چاقی شما از کدام نوع می باشد؟ (انواع چاقی)

چاقی شما از کدام نوع می باشد؟ (انواع چاقی)

چاقی شما از کدام نوع می باشد؟

انواع چاقی را در این جا توضیح دادیم ، با خواندن این مطلب از نوع چاقی خود مطلع شوید و برای درمان ان اقدام کنیم.

چاقی دشمن سلامتی

علت چاقی من چیست ؟

چاقی شما از کدام نوع می باشد؟ (انواع چاقی)

1- چاقی مدل سیبی

آدم هایي با اندام سیبی شکل، بدنی با ظاهری قوی دارند؛ اسکلتی با شانه هاي‌ پهن، قفسه سینه پهن و اندام عضلاتی. گردن، قفسه سینه و باسن آن ها نسبتا تنومند و لگن شان کوچک است؛ فرم ظاهری بدن سیبی شکل ها خالی از منحنی هاي‌ معمول بدن است و گودی کمر چندانی در آن ها دیده نمیشود و باسنی تخت دارند. همان طور که از ظاهرشان می‌توان حدس زد خانم هاي‌ این دسته بندی، بدنی مردانه و نیرومند دارند.

 

انها در ورزش هایي مثل شنا، بدنسازی، دوومیدانی که قدرت بدنی بالایی می طلبد موفق ترند. انها شاید در نگاه اول شبیه برادران و پدرانشان بنظر بیایند اما از نظر سلامت بدنی می درخشند. استخوان دست و پای انها بزرگ است و از توده عضلاتی بیشتری نسبت به زنان برخوردارند تا بافت چربی، مگر این که به اضافه وزن برسند.

اگر با اضافه وزن مواجه شوند، این اضافه وزن در بالاتنه آن ها خانه میکند. زنان صاحب بدن سیبی شکل ممکن است با مشکلات پوستی از قبیل رویش موی زائد مردانه درصورت وبدن، آکنه و ریزش مو با الگوی مردانه مواجه شوند که این ها همه ی بدلیل سطح بالای ترشح هورمون مردانه در آنهاست. این افراد باید در مصرف چربی هاي‌ اشباع و نمک در غذای خود دقت بیشتری داشته باشند.

نکته: خوراک هایي که این افراد باید از ان پرهیز کنند فرآورده هاي‌ لبنی پرچرب، پنیر، کره، خامه، بستنی، شکلات، غذا هاي سرخ شده و گوشت چرب است.

 

راه حل

مهم‌ترین چالش بدن هاي‌ آن ها درگیری با هوس و اشتهای به خوردن و خواب بیقرار است. سوخت و ساز بدن آن ها به مرور زمان دچار اشکال شده است و بطور کلی عملکرد هورمون هایشان متعادل نیست. بهترین راه برای بالا بردن سطح انرژی اطتمینان از این است که بدن نیازهای غذایی اش را دریافت میکند و ولع گرسنگی ندارد.

 

افراد با بدن سیبی شکل تمایل چندانی به پرخوری و زیاده روی در خوردن غذا ندارند اما بدلیل عدم تعادل در فعالیت هاي‌ غدد تخمدان، کبد و تیروئید دچار اضافه وزن می شوندو در وزن کم کردن هم به مشکل برمی خورند.

 

خواب ناکافی همراه با افکار مزاحم ثابت یا استرس،فرد را در شرایط بدی قرار میدهد؛ نه تنهاس طح انرژی بدن با شیب تندی پایین می‌آید، بلکه چربی هاي‌ سمی به صورت بافت اسفنجی زیر پوست ذخیره میشود. راه حل پیشنهادی، زهر زدایی و بازگرداندن سلامت به غدد فوق کلیوی و ایجاد شرایط سلامت پایدار است.

 

راه حل این مسئله مصرف آب زیاد، تحرک ملایم؛ مثل نیم ساعت پیاده روی در روز، مصرف غذا هاي سالم و کم چرب است. آرامش و دوری از فضای استرس و اضطراب به این افراد توصیه میشود.

