علت چاقی بیش از حد شکم چیست ؟

علت چاقی بیش از حد شکم چیست ؟

چرا لاغر نمیشویم ؟ 

 

علت لاغر شدن شما میتواند به چیزهای زیادی وابسته باشد در ادامه می توانید با علت داشتن چاقی بیش از حد شکم ما را در ادامه دنبال نمایید .

 

علت چاقی بیش از حد شکم چیست ؟ به گزارش تالاب مقدار چربی دور کمرتان میتواند پیش درآمد طیف گسترده‌اي از مریضی‌ها و مشکلات برای سلامتی باشد مثل مریضی‌هاي قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و انواع سرطان‌ها.

 

چربی چندان شکم، یک مشکل تقریبا همگانی هست اما عوارضی که این چربی‌هاي ایجاد می کنند فراتر از شکل ظاهر و راحت نبودن در شلوار جین‌تان هست؛ در واقع مقدار چربی دور کمرتان می تواند پیش درآمد طیف گسترده‌اي از مریضی‌ها و مشکلات برای سلامتی باشد مثل مریضی‌هاي قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و انواع سرطان‌ها.

 

شاید هم تمام تلاش را میکنید تا از شر این چند کیلو گرم چربی اضافی خلاص شوید اما نتیجه‌اي نمی گیرید. چند عامل اصلی وجوددارد که میتواند تعیین کند تلاش و تقلای شما برای کاستن از چربی‌هاي شکم‌تان تا چه اندازه تاثیرگزار باشد.

 

غذا هاي اشتباهی میخورید

تغذیه، بخش مهمی از نبرد شما در برابر چربی‌هاي شکم‌تان هست. شاید ندانید غذاهایی میباشند که تمایل دارند همچون چربی دور کمرتان خودشان را پدیدار کنند. مثلا غذاهایی که محتوای سدیم بالایی دارند مثل غذا هاي کنسروی، اسنک‌هاي نمکدار و گوشت‌هاي دودی شده یا فرآوری شده.

 

غذا هاي سرشار از کربوهیدارت‌هاي تصفیه شده مثل نان سفید، شکر، کیک‌ها و کلوچه‌ها نیز چربی‌هاي شکم‌تان را بیشتر می کنند.

 

ضمنا اگر غذا هاي پُر از چربی‌هاي اشباع شده چندان مصرف کنید، مثل پنیر، خامه و گوشت‌ قرمز پُرچرب، در واقع بدن‌تان را انباشته از چربی شکمی میکنید. خوشبختانه رژیم‌هایي وجوددارد که بشما کمک می کنند این نوع غذاها را حذف کرده و عادت‌هاي درست‌تری در تغذیه در پیش بگیرید. مثلا جای گزین کردن کرده با روغن زیتون، استیک با سالمون و خداحافظی با نمکدان سر سفره، تغییرات کوچکی میباشند که میتوانند تاثیرات بزرگ بگذارند.

 

اشتباهی ورزش می کنید

حتما نقش مهم ورزش در نظارت وزن و سلامتی را میدانید و عجیب نیست که ورزش در غلبه بر سایز در حال افزایش ِ دورکمر نیز نقش بزرگی داشته باشد. اما تعداد زیادی از آنهایی که مرتبا به باشگاه می‌‌روال و به سختی هم تمرین می کنند، درگیر انجام تمرینات اشتباه میباشند.

 

ورزش‌هاي هوازی مثل پیاده روی، دو و دوچرخه سواری، تمرینات بی‌نظیری میباشند اما برای این که بتوانید چربی‌هاي شکم‌تان رابه خوبی هدف بگیرید، باید ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی انجام دهید.

 

دلیلش هم این هست که افزایش توده‌ي عضلانی بشما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید. پس گرچه طرفدار الیپتیکال هستید یا از رکاب زدن لذت میبرید، اما حتما تمرینات مقاومتی مثل اسکوات، شنا روی زمین و بهرهگیری از باندهای مقاومتی را هم در برنامه بگنجانید.

 

دارید پیر میشوید

سن، تنها یک عدد هست اما میتواند تاثیر منفی بر عددی که ترازو نشان میدهد داشته باشد. تعداد زیادی از افراد با افزایش سن، از سرعت متابولیسم‌شان کم شده و کم تحرک میشوند، این حالت میتواند منتهی به از دست دادن توده‌هاي عضلانی شده و چربی بیشتری را در بدن‌شان انباشته کند.

 

زنان بعد از رسیدن به سن یائسگی بیشتر در دسترس تجمع چربی اطراف میان تنه‌شان میباشند.

 

مطالعات نشان داده افت میزان استروژن در بدن زنان، سبب دوباره اکران شدن چربی از ران‌ها و باسن، مستقیما بطرف شکم می شود. اگر میخواهید با این فرم ناخواسته مبارزه کنید، باید به تمرینات هوازی مثل پیاده روی تند، شنا و دوچرخه سواری همراه با تمرینات قدرتی ادامه دهید. دلیلی وجود ندارد که دراین سالهای خوشگل از عمرتان، اندامی خوشگل و ایده آل نداشته باشید.

