نکاتی مهم درباره حرکات جنین در رحم مادر

نکاتی مهم درباره حرکات جنین در رحم مادر

حرکت کردن جنین در رحم مادر 

برخی اوقات هست که مادر باردار فکر میکند که جنینش حرکت نمی‌کند و این اتفاق ها اکثر در هنگام خواب میوفتد ، با برخی از آنها آشنا می‌شویم .

 

کاهش حرکات جنین جزو بارداری‌هاي پرخطر محسوب نمی شود، ولی عامل هشداردهنده‌اي هست برای مادر تا زودتر در پی چاره باشد. حرکات جنین از حدود هفته ۷-۸ بارداری شروع میشود.

 

به گزارش تالاب مادران حرکات جنین را معمولا تا هفته ۱۸-۲۰ اصلا احساس نمیکنند. اکثر خانم‌ها بعد از هفته ۲۰ حاملگی متوجه حرکات جنین میشوند. حرکات در هفته‌هاي ۳۱-۳۲ به حداکثر میرسد. جنین هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار باید حرکت کند.

 

گاهی مادران مدتی احساس میکنند جنین حرکت ندارد؛ این حالت طبیعی هست و همان اپیزودهای خواب جنین هست که بیش از ۷۵ دقیقه طول نمیکشد. حرکات جنین متناوب هست و مادران بویژه در سه‌ماهه سوم حرکات جنین را بخوبی حس میکنند.

 

در برخی مواقع حرکات جنین کاهش ‌می‌یابد؛ مثلا جنینی که مایع اطرافش کم هست حرکاتش هم کم میشود یا جنین‌هایي که به هر دلیلی دارای مشکل میباشند، ممکن هست کاهش حرکت هم داشته باشند.

نکاتی مهم درباره حرکات جنین در رحم مادر

حرکات جنینی معمولا بعد از ۴۰ هفتگی کاهش می‌یابد. پس باید مادر و دکتر، با دقت بیشتری وضع جنین را دنبال کنند. حرکت مناسب جنین حرکتی هست که در دو ساعت حداقل ده حرکت وجود داشته باشد یا در یک ساعت حداقل ۴ حرکت. گرچه حرکات جنین متفاوت هست در برخی از جنین‌ها کمتر و در برخی‌ اکثر هست.

 

اغلب مادران با حرکات جنین‌شان آشنایی دارند و حرکات غیرطبیعی را تشخیص می دهند. در حاملگی‌هاي پرخطر و در هفته‌هاي آخر به مادران پیشنهاد میکنیم که به حرکات جنین دقت کافی بکنند. گرچه این موضوع نباید بیش از حد حساسیت و اضطراب ایجاد کند.

 

اگر جنینی اکثر از چند ساعت حرکت نکرد حتما به دکتر‌شان اطلاع دهند. وقتی مادری با این شکایت مراجعه میکند، پیشنهاد میکنیم ‌ حرکات جنین را در برخی از ساعات روز بازرسی کند.

 

گذشته از اینکار بهتر هست غذا یا مایعی شیرین نیز مصرف کند و بعد از صرف غذا یک ساعت حرکات جنین را بازرسی کند. بهتر هست روی کاغذی هم ثبت شود. اگر در یک ساعت ۴ حرکت یا اکثر احساس شد طبیعی هست؛ ولی اگر کمتر از ۴ تا باشد، باید یک ساعت دیگر بازرسی ادامه یابد.

 

در صورتی که باز هم نتیجه کمتر از ۴ بود، حتما باید به دکتر مراجعه کند تا ضربان قلب جنین شنیده شود. برای اطمینان از سلامت جنین روشی به نام ان‌اس‌تی یا نوار قلب جنین وجود دارد که در آن تعداد حرکات کاملا مشخص می شود.

 

در صورت لزوم با سونوگرافی دقیقی به نام بیوفیزیکال‌تست میتوان وضع جنین را دقیق‌تر بررسی کرد. این سونوگرافی حدود ۲۰ دقیقه طول میکشد که اضافه بر حرکات جنین، تنفس، باز و بسته کردن اندام‌ها و میزان مایع بررسی میشود و براساس نمره‌اي که داده می شود، دکتر تصمیم‌گیری می کند.

 

منبع : جام جم

جدیدترین مطالب سایت