مصرف روزانه زنجبیل | خواص فراوان گیاه دارویی زنجبیل برای بدن

مصرف روزانه زنجبیل | خواص فراوان گیاه دارویی زنجبیل برای بدن

همه چیز در مورد خواص فراوان زنجبیل

زنجبیل جزو داروهایی گیاهی محسوب میشود و خواص فراوانی دارد. از زنجبیل میتوان در درمان سرماخوردگی و بسیاری بیماری ها استفاده کرد. زنجبیل گرم است و کسانی که دچار سردی می شوند خوردن آن مفید است. زنجبیل در غذا و به‌ صورت دمنوش و ادویه مصرف میشود.

 

به گزارش تالاب تاریخ استفاده از زنجبیل در کشورهایی مانند چین و هند به بیش از 4,700 سال پیش باز می‌گردد که بعنوان درمانی برای بیماری هاي مختلف کاربرد داشته است. سایت تالاب: در زمان روم باستان، زنجبیل به لطف ویژگی هاي دارویی خود یک دارایی با ارزش بوده است.

 

مبارزه با سرطان

اگر کنجکاوید بدانید چگونه با عوامل سرطان‌زا در بدن خود مقابله کنید، مصرف زنجبیل را مدنظر قرار دهید. چندین مطالعه نشان داده اند که زنجبیل در مبارزه با سرطان هاي ریه، پروستات، تخمدان، روده بزرگ، پستان، پوست و لوزالمعده موثر عمل می کند. جینجرول، ترکیب فعال موجود در زنجبیل، یک عنصر ضد التهاب و ضد باکتری محسوب می شود که اثرات عوامل محرک رشد سلول هاي سرطانی را مهار می کند.

 

التیام سلامت قلب

زنجبیل گزینه اي عالی برای محافظت از سلامت قلب است. ترکیب فعال موجود در زنجبیل به آرامش رگ هاي خونی، تحریک جریان خون و تسکین درد کمک می کند. همچنین، جینجرول یک عامل ضد التهاب محسوب می شود، از این رو به مبارزه با بیماری قلبی کمک می کند.

 

به گزارش تالاب همچنین، زنجبیل به کاهش سطوح کلسترول کمک می کند. طی یک مطالعه شرکت کنندگانی که تنها سه گرم پودر زنجبیل در روز دریافت کرده بودند، کاهش چشمگیر در بیشتر نشانگرهای کلسترول را نشان دادند.

 

محافظت در برابر بیماری آلزایمر

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن، دو فرآیندی هستند که پیری را سرعت می بخشند. آن ها عوامل کلیدی ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن هستند.

 

نتایج یک مطالعه نشان داد که عصاره زنجبیل در التیام زمان واکنش و پردازش خاطرات در گروه آزمایش متشکل از 60 زن میانسال موثر بوده است.

 

مطالعه اي دیگر نیز نشان داد که زنجبیل می تواند موزیک نابودی سلول هاي مغز را کند سازد که یکی از ویژگی هاي کلیدی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر است. افزون بر این، برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی دیگر موجود در زنجبیل می توانند با واکنش هاي التهابی که در مغز رخ می دهند، مقابله کنند.

 

کمک به گوارش

زنجبیل یک جای گزین طبیعی خوب برای ضد اسیدها محسوب می شود. این گیاه دارویی دارای آثار محافظت از گوارش است و برهمین اساس از شل شدن قسمت پایینی اسفنکتر مری پیشگیری می کند و از بازگشت اسید به مری پیشگیری می کند.

 

زنجبیل در درمان سندرم روده تحریک پذیر «IBS» نیز فوق العاده عمل می کند. نتایج یک مطالعه که در نشریه Journal of the Medical Association of Thailand منتشر شد، نشان داد که زنجبیل می تواند به آرامش روده طی مرحله شعله‌ور شدن بیماری کمک کند.

 

زنجبیل برای افراد مبتلا به نفخ، یبوست و آنهایی که از دیگر اختلالات گوارشی رنج می برند نیز مفید است. این ماده غذایی عضلات دیواره داخلی روده را آرام کرده و به حرکت روان‌تر غذا در کل دستگاه گوارش کمک می کند.

