دلایل نازایی را بررسی می کنیم (+عکس)

دلایل نازایی را بررسی می کنیم (+عکس)

 علت نازایی و راه درمان نازایی را برسی می نماییم 

در پزشکی هرگاه زن و شوهری در سن باروری ۱۲ ماه پس از ازدواج علی‌رغم انجام فعالیت جنسی طبیعی و بدون استفاده از روشهای پیشگیری، بچه‌دار نشوند یکی از زوجین دچار ناباروری است.نازایی به هر نوع کمبود هورمون و یا بیماری گفته می شود که باعث عدم بچه دار شدن زن یا مرد شود. در این پست تالاب به طور کامل علت نازایی و راه درمان نازایی از دیدگاه برترین متخصصان نازایی توضیح داده خواهد شد.

 

به گزارش تالاب :نازایی و ناباروری یکی از مشکلاتی که امروزه در جامعه بسیار زیاد شده است. و نگرانی خیلی از عروس خانم هایی که به تازگی ازدواج کرده اند این است که چگونه از ناباروری خود آگاه شوند و راه درمان ناباروری آنها چیست؟

 

مقدمه ای درباره ی نازایی و ناباروری زوجین

ناباروريهايي که ناشي از ابتلا به بيماري، زندگي در شرايط پراسترس و تنش، مصرف غذاها و داروهاي شيميايي و ناسالم و فعاليت در محيطهاي صنعتي و آلوده است. اگرچه به باور متخصصان و پزشکان اين حوزه، امروز با وجود شيوههاي درمان نازايي و ناباروري متعددي که در جهان و کشور ما ايران وجود دارد، ديگر هيچ زوج جواني نبايد نگران مشکلات و اختلالات ناباروري و نازايي باشد اما با وجود اين، هستند زوجهايي که به دليل نداشتن توان مالي براي تامين هزينههاي درمان يا نپذيرفتن شيوهها و شرايط درمان ناباروري و نازايي مانند استفاده از تخمک يا لقاح اهدايي امکان ناباروري را براي هميشه از دست ميدهند.

 

عوامل نازایی در مردان وزنان و راه های درمان ان:

 

غلب نگرانی زوجهای جوان در ماههای اول پس از ازدواج ، مشکل حامله شدن همسر است.

 

این موضوع در شهرستانها واماکنی که از نظر بافت فرهنگی واجتماعی ، سنتها وباورهای غلط هنوز در قشرهای پایین ومتوسط نفوذ دارند، مشکلات نازایی دو چندان می شود وافراد خانواده عروس وداماد وبستگان وحتی همسایه ها ، همگی از تازه عروس جویای وضع بارداری او هستند وبه طور خواسته وناخواسته آنها را دریک فشار روحی وجسمی شدید قرار می دهند.

 

نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند .حدود 40 درصد از علتهای نازایی مردها هستند. در نتیجه به تفکیک علل نازایی و ناباروری در مرد و زن اشاره می کنیم.

 

دلایل نازایی را بررسی می کنیم (+عکس)

عوامل بروز ناباروری مردانه

 

1.دیابت
2.سابقه ضربه به بیضه ها یا چرخش بیضه ها، سابقه بلوغ زودرس یا دیررس
3. داروهای مورد استفاده در دوران زخمها یا پسویازیس
4. ترمیم فتق
5. مصرف الکل به مقدار زیاد
6. بیضه نزول نکرده
7. مصرف دخانیات
8. تماس ناحیه های تناسلی با دماهای بالا
9. تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه
10. سابقه مصرف دی استیل بسترول توسط مادر در حین بارداری و سابقه ابتلا به اوریون حین بلوغ
11. وجود سابقه عفونت پروستات یا ناحیه تناسلی.

 

دلایل نازایی در زنان

خانمهای بسیاری هستند که خیلی زود شوق و ذوق و امید مادر شدن خود را از کف می‌دهند و ترس نازایی دلشوره روز‌ها و شب‌هایشان می‌شود. برای بارداری، آزادشدن دوره‌ای تخمک ضروری است اما عواملی مؤثر چون ریتم قاعدگی، دمای پایه بدن، فاکتورهای تخمدان، لوله رحم، واژن و اندومتریوز (وجود بافت رحم در مکانی غیر از رحم) نیز مؤثرند.

 

واژن و ترشحات آن در تغذیه، ذخیره و حرکت تدریجی اسپرم‌ها به قسمت‌های بالا‌تر و محافظت آن‌ها از محیط اسیدی واژن نقش مهمی دارد.

 

مشکلاتی که به نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری مربوط هستند عبارتند از:

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک، نارسایی زودرس تخمدان، افزایش هورمون پرولاکتین، اختلال تیروئید و نقایص فاز ترشحی و اختلال سیستم ایمنی مثل ویتیلیگو (لک و پیس)، کم کاری پاراتیروئید، دیابت، کم خونی، نارسایی غده‌های تیروئید و فوق کلیه.

 

عوامل رحمی بیشتر باعث سقط جنین می‌شوند تا نازایی. فیبروم‌ها و اندومتریوز از علل مهم رحمی در نازایی می‌باشند.

دلایل نازایی را بررسی می کنیم (+عکس)

مواردی که علل نازایی زنان را شامل می‌شود:

 

۱ ـ اختلالات تخمک‌گذاری که به طور عمومی از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می‌شود که جزو علل شایع نازایی بوده، ژنتیک در بروز آن نقش دارد و از بیماری‌هایی است که درمان‌های متنوعی برای آن یافت شده و معمولا خوش عاقبت‌تر از سایر علل نازایی است.

 

۲ ـ اختلالات در لوله‌های رحمی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از علل نازایی در زنان است. انسداد لوله‌های رحمی می‌تواند به دلیل عفونت‌های مکرر لگنی، مشکلات مادرزادی، چسبندگی ناشی از بیماری اندومتریوز یا چسبندگی ناشی از عمل جراحی باشد. راه تشخیص این بیماری هیستروسالپنگوگرافی یا عکسبرداری از رحم با مواد حاجب رادیولوژی است که هر چند روش دردناکی است اماروش تشخیصی دقیق و مطمئنی است.

 

۳ـ اختلال در ذخیره تخمدانی که در واقع به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی دارو‌ها، تخمدان‌ها به طور زودرس از کار افتاده و دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنند. این بیماری در واقع نوعی یائسگی زودرس است.

 

۴ـ اختلال در شکل رحم که علت چندان شایعی نیست و بیشتر مواقع منجر به سقط‌های مکرر (نه‌ناباروری) می‌شود. این بیماری نیز با هیستروسالپنگوگرافی قابل تشخیص است. باید دانست که فیبروم‌ها (می‌وم‌ها) ی رحمی برخلاف تصور عمومی منجر به نازایی نمی‌شوند.

 

۵ ـ اختلالات سرویکس (دهانه رحم) که حدود ۵ درصد از علل نازایی در زنان را تشکیل می‌دهد و می‌تواند ژنتیک باشد.

 

۶ ـ در ‌‌نهایت بیماری‌های ایمونولوژیک یا سیستمیک مثل نارسایی کلیه و کم کاری تیروئید که ضمن از کار انداختن سیستم‌های دیگر بدن موجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و نازایی می‌شود.

 

درمان ناباروری در مردان

 

لاپاروسکوپی

 

لاپاروسکوپی یک روش موثر و بدون خطر در درمان یک نوع اختلال ناباروری در بالغین است.

 

کریپتورکیدسیم

شایع ترین ناهنجاری دستگاه تناسلی می باشد که در بدو تولد در نوزادان مذکر قابل تشخیص است. تشخیص کریپتورکیدسیم، از طریق مشاهده میسر است.

 

درمان نازایی در زنان

مشکل انسداد لوله های رحمی جراحی برای گشایش لوله ها، یا لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (ivf) می باشد. درمان مشکلات تخمک گذاری داروهای باروری و لقاح مصنوعی از راههای درمان است.

 

برای تخمک های ضعیف بارداری به روش لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (ivf) با استفاده از تخم یا جنین اهدایی، یا فرزندخواندگی روشی برای درمان به کار میرود.

 

در درمان اندومتریوزیز از داروهای باروری همراه با تلقیح مصنوعی، جراحی برای برداشتن بافت غیرطبیعی یا گشودن لوله، تکنولوژی های نوین در درمان ناباروری استفاده می شود.

 

برای تخمک پلی کیستیک اصلاح روش زندگی (رژیم غذایی و ورزش) یا داروهای باروری و لقاح مصنوعی. راه درمان جدید سندروم تخمدانی پلی کیستیک استفاده از داروی دیابتی موسوم به متفورمین (گلوکوفاژ) است که امکان تخمک گذاری منظم را فراهم می کند.

دلایل نازایی را بررسی می کنیم (+عکس)

در چه شرايطی بايد فورا براي درمان اقدام کرد؟

 

شرايطي براي مردان و زنان وجود دارد که در صورت بروز آنها نياز به 12 بار تلاش براي بچهدار شدن به مدت یک سال نيست و زوج بايد هر چه زودتر براي درمان اقدام کند.

 

* در صورتي که بيضه مرد دچار عفونت ناشي از جراحي شده باشد يا ضربه خورده باشد.

 

* اگر رويش موها در بدن مرد به صورت نرمال و طبيعي نباشد.

 

* مرداني که دچار کوتاهي يا بلندي قد مفرط هستند.

 

* افرادي که سابقه ناباروري در خانواده آنها وجود دارد نيز بايد مانند گروه‌هاي قبلي باید زودتر براي درمان اقدام کنند.

 

* زناني که سابقه جراحي در ناحيه شکم داشتند يا سابقه چسبندگي در ناحيه شکم داشتند نيز در اين گروهاند.

 

* در صورتي که سن زني از مرز 35 گذشته باشد يا سن زوج به طور کلي بالا باشد نيز بايد سريعتر براي درمان اقدام کند و نيازي نيست تا 12 مرحله را پشت سر بگذارد.

جدیدترین مطالب سایت