشابه به آرتریت روماتوئید بزرگسالان هست. دختران نسبت به پسران دو برابر احتمال بیشتری دارد به این مریضی مبتلا شوند. مفاصل به طور معمول به صورت متقارن «در هر دو سمت» تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

 

در این مریضی اغلب مفاصل کوچک دست ها و همینطور مفاصل دیگر تحت تاثیر قرار میگیرند. تب خفیف، کاهش وزن، و کم خونی ممکن هست شکل بگیرند و در موارد شدید، احتمال مواجهه با مشکلات رشد وجود دارد.

 

آزمایش عوامل روماتوئید در اکثر کودکان مبتلا به مریضی پلی آرتیکولار منفی هست و روند درمان و بهبودی به طور معمول مفید دنبال میشود. اقلیتی از کودکان که عوامل روماتوئید در آن ها مثبت هست، به نظر می‌رسد در معرض خطر بیشتری برای تخریب مزمن و پیشرونده و آسیب مفصلی قرار دارند.

 اطلاعاتی کاملی از ورم مفاصل (آرتریت)

مریضی پوسی آرتیکولار نوعی از ورم مفاصل هست که چهار مفصل یا کمتر را تحت تاثیر قرار میدهد

 

بیماری پوسی آرتیکولار

مریضی پوسی آرتیکولار نوعی از ورم مفاصل نوجوانی هست که چهار مفصل یا کمتر را تحت تاثیر قرار میدهد. شایع‌ترین مفاصلی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند زانوها، آرنج ها، مچ ها و قوزک ها میباشند. به طور معمول، در این مریضی مفاصل به صورت نامتقارن تحت تاثیر قرار می‌گیرند «بعنوان مثال، مفصل در یک سمت بدن تحت تاثیر قرار میگیرد و نه هر دو سمت بدن». مریضی پوسی آرتیکولار بعنوان شایع‌ترین نوع ورم مفاصل نوجوانی شناخته میشود.

 

 

این نوع از ورم مفاصل نیز اکثر دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جواب آزمایش پادتن ضد انسدادی «ANA» در افراد مبتلا به این مریضی به طور معمول مثبت هست و مستعد یک مریضی التهابی چشم به نام ایریدوسیکلیت میباشند. در طبقه بندی اخیر، این نوع از ورم مفاصل نوجوانی به نام ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی الیگو ارتیکولار شناخته می‌شود.

 

بیماری سیستمیک

مریضی سیستمیک با علائم عمومی که اندام ها و قسمت هاي درونی بدن به غیر از مفاصل را تحت تاثیر قرار میدهند، آغاز میشود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی کمترین شیوع را دارد.

 

مریضی سیستمیک اغلب با تب آغاز می‌شود که شکل گرفته و از بین می‌رود و برای چند هفته یا چند ماه ادامه می یابد. همینطور، راش پوستی با رنگ روشن ممکن هست روی ران ها و سینه پدیدار شود. کودکان مبتلا به مریضی سیستمیک ممکن هست موارد زیر را بروز دهند:

 

نشانه هاي بزرگ شدن طحال و غدد لنفاوی
التهاب عضله قلب و بافت هاي اطراف آن
تعداد بالای گلبول هاي سفید خون
کم خونی
خستگی
کاهش وزن

روند بهبودی مریضی سیستمیک مطلوب در نظر گرفته میشود. در 75 درصد موارد، این مریضی بدون اثرات طولانی مدت فروکش میکند.

 

جدیدترین مطالب سایت