علت ابتلا به افزایش فشارخون در بارداری

علت ابتلا به افزایش فشارخون در بارداری

عوامل افزایش فشارخون در بارداری

در برسی علل افزایش و راه هاي درمان افزایش خون در دوران بارداری تحقیقات علمی انجام شده هست که برای شما عزیزان بازگو می نماییم
اندازه‌گیری فشارخون خانم باردار در هر ویزیت کاملا ضروری هست و طبیعی بودن آن یکی از عوامل مهم سلامت مادر و جنین محسوب میشود.

 

 دکتر شیرین نیرومنش: اندازه‌گیری فشارخون خانم باردار در هر ویزیت کاملا ضروری هست و طبیعی بودن آن یکی از عوامل مهم سلامت مادر و جنین محسوب میشود. دقت به میزان فشارخون مادر به ا‌ین علت هست که افزایش غیرعادی فشارخون به سرعت شناسایی شود. از طرفی، علائم خطرناک دیگری هم وجود دارند که اگر با فشارخون بالا توام شوند، تهدید‌کننده حیات‌ مادر و جنین میباشند.

 

به گزارش تالاب:وقتی فشارخون بزرگ یا سیستول مساوی یا اکثر از 140 و فشارخون کوچک یا دیاستول مساوی یا اکثر از 90 میلی‌متر جیوه باشد، دکتر متوجه میشود بیمار دچار افزایش فشارخونی هست که نیاز به بازرسی دارد. گرچه برای تایید افزایش فشارخون، باید 6 ساعت بعد فشارخون بیمار دوباره اندازه گرفته شود و در صورتی که باز هم مقدار 90/140 تکرار شود، بارداری پرخطر محسوب خواهد شد.

 علت ابتلا به افزایش فشارخون در بارداری

مبتلایان به فشارخون می‌توانند باردار شوند

 

برخی از خانم‌ها گذشته از بارداری فشارخون بالایی دارند و دارو مصرف می کنند. این افراد می توانند باردار شوند ولی حتما باید تحت‌نظر دکتر باشند چون احتمال این که بارداری باعث تشدید فشارخون شود، وجود دارد. در این افراد احتمال سوار شدن مسمومیت بارداری روی فشارخون بالا، چندان هست. مسمومیت بارداری با دفع پروتئین یا آلبومین از کلیه‌ها همراه هست. در این مواقع خطر بیمار را تهدید میکند و حتما برای بازرسی شرایط، بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

 

فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری در همۀ خانم‌هاي باردار دیدن نمیشود. به‌طور کلی، بدن خانم‌هاي باردار از نظر فیزیولوژی دچار تغییرات زیادی می شود که خود را با شرایط اخیر وفق میدهد ولی در برخی از خانم‌ها تغییرات ایجادشده به‌گونه‌اي هست که فشارخون از حد طبیعی اکثر می شود.

 

عوامل افزایش فشارخون در بارداری

وزن چندان، سابقه فامیلی افزایش فشارخون، بارداری در سنین بالا به‌خصوص بعد از 35 سالگی، بارداری در سنین خیلی پایین، ابتلا به مریضی دیابتیک «دیابت احتمال بروز فشارخون مزمن و مسمومیت بارداری را چندان می کند.» و بارداری شکم اول خانم‌ها را مستعد ابتلا به فشارخون بالا می کنند.

 

فشارخون بالا در بارداری قابل‌پیش گیری هست! فشارخون بالا یا مسمومیت بارداری ممکن هست در فردی که هیچ یک از عوامل خطر را ندارد، دیده شود ولی افرادی که یکی از عوامل خطر ذکرشده را دارند باید گذشته از بارداری نسبت به رفع یا بازرسی آن اقدام کنند. خانم‌ها بهتر هست بارداری را به تعویق نیندازند.

برترین سن برای بارداری گذشته از 35 سالگی هست. گرچه بارداری گذشته از 18 سالگی اصلا پیشنهاد نمی شود. خانم‌‌هاي باردار باید تا ماه هفتم بارداری هر ماه یک‌بار برای نظارت‌ و بررسی سلامت خود و جنین به دکتر مراجعه کنند.

 

بعد با نظر دکتر معاینات به هر 2 هفته یک‌بار و در ماه آخر بارداری به هر هفته یک‌بار میرسد، ولی در خانم‌هایي که فشارخون بالا دارند یا اضافه وزن غیرعادی در انها دیده میشود شاید لازم باشد با نظر دکتر دفعات معاینات افزایش یابد.

