در سه ماه جنسیت جنین را بشناسید !

در سه ماه جنسیت جنین را بشناسید !

چگونه در سه ماه جنین را بشناسیم ؟ 

 

با به روز شدن از تکنولوژی و فناوری میتوان در ماه سوم جنسیت جنین را پیدا کرد .

 

در سه ماهه اولیه بارداری زمان تشکیل اندام‌هاي جنین هست. تمامی پزشکان در این زمان و به مخصوصاً در هفته چهارم انجام سونوگرافی را برای تشخیص سن جنین ودر هفته دوازدهم برای تشخیص نابهنجاری‌هایي جنینی لازم میدانند.
 
 
به گزارش تالاب بسیارند خانم‌هاي بارداری که به پیشنهاد اطرافیان از سونوگرافی دوری میکنند چون معتقدند سونوگرافی می تواند برای جنین زیان آور باشد اما علم در این اساس پیشرفت بیشماری کرده هست و مشخص شده سونوگرافی همچون ابزار تشخیصی مهم در غالباً رشته‌هاي دکتری و به مخصوصاً زنان و مامایی برای مادر و جنین خطری ندارد.
 
 
گاهی دیده میشود که خانواده‌ها تنها برای تشخیص جنسیت جنین برای سونوگرافی مراجعه می کنند، در حالیکه سونوگرافی به غرض تعیین جنسیت تنها از هفته 20 بارداری مقدور هست و انجام آن در سه ماهه اولیه دلایل دیگری دارد.
 
 

سه ماهه اولیه بارداری از جمله مهمترین زمان بارداری هست و سونوگرافی در این زمان می تواند به چهار سوال پاسخ دهد:

 

1» بارداری خارج رحمی هست یا خیر؟ 
2» تعداد جنین ها چند تاست؟ 
3» سن جنین چه‌قدر هست؟ 
4» آیا سقط ناکامل یا سقط خودبه‌خودی وجود داشته هست؟
 

 

سونوگرافی پیش از هفته چهارم

پیش از هفته چهارم تقریبا در سونوگرافی چیزی دیده نمی شود و بعد از این هفته هست که اکثر پزشکان سونوگرافی را برای زنان باردار تجویز میکنند.
 
 
در هفته چهارم یک ساک بارداری باید در رحم دیده شود که بین دو تا سه میلیمتر هست و به شکل لکه‌اي سیاه‌رنگ قابل رویت هست. در هفته پنجم این ساک حدود پنج میلی ‌متر می شود و دیدن آن نشانه یک بارداری طبیعی و درون رحمی هست اما نبودن آن میتواند نشانه یک بارداری خارج رحمی باشد.
 
 
بین هفته پنجم تا هفتم پل جنینی که در آینده‌اي نزدیک به رویان تبدیل می شود، در سونوگرافی بارداری قابل دیدن هست. در این زمان ساک بارداری رشدکرده و تقریبا نیمی از حجم رحم را گرفته هست. از هفته پنجم به بعد با بهرهگیری از امواج بالای سونوگرافی داخل واژنی، رویان قابل دیدن هست.
 
 

سونوگرافی از هفته پنجم تا نهم

از همین هفته به بعد قلب رویان تشکیل شده و آغاز به تپیدن میکند اما پیشنهاد نمیشود. در این زمان برای شنیدن صدای قلب رویان به دکتر مراجعه کنید زیرا این امکان وجوددارد که اختلالاتی را در شکل گیری قلب وجود آورد.
 
 
در این زمان سونوگرافی حرکت قلب جنین را نیز نشان میدهد اما زمانی که جنین 5 میلی ‌متر شود، این حرکت بهتر قابل دیدن هست. دو قلو بودن رویان در هفته ششم بارداری توسط سونو قابل تشخیص هست اما تشخیص همسان یا غیرهمسان بودن آن ها در این زمان کار اسانی نیست.
 
 
در هفته هشتم بارداری رویان بین 15 تا 22 میلی ‌متر هست ودر پایان این هفته رگ‌هاي خونی قابل دیدن می شوند اگرچه هنوز مغز و شکم بطور کامل شکل نگرفته‌اند و قابل رویت نیستند.
 
 

سونوگرافی از هفته نهم تا سیزدهم

از هفته نهم به بعد به رویان، جنین میگویند در این هفته ضربان قلب جنین افزایش‌ می‌یابد و به حداکثر خود یعنی 175 تپش در دقیقه میرسد. در هفته دهم جنین شکلی انسانی بخود می گیرد. اعضایش در سونوگرافی قابل رویت‌‌اند.
 
 
در هفته یازدهم جنین حدود 45 میلی ‌متر هست و هر گونه نافرمی و بدشکلی اعضای خارجی قابل دیدن هست. در این زمان حتی میتوان نابهنجاری‌هایي مشابه آناپلوئیدی را در جنین تشخیص داد.
 
 
در هفته دوازدهم اکثر پزشکان سونوگرافی را برای خانم‌هاي باردار تجویز میکنند زیرا در این هفته اکثر ناراحتی‌ها و مریضی‌هاي قابل تشخیص‌اند.
 
 
بین هفته هفتم و دوازدهم در صورتی که سونوگرافی دفرمه شدن ساک بارداری یا ساک بارداری بدون جنین را نشان دهد، احتمال سقط بسیار بالاست. بین هفته دوازدهم تا سیزدهم در 85 درصد تشخیص جنسیت جنین مقدور هست اما احتمال تشخیص درست در هفته سیزدهم و چهاردهم افزایش می‌یابد.
 
 

ضرورت سونوگرافی در 3 ماهه اول 

به گزارش تالاب در سه ماهه اولیه بارداری، سونوگرافی به دکتر کمک میکند بعضی اندازه‌ها رابه دست آورد. داشتن این اندازه در تشخیص سن جنین و حالت طبیعی یا غیرطبیعی نوزاد مهم هست.

 

برای تعیین سن جنین با سونوگرافی حتما باید گذشته از هفته بیست و چهارم و به مخصوصاً اواخر ماه دوم و اوایل ماه سوم به دکتر مراجعه کرد. پس از این تاریخ از آنجا که نسبت رحم و جنین اندازه مناسب نمی دهد، بهرهگیری از سونوگرافی برای تشخیص سن جنین بی‌فایده هست.

 

همینطور در این سه ماه، ستون فقرات و قلب جنین شکل گرفته هست و سونوگرافی میتواند نابهنجاری‌هاي موجود را نشان دهد. در صورتی که در سه ماه اولیه، سونوگرافی، ساک بارداری را نشان دهد، یا ندهد؟ به این معنی هست که یا بارداری کند هست یا متوقف شده یا خارج رحمی هست.

 

جدیدترین مطالب سایت