 

علت چاقی بیش از حد شکم چیست ؟

نشستن باعث منکوب شدن آنزیمی مهم می شود که به دفع چربی از خون کمک میکند

 

خیلی اضطراب دارید

خیلی اضطراب دارید؟ تنها نیستید. وقتی مدام احساس اضطراب و پریشانی و اضطراب می کنید، تمایل‌تان به خوردن غذا هاي پرکالری و چاق کننده بیشتر میشود. زیرا زمانی که اضطراب دارید بدن‌تان در شرایط «جنگ و گریز» قرار میگیرد و هورمونی به نام کورتیزول ترشح میشود.

 

کورتیزول در واکنش به اضطراب، نقش مهمی دارد اما بر خلاف اجدادمان که ندرتا با اضطراب روبه‌رو می‌شدند، ما در زندگی امروز گریبانگیر اضطراب مزمن هستیم و این یعنی واکنش بدن به اضطراب هرگز خاموش نیست!

 

بنابر این دقیقا منطقی هست که سرو به غذاهایی داشته باشیم که سریعا‌ترین منابع انرژی بوده و عمدتا هم پُر از شکر و چربی‌اند، زیرا این شیوه‌ي بدن، برای سوخت گیری و فراهم سازی منابع ناشی از تحت اضطراب بودن هست.

 

اگر جزو افرادی هستید که مدام اضطراب دارید، باید به دنبال راههای سالم‌تری برای مدیریت اضطراب خود باشید، راههایی غیر از خوردن! مثل یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن، ذهن آگاهی و از همه ی مهمتر، ورزش کردن.

 

چندان می نشینید

هرروز چه میزان مینشینید؟ احتمالا مقدار زمانی که در روز نشسته هستید خیلی بیشتر ازآن چیزی هست که فکر می کنید و مشکل اینجاست که عواقب این طولانی نشستن‌ها میتواند ترسناک باشد.

 

ساعت‌هاي طولانی نشستن نه تنها منتهی به افزایش فشار خون، بالا رفتن کلسترول، دیابت نوع دوم، مشکلات کمر و کاهش عملکرد ادراک و تشخيص می شود، بلکه می تواند چند کیلو به وزن‌تان افزون کند، مخصوصا تجمع چربی دور کمرتان را بیشتر کند.

 

نشستن باعث منکوب شدن آنزیمی مهم میشود که به دفع چربی از خون کمک میکند.

 

بنابر این اگر هدف‌تان کاهش سایز کمرتان هست باید از هر فرصتی برای بلند شدن از جای خود و حرکت کردن بهرهگیری کنید. استفاد از پله‌ها بجای آسانسور، دورتر پارک کرد اتومیبل و بهرهگیری از میز ایستاده هم راههای خوبی برای آب کردن چربی‌هاي شکم میباشند.

 

چندان نوشابه رژیمی می خورید

شاید فکر کنید با انتخاب نوشابه‌هاي رژیمی همچون یک نوشیدنی مناسب، از کالری مصرفی‌تان کم میکنید و از وزن‌تان می‌کاهید. اما تحقیقات نشان داده تصویر این موضوع درست هست!

 

مخصوصا وقتی پای چربی دور کمر به میان می آید. طبق تحقیقات انجام شده، هر چه نوشابه‌ي رژیمی بیشتر مصرف کنید، وزن بیشتری اطراف شکم‌تان افزون خواهید کرد.

 

پس بجای نوشابه‌هاي رژیمی بهتر هست به دنبال جای گزین‌هاي بدون کالری باشید که فوایدی برای سلامتی‌تان داشته باشند. شاید خوشایندتان نباشد اما برترین نوشیدنی از هر لحاظ، آب هست.

 

به اندازه‌ي کافی نمیخوابید

کمبود خواب داشتن، مسئله‌اي هست که امروزه افراد زیادی با آن درگیرند و باوجود این که 7 تا 9 ساعت خواب شبانه، پیشنهاد‌اي همیشگی هست اما 40 درصد از بزرگسالان نهایتا 6 ساعت بیشتر نمیخوابند.

 

کسر خواب داشتن نه تنها احساس خستگی و بی حالی و پریشانی در بر دارد بلکه تحقیقات نشان داده میتواند بدن‌تان را در دسترس افزایش چربی در ناحیه‌ي دور کمر قرار بدهد.

 

بنابر این اگر کمبود خواب داشتن برای شما یک امر عادی شده، وقت آن هست که تغییری در عادات خود بدهید و خواب را در الویت قرار دهید تا بدن‌تان به میزان کافی استراحت کرده و از چیزهایی که نیازی به انها ندارد خلاص شود که مهم‌ترین انها، چربی شکم‌تان هست.

 

شرایط یک خواب بینظیر و باکیفیت را برای خود فراهم کنید و مفید بخوابید.

 

جدیدترین مطالب سایت