معایب و روش استفاده از داروی سقط جنین سایتوتک

معایب و روش استفاده از داروی سقط جنین سایتوتک

سایتوتک عوارض

 

سایتوتک با میزوپروستول نام یک دارو و قرص هست که مادر میتواند با بهرهگیری از این دارو جنین را سقط کند . 

 

سقط جنین مانند قتل یک انسان میباشد و انجام این کار بدون دلیل پزشکی حرام بوده و باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

 

مقدمه ای در مورد قرص سقط جنین سیتوتک

در سالهای قبل بیشتر از آمپول هاي عضلانی مثل اکسی توسین و پروستاگلندین برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بهرهگیری می شد.اما با روی کار آمدن دارو هاي غیر تزریقی و کم عارضه تر مثل میزوپرستول Misoprostol با نام تجاری سایتوتک Cytotec درد سر این فرایند کاهش یافت.

 

قرص هاي میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک Cytotec به شکل قرص غذایی ۲۰۰ میکروگرمی وجوددارد و نخستین بار ازآن برای درمان زخمهای معده بهرهگیری شده هست.

 

به گزارش تالاب دریک پژوهش مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن به‌صورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن به‌صورت غذایی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری میشود.میزوپروستول با نام میزوتک یا میزو گلندین در قالب قرص هاي 100 و 200 میکروگرمی در ایران ساخت می گردد نام تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می باشد.

 

 عوارض + خطرات قرص سقط جنین میزوپروستول

 

مرحله 1» قرص 200 میکروگرم مایفپریستون را سرو کنید. مقدور هست پس از مصرف آن خون ریزی خفیفی داشته باشید که رایج هست.

 

مرحله 2» به مدت 48-24 ساعت منتظر بمانید. قبل از بهرهگیری از میزوپروستول باید 24 ساعت صبر کنید اما مطمئن شوید که قبل از 48 ساعت آنرا مصرف کنید. زمانی که در حال انتظار هستید، با همان کارهای عادی که در طول روز انجام می‌دهید مثل مواظبت از اعضاء خانواده، آشپزی یا به محل کار یا مدرسه رفتن مشغول باشید.

 

مرحله 3» از میزوپروستول بهرهگیری کنید «4 قرص، هر کدام 200 میکروگرم»

 

دو روش برای بهرهگیری از میزوپروستول وجوددارد: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان بین گونه ها و فک. هردو روش مفید می باشد.

 

در صورت قرار دادن قرص در واژنvagina

 

1» ادرار کنید و آنگاه دست ها را بشویید.

2» دراز بکشید. با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید: ضروری نیست که قرص‌ها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با انها در ارتباط میباشند کافی هست.

3» به مدت 30 دقیقه دراز بکشید.

 

درصورت قرار دادن میزوپروستول در دهانmouth

 

1»مقداری آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. چهار قرص را بین گونه ها و دندان هاي پایین قرار دهید «2 قرص در هر طرف».

2» قرص‌ها رابه مدت 30 دقیقه دراین حالت نگهدارید. قرص‌ها با حل شدن مقدور هست دهان شما را خشک کنند یا طعم گچی به دهان شما بدهند. در مدت این 30 دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

3»بعد از 30 دقیقه، با آب باقیمانده قرص‌ها در دهان را سرو کنید.

 

مرحله بعد چیست؟

طبق معمول ظرف 1 تا 2 ساعت، حالت گرفتگی وخونریزی ایجاد می‌شود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذا هاي مقوی سرو کنید. دراز بکشید و استراحت کنید. می‌توانید برای بازرسی درد از قرص ایبو بروفن بهرهگیری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از صفحه علائم ونشانه ها، مشاهده کنید.

 

مرحله 4»

اگر از دو قرص میزوپروستول و مایفپریستون بهرهگیری کرده اید، نیازی به مراجعه به کلینیک جهت معاینه نخواهد بود. مطمئن شوید که نشانه هاي حاملگی در شما وجود ندارد ،احساس خوبی دارید وخونریزی شدیدی ندارید. این داروها، دقیقا مفید میباشند و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد هاي زیر را درصورت نیاز به آن ها، بشما داده هست:

 

مریضی یا درد در شما کاهش پیدا نکرده هست. دراین شرایط نباید تا دوهفته منتظر بمانید. به خدمات دکتری فورا مراجعه کنید.

