علت وجود خون در مدفوع نوزاد (نکات مهم در مورد خون در مدفوع نوزاد)

مجموعه : بهداشت کودک
علت وجود خون در مدفوع نوزاد (نکات مهم در مورد خون در مدفوع نوزاد)

علت وجود خون در مدفوع نوزاد

این مقاله برای درمان نیست و فقط اطلاعاتی در مورد نحوه برخورد و آموزش های لازم در صورت مشاهده خون در مدفوع نوزاد میباشد !

 

در صورتی که در مدفوع نوزاد خون مشاهده شد بعد از خواندن این مقاله جهت رفع بیماری میتوانید به دکتر متخصص کودکان مراجعه نمایید تا درصورت مشکل حاد سریعا رسیدگی نمایند.

 

به گزارش گروه سلامت تالاب: بی شک، همه ی‌ي پدر و مادرانی که در مدفوع نوزاد خود خون مشاهده کرده‌اند در ابتدا وحشت‌زده شده‌اند. دلایل این مشکل از مسائل ساده تا حاد را در بر می گیرد؛ پاسخ آلرژیک و عفونت و گاهی حتی شیر مادر می توانند از دلایل ظهور خون در مدفوع باشند.
 
این مقاله به معرفی مسائلی میپردازد که هر پدر و مادری باید دراین باره باید بدانند:

 

خون در مدفوع نوزاد چه شکلی است؟

شکل خون در مدفوع نوزاد به صورت رگه ها و یا یک مخلوط همگن به رنگ قرمز و یا صورتی مشاهده می شود. در برخی موارد نیز به صورت لکه هاي‌ واضح قرمز که در زمینه ي سفید پوشک کاملا قابل تشخیص بوده و رنگ ان نیز با مدفوع بسیار فرق می کند.

 

خون در مدفوع چه شکلی است؟

خون می تواند به دو شکل در مدفوع نوزاد ظاهر شود، لکه هاي‌ واضح خون که برای شما قابل مشاهده است و گلبول هاي‌ قرمز خون پنهان در مدفوع که تنها از طریق آزمایش مدفوع قابل تشخیص خواهد بود.

 

اگر معده ي نوزاد دچار خون‌ریزی‌ شده باشد «مثلاً در اثر عفونت و یا آلرژی»؛ این خون خارج شده از عروق در روده تجزیه شده و درنهایت به مدفوع نمای تیره رنگی می دهد.

 

علت های ایجاد خون در مدفوع؟

وجود خون در مدفوع به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که در اینجا به عده اي از آن ها اشاره میکنیم:

 

علت وجود خون در مدفوع نوزاد (نکات مهم در مورد خون در مدفوع نوزاد)

دلایل وجود خون در مدفوع

1. مصرف بیش از اندازه شیر مادر:
شیر مادر بیش از حد می تواند دستگاه گوارش نوزاد را ملتهب کند و خون‌ریزی ایجاد کند. عدم تحمل لاکتوز عامل اصلی بروز این مشکل در نوزاد است.

 

2. عفونت:

عفونت‌هاي‌ مختلفی می توانند باعث بروز خون در مدفوع نوزاد شوند. بچه‌ها مستعد ابتلا به عفونت‌هاي‌ مختلف هستند. عده اي از باکتری‌ها خون در مدفوع ایجاد میکنند.

 

اسهال خونی همیشه باعث نگرانی‌هاي‌ زیادی میشود و نیاز است که دکتر، نوع عفونت را تشخیص دهد. درصورت وجود اسهال خونی یا احتمال وجود عفونت در بدن نوزاد بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

 

3. پاسخ آلرژیک:

شیر و شیر خشک، هردو حاوی پروتئین‌هاي‌ مختلف و موادی هستند که ممکن است باعث ایجاد پاسخ آلرژیک در دستگاه گوارش نوزاد شود. التهاب ناشی از مصرف این مواد ممکن است باعث ظهور خون در مدفوع شود. ماده‌ي مخاطی نیز می تواند به‌همراه مدفوع ازبدن دفع شود.

 

4. زخم در سینه‌ی مادر:

تغذیه از شیر مادر طبق معمول باعث التهاب نوک سینه‌ي مادر می شود و خراش و خون‌ریزی ایجاد می کند. نوزاد در چنین شرایطی، ناخواسته این خون را می‌بلعد ودر روند گوارشی، این خون به مدفوع می رسد. دکتر می تواند آزمایش ساده‌اي انجام دهد تا تعیین کند که خون دفع شده برای مادر است یا برای نوزاد!

 

5. یبوست:

چند بار در روز اجابت مزاج داشته باشند یا چندین روز هیچ اجابت مزاجی نداشته باشند. یبوست باعث سفت شدن مدفوع میشود و عبور ان در روده را سخت می کند. سپس، مدفوع در انتهای روده‌ي بزرگ کشیده میشود و خراش یا پارگی در سطح روده ایجاد میکند و به‌همین سبب در مدفوع خون روشنی دیده میشود.

 

6. خراش مقعدی:

مدفوع خشک یا قرار دادن نامناسب تب‌سنج رکتومی در مقعد میتواند باعث ایجاد خراش در مقعد شود. خون ناشی از این موضوع، کم و قرمز روشن است.

 

این خون به‌همراه مدفوع دفع می شود یا به تنهایی در پوشک نوزاد دیده میشود. انقباض در باسن طبق معمول ممکن است خراش کوچکی در سطح پوستی مقعد ایجاد کند. اصطلاح دکتری این مشکل، فیشر نام دارد که طبق معمول طی یک یا دو روز التیام مییابد.

 

7. دلایل دیگر:

بیماری کولیت، نام تخصصی التهاب روده‌ي بزرگ است. این مشکل میتواند به‌دلیل عفونت «ویروسی یا باکتریایی»؛ اختلالات مادرزادی متابولیسم و گوارش و کم‌آبی جدن بدن بروز کند و به ظهور خون در مدفوع منجر شود.

 

در هم رفتگی روده نیز یکی از دلایل جدی مشکل خون در مدفوع است که طی ان یک قسمت از روده دربخش دیگری از ان می‌پیچد. سپس، روده ملتهب می شود و خون از دست می دهد. این مسئله، یک مورد اورژانسی است.

 

مدفوع تیره یا ژله‌اي به همراه گریه‌هاي‌ شدید نوزاد طبق معمول در چنین شرایطی دیده میشود. گاهی، خون موجود در پوشک نوزاد از ادرار او است. یک آزمایش ساده‌ي دکتری به‌اسانی میتواند منشأ این خون را مشخص کند.

 

رنگ مدفوع کودک من در اثر چیست؟

1- اگر خون در مدفوع قرمز روشن یا قرمز تیره باشد، یک مشکل مرتبط با دستگاه گوارش را نشان می دهد.
2- مدفوع سیاه با قیر مانند به این معنی است که خون در روده، خشک شده است.
3- در صورتی که اسهال با خون قرمز مخلوط باشد، می تواند یک عفونت باکتریایی را نشان دهد.
4- اگر مدفوع طبیعی بنظر می رسد، اما حاوی خون قرمز رنگ است، احتمالاً آلرژی نسبت به پروتئین شیر است.
5- اگر مدفوع سفت است و حاوی خون است، احتمالاً بعلت شکاف در مقعد است.
6- مدفوع سیاه در اندازه هاي‌ کوچک «شبیه دانه هاي‌ خردل» می تواند به این معنی باشد که خون هضم شده است « بدلیل خوردن خون از سینه هاي‌ مادر».

 


حتما بخوانید:  بررسی وجود خون در مدفوع


 

علت وجود خون در مدفوع نوزاد (نکات مهم در مورد خون در مدفوع نوزاد)

درمان خون در مدفوع نوزاد

درمان: نوع درمان کاملا به‌علت ایجاد مشکل بستگی دارد.

 

پوست را میتوان با افزودن شربت کارو به شیشه‌ي نوزاد و استفاده از شیاف طبی گلیسیرین یا روغن معدنی در مقعد، به‌منظور روان ساختن مسیر عبور مدفوع درمان نمود.

 

استفاده از شیر خشک سویا یا دیگر شیر خشک‌هاي‌ مخصوص، به درمان عدم تحمل لاکتوز یا شیر اضافی کمک خواهد کرد.

 

عفونت، اسهال خونی یا مدفوع ژله‌اي مانند به محاسبه دکتر و درمان با توجه به نتایج آزمایش نیاز دارد.

 

در هم رفتگی روده نیازمند روند درمانی خاص یا جراحی است تا بتوان روده رابه‌حالت اولیه بازگرداند. تأخیر در درمان این مشکل، نتایج جدی یا حتی مرگ رابه‌همراه خواهد داشت.

