علت های جبران ناپذیری که جنین را سقط میکند

علت های جبران ناپذیری که جنین را سقط میکند

چرا نوزاد سقط میشود ؟

 

علت ها و عوارض هاي زیادی وجوددارد که متاسفانه نوزاد سقط میشود در ادامه با علت هاي جبران ناپذیری که نوزاد را سقط میکند ما را دنبال نمایید .

 

در طول زمان بارداری یکی از مشکلاتی که مادران باردار را تهدید می‌کند، سقط جنین هست. تعداد زیادی از آن ها که قبلاً این مشکل را داشته اند از بارداری مجدد می ترسند. سایت تالاب غالباً مادرانی که میخواهند برای بارداری اقدام کنند، اطلاعاتی در مورد این‌که چگونه مقدور هست این مشکل به وجود بیاید، ندارند.

 

با خانم دکتر صفارزاده، متخصص زنان و زایمان در مورد نشانه هاي سقط و این‌که بعد از سقط چه باید کرد و دلایل و راه حل هاي جلوگیري ازآن صحبت کرده ایم.

 

اگر احساس کنید در وضعیت سقط جنین هستید چه باید بکنید؟

اگر در زمان حاملگی نشانه هایي مثل خون ریزی یا درد شکمی داشتید، بلافاصله با دکتر یا مامای خود ارتباط بگیرید. مراقب شما را معاینه می‌کند تا افزون بر بررسی حالات رحم، متوجه شود خون ریزی از جانب گردنه رحم شماست یا خیر. همینطور مقدور هست آزمایش خون بدهد تا هورمون hCG بارداری را اندازه بگیرد و اگر مقدار آن در خون شما رو به افزایش هست آزمایش را در دو سه روز آینده تکرار کند.

 

هر خونریزی به معنای سقط جنین نیست

علائم سقط جنین لک مشاهده یا خون ریزی مهبلی طبق معمولً نخستین نشانه هاي سقط جنین میباشند. گرچه به یاد داشته باشید یکی از هر چهار زن باردار در اوایل بارداری خون ریزی دارد و لک می‌بیند، اما نیمی از این بارداری ها به سقط جنین منتهی نمیشوند. شاید درد شکمی هم داشته باشید که طبق معمولً بعد از نخستین خون ریزی آغاز میشود. حتی مقدور هست احساس انقباضات شکمی پیوسته خفیف یا شدید و یا احساسی شبیه درد پشت خفیف یا فشار در لگن خاصره داشته باشید. اگر درد و خون ریزی رابا هم دارید، احتمال دوام بارداری شما کمتر میشود.

 

خون ریزی مهبلی یا درد در اوایل بارداری مقدور هست مقدور هست نشانه بارداری مولار یا بارداری خارج رحمی باشد. اگر هر کدام از این نشانه ها را داشتید، بلافاصله با دکتر یا ماما ارتباط بگیرید تا تشخیص دهد آیا مشکل بالفعل هست که نیاز به درمان فوری دارد یا خیر. همینطور اگر RH خون شما منفی هست، شاید تا دو سه روزبعد از نخستین خون ریزی نیاز به تزریق گلوبولین مصونیت RH داشته باشید، مگر آنکه پدر فرزندتان نیز RH منفی باشد.

 

چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟

گرچه احتمال سقط جنین برای هر زنی وجوددارد، بعضی بیشتر از دیگران در دسترس سقط قرار می‌گیرند. در این جا چند فاکتور خطرساز سقط جنین را یاد می‌کنیم. یکی از عوامل تاثیر گذار در سقط جنین سن هست؛ در واقع، در زنان 40 ساله دو برابر زنان 20 ساله احتمال سقط جنین وجوددارد.