 

چاقی شما از کدام نوع می باشد؟ (انواع چاقی)

2 – چاقی مدل گلابی

بدن هاي‌ گلابی شکل، بدن هایي هستند که عمده توده چاقی و اضافه وزن در نیمه پایینی بدن تجمع پیدا کرده اند. بیشتر وزن در ناحیه ران ها و باسن دیده میشود. همانگونه که از نام این دسته بندی پیداست، اختلاف اندازه بین بالا و پایین تنه بسیار زیاد و قابل رؤیت است.

 

استخوان هاي‌ دست و پا حالتی کاملا زنانه دارند؛ مچ دست و مچ پا باریک و لاغر است و حتی اگر چاقی و اضافه وزنی رخ دهد ساعد و ساق همان‌ گونه باریکتر از عموم اندام است. چربی نیز در ناحیه ران، باسن، سینه و شکم شروع به انباشته شدن میکند.

 

با میوه ها جشن بگیرید. استفاده زیاد از میوه هایي با فیبر بالا و سبزیجات همراه با مصرف پروتئین درکنار انها، احساس سیری ایجاد می‌کند و کمک می‌کند ولع و اشتهای بی اندازه به خوردن تا حد زیادی بازرسی شود. یادتان باشد که پروتئین در هر وعده غذایی باید جایی داشته باشد تا تعادل هورمون انسولین و گلیکوژن را التیام ببخشد و سطح قندخون را در حد طبیعی متعادل نگه دارد.

 

نکته: افراد با چاقی گلابی شکل تمایل زیادی به خوردن مواد حاوی ترکیبات قند و چربی دارند. ترکیب قند و چربی دریک ماده غذایی حساسیت بدن را برای ترشح استروژن بالا میبرد و چاقی رابه دنبال می آورد. درضمن احتمال به وجود آمدن سلولیت در ران ها، باسن و کنار پاها را افزایش می‌دهد.

 

راه حل

این بدن ها از ورزش سود می‌برند ودر کنار ان باید سمومی راکه باعث کند شدن سوخت و ساز چربی طبیعی در بدن می‌شوند از بین برد. اگر فرم بدن تان برایتان آزاردهنده است، ورزش از نان شب برایتان واجب تر است و هیچ چیز جای ان را نمی‌گیرد. علاوه بر تغییر سبک زندگی آرامتان به زندگی پرتحرک، حداقل سه روز در هفته بطور ویژه ورزش کنید. پیاده روی هاي‌ طولانی، کوهنوردی، استفاده از دوچرخه هاي‌ ثابت و متحرک و تردمیل برایتان خیلی مفید است چون بیش از هر قسمتی روی پایین تنها شما تمرکز می‌کند.

چاقی شما از کدام نوع می باشد؟ (انواع چاقی)

3- چاقی مدل پرتقالی

بدن هاي‌ پرتقالی یا لنفاوی، با دست و پاهایی پف کرده از بقیه متمایز میشوند. مچ دستها و پاها پف آلود و ضخیم، شانه ها سینه و قفسه سینه کوچک یا متوسط هستند.

 

شکم نسبت به تنها کمی جلوتر قرار دارد. استخوان هاي‌ اسکلت و ماهیچه ها به اندازه عادی هستند و از ظاهر آن ها قابل تشخیص نیست که توسط توده اي از چربی و مایعات زیرپوستی پوشیده شده اند بدلیل میزان سوخت و ساز بسیار پایین و همچنین وجود یک سیستم ناکارآمد لنفاوی، افزایش وزن بسیار سریع رخ می‌دهد. ویژگی حبس مایعات باعث می‌شود زنان پرتقالی شکل چاق تر از انچه هستند بنظر بیایند.

نکته: دراین نوع بدن، سلولیت با ذخیره چربی متورم همراه با مایعات لنفاوی شایع است که باید از خوردن لبنیات و گندم اجتناب شود.