دوهفته پس از بهرهگیری از این قرص‌ها همان‌ گونه حامله هستید.

خون ریزی شدید هست و بعد از دوهفته خفیف تر نشده هست.

 

دقت: دوهفته بعد از حاملگی، آزمایش حاملگی به علت ماندن هورمونها در بدن شما مقدور هست مبثت باشد. اگر همان‌ گونه احساس میکنید که حامله هستید «حالت تهوع، خستگی، نرم شدن سینه و … دارید» به دکتر مراجعه کنید.

 

سقط جنین با دارو

برترین دوران «گلدن تایم » برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴تا ۸ بارداری میدانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می باشد. بر خلاف تصور عموم هرچه سن بارداری بیشتر باشد شیاف سایتوتک اثر دهی بهتری دارد. در میان هفته هاي ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.

 

در سن بارداری کمتر از ۶ هفته برترین دارو امپول پروستاگلندین می باشد که اگرچه عوارض بیشتری از نظر درد شکمی و تهوع و اسهال شدید بی‌حالی افت فشار خون نسبت به قرص سایتوتک دارد. زمانیکه جنین در شکم مادر مرده باشد و ضربان قلب نداشته باشد خون ریزی بیشتر رخ می‌دهد زیرا به دلیل فوت جنین یک سری اتفاقات در سیستم خونی مادر می افتد که خون دیرتر لخته میشود بنابر این باید احتیاط ضروری را داشته باشید.

بعداز استفاده از داروی سقط جنین چه اتفاقی می افتد:

 

درد شکمی که طبق معمول از ۲ ساعت بعد از مصرف قرص سایتوتک آغاز میشود. اگر دل درد شدید بود می‌توان از قرص ژلوفن یا هیوسین برای کاهش درد بهرهگیری کرد. اسهال و استفراغ که اگرچه با شدت کمتری و به سرعت قطع میشود تب و لرزش بدنی مثل سرماخوردگی که کم کم کم میشود خون ریزی و سقط جنین.

 

خون ریزی به شکل دفع لخته خون به‌ صورت ناگهانی یا ذره ذره اتفاق می افتد که با کنده شدن جفت افت فشارخون اتفاق می افتد. فقط دوران این خونریزیها نباید بیشتر از ۱ هفته بطول بیانجامد و بعد از ان باید برسی شود که علت چیست.

 

در خانمهایی که پیشینه سزارین دارند به هیچ وجه خودسرانه بهرهگیری نکنند چون احتمال پارگی رحم وجوددارد که بایستی حتما تحت نظر دکتر از این قرص‌ها بهرهگیری کنند. ولی طبق معمول در ۸ تا ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

 

گاهی با مصرف یک دوره از قرص هاي سایتوتک خون ریزی آغاز نمیشود وباید مجددا بعد از ۳روز دارو را تکرار کرد. هرگز خودسرانه شیاف میزوپروستول یا امپول بهرهگیری نکنید چون شما با عوارض ان اشنا نیستید حتی بیشماری مواقع خانم ها گریبانگیر یک خون ریزی کاذب می‌شوند چنانچه هنوز ساک حاملگی در رحم وجوددارد.

 

بهرحال شما باید تا ۱هفته بعد یک سونوی مجدد تکرار کنید تا از سقط کامل خاطرجمعی حاصل کنید.وباز یاداوری می‌کنم که در ۸۰درصد موارد با این داروها سقط کامل صورت نمیگیرد و مقدور هست شما وادار به کورتاژ یا ساکشن شوید.چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست.وابن بقایای جفتی مقدور هست باعث عفونت رحمی یا خون ریزی منتهی به مرگ شود.

 

گاهی مقدور هست حاملگی شما خارج از رحم باشد پس تا وقتی جواب ازمایش خون شما مثبت شد سریع اقدام به تهییه دارو نکنید چون بهرهگیری از داروهای سقط جنین مقدور هست باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحمی که نطفه به ان چسبیده میشود ومنجر به فوت شما میشود.

