آیا امکان باردار شدن بعد از زایمان وجود دارد؟

آیا امکان باردار شدن بعد از زایمان وجود دارد؟

آیا امکان باردار شدن بعد از زایمان وجود دارد؟

درود من 3 ماه پیش سزارین کردم و هنوز پریود «عادت ماهانه» نشدم البته حدود پنجاه روز پس از زایمان لک بینی در حد 2 تا 3 روز داشتم که فکر نکنم مربوط به عادت ماهانه بوده باشه حالا سوالم اینه که تخمک گذاری دراین زمان انجام میشه با وجودی که عادت ماهانه نشدم یعنی احتمال بارداری هست ؟

 

و این‌که دخترم از شیر خودم تغذیه میکنه فقط بعضی روزا حدود 50 تا 60 سی سی شیر خشک بهش میدم.

 

جواب دکتر زینب توکل ، دکترای تخصصی سلامت باروری:

دوست عزیز از ان جاییکه در حال شیردهی هستید و میزان پرولاکتین شما بالا است میزان رخ داد قاعدگی پایین است اما تخمک گذاری شما ممکن است هرماه اتفاق بیفتد و احتمال بارداری هرماه وجوددارد. بنابر این توصیه می‌شود در به کارگیری یک روش جلوگیري مناسب دقت فرمایید.

 

آیا امکان باردار شدن بعد از زایمان وجود دارد؟

بارداری و زایمان

 

نکات مهم درباره بارداری

در اینجا به نکاتی که تعداد زیادی از زنان درباره لقاح و باروری نمی‌دانند اشاره می‌کنیم و به این‌که چگونه میتوانید احتمال بارداری تان را ان گونه که می‌خواهید بالا ببرید.

 

نکته اول: استفاده از فولیک اسید اهمیت بسیاری دارد

«نیمی از زنان نمیدانند پیش از بارداری باید از مکمل فولیک اسید استفاده کنند»

 

باوجود تاکیدهای بسیاری که شده است و می‌شود، نیمی از زنان در سنین باروری هنوز نمیدانند باید پیش از باردار شدن و با هدف پیشگیري از نقص هاي‌ لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا، از مولتی ویتامین حاوی فولیک اسید استفاده کنند.

 

فولیم اسید نوعی ویتامین B است که به ساخت سلول هاي‌ سالم – از جمله سلول هایي که در شکل‌گیری ستون نخاعی تاثیر دارند – کمک می‌کند. استفاده از فولیک اسید حتی ممکن است کیفیت تخمک هاي‌ یک زن را افزایش دهد.

 

وقتی برای بارداری تلاش میکنید، باید هرروز از ویتامین هاي‌ بارداری مصرف کنید – عمدتا شامل 800 تا 1000 میکروگرم – که نیاز شما رابه فولیک اسید طی دوره بارداری پاسخ می‌دهند «تمام زنان در سنین بچه داری باید با توجه به احتمال بارداری برنامه ریزی نشده، روزانه 400 میکروگرم مکمل فولیک اسید استفاده کنند». این ویتامین مدت زیادی در بدن شما نمی‌ماند، پس یادتان باشد باید هرروز استفاده کنید.

 

نکته دوم: چاقی بر تخمک گذاری یک زن تاثیر میگذارد

«بیش از 25 درصد زنان نمی‌دانند چاقی میتواند بر توان باروری آن ها تاثیر بگذارد»

 

سارا پنتلیکی، استاد زنان و زایمان در دانشگاه پنسیلوانیا میگوید:

«اضافه وزن می‌تواند با مسائل دکتری دیگری مانند بیماری تیروئید، دیابت پنهان، دیابت و سندروم تخمدان پلی سیستیک در ارتباط باشد، مواردی که می‌توانند بر تخمک گذاری یک زن تاثیر بگذارند». اگر دچار پریودهای ناهنجار یا بی نظم هستید – مانند پریودهایی که بیش از 35 روز به طول می انجامند – ممکن است بدن شما هرماه تخمک گذاری نکند که احتمال بارداری تان را کاهش می‌دهد.

 

خبر خوب اما این است که اگر اضافه وزن دارید، کاهش 5 تا 10 درصد وزن بدن میتوان شانس شما را برای بارداری افزایش دهد. دکتر پنتلیکی توصیه می‌کند که اگر پس از 12 ماه تلاش باردار نشده اید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

آیا امکان باردار شدن بعد از زایمان وجود دارد؟

نکات مهم درباره بارداری

 

نکته سوم: سیگار مطلقا ممنوع!

«حدود 25 درصد زنان از پیامد های وخیم سیگار برای لقاح و باردار شدن اطلاعی ندارند»

 

سیگار کشیدن احتمال انسداد لوله هاي‌ رحم را افزایش می‌دهد و به تخمک هاي‌ شما آسیب میرساند. استعمال دخانیات همچنین احتمال سقط جنین، نقص هاي‌ تولد و بدنیا آوردن کودکی با وزن کم را بالا میبرد.

 

اگر چنین عادت مخربی دارید، صبر نکنید تا موقع بارداری ان را کنار بگذارید، چه ترک سیگار در هنگام بارداری میتواند استرس شدیدی به بدن شما و احتمالا رشد فرزندتان وارد کند.

 

نکته چهارم: با بالا رفتن سن امکان بارداری سخت تر می شود

«یک پنجم زنان از تاثیر بالارفتن سن بر باردار شدن آگاهی ندارند»

 

این درست که دروو باریمور، ستاره هالیوود در 38 سالگی دومین فرزندش را باردار شده یا لورا لینی، دیگر بازیگر سرشناس در 49 سالگی برای اولین بار مادر شده است، اما واقعیت ان است با گذشت هر سال، لقاح و باردار شدن سخت تر میشود.

 

در سن 30 سالگی احتمال باردار شدن در هر پریود شما 20 درصد است، در حالیکه با رسیدن به 40 سالگی این احتمال در هر پریود به پنج درصد کاهش مییابد.

 

بالا رفتن سن همچنین احتمال سقط جنین و بروز نقص هاي‌ موقع تولد را افزایش می‌دهد. سارا پنتلیکی دراین باره میگوید: «اگر بیش از 35 سال سن دارید، و پس از 6 ماه تلاش هنوز باردار نشده اید، به دکتر مراجعه کنید. او می‌تواند مشکلاتی را مانند بسته بودن لوله رحمی شناسایی و درمان کند».

 

از دیگر مطالب ما درباره بارداری و زایمان در آخر دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت