چرا چاق میشویم ؟

چرا چاق میشویم ؟

علت چاق شدن 

دلیل چاقی در ایران خوراک زیاد یا نا مطلوب و نداشتن تحرک مناسب میباشد.

 

در این مقاله به چهار مورد از انها اشاره خواهیم کرد.

اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدیدکننده مریضی هاي غیرواگیر از جمله مریضی هاي قلبی – عروقی «سکته قلبی و مغزی»، دیابت نوع ۲ و بعضی سرطان ها میباشند.

 

وزن بدن زمانی افزایش می یابد که مقدار انرژی که از خوردن غذا به دست می‌آید از مقدار انرژی که با فعالیت روزمره سوزانده و مصرف می‌شود، اکثر باشد. اگر مقدار افزایش وزن در حدی باشد که مقدار نمایه توده بدنی بین ۲۹.۹ – ۲۵ کیلوگرم بر مترمربع باشد اضافه وزن و اگر ۳۰ و بالاتر باشد چاقی محسوب میشود.

چرا چاق میشویم ؟

علل بروز چاقی کدامند؟

مصرف غذا هاي پرانرژی مثل مواد قندی و چربی ها و پرخوری و بی علاقگی به میوه ها و سبزی ها و کم تحرکی از علل مهم چاقی محسوب می‌شوند.

 

همین طور افرادی که با افزایش سن، کم تحرک میباشند و اکثر می‌خوابند و بالطبع نیاز به انرژی کمتری دارند، اما دریافت انرژی یعنی مواد خوراکی راکه مصرف می‌کنند به مقدار لازم کاهش نمی‌دهند نیز در معرض خطر چاقی قرار دارند.

 

مریضی هایي که سبب کاهش فعالیت می‌شوند مثل مریضی هاي استخوانی و مفصلی مثل آرتروز، اختلال در فعالیت بعضی از غدد داخلی بدن مثل کم کاری غده تیروئید و اساس ارثی چاقی از دیگر عوامل موثر در بروز چاقی میباشند.

چرا چاق میشویم ؟

وزن اضافی چه اشکالی دارد و چاقی چه عوارضی دارد؟

هر چه وزن اکثر باشد قلب مجبور هست سخت تر کار کند. چاقی سبب بروز تعداد زیادی از مریضی ها می‌شود. مریضی هاي قلبی و عروقی «مثل سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا»

 

عوارض ریوی، دیابت، مریضی کبد و مجاری صفراوی مثل سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی، سیروز کبدی، نقرس، آرتروز و درد مفاصل، بعضی سرطان ها مثل سرطان رحم، فتق و ایجاد واریس از جمله این مریضی ها میباشند.

 

اما باید دانست که اگر بتوان وزن را کم کرد و به وزن مناسب رسید می‌توان از بروز تمام این مشکلات تا حد زیادی پیشگیری کرد.

 

پایین آوردن وزن تا رسیدن به حد مطلوب باید به مرور و مداوم باشد و این بسیار بهتر و سالم تر از کم کردن سریع وزن هست. برترین راه برای اینکار، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح رژیم و عادت هاي خوراکی و کاهش مصرف انرژی هست.به این ترتیب باید مصرف غذا هاي پرانرژی مثل غذا هاي چرب و شیرین را کاهش داد.

 

چرا چاق میشویم ؟
توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از چاقی

رعایت برنامه خوراکی و تغذیه صحیح سبب می‌شود که ضمن فراهم سازی نیازمندی هاي اصلی مواد مغذی از زیاده روی در مصرف غذا خودداری کرده و سلامتی را تضمین کنید.

 

بنابراید لازم هست:

√ مصرف غذا هاي چرب یعنی مصرف لبنیات پرچرب، روغن، کره، گوشت قرمز پرچرب، کله و پاچه، سیرابی و شیردان، جگر، مغز، قلوه، دل، سس سالاد و پوست مرغ و … را به حداقل رساند.

 

√ غذاها را اکثر به صورت آب پز، بخارپز یا کباب شده تهیه کنید.

 

√ از مواد خوراکی فیبردار مثل سبزیجات گوناگون، میوه ها، نان سبوس دار، حبوبات «لوبیا، عدس، نخود، ماش، لپه، باقلا» و غلات «برنج، گندم سبوس دار و جو با پوست» اکثر مصرف کنید

.

√ بهتر هست تخم مرغ به ویژه زرده آن را حداکثر هفته اي دو عدد مصرف کنید.

 

√ بهتر هست برای پخت و پز از روغن مایع بهرهگیری کنید.

 

√ مصرف غذا هاي پرانرژی نشاسته دار و دارای قند چندان مثل انواع ماکارونی، سیب زمینی، نان و برنج بویژه مصرف قند و شکر، قند خالص، نوشابه هاي شیرین، شیرینی ها و شکلات را به حداقل برسانید.

 

√ از مصرف غذا هاي آماده پرانرژی «غذا هاي فوری یا میان وعده» مثل چیپس، پیراشکی، سمبوسه، سوسیس و کالباس تا حدامکان پرهیز کنید.

 

√ وعده هاي غذا خوردن را افزایش دهید اما میزان غذای مصرف شده در هر وعده را کم کنید. نوع غذا بسیار مهم تر از مقدار آن هست. در ساعات منظم غذا بخورید.

 

ورزش، سمت دیگر ترازوی تعادل وزن

√ سمت دیگر ترازوی تعادل وزن، ورزش هست. قرار دادن ورزش در برنامه زندگی روزمره همچون خواب و غذا امری ضروری هست. برترین، آسان ترین و مناسب ترین ورزش پیاده روی هست که با سرعت متوسط «حدی که در حین فعالیت قادر به صحبت باشید» انجام شود.

 

√ اگر بالای ۴۰ سال سن دارید، حتی اگر مریضی خاصی ندارید گذشته از شروع ورزش یا افزایش فعالیت بدنی با دکتر مشورت کنید. اضافه بر آن باید دقت داشت افراد مسن، بیماران قلبی، افراد مبتلا به مریضی هاي مفصلی و مبتلایان به آسم باید گذشته از اقدام به ورزش مورد معاینه دکتر قرار گیرند.

 

√ اگر تنها فعالیت بدنی افزایش یابد در حد محدودی باعث کاهش وزن میشود، بنابراین باید حتما با مصرف کمتر مواد خوراکی همراه باشد.

 

√ پیشنهاد میشود حداقل هفته اي سه مرتبه و ترجیحا هر روز و هر مرتبه به مدت نیم ساعت تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهید. می‌توانید این مدت را به مدت هاي کوتاه تر حداقل ۱۰ یا ۱۵ دقیقه اي تقسیم کنید و در روز ۲ یا ۳ مرتبه ورزش کنید.

 

 √ در کارهای روزمره، فعالیت خود را افزایش دهید. چاقی تنها یک مشکل زیبایی نیست و همانگونه که بارها گفته شده وزن اضافی سلامت شما را با خطر مواجه میکند. به گزارش تالاب بنابراین زمانی که به وزن مناسب رسیدید برای نگه داری آن باید به ورزش و خوردن غذای متعادل و مناسب ادامه دهید.

 

منبع :kurdistan-sport.com

جدیدترین مطالب سایت