برنامه غذایی کاهش وزن و زمان مناسب غذا خوردن

برنامه غذایی کاهش وزن و زمان مناسب غذا خوردن

داشتن یک برنامه غذایی برای کاهش وزن

محققان دانشگاه میسوری به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذا هاي حاوی پروتئین در وعده صبحانه، یک استراتژی سالم برای احساس سیری طولانی مدت در طول روز هست و میل به مصرف میان وعده ها را کاهش می‌دهد.

 

خوردن صبحانه‌ سرشار از مواد مغذی می ‌تواند به مدیریت وزن کمک کندداشتن یک برنامه خوراکی برای کاهش وزن بسیار مهم هست ولی اگر شما هم می خواهید در کم کردن وزن تان پیروز باشید باید بدانید که ساعت غذا خوردن تان بسیار مهم هست.

زمان غذا خوردن از محتوای خوراکی که می خوریم، مهم ‌تر هست! هرچند بدن شما یک ساعت حقیقی نیست اما ساعتی دارد که ۲۴ ساعته کار می ‌کند و این ریتم شبانه‌ روزی، عملکرد بدن را مطابق برنامه ‌ریزی درست پیش می ‌برد. این ساز و کار کمک میکند تا بدن شما خودش را با تغییرات محیطی، خواب و رفتارهایی مثل غذاخوردن تطبیق دهد.

 

درست هست که تاثیرات نوع مواد خوراکی که مصرف می ‌کنید برای همۀ کاملا روشن هست اما این که کی غذا می ‌خوریم هم، تاثیر خاص خود را روی اوضاع بدن، دریافت کالری‌ ها و مواد مغذی دارد. زمان وعده ‌ها و میان ‌وعد‌ه‌ هاي خوراکی می ‌تواند روی تنظیم سوخت ‌و ساز بدن، وزن، مدیریت مریضی‌ هاي مرتبط با چاقی و چرخه‌‌ي خواب بدن تاثیر بگذارد.

 

برای کاهش وزن صبحانه را 7 صبح بخورید

 

مصرف غلات سبوس دار در طی وعده صبحانه نیز به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند. به طور کلی خوردن صبحانه‌ سرشار از «مواد مغذی» می ‌تواند به مدیریت وزن و میزان مصرف کلی مواد مغذی توسط بدن کمک کند.

 

برای کاهش وزن میان وعده صبح را ساعت 10 صبح بخورید

اگر گذشته از وعده ناهار احساس گرسنگی می‌کنید، برترین راه انتخاب میان وعده اي سالم مثل کلم بروکلی همراه با هویج یا ماست کم چرب هست. برش هاي سیب همراه با کره بادام زمینی نیز می‌تواند انتخاب مفیدی باشد. غذاهایی را برای این زمان از روز انتخاب کنید که نیازمند جویدن اکثر میباشند و به شما در احساس سیری طولانی مدت کمک می‌کنند.

 

برای کاهش وزن ناهار را ساعت 12:30 ظهر بخورید

مصرف پروتئین اضافی در وعده ناهار شامل مرغ، گوشت هاي بدون چربی اي ماهی مهم هست. مطمئن شوید که در این وعده از بعضی چربی هاي سالم مثل آوکادو یا روغن زیتون نیز بهرهگیری میکنید.

 

مصرف این چربی ها برای جذب ویتامین هاي محلول در چربی از جمله ویتامین هاي دی، آ، و اي ضروری هست. از هر گونه غذای سرخ شده و مملو از چربی اشباع در وعده ناهار اجتناب کنید چون هضم این غذاها کند بوده و شما دچار احساس تنبلی در هنگام عصر می کند.

 

داشتن یک برنامه خوراکی برای کاهش وزن بسیار مهم هست

 

برای کاهش وزن عصرانه را ساعت 16:00 بخورید

مصرف میان وعده ۳ تا ۴ ساعت بعد از وعده ناهار ضروری هست چون قند خون در این زمان میل به افت کردن دارد و بدن در حالت استرس فیزیولوژیکی هست. مصرف پنیر به همراه بادام، و یا یک تکه میوه به جای انتخاب کربوهیدرات هاي ساده برای میان وعده پیشنهاد می‌شود.

 

ماست کم چرب یا شیر شکلات نیز گزینش هاي مناسبی میباشند. توجه کنید که مصرف قهوه را تا جایی که می‌توانید برای وعده عصرانه در نظر نگیرید چون اینکار باعث بروز گرسنگی مخفی و میل به پرخوری در شما میشود.

 

برای کاهش وزن وعده شام را ساعت 7:00 عصر بخورید

یک چهارم بشقاب شام شما باید پروتئین بدون چربی باشد؛ یک چهارم دیگر غلات، یک چهارم سبزیجات و مابقی چربی هاي سالم. مصرف مرغ پخته شده همراه با برنج قهوه اي در کنار سبزیجات برای وعده شام پیشنهاد می‌شود.

 

برای کاهش وزن میان وعده قبل از خواب را ساعت 11:00 شب بخورید

اگر جزو کسانی هستید که عادت به مصرف میان وعده گذشته از خواب دارید بهتر هست چهار ساعت بین مصرف شام تا زمان خواب صبر کنید. مصرف خوراکی هاي سبک مثل برش هاي سیب همراه با دارچین به احساس سیری و سبکی گذشته از زمان خواب کمک می کند.

 

در نهایت
سعی کنید هر روز در زمان‌های مشخصی غذابخورید.

زمان و محتوای صبحانه ‌تان را با وعده‌هاي خوراکی دیگر تنظیم کنید.
ناهار را زودتر میل کنید و برای شام وعده‌ي کوچک‌تری در نظر بگیرید.
بعد از ساعت ۷ شب چیزی نخورید.

عادات خواب خود را اصلاح کنید و به اندازه‌ي کافی بخوابید. همان‌طور که گفتیم، قرار گرفتن در معرض نور در ساعات دیروقت شب ممکن هست ساعت داخلی بدن شما را تغییر بدهد و منجر به غذا خوردن در اواخر شب شود که این اصلا مفید نیست.

سعی کنید تا حداقل ۴۵ دقیقه بعد از ورزش چیزی نخورید، خوردن غذا ۴۵ دقیقه بعد از ورزش به جایگزینی گلیکوژن و ترمیم عضلات بدن کمک می کند.

 

جدیدترین مطالب سایت