 

کمک به کاهش وزن

زنجبیل یکی از مواد تشکیل دهنده در تعداد زیادی از مکمل هاي چربی سوز است. این ماده غذایی نه تنها سوخت و ساز را تسریع می کند، بلکه پژوهش ها نشان داده اند که مصرف زنجبیل به همراه غذا هاي دیگر اثر گرمائی انها را افزایش می دهد، از این رو کالری بیشتری سوزانده می شود.

 

همچنین، زنجبیل به احساس سیری برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک می کند و از این رو در کاهش کالری هاي دریافتی طی روز نقش دارد. افزون بر این، زنجبیل می تواند به زیر بازرسی داشتن سطوح گلوکز خون نیز کمک کند. زمانی که در تلاش برای کاهش وزن هستید، این شرایط اهمیت دارد زیرا سطوح متعادل قندخون به تنظیم هورمون ها، تحریک بدن به سوزاندن ذخیره چربی، و افزایش سوخت و ساز کمک می کند، که همه ی انها در کاهش وزن موثر هستند.

مصرف روزانه زنجبیل | خواص فراوان گیاه دارویی زنجبیل برای بدن

پاک سازی سیستم لنفاوی

همان گونه که زنجبیل در افزایش گرمای بدن موثر است، این محصول می تواند به تجزیه سموم انباشته شده در اندام ها و همچنین سیستم گردش خون نیز کمک کند. با باز شدن کانال هاي لنفاوی و انجام پاک سازی، زنجبیل از تجمع سمومی که می توانند ما را مستعد ابتلا به عفونت ها، به ویژه در دستگاه تنفسی، سازند، پیشگیری می کند.

 

فواید ضد التهابی

زنجبیل به واسطه فواید ضد التهابی خود شناخته شده است. جینجرول، ماده فعال موجود در زنجبیل، بر گیرنده هاي وانیلوئید تاثیر گذار است، که در پایانه هاي عصب حسی قراردارند. پژوهشگران دریافتند که زنجبیل به صورت مستقیم بر مسیرهای درد اثرگذار است و همچنین التهاب که خود موجب شکل‌گیری درد می شود را کاهش می دهد.

 

ویژگی هاي ضد التهابی زنجبیل برای افرادی که از درد آرتریت رنج می برند نیز مفید است. افزون بر این، نتایج یک مطالعه موثر بودن این گیاه دارویی در کاهش درد ناشی از قاعدگی یا گرفتگی هاي عضلانی قاعدگی را نشان داد.

 

کمک به بهبودی دیابت

جینجرول ها به بهبودی دیابت و ارتقا حساسیت به انسولین کمک می کنند. طی مطالعه اي که درسال 2015 با حضور 41 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد، مصرف دو گرم پودر زنجبیل در روز به کاهش 12 درصدی قندخون ناشتا در بین آن ها منجر شد.

 

مصرف زنجبیل نه تنها به بهبودی دیابت کمک می کند، بلکه در محافظت و درمان عوارض جانبی ناشی از ابتلا به دیابت، مانند رتینوپاتی دیابتی، نیز موثر است.

 

تقویت جذب مواد مغذی

هنگامیکه غذا میخوریم، همواره تمام مواد مغذی موجود در مواد غذایی را دریافت نمی‌کنیم. زنجبیل به تنظیم گوارش و سوخت و ساز غذا کمک می کند و از این رو یک افزودنی خوب به رژیم غذایی برای جذب هرچه بیشتر مواد مغذی محسوب می شود.

 

خلاص شدن از مخاط اضافه

زنجبیل به کاهش مخاط اضافه در بدن، به ویژه در دستگاه تنفسی، کمک می کند. زنجبیل می تواند به کاهش تولید خلط در بدن کمک کند که ممکن است پس از ابتلا به یک عفونت، یا مصرف غذاهایی که محرک التهاب در بدن هستند، بر جای مانده باشد.

