راهکارهای مناسب برای رژیم ضد التهاب آور

راهکارهای مناسب برای رژیم ضد التهاب آور

رژیم غذایی ضد التهاب

در رژیم خوراکی باید دقت داشته باشیم که غذاهایی که ضد التهاب آور میباشند بسیار میتواند در لاغری ما تاثیر بگذارد .

 

به گزارش تالاب به نقل از “تودی”، التهاب می‌تواند از منابع مختلفی ناشی شود. ابتدا، نگاهی به نقش سیستم ایمنی در سلامت انسان داریم: سیستم ایمنی از بدن در برابر مهاجمان خارجی که به نام آنتی‌ژن ها شناخته میشوند، محافظت میکند.

 

این مهاجمان می‌توانند بعنوان گرده که آلرژی هاي شما را تحریک میکنند، باکتری هاي موجود در ناخن که موجب تورم و درد می‌شوند، یا خوراکی که نسبت به آن حساس هستید و موجب کهیر و خارش میشود، شکل بگیرند.

 

واکنش به هر آنتی‌ژن از سیستم ایمنی بدن ما ناشی می‌شود که دقیقا وظیفه خود را انجام میدهد. سیستم ایمنی به ماده خارجی حمله می‌کند و شما را در یک حالت هموستاز «عادی» حفظ میکند.

 

سیستم ایمنی با ترشح سیتوکین ها، که التهاب و واکنش به عفونت ها را موجب میشود، اینکار را انجام می‌دهد. بعنوان مثال، تورم یکی از مکانیزم هاي بدن برای منزوی ساختن یک جراحت و حفظ سلول هاي دیگر در اطراف آن هست.

 

بنابراین اساسا، در طول فرآیند التهاب، مکانیزم هاي دفاعی توسعه می یابند. جراحت بهبود می یابد و التهاب نیز در نهایت از بین می‌رود. ما همینطور دارای آنتی‌ژن هایي هستیم که داخل بدن ساکن میباشند و به نام آنتی‌ژن هاي لکوسیت انسانی «HLA» شناخته می‌شوند. انها دوست سیستم ایمنی بدن میباشند و مورد حمله قرار نمیگیرند.

 

چه زمانی التهاب برای بدن بد محسوب می شود؟

گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن انسان عملکرد درستی ارائه نمی‌کند و واکنشی بیش از اندازه چندان یا بیش از اندازه کم نشان میدهد، یا مواد بی ضرر را بعنوان تهدیدی مرگبار شناسایی می‌کند. در این مرحله، التهاب عادی بدن ما می‌تواند به یک نسخه سیستمیک یا مزمن تبدیل شود.

 

التهاب شکل می‌گیرد، حتی در شرایطی که الزاما نیازی به آن نبوده هست، و ممکن هست سیگنالی از بدن برای توقف دریافت نکند. نتیجه این شرایط ابتلا به مریضی مزمن هست.

 

این مریضی میتواند در مغز، شریان ها، دستگاه گوارش و مفاصل شکل بگیرد. مریضی هاي خودایمنی ممکن هست زمانی که آنتی‌ژن هاي HLA بعنوان دشمن شناسایی می‌شوند و بدن حمله به بافت هاي خود را آغاز میکند، شکل بگیرند.

 

شاید بر همین زمینه هست که افراد در وهله اولیه به دنبال روشی برای از بین بردن التهاب، خلاص شدن از شر آن و جلوگیری از آن میباشند.

ورود به رژیم غذایی ضد التهابی

پیش از آن که به یک جریان تبدیل شود، تعداد زیادی از ما محصولات ضد التهابی را با داروهایی مثل اسید استیل سالیسیلیک «آسپرین» یکسان فرض میکردیم. این قبیل داروها با مسدود کردن مکانیزم هاي بدن که موجب التهاب میشوند، کار میکنند. مواد خوراکی وجود دارند که می‌توانند اثری نمونه داشته باشند.

 

التهاب چگونه اندازه گیری میشود؟

آزمایش خون از طریق اندازه گیری پروتئین هاي فاز حاد در خون که توسط سیتوکین ها تحریک شده اند، به دنبال نشانگرهای التهابی می‌گردد. بعنوان مثال، پروتئین واکنشگر C «CRP»، سرعت رسوب «ESR» و ویسکوزیته پلاسما «PV» تست هاي متعارف میباشند.

 

همگی انها ممکن هست وجود التهاب را نشان دهند. با این وجود، انها این مساله را مشخص نمی‌کنند که به شرایط یا بیمای خاصی مبتلا هستید یا خیر.

 

چه چیزی بخوریم؟

به گفته بقراط، اجازه دهید غذا داروی شما باشد. بدون تردید، حق با او بوده هست. نتایج مطالعات گوناگون نشان داده اند که گزینه هاي خوراکی ما میتوانند بر اوضاع التهاب تاثیرگذار باشند. از جمله مواد خوراکی با بیشترین میزان فواید ضد التهابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

میوه ها و سبزیجات «به ویژه سبزیجات برگدار تیره»

مغزهای خوراکی

ریشه ها و گیاهان دارویی رنگارنگ «از جمله زنجبیل و زردچوبه»

اسیدهای چرب امگا-3 « بعنوان مثال، در ماهی هاي چرب و دانه هاي چیا یافت می‌شوند»

چربی هاي سالم، از جمله روغن زیتون

غلات کامل با محتوای فیبر بالا

این قبیل مواد خوراکی رشد باکتری هاي سالم در دستگاه گوارش را تحریک می‌کنند و اثر ضد التهابی دارند.

 

از چه چیزهای پرهیز کنیم؟

در مقابل، مواد خوراکی نیز وجود دارند که می‌توانند به افزایش التهاب کمک کنند و از مصرف انها باید پرهیز کرد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

قند، که نتایج یک مطالعه نشان داده هست مسیرهای التهابی را فعال می‌کند و ممکن هست خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

 

مصرف گوشت قرمز، غلات پالایش شده و دریافت چندان چربی هاي اشباع نشان داده اند که موجب التهاب می‌شوند.

 

گلوتن، زیرا مطالعات نشان داده اند هنگامی که افراد مبتلا به مریضی سلیاک «یک مریضی خودایمنی» یا افرادی مبتلا به حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی آن را مصرف میکنند می‌تواند اثر جانبی التهابی را موجب شود.

جدیدترین مطالب سایت