 

یکیدیگر از عوامل مفید در سقط جنین مریضی هاي مزمن هست، مثل دیابتی که درست نظارت نشده هست، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، نارسایی هاي خود ایمنی مشخص«مثل سندروم انتی فسفولیپید یا لوپوس» و اختلالات هورمونی ناب، داشتن نابهنجاری هاي مشخص رحمی یا گردن رحم ضعیف یا بطور نامعمولی کوتاه. تحقیقات نشان داده هست اگر شما لیستری، گوشک، سرخجه، سرخک، سیتومگالو ویروس، پاروو ویروس، سوزاک، اچ آی وی و عفونت هاي دیگری داشته باشید، خطر احتمال سقط جنین بالاتر هست.

 

بهرهگیری از مشروبات الکلی، و مصرف مواد مخدر مثل سیگار کشیدن بسیار و مواد مخدری مثل کوکائین و اکستازی در حین حاملگی باعث افزایش خطر سقط جنین میشود. بعضی مطالعات نشان داده اند رابطه اي میان نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز و خطر سقط جنین وجوددارد. بعضی داروها با افزایش سقط جنین رابطه دارند، بنابر این مهم هست با مراقب خود درمورد بی خطر بودن داروهای مصرفی در زمان آبستنی صحبت کنید.

 

این مورد حاوی تجویزها و داروهای بدون نسخه، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپیرین نیز میشود. قرار گرفتن در دسترس سموم محیطی و دیگر فاکتورهای محیطی که خطر سقط جنین را افزایش میدهند مثل سرب و آرسنیک، بعضی مواد شیمیایی مثل فرمالدئید، بنزن، و اکسید اتیلن و مقادیر چندان از تشعشع یا گازهای بیهوشی؛ از دیگر عوامل سقط جنین قلمداد می‌شوند.

 

از عوامل تاثیر گذار در سقط جنین سن هست؛ در واقع، در زنان 40 ساله دو برابر زنان 20 ساله احتمال سقط جنین وجوددارد. یکیدیگر از عوامل خوب در سقط جنین مریضی هاي مزمن هست، مثل دیابتی که درست بازرسی نشده هست.

 

برای جلوگیری از سقط چه مواردی را باید رعایت کنید؟

مادران باید تمام آزمایش هاي گفته شده را انجام دهند. «اگر قبلاً سقط داشته اید» استراحت کنند و فعالیت هاي بدنی خودرا کاهش دهند. از رفت و آمد در محیط هاي آلوده و همینطور مهد کودک ها خودداری و از افراد سرماخورده دوری کنند. مصرف قرص اسید فولیک 5 میلی گرم و آسپرین بچه با صلاحدید پزشکشان میتواند به پیش گیری از سقط کمک کند.

 

سقط جنین چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

دکتر متخصص زنان برای حصول خاطرجمعی از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر می‌نویسد. اگر جنین دقیقاً از رحم مادر خارج شده باشد، طبق معمولً کار دیگری انجام نمی‌گیرد، اما طبق معمولً رحم دقیقاً تخلیه نمی‌شود و نیاز به کورتاژ دارد. در فرایند کورتاژ تمام بقایای جنین ازبدن مادر خارج می‌شود. اگر علائم سقط در مادری دیده شود، اما سقط تایید نگردد، برای چند روز استراحت کامل برای مادر تجویز میشود و باید در بیمارستان تحت نظر دکتر متخصص بستری شود. اگر زنی دوبار پشت سر هم پیشینه سقط داشته باشد، باید از نظر ژنتیکی و خونی مورد آزمایش واقع شود. این آزمایش ها علل دقیق سقط هاي وی را مشخص خواهد کرد.

 

علائم سقط جنین

طبق معمولً در سه ماهه اول بارداری دو علامت وجوددارد که مقدور هست مادر باردار را در مورد سقط به شک بیندازد. نشانه هایي که این شک رابه وجود می آورند درد و خون ریزی میباشند. گرچه در سه ماهه اول بارداری درد رایج هست، دردی شبیه درد عادت ماهانه که مانع خوابیدن مادر و مزاحم زندگی روزمره او نمیشود. لک بینی در 3 ماهه اول بارداری تهدید به سقط به حساب می‌آید، اما هرگونه لک بینی علت بر سقط نیست. 25 تا 30 درصد مادران باردار لک بینی دارند که با مراجعه به دکتر متخصص زنان و انجام سونوگرافی علت آن مشخص می‌شود.

