نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

آیا علائم بارداری را می دانید؟

بارداری نشانه های زیادی دارد که در اینجا نشانه های بارداری زودرس را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

عوامل بروز زایمان زودرس
سیگار کشیدن
اضافه وزن یا پایین بودن وزن قبل از باردار شدن مادر
رعایت نکردن مراقبت هاي‌ دوران بارداری بـه خوبی
استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری
ابتلا بـه برخی عارضه ها در دوران بارداری مانند فشار خون بالا، پره اکلامپسی، دیابت، اختلالات انعقادی یا عفونت
باردار بودن یک کودک دارای نقص عضو
باردار شدن از راه لقاح مصنوعی
بارداری دوقلو یا چند قلو
سابقه قبلی مادر یا خانواده در زایمان زودرس
باردار شدن خیلی زود پس از تولد نوزاد

 

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

آیا مصرف دارو در بارداری مجاز است؟

مصرف داروها در بارداری را بـه پنج گروه تقسیم ‌بندی کرده‌اند کـه از بی ‌خطر‌ترین کـه در گروهA می‌ گیرد تا پرخطرترین در گروهX ؛ متفاوت هستند. در هرحال، پیش از شروع مصرف هر دارویی باید با دکتر خود مشاوره کنید و بـه خصوص در سه ماهه اول تا حد امکان از مصرف دارو خودداری کنید.

 

علائم زودرس بارداری «علائم بارداری پنهان»

از نخستین علائم بارداری خستگی 

هورمون پروژسترون در اوایل بارداری بـه شدت افزایش پیدا می‌کند و باعث خستگی و کِسلی می‌شود.

گاهی ممکن اسـت بـه صورت ناگهانی خسته شوید و یا احساس خواب آلودگی کنید.

خستگی هم کـه از علائم بارداری در ماه اول قبل از پریود و شروع بارداری می‌باشد دلایل مختلفی دارد، از جمله این کـه جریان خون برای رشد جنین افزایش پیدا میکند، حتما بـه اندازه کافی استراحت کنید و از ویتامین هاي‌ قبل بارداری با مشورت و دستور دکتر استفاده کنید.

 

حساس شدن و دردناک بودن سینه ها

یکی از شایع‍‌ترین نشانه هاي‌ بارداری حساس شدن سینه ها و نوک سینه هاست کـه طبق معمولً در طی 3 هفته اول بارداری خودرا بـه وضوح نشان میدهد . متورم و دردناک شدن سینه ها شبیه قبل از پریود اسـت . این درد پس از اتمام سه ماهه نخست بـه میزان زیادی کاهش پیدا میکند زیرا بدن خودش رابا میزان هورمون ها تطبیق داده اسـت.

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

علائم بارداری پنهان

 

حالت تهوع و بیزاری از غذا

اگر تازه باردار شده باشید، بعید نیست از بوی قرمه سبزی یا قهوه حالتان بد شود و عده اي از رایحه ها منجر بـه حالت تهوع شـما بشوند. با این کـه بـه طور صددرصد تایید نشده اسـت، اما این روند احتمالا عوارض افزایش هورمون استروژن در بدن اسـت. ممکن اسـت دراین دوران متوجه شوید دیگر بـه غذاهایی کـه تا کنون عاشق انها بوده اید، علاقه اي ندارید. تهوعبرخی از زنان یک ماه پس از باردار شدن دچار حالت تهوع هاي‌ صبحگاهی می شوند.

 

برخی دیگر نیز یک یا دوهفته زودتر این اتفاق رخ می‌دهد. البته این حالت مختص صبح نیست. حالت تهوع بـه همراه و یابدون استفراع می تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. حدود نصف زنان باردار کـه دچار تهوع می شوند پس از قدم گذاشتن بـه سه ماهه دوم، کاملا خوب می شوند. البته گاهی ممکن اسـت تا ماه چهارم نیز ادامه داشته باشد.

 

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

اولین نشانه های بارداری

 

تکرر ادرار

تعداد زیادی از زنان حدود شش تا هشت هفته بعد از لقاح، دچار تکرر ادرار می شوند. گرچه تکرر ادرار می تواند ناشی از عفونت ادراری، دیابت و یا استفاده بیش از حد از ادرارآورها باشد؛ اما اگر حامله هستید این تکرر ادرار بـه احتمال زیاد بـه دلیل تغییر در سطوح هورمونی شـما اسـت.

 

قوی شدن حس بویایی

اگر باردار باشید، ممکن اسـت بوی آشغال‌ها حال شـما را بد کند. در صورتی کـه از برخی بوهای خاص بدتان می آید و یا حس بویایی شـما قوی شده اسـت و نسبت بـه بوها حساس شده‌اید، این ممکن اسـت نشان از بارداری شـما باشد.

 

ضعف و سرگیجه از علائم مهم بارداری

احتمالا تغییرات هورمونی روی سطح گلوکز و فشار خون تاثیر می‌گذارد بنابر این منجر بـه سرگیجه و ضعف میشود.

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

اولین علامت بارداری

 

توقف عادت ماهانه 

برای ان دسته از خانم هایي کـه قاعدگی مرتب دارند توقف عادت ماهانه می تواند نشانه خوبی باشد . امااگر قاعدگی منظمی ندارید با مشاهده نشانه هاي‌ دیگر هم چون تکر ادرار، حالت تهوع، سفت و دردناک شدن سینه ها و … می‌توانید احتمال دهید کـه باردار هستیددر این شرایط سریعاً بـه دکتر مراجعه کرده و با انجام آزمایش هاي‌ مختلف از صحت ان خاطرجمعی حاصل کنید .