 

هشدار

مدفوع روان ژله‌اي مانند که دارای خون قرمز تیره باشد نشانه‌اي از درهم رفتگی روده به شمار می رود. اسهالی که بسیار خونی باشد نشان ‌دهنده‌ي عفونت جدی است.

 

اگر نوزاد بی‌توجه و بی حال شده است یا به‌نظر می آید که بدنش به آب نیاز دارد، همه ی‌ي این نشانه‌ها می توانند حاکی از وجود مشکلی در بدن باشند و بهمین دلیل باید به دکتر مراجعه شود.

 

اگر نوزاد خوشحال است، به‌خوبی غذا می خورد، تب ندارد و به‌نظر نمی آید که درد خاصی داشته باشد، مشکل او خوش‌خیم و محدود است. تب، درد شکمی، پریشانی و اسهال خونی نیازمند مراجعه به دکتر یا اورژانس هستند. بهترین راه‌کار ان است که درصورت مشاهده‌ي هر یک از این علائم در نوزاد، مراجعه به دکتر و انجام آزمایش به تأخیر نیفتد.

 

علت وجود خون در مدفوع نوزاد (نکات مهم در مورد خون در مدفوع نوزاد)

در هر سنی چه مدفوعی طبیعی است؟

دوران جنینی:

دراین دوران هم مدفوع وجوددارد.‌ حتماً نمی دانستید که مدفوع در روده کودک شما قبل از تولد شکل می گیرد. بچه‌ها با روده‌هایي پر از مکونیوم بدنیا می آیند؛ ماده‌اي استریل، چسبناک، قهوه‌اي- سبز که از مایع آمنیوتیک، صفرا و سلول‌هاي‌ بدن ساخته میشود. در بیشتر بچه‌ها مکونیوم وجوددارد تا این که بعد از تولد دفع می شود.

 

یک تا ۴ ماه:

وقتی نوزاد ۳ یا ۴ روزه ‌است مدفوع او از حالت مکونیومی به غلظتی آبکی می رسد و از قهوه‌اي مایل به سبز به رنگ معمول خود تبدیل میشود. بچه‌ها طبق معمول روزانه ۱۰ پوشک را در ماه اول و دوم کثیف می کنند و بعد از ان تا ۴ ماهگی روزانه ۲ تا ۴ پوشک. بچه‌هایي که با شیر خشک تغذیه میکنند بطور کلی کمتر از بچه‌هایي که با شیر مادر تغذیه می کنند، مدفوع می کنند زیرا مدفوع آن ها به کندی به سمت روده حرکت میکند.

 

انها یک یا دوبار،‌ هر یک یا ۲ روزبعد از ماه اول و دوم اجابت مزاج دارند اما برخی ۳ تا ۴ بار در روز مدفوع می کنند. علاوه بر این، بچه‌ها در هردو نوع شیرخوار بین چند بار در روز تا یک‌بار در ۳ تا ۵ بار در روز مدفوع میکنند.

 

۵ تا ۱۲ ماه:

وقتی نوزاد در ۴ تا ۶ ماهگی شروع به خوردن غذا هاي پوره‌مانند و غلات میکند، مدفوعش تغییر می کند. مدفوع نوزادان شیر مادرخوار با اضافه شدن جامدات ضخیم تر می شود در حالی‌که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می کنند مدفوع نرم‌تری دارند. اگر نوزاد شیر مادرخوار هر ۵ روز مدفوع می کرد، حالا تغییرات روزانه‌اي را در او شاهد خواهید بود.

 

یک تا ۳ سال:

وقتی شما از شیر مادر به غذا هاي تکمیلی روی می‌آورید، مدفوع همان‌ گونه تغییر می کند و برای برخی بچه‌ها سخت‌تر و ضخیم تر می شود. بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی شما ممکن است متوجه انچه «سالاد پوشک» نامیده میشود شده باشید؛ تکه‌هایي از سبزی‌ها که هضم انها سخت است.

 

این موضوع ممکن است شما را از دادن این قبیل خوراکی‌هاي‌ سخت هضم باز دارد اما نباید اینکار را بکنید زیرا روده کودک شما در حال ایجاد آمادگی برای هضم و پردازش آنهاست. بعد از مدت زمانی خواهید دید که او این قبیل غذاها را بهتر هضم میکند.

 

جدیدترین مطالب سایت