 

«اضافه وزن زیادی نیز عامل هشداردهنده‌ محسوب میشود» در مواقعی که خطر چندان سلامت مادر و جنین را تهدید می کند، ممکن هست دکتر بارداری را زودتر از موعد خاتمه دهد. تاثیر فشارخون روی سلامت مادر و جنین فشارخون چندان ممکن هست روی سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. از عوارض دیگر فشارخون بالا و مسمومیت بارداری میتوان به کاهش مایع آمنیوتیک و زایمان زودرس اشاره کرد.

 

مبتلایان به فشارخون می‌توانند باردار شوند

خطرهای زیادی هم مادر را تهدید می کند، به‌خصوص در مسمومیت بارداری طول‌کشیده احتمال تاری دید، سردرد، درد در ناحیه معده، اختلالات کبدی، خونریزی دستگاه گوارشی، اختلالات انعقادی و کاهش پلاکت، تشنج، خونریزی مغزی و مرگ وجود دارد.

 

اجتناب از غذا هاي پرنمک برخی از تحقیقات نشان داده تغذیه تاثیر چندانی در جلوگیری از فشارخون در بارداری و مسمومیت بارداری و… ندارد، ولی تجربه نشان داده مواد مغذی شور و پرنمک میتوانند باعث افزایش فشارخون در بارداری شوند. رژیم خوراکی ایرانی‌ها حاوی نمک فراوانی هست و پیشنهاد به همۀ اقشار جامعه از کودک تا مرد و زن و… این هست که میزان مصرف نمک را محدود کنند.

 

خانم‌هاي باردار اضافه بر کم‌نمک کردن غذا هاي خود باید مراقب اضافه وزنشان در طول دوران بارداری باشند و اگر هم دچار اضافه وزن میباشند، گذشته از بارداری نسبت به کاهش آن اقدام کنند. مریضی دیابت نیز باید نظارت شود. مطالعات نشان داده افرادی که لبنیات و کلسیم کافی بهرهگیری میکنند، کمتر دچار افزایش فشارخون بارداری می شوند. اگر خانم باردار به‌علت مشکلات گوارشی نمیتواند از لبنیات بهرهگیری کند باید مکمل کلسیم مصرف کند.

 

فشارخون بعد از بارداری؛ افزایش یا کاهش؟

فشارخون بالای مادرانی که دچار مسمومیت بارداری میباشند به فاصله چند روز بعد از زایمان یا حداکثر بعد از 6 هفته به حد طبیعی برمی‌گردد. تا 2 ماه بعد از زایمان فشارخون مادر باید نظارت شود، اما در برخی از مادران این اتفاق نمی‌افتد. زنانی که سن بالایی دارند، چاق میباشند و سابقه فشارخون خانوادگی در آن ها وجود دارد، اکثر در معرض فشارخون مزمن میباشند.

 

درصورتی که 6 هفته بعد از زایمان فشارخون به حد طبیعی برنگردد و در حد 90/140 بماند این فرد، بیمار مبتلا به فشارخون مزمن محسوب می شود و احتمال تکرار فشارخون بالا در بارداری و مریضی پره‌اکلامپسی در او افزایش پیدا می کند. همینطور احتمال این که خواهر این بیمار در بارداری دچار مشکلات نمونه شود، وجود دارد. افت فشارخون هم داریم افت فشارخون هم در خانم‌هاي باردار چندان دیدن می شود ولی خطر آن مثل افزایش فشارخون نیست.

 

برخی از خانم‌ها در 3 ماهه اول به‌علت تهوع و استفراغ نمیتوانند مایعات کافی بهرهگیری کنند و ممکن هست دچار افت فشارخون ناشی از کمبود مایعات بدن شوند. در این مواقع برای کاهش تهوع و استفراغ رژیم خوراکی باید تغییر کند؛ خوردن ادویه‌جات، نوشابه‌هاي گازدار و غذا هاي پرچرب و سنگین ممنوع هست. اواسط بارداری هم افت فشارخون مختصری وجود دارد؛

 

یعنی ممکن هست حدود 10 تا 20 میلی‌متر جیوه کاهش یابد که طبیعی هست و مشکل زیادی برای خانم‌هاي باردار ایجاد نمیکند، فقط ممکن هست در تغییرات وضعیتی یعنی از حالت خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده دچار مشکل شوند. این افراد ممکن هست در اثر افت فشارخون ناگهانی دچار سیاهی رفتن چشم‌ها و سرگیجه شوند. مصرف مایعاتی مثل شیر، آبمیوه و غذا هاي مایع کمک می کند میزان مایع خون نیز افزایش یابد و به دنبال آن فشارخون بالاتر برود.

جدیدترین مطالب سایت