بیماری یا شیوع فتق ناف در نوزادان چیست ؟

مجموعه : بهداشت کودک
بیماری یا شیوع فتق ناف در نوزادان چیست ؟

آشنایی با بیماری و درمان فتق

اگر اسم بیماری فتق را نمیدانید ، این بیماری یکی از اتفاقات شایع در بین نوزادان است که باید زود بر طرف شود در ادامه میتوانید با آشنایی با بیماری و درمان تفق سایت تالاب را دنبال کنید.

فتق ناف، فتق های جدار شکم ،فتق کشاله ران از انواع فتق های شایع در کودکان هستند که باید سریع و بدون درنگ درمان شوند و از آسیبها و پیامد های آنان پیشگیری کرد.

یک فوق تخصص جراحی و ارولوژی کودکان و نوزادان درمورد چگونگی فتق های جدار شکم در کودکان و نوزادان گفت: فتق اینگوینال یا فتق کشاله ران یکی از فتق های شایع در کودکان ونوزادان است

که شیوع آن بین ۱ تا ۵ درصد گزارش شده است در این بیماری نسبت.

 

ابتلا پسران به دختر ۳ به ۱ بوده و در ۶۰ درصد مواردسمت راست، ۳۰ درصدسمت چپ و ۱۰ در صد نیز به صورت دو طرفه بروز می کند.

دکتر جواد غروبی افزود : فتق کشاله ران بیرون زدگی احشا داخل شکم از طریق رینگ داخلی به بیرون از حفره شکم است

 

که در پسر بچه ها این بیرون زدگی تا کیسه بیضه می تواند امتداد داشتهو سبب آسیب به احشا داخل شکم و عناصر ساقه بیضه و حتی خود بیضه هم شود.گاهی این بیرون زدگی باعث لاغر شدن آن سمت از بیضه شده و عملکرد بیضه را از بین می برد.

 

اگر روده ها در ساک فتق گیر کنند ممکن است سبب گانگرن و سیاه شدن روده و حتی مرگ کودک به دلیل عفونت شدید کیسه بیضه و حفره شکم شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در دختر بچه ها ۲۰ در صد موارد ممکن استتخمدان در ساک فتق گیر کرده و این مشکل باعث نازایی در بزرگسالی برای فرد را ایجاد کند.

 

علائم فتق کشاله ران در کودکان و نوزادان

این فوق تخصص جراحی و ارولوژی کودکان و نوزادان در مورد علائم فتق کشاله ران در کودکان و نوزادان گفت تورم ناحیه کشاله ران به دنبال گریه کردن، زور زدن و برداشتن جسم سنگین است

و در این راستا هر عامل که باعث افزایش فشار داخل شکم شودمی تواند باعث بیرون زدگی غیر طبیعی احشا داخل شکمی به بیرون از آن شده و نهایتا برجستگی در ناحیه کشاله ران ایجاد کند که با چشم قابل رویت است.

 

وی ادامه داد: اگر بیرون زدگی و برجستگی ناحیه کشاله ران مداوم بوده و به داخل حفره شکم برنگردد

اصطلاحا “فتق گیر کرده” نامیده می شود و برای پیشگیری از عوارض غیر قابل جبران کودک باید حداکثر تا ۶ ساعت تحت عمل جراحی قرارگیرد.

 

دکتر غروبی خاطرنشان کرد: در مواردی که شک به وجود فتق ناحیه کشاله ران وجود داردسونو گرافی از این ناحیه می تواند بیرون زدگی احشا را نشان داده و تشخیص را قطعی کند.

در هر صورت بعد از تشخیص این بیماری، اقدام فوری جراحی برای پیشگیری از آسیب های جبران ناپذیر بایدانجام شوداین فتق حتی در نوزاد یک روزه نیز نیاز به جراحی عاجل و فوری دارد.

 

بیماری یا شیوع فتق ناف در نوزادان چیست ؟

انواع فتق در نوزادان

 

همچنین به دلیل احتمال بالای آسیب و عوارض بعد از عمل در نوزادان و کودکان،باید بی هوشی و جراحی این بیماران توسط پزشکان فوق تخصص صورت گیرد.

 

فتق ناف چیست؟

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد بیماری فتق ناف گفت:

فتق ناف در واقع بیرون زدگی عناصر و ارگان های داخل شکم از نقص واقع در ناف است و برخلاف فتق کشاله ران به علت بی خطر بودن نیاز به اقدام اورژانس ندارد.

 

وی ادامه داد: بعد ازتشخیص این بیماری در نوزادان تا ۴ سالگی منتظر می مانیمو در صورت عدم بسته شدن نقص جدار شکم در ناف عمل جراحی انجام می شود .

دکتر غروبی خاطرنشان کرد: علائمی که والدین در فرزندانشان در بروز این بیماری می بینندتورم ناف موقع گریه کردن و زور زدن است که به دلیل عدم گیر افتادن احشا و بی خطر بودنآن اقدام عاجل جراحی توصیه نمی شود.

بستن با سکه و فشار آوردن روی ناف تاثیری در بهبودی این فتق ندارد و به دلیل عوارضی که برای بیمار به وجود می آورد توصیه نمی شود.

 

منبع : پزشکی

جدیدترین مطالب سایت