در داروخانه‌ ها چه خبر است؟

در داروخانه‌ ها چه خبر است؟

برای این که بهتر بتوانم اطلاعاتی در مورد پرطرفدارترین داروهای لاغری به دست بیاورم، سری به چند داروخانه در شمال‌ شرق و شرق تهران زدم و با پزشکان داروساز آن ها در مورد این محصولات صحبت کردم.

 

همه آن ها بر این باور بودند که “ونوستات”، “تینویید”، “زنیکال” و “کارویل” از پرطرفدارترین داروهای لاغری هستند که خیلی‌ ها بدون نسخه برای تهیه آن ها به داروخانه‌ ها مراجعه می ‌کنند.

 

دکتر مصطفی نوربخش، داروساز، می ‌گوید: “مردم باید خیلی مراقب باشند چون انواع چینی و نامرغوب این محصولات در بازار زیاد است. ضمنا اگر کسی می‌ خواهد این محصولات را تهیه کند، حتما قبل از آن باید با یک پزشک متخصص مشورت نماید و صرفا با پیشنهاد یک دوست یا همکار اقدام به مصرف آن نکند.”

 

محصولات لاغری به دو دسته شیمیایی و گیاهی تقسیم می ‌شوند و نحوه عملکردشان دفع چربی از بدن است و وقتی چربی بدن دفع می ‌شود، در نتیجه ویتامین ‌های محلول در چربی (مانند ویتامین ‌های A ، D و E) هم از بدن دفع می‌ شوند و بدن با کمبود ویتامین و املاح مواجه می ‌گردد.

 

گفته می ‌شود که محصولات گیاهی مانند “کارویل”، “دایت ‌فورمولا” یا “اسلیم ‌کوئیک” هر چند بی‌ عارضه نیستند، اما کم‌ عارضه‌ تر از انواع داروهای شیمیایی مشابه هستند.

 

دکتر نوربخش می ‌گوید: “ممکن است چاقی برخی افراد در اثر تجمع پروتئین در بدن شان باشد و اگر آن ها بدون سنجش چربی بدن ‌شان توسط یک پزشک متخصص، اقدام به تهیه و مصرف محصولات چربی ‌سوز کنند، حتما دچار ریزش مو ، ناراحتی ‌های پوستی و حتی عصبی می ‌شوند.”

 

پودرهای لاغری

یکی از محصولات پرطرفدار لاغری، پودرهای فیبردار موسوم به “فایبر کلیر” است. می ‌گویند مصرف روزانه دو تا سه لیوان از محلول این پودر با آب، سبب حجیم شدن معده و در نتیجه کاهش اشتهای افراد می‌ گردد

 

و چون فیبر خاصیت ملین بودن را هم داراست، حجم مدفوع را افزایش داده و در نتیجه آب بدن‌ را کاهش می ‌دهد و احساس کاذب لاغر شدن به مصرف ‌کننده دست می‌ دهد،

 

اما در صورت مصرف طولانی‌ مدت این پودرها، سیستم گوارشی بدن دچار اختلال می ‌گردد. به نظر می ‌رسد که همچنان رژیم‌ لاغری مناسب در کنار ورزش، بهترین راهکار مبارزه با چاقی است و اگر استفاده از این قبیل محصولات لاغری هم کمک‌ کننده باشد، صرفا باید تحت نظر پزشک صورت گیرد تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری به عمل آید.

 

جدیدترین مطالب سایت