راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از نفس تنگی خانم های باردار

راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از نفس تنگی خانم های باردار

راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از نفس تنگی خانم های باردار

 

در زمان و دوران حاملگی یا بارداری خانم هایی هستند که به طبع دچار تنگی نفس میشوند ما راه هایی داریم در ادامه با راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از نفس تنگی خانم های باردار تالاب را دنبال کنید.

 

تنگی نفس مشکلی است شایع که خانم های باردار با آن ها مواجه هستند. برای این که این مشکل برطرف شود باید راه های زیر را به کار گیرید. اگر اطرافیان به شما می‌گویند که در دوره‌ی بارداری تنگی نفس مسئله‌ی عادی است بهتر است حرف‌شان را تأیید کنید اما کار خودتان را بکنید و حتما این مسئله را با پزشک متخصص‌تان در میان بگذارید. دکتر رویا نصیری متخصص زنان و زایمان توضیحات جالبی را برای‌تان دارد که در ادامه می‌خوانید

 

چرا نفس تنگ می­شود؟

زمانی که در بدن مادر هورمون پروژسترون ترشح می­شود وظیفه­ اش افزایش ظرفیت ریه­ ها برای تنفس است. مادر برای اینکه بتواند به جنین خون برساند مجبور می‌شود بیشتر تنفس کند و تعداد نفس­ هایش را بالا ببرد و زمانی که دیگران این حالت را می ‌بینند فکر می­ کنند مادر دچار تنگی نفس شده است.

 

علاوه بر این‌ها به دلیل افزایش فشار رحم در دیافراگم و کم شدن حجم ریه، زنان باردار دچار تنگی نفس می‌شوند که برای این مشکل در این مرحله نمی‌توان کار خاصی کرد.اما اگر خانمی که باردار است از شدت تنگی نفس نتواند کارهای روزمره­ اش را انجام بدهد و مدام از این مسئله شکایت کند باید به پزشک مراجعه کند و این مشکل را با او در میان بگذارد. بیمار نباید خودش به فکر درمان باشد یا علائم را جدی نگیرد، مراجعه به پزشک جزو الزامات این مشکل است.

 

این تنگی تنفس در سه ماهه­ ی سوم بارداری که جنین بسیار رشد کرده بیشتر خودش را نشان می­ دهد اما به محض اینکه جنین از بدن خارج می­ شود این مشکل به طور کلی از بین می­رود. تنگی نفس دوره­ ی بارداری فقط مربوط به همین زمان است و ادامه پیدا نمی­ کند.

 

راهکارهایی برای کاهش تنگی نفس
اگر مشکل تنگی نفس دارید، شاید نتوانید به شکل کامل آن را در دوره­ ی بارداری به طور کامل از بین ببرید اما می‌توانید کارهایی کنید که نفس تنگی­ تان را بیشتر از چیزی که هست، نکند.

 

اگر قبل از بارداری­تان ورزش می‌کردید باید بعد از بارداری و خصوصا ماه‌های بالاتر ورزشی مانند یوگا انتخاب کنید که هم سبک است هم برای جنین شما مشکلی بوجود نمی‌آورد و برای انجام آن نیاز به تنفس زیاد ندارید.

 

 از قرار گرفتن در محیط­­ هایی که دود سیگار، بوی شدید عطر، دوده و آلودگی در آن وجود دارد دوری کنید چرا که این مسائل تنگی نفس را تشدید می­کند.

 

 استرس و هیجانات زیاد هم باعث تشدید تنگی نفس می‌شود، بهتر است خودتان را از قرار گرفتن در این حالت خودداری کنید.

زمانی که قصد خوابیدن دارید به پهلوی سمت چپ­تان دراز بکشید تا فشار کمتری به بدن­تان وارد شود.

 

 موقع نشستن بهتر است حتما به جایی تکیه بدهید و با قرار دادن پشتی، کمی خودتان را به جلو متمایل کنید. این کار باعث می شود فشار رحم به دیافراگم شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. فشاری که بیش از هر چیزی باعث بروز تنگی نفس می‌شود.

 

 

جدیدترین مطالب سایت