 

افزایش دمای عمومی بدن

هنگامی کـه دمای بدن شـما هنگام صبح و پیش از بلند شدن از جا و خوردن غذا، خیلی بالاست و این مساله تا 3 هفته همان‌ گونه ادامه داشت، احتمالا باردار هستید.

 

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

علائم بارداري از كي شروع ميشود؟

علائم حاملگی در زنان متفاوت اسـت. ان ها ممکن اسـت در کیفیت یا شدت این علائم متفاوت باشند ؛ و حتی علائم حاملگی یک زن ممکن اسـت برای همان زن در حاملی بعدی یکسان نیاشد. و این علائم ممکن اسـت دربخش هاي‌ مختلف دوران بارداری رخ دهد.

 

مثلاً در اوایل هفته هاي‌ اول بارداری زنان بسیاری شاهد تغییرات در پستان هایشان هستند. این تغییرات میتواند شامل احساس سفتی ؛ سیاهی ؛ سنگینی ؛ پربودن یا خارش باشد و این ناراحتی پس از گذشت چند هفته کاهش پیدا میکند و یا خون ریزی خفیف یا لکه بینی ممکن اسـت پس از 6 تا 12 روز پس از لقاح ؛ هنگام چسبیدن تخمک بارورشده بـه دیواره رحم اتفاق بیوفتد.

 

خطر زایمان زودرس برای جنین

نوزادان نارس رشد آهسته تری از نوزادان معمولی داشته و بیشتر در دسترس برخی خطرها مانند اوتیسم، ناتوانی ذهنی، فلج مغزی، از دست دادن دید و شنوایی، مشکلات ریوی، خون ریزی داخل مغزی، نکروز روده، عفونت هاي‌ دوره نوزادی و زردی قراردارند.

 

در مواردی، داروهایی میتوانند زایمان زودرس را بـه عقب بیندازند و بـه جنین فرصت بیشتری برای رشد دهد. چنانچه هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرید ؛ بهتر جواب می بینید بنابر این همیشه بـه علایم زایمان زودرس توجه داشته باشید. اگر هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید بـه دکتر خود اطلاع دهید.

 

نشانه زودرس بارداری (علائم بارداری پنهان)

علایم 100 درصدی بارداری:

بارداری از طریق آزمایش خون مشخص میشود.

 

در دوران حاملگی می ‌شود ورزش کرد؟

بله، انجام حرکات ورزشی و تقویت عضلات پیش، حین و پس از حاملگی بـه خانم‌هاي‌ ارجمند توصیه می ‌شود. اگر در زندگی روزمره عادت بـه ورزش داشته‌اید، در هنگام حاملگی ان را ادامه دهید. تنها این نکته را بـه خاطر بسپارید کـه در حاملگی نباید تا حد خستگی مفرط بـه ورزش کردن ادامه داد.

 

ورزش‌هاي‌ ایروبیک همانند پیاده ‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا بسیار مناسب دوران بارداری هستند ولی باید از انجام ورزش‌هاي‌ رزمی و بوکس در حین بارداری اجتناب کرد. انجام ورزش شنا در حاملگی بـه انجام ساده‌تر زایمان و بازرسی اضافه وزن در حین بارداری کمک کرده و با کاهش وزن خانم حامله در آب از آسيب بـه مفاصل زانو جلوگیري می ‌شود.

 

در موارد خاصی باید از انجام ورزش اجتناب کرد و یا حتما با نظر دکتر اقدام بـه اینکار کرد. این موارد عبارتند از: تهدید بـه سقط کـه همراه خون‌ریزی سه ماهه اول باشد و حاملگی‌هاي‌ چند قلویی و بیماری قلبی و ریوی شدید و احتمال زایمان زودرس کـه با کوتاه شدن طول دهانه رحم همراه اسـت.

آیا در دوران حاملگی می‌ توان به مسافرت رفت؟

بـه طور کلی اگر حاملگی طبیعی باشد و احتمال سقط و یا زایمان زودرس را نداشته باشیم، بله ولی خانم حامله باید هر یک ساعت یک‌بار بـه مدت یک ربع قدم بزند تا از بروز لخته در سیاهرگ‌هاي‌ پای وی جلوگیري شود ولی در کل اگر بتوان از مسافرت‌هاي‌ طولانی در سه‌ماهه اول و سوم خودداری کرد، بهتر اسـت. در اغلب کشور های دنیا از پرواز خانم حامله بعد از هفت‌ ماهگی ممانعت بـه عمل می ‌آورند.

 

تغذیه هنگام حاملگی چگونه باید باشد؟

خانم حامله در ابتدای حاملگی بـه علت بروز تهوع و استفراغ باید از 5 یا 6 وعده غذایی مختصر استفاده کند کـه بـه شرح ذیل اسـت: صبحانه و ساعت 10 صبح یک میوه، ناهار مختصر و ساعت 4 عصر یک نوع لبنیات بـه‌ طور مثال، 125 گرم ماست و شام مختصر و نوشیدن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب.

 

نکته جالب توجه این اسـت کـه افزایش وزن بیش از 12 کیلو گرم حتی تا 30 کیلو گرم در حاملگی در ایران یک امر بسیار معمولی اسـت در حالی کـه باید بدانیم کـه تعداد زیادی از عوارض حاملگی با افزایش وزن حین دوره‌ بارداری افزایش می ‌یابند کـه از جمله دیابت حین بارداری و بزرگ شدن جنین و افزایش احتمال زایمان دشوار و درنهایت سزارین را می‌ توان نام برد.

 

بـه طور کلی مصرف انواع ویتامین‌ها، آهن و کلسیم در حاملگی توصیه می ‌شود. با مصرف اسید فولیک بـه مقدار یک میلی‌گرم از سه ماه قبل از حاملگی می ‌توان از بروز اختلالات سیستم عصبی جنین پیشگیری کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت