درمان سریع شب ادراری کودک

مجموعه : بهداشت کودک
درمان سریع شب ادراری کودک

درمان شب ادراری

برخی کودکان بدلیل مختلف دچار شب ادراری میشوند که باعث مکلاتی برای پدر و مادر و ناراحتی کودک میشوند . برای درمان سریع این مشکل بهتر است این مطلب کامل بخوانید و مو به مو رعایت کنید تا درمان سریع انجام شود.

 

شب ادراری کودک , یکی از مشکلات کودکان شب ادراری است که درسال هاي اولیه زندگی بچه ها وجوددارد. درمان سریع شب ادراری کودکان بسیار راحت و ساده است و والدین می‌توانند این مشکل را در فرزند خود رفع کنند.

 

شب ادراری پدیده‌اي به شدت رایج در بین کودکان است. حتی گفته می شود که هیچ مشکل رایجی به اندازه شب ادراری در فرآیند رشد فیزیکی کودک دیده نمیشود با این حال نسبت به سایر مشکلات کودک، کمتر مورد بحث قرار می گیرد. علت هم کاملا روشن است زیرا والدین و حتی خود کودک از بیان آن احساس شرمساری می کنند. اما نکته مهم این است که جایی برای شرمندگی نیست. شب ادراری عارضه اي قابل درمان است اگر به درستی به آن پرداخته شود.

 

فاکتورهای زیادی در بروز شب ادراری مؤثر هستند و خبر خوشحال‌کننده این است که با تشخیص این موارد، به حداقل رساندن یکی از پنهانی‌ترین مشکلات فیزیکی کودکان که میتواند تبعات روحی سنگینی نیز برای آن ها به همراه داشته باشد به اسانی امکانپذیر است.

 

اصولا چرا کودک دچار شب ادراری می شود؟
عوامل زیادی در بروز این حالت مؤثر است با این حال و بر اساس بررسی‌هاي صورت گرفته، یکی از موارد زیر می تواند عامل اصلی بروز شب ادراری در کودک باشد:

 

کم بودن سطح هورمون  ADH :

درمان شب ادراری کودکان با رفتارهای عاطفیاین هورمون میزان ادرار تولید شده در بدن را بازرسی میکند و بروز هر مشکلی درخصوص عملکرد آن می تواند به بروز شب ادراری منجر شود.

 

تأخیر در بلوغ مثانه :

این وضعیت زمانی روی میدهد که سیگنال‌دهی میان مغز و مثانه در حین خواب با تأخیر صورت گرفته و یا بنابه دلایلی با کندی همراه شود.

 

خواب زیاد و عمیق:

اگر کودک خواب زیاد و بسیار عمیقی داشته شاد، ممکن است مغزش نتواند سیگنال دریافت شده مبنی بر این که «مثانه پر شده» را دریافت کند.

 

یبوست :

یبوست در کودک ممکن است به شب ادراری نیز منجر شود زیرا دراین وضعیت فشار زیادی به مثانه وار می شود.

 

سیگنال‌دهی اشتباه درباره کوچک بودن مثانه: این عارضه بدان معناست که اگرچه مثانه کودک اندازه طبیعی دارد اما مغز سیگنال‌هاي اشتباهی دریافت میکند مبنی بر آنکه مثانه پر است و یا پر نیست!

 

سایت تالاب: پزشکان اطفال شب ادراری برای کودکان تا 6 ساله را طبیعی به شمار می‌آورند. اما اگر پس از این مرز سنی همان‌ گونه شاهد شب ادراری کودک بودید بهتر است با یک متخصص کودکان مشورت کنید.

درمان سریع شب ادراری کودک

راهکارهایی برای کاهش و توقف شب ادراری در کودکان

 

رفتن به دستشویی پیش از خواب
مطمئن شوید که کودک پیش از به خواب رفتن حتماً به دستشویی رفته باشد و ازآن مهمتر مطمئن شوید که کودک به خوبی ادرار می کند. دراین صورت شانس شب ادراری او بسیار کم می شود.