 

عوارض جانبی سقط جنین

عوارض مرتبط به سقط جنین در ایالات متحده بسیار نادر هست وشایعترین عوارض جانبی حالت تهوع، استفراغ و اسهال هست. عوارض جانبی فیزیکی پس از سقط جنین میتواند در خانم ها متمایز باشد وشماباید از ان اگاه باشید.

 

*خون ریزی شدید

در موارد نادر، بعضی از زنان بیشتراز حد طبیعی خون ریزی پس از سقط جنین می‌کنند. درین صورت باید حتما با دکتر خود مشورت کنید.

 

*دردشکم ولگن

درد لگن شدید و پیوسته مقدور هست یک مشکل را نشان دهد. رایج ترین علت درد شدید عفونت هست .

 

*تب بالا

میزوپروستول میتوانید تب هاي کوتاه مدت ایجاد کند با این حال، اگر درجه حرارت شما برای چند ساعت بالا باقی ماند، و یا اگر شما درد شدیدی داشتید به دکتر خود مراجعه کنید.

 

علائم ادامه بارداری

اگرعلائم بارداری مثل تهوع، نفخ و یا حساسیت پستان، طبق معمول دریک یا دوهفته پس از سقط جنین باقی ماند شما هنوز هم مقدور هست باردار باشید.

 

*عفونت یا سپسیس خونی
*آسیب بهه دهانه رحم
*زخم مخاط رحم
*سوراخ شدن رحم
*آسیب به اندام هاي دیگر
*مرگ

سقط جنین با ساکشن و کورتاژ

 

گاهی با مصرف کلی دارو باز انقباض و سقط جنین اتفاق نیوفتاده و یا در۹۰درصد موارد تکه اي از جفت باقیمانده هست که باید سریع درباره ان اقدام شود .برترین اقدام انجام ساکشن یا کورتاژ هست .ضروری به توضیح هست که ساکشن نوعی از روش کورتاژ می باشد که بدون نیاز به بستری وبیهوشی به صورت سرپایی انجام میشود .مزیت ساکشن نسبت به کورتاژ مدت دوران کمتر بدون نیاز به بیهوشی بدون نیاز به تراشیدن رحم می باشد.

 

در واقع ساکشن رحم با یک سوند نلاتون شماره ۱۴یا ۱۶در داخل رحم می‌گذارند و با مکش مثل جاروبرقی ساک حاملگی و جفت را خارج می کنند .این روش تا هفته ۶بارداری قابل انجام هست .در مواقعی که بعد از بهرهگیری داروهای سقط جنین بقایای جفتی بماند می‌توان بقایا را براحتی با ساکشن خارج کرد .روش ساکشن در سقط جنین بسیار بی خطر وایمن تر ازکورتاژ می باشد.

 

تشخیص سقط جنین

معایب و روش استفاده از داروی سقط جنین سایتوتک

 

دکتر یا ماما برای حصول خاطرجمعی از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر می‌نویسد. اگر جنین دقیقا از رحم مادر دفع شده باشد، طبق معمول کار دیگری انجام نمیگیرد. اما طبق معمول رحم دقیقا تخلیه نمی‌شود و نیاز به کورتاژ دارد. در فرایند کورتاژ تمام بقایای جنین ازبدن مادر خارج میشود. کلا دونکته اجتناب ناپذیر در سقط جنین وجوددارد یکی دل درد و دیگری خون ریزی می باشد .

 

کیفیت خون ریزی مقدور هست در روزهای اول بیشتر باشد ودر چند روز اتی کمتر شود گاهی مقدور هست یک لخته بزرگ از شما دفع شود یا گاهی با تکرار چندان لخته لخته خون ریزی داشته باشید.

 

در طب گیاهی خوردن بعضی از گیاهان مثل گلپر یا زرشک اویشن وزعفران مقدور هست باعث سقط جنین شود چون مکانیسم این گیاهان قاعده اور هست ولی زمانیکه جنین بالای ۴هفته بارداریست بندرت این اتفاق می افتد وشما به خون ریزی خواهید افتاد.

 

طبق معمول ۴تا۶هفته بعداز سقط جنین قاعدگی به روند خود بازمیگرددو مادر میتواند دوباره باردار شود.

 

جدیدترین مطالب سایت