 

پیامدهای سقط جنین برای یک زن چیست؟

به علت این‌که در اکثر موارد سقط جنین به هر شکل همراه با خون ریزی هست، ادامه خون ریزی به دنبال سقط جنین و یا خون ریزی در طی آن می‌تواند برای سلامت مادر زیانبار باشد و به کم خونی و مشکلات جسمی و روحی و حتی مرگ مادر منتهی شود. بروز عفونت و زخم هاي عفونی در خارج و داخل رحم به علت دستکاری هاي انجام شده در حین ختم حاملگی می‌تواند منتهی به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی دائم زن شود. زنانی که گریبانگیر سقط میشوند، گرفتار واکنش سوگواری بی مشابه شدیدی می‌شوند. مهم‌ترین پاسخ با احساس گناه مشخص میشود. دقیقاً منطقی هست اگر فرض کنیم این ناراحتی عاطفی با از دست دادن بارداری هاي مکرر پیچیده تر خواهد شد.

 

بعد از سقط جنین چه اتفاقی رخ می داد؟

به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی و 1 تا 2 هفته خون ریزی خواهید داشت. در این حالت می‌توانید برای تسکین درد از ایبوپروفن یا استامینوفن بهرهگیری کنید. از آمیزش زناشویی، شنا کردن، دوش گرفتن و بهرهگیری از داروهای واژنی به مدت دست کم 1 تا 2 هفته پرهیز کنید تا زمانی که خون ریزی شما قطع شود. اگر به خون ریزی شدید گریبانگیر شدید و یا عفونت یا احساس درد شدید داشتید، بلافاصله با دکتر خود ارتباط بگیرید. اگر خون ریزی شما شدید هست و احساس ضعف، سرگیجه یا منگی میکنید، مقدور هست گریبانگیر شوک شوید. در چنین شرایطی با اورژانس ارتباط بگیرید.

 

آیا با یکبار سقط، شانس باردار شدن دوباره وجود دارد؟

گرچه حق دارید نگران احتمال سقط جنین بعدی باشید، اما متخصصان باروری یک مورد از دست دادن بارداری زود هنگام را نشانه وجود مشکلی در شما یا همسرتان تعبیر نمی‌کنند. بعضی مواظبت ها بعد از دو سقط جنین متوالی، دستور آزمایشات ژنتیکی و خونی مختص میدهند تا منشأ مشکل را پیدا کنند، ویژه اگر بالای 35 سال داشته یا از نظر دکتری شرایط ناب داشته باشید. در شرایط به خصوص مثل زمانی که در سه ماهه دوم سقط جنین اتفاق میوفتد و یا به علت ضعف گردنه رحم، زایمان زودرس در اوایل سه ماهه سوم صورت میگیرد، احتمالاً بعد از یک سقط شما رابه متخصص زایمان پر خطر ارجاع می‌دهند تا شرایط حاملگی تان رابه توجه بررسی کند.

 

چه مدت بعد از سقط می توان باردار شد؟

به گزارش تالاب بهتر هست مدتی صبر کنید تا بتوانید در آینده بارداری موفقی داشته باشید، زیرا مدتی طول میکشد تا رحم خودرا بازسازی کند و پوشش دیواره آن، قوی و سالم شود. اگر فرد از شرایط روحی و جسمی خوبی برخوردار باشد، می‌تواند پس از گذشت دو یا سه قاعدگی از سقط، اقدام به بارداری کند. چه خود بخود سقط کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، طی 4 تا 6 هفته بعد دوباره قاعده می‌شوید. بعضی پزشکان می‌گویند بعد از این مدت دوباره می‌توانید آبستن شوید، اما بعضی دیگر پیشنهاد میکنند یک دوره قاعدگی دیگر را هم بگذرانید تا زمان بیشتری برای بهبودی جسمی و روحی داشته باشید.

 

جدیدترین مطالب سایت