 

نوشیدن کمتر مایعات پیش از به خواب رفتن
اعمال این محدودیت تأثیر محسوسی بر عدم شب ادراری کودکان دارد اما در عین حال مشکلات خاص خودرا نیز به همراه دارد. تعداد زیادی از کودکان با مشاهده تصمیم والدینشان احساس میکنند که به نوعی درحال تنبیه شدن برای جرمی هستند که عمدی در بروز آن در کار نبوده است.

 

تشویق کنید و نه انتقاد
این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که در مواجه با کودکی که دچار شب ادراری شده بجای انتقاد و تنبیه، گفتگوی آرام ودر ادامه مشوق‌هاي مختلف را درنظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که شب ادراری در تعداد زیادی از موارد از نظارت کودک خارج است و اگر با دید انتقادی و توأم با تنبیه با او برخورد کنید شک نداشته باشید که این وضعیت بغرنج تر از هر زمان دیگری خواهد شد. همیشه وی را تشویق و حمایت کنید تا مطمئن شود بدون توجه به این که چه اتفاقاتی روی میدهد، شما همواره در کنارش قرار دارید.

 

استفاده از دستگاه مخصوص
دستگاه هشداردهنده‌اي در فروشگاه‌هاي مخصوص لوازم نوزاد و کودک به فروش می رسد که به لباس یا لباس زیر کودک متصل شده و شب ادراری وی را هشدار می دهد. تجربه و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که این ابزار کاربردی در طولانی مدت تأثیرگذار خواهد بودو حتی تعداد زیادی از خانواده‌ها آن رابه مراتب مؤثرتر از جایزه دادن و یا سایر روش‌هاي درمانی میدانند.

 

به کودک توضیح دهید
زمانی که این مشکل بروز می کند، کودک در شرایطی قرار می گیرد که در آن خودرا با انبوهی از پرسش‌ها مواجه میبیند. ممکن است او احساس بسیار بدی داشته باشد و بهمین دلیل به سراغ شما بعنوان والدین آمده و درباره علت وقوع ادرار کردن در خواب توضیح بخواهد. سعی کنید به ساده ترین بیان ممکن با او صحبت کنید. به او بگویید که مثانه و مغز به درستی باهم گفت و گو نمیکنند. پس یادتان باشد هیچگاه کودکی که درباره این مشکل از شما سؤال می کند را سرزنش نکنید.

 

تمرین مثانه
این تمرین به ظاهر ساده اما تأثیرگذار به کودک کمک میکند تا بتدریج ادرار را برای مدت زمان بیشتری در مثانه خود نگاه دارد. این تمرین توانایی کودک در بازرسی جریان ادرار را تقویت می کند که در نهایت به کم شدن احتمال شب ادراری منجر می شود.

 

از وسایل کمکی استفاده کنید
در فروشگاه‌ها و به خصوص داروخانه‌ها وسایلی به فروش میرسد که تاحدی تبعات منفی شب ادراری را کاهش می دهد. پوشش‌هاي ضد آب ازآن جمله هستند که می توانید آنرا بر روی تختخواب کودک بکشید تا استرس او کاهش یابد.

 

مراجعه به دکتر متخصص
به محض مشاهده شب ادراری با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید. او بهتر از هر شخصی می تواند شما را یاری رساند. دکتر با زیر نظر قرار دادن فرآیندهای مختلف کودک، بهترین توصیه‌ها را ارایه می کند. در واقع دکتر ابتدا در جستجوی علل شب ادراری برمی‌آید و این همان گام مهمی است که افراد دیگر توجه زیادی به آن نمی کنند حال آنکه با درک این موضوع، نیمی از راه حل به دست آمده است.

 

گفتگوی دوستانه با کودکی که به هر دلیل دچار شب ادراری شده تأثیر بسزایی در درمان هرچه سریع‌تر این مشکل دارد. وی را دراین شرایط تنها نگذاشته و نشان دهید که همواره ودر هر شرایطی در کنارش قرار دارید. کودک با مشاهده این نزدیکی عاطفی، از نظر روانی برای درمان این عارضه آمادگی بیشتری پیدا میکند.

 

منبع: نی نی سایت

جدیدترین مطالب سایت