 

راه حل

اول باید سموم را از بدن‌تان حذف کنید تا به سلامت برسید، سپس می‌توانید در برنامه اي طولانی به کاهش وزن برسید. نوشیدن هشت لیوان آب در روز معجزه می‌کند. دریافت این حجم از آب باعث می‌شود سوخت و ساز در بدن به درستی انجام شده و دفع سموم به اسانی امکان پذیر شود. ورزش هاي‌ پرتحرک اما نه خیلی فشرده، مثل زومبا به سوزاندن چربی هاي‌ ذخیره شده بسیار کمک میکند.

 

4- چاقی مدل موزی

بدن هاي‌ تیروئیدی یا موزی شکل اندامی باریک و بلند و دستها و پاهایی بلند و کشیده دارند. این افراد صورتی لاغر و استخوانی دارند. قفسه سینه این افراد کوچک است. استخوابندی ریز یا متوسطی دارند و عضلاتشان را لایه نازکی از چربی زیرپوستی پوشانده که به محض پیدا کردن اضافه وزن، نخستین ناحیه اي که مورد حمله چربی ها واقع می‌شود ران ها و اطراف باسن است ولی بالاتنه لاغر می‌ماند.

 

نکته: بدلیل سرعت سوخت و ساز بالایی که دارند، این افراد مجازند هر چیزی رابه هر مقداری بخورند و نگران افزایش یا کاهش وزن نباشند اما اگر اضافه وزن رخ دهد، تجمع چربی روی باسن و پشت ران است. احتمال سلولیت خیلی کم است.

راه حل

راه حل؟ شوخی می‌کنید! شما کلا حالش را ببرید. هر چه میخواهید بخورید، هر چه می‌خواهید استراحت کنید اما سبک زندگی سالمی انتخاب کنید که دچار اضافه وزن نشوید. به خاطر داشته باشید ورزش کردن فقط به خاطر کم کردن اضافه وزن نیست؛ برای سلامتی همه ی حتی آدم هاي‌ لاغر هم واجب است.

چاقی شما از کدام نوع می باشد؟ (انواع چاقی)

کی چاق تره؟

 

– پژوهش هاي‌ زیادی نشان می‌دهند که توزیع چربی در بدن در همه ی افراد و جنسیت ها یکسان نیست. برای مثال توزیع چربی بین گروه هاي‌ قومی کاملا متفاوت است.

 

– چربی بدن آقایان حداقل یک درصد کمتر از چربی بدن خانم هاست. البته خیلی هم خوشحال نشوید چون بدین معنی نیست که مردان لاغرترند.

 

– خانم هاي‌ آسیایی بیشتر مستعد ابتلا به چاقی هاي‌ احشایی و مرکزی بدن نسبت به خانم هاي‌ اروپایی، به خصوص اروپای شرقی هستند.

 

– خانم هاي‌ مدیترانه اي بیشتر از دیگران در دسترس ابتلا به افزایش چربی در ران خارجی قراردارند.

 

 

بایدها و نبایدهای ساده کاهش وزن

– در مصرف نمک سختگیر باشید: سدیم باعث سخت شدن دفع آب میشود. مصرف نمک را تا حد ممکن کم کنید.

– آبرسانی به بدن را فراموش نکنید؛ حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

 

– میوه ها رابه سبزیجات ترجیح بدهید: سبزیجات نمک هاي‌ معدنی بالایی دارند. میوه ها حاوی مقدار زیادی آب. ویتامین و فیبر نیز هستند.

 

 

خیلی شیرین زندگی نکنید

 

– مصرف قند را محدود کنید. هیچ چیز مثل قند باعث چاقی نمی‌شود. کابینت خوراکی هایتان را از شکر، شیرینی، کیک، ماست و دیگر فرآورده هاي‌ شیری شیرین و بستنی خالی کنید. کربوهیدرات ها را برای تامین انرژی جای گزین انتخاب کنید.

 

– دارچین مسدود کننده طبیعی قند است. با اضافه کردن دارچین و بسته هاي‌ قلیایی، سطح تعادل PH و قندخون را تنظیم کنید. اینکار باعث میشود ولع بیش از اندازه دریافت قند شما گرفته شود.

 

برای درمان چاقی می توانید از مطلب زیر هم استفاده نمایید.

جدیدترین مطالب سایت