 

ترکیب فعال موجود در زنجبیل که بیشترین کمک رابه کاهش مخاط در بدن می کند، اُلئورزین نام دارد. این ترکیبات گردش خون را تحریک کرده و به تخلیه مخاط اضافه از ریه ها کمک می کنند.

 

افزون بر این، زنجبیل به بهبودی بیماری حرکت، بیماری صبحگاهی، سرمازدگی، تنفس، افزایش میل جنسی، تقویت سیستم ایمنی، محافظت در برابر پرتوهای هسته اي، و تسکین خستگی عضلات کمک می کند.

مصرف روزانه زنجبیل | خواص فراوان گیاه دارویی زنجبیل برای بدن

با سلول‌هاي سرطانی مبارزه میکند

پزشکان مرکز جامع سرطان دانشگاه میشیگان پس از انجام پژوهش‌ها دریافتند زنجبیل می تواند سلول‌هاي سرطان تخمدان را از بین ببرد. سرعت زنجبیل در از میان بردن سلول‌هاي سرطانی در مقایسه با داروهای شیمی‌درمانی پلاتینی که طبق معمول در مورد بیماران مبتلا به سرطان تخمدان تجویز می شود، بیش‌تر و مطمئن‌تر است. هم‌ چنین گزارش‌هاي علمی نشان میدهند آن‌هایي که ریشه‌ي زنجبیل مصرف می کنند کم‌تر از دیگران در دسترس التهاب روده‌ي کوچک و بزرگ قرار می گیرند؛ و از این طریق، احتمال ابتلای‌شان به سرطان روده‌ي بزرگ کاهش مییابد.

 

باعث کاهش التهاب میشود

زنجبیل حاوی ترکیبی است به نام جینجرول که آن رابه ابزاری موثر در جهت مبارزه علیه بیماری‌هاي مربوط به التهاب سلولی تبدیل کرده است. پژوهشی که بر روی بیماران مبتلا به آرتروز و دردهای ماهیچه‌اي به عمل آمد، نتایج قابل توجهی در زمینه‌ي تسکین درد و تورم ماهیچه‌ها از خود نشان داد. زنجبیل هم‌ چنین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌هاي ناشی از التهاب سلولی نظیر چاقی مفرط، دیابت، و آلزایمر بسیار مفید باشد.

 

بازگشت اسید معده رابه مری متوقف می کند

مجله‌اي بعنوان تغذیه‌ي ملکولی و پژوهش‌هاي غذایی به ارائه‌ي یک مطالعه‌ي موردی پرداخت که در آن پژوهشگران به مقایسه‌ي برخی ترکیبات خاص زنجبیل و داروهای ضد اسید معده پرداختند و نتیجه گرفتند تاثیر ترکیبات زنجبیل تا شش برابر بهتر از این داروها است. داروهای ضد اسید ممکن است موانع بازگشت اسید معده را از بین ببرند و خطر ابتلا به زخم‌هاي معده یا حتی سرطان معده را افزایش دهد.

 

از بروز تهوع بارداری یا ویار پیشگیری میکند

اکیدا و قویا به زنان باردار توصیه می شود پیش از مصرف هر گونه داروی گیاهی یا شیمیایی با دکتر متخصص مشورت کنند. به گفته‌ي برخی زنان مصرف زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ در آن‌ها کمک کرده است. طبق معمول میزان مصرف زنجبیل به صورت قرص‌هاي ۲۰۰ میلی‌گرمی و هر چهار ساعت تجویز میشود.

 

سرفه و گلودرد را تسکین می دهد

سالها است از زنجبیل بعنوان معروفترین درمان خانگی برای سرفه و گلودرد استفاده می شود. تکه‌ّهایي از زنجبیل رابه همراه مقداری لیمو و عسل در آب جوش بریزید؛ از این روش برای آرام کردن گلودرد و هم‌ چنین رفع گرفتگی بینی استفاده می شود.

 

باعث التیام فرایند گوارش و هم‌ چنین توقف نفخ شکم می شود

زنجبیل هم‌ چنین یکی از داروهای گیاهی است که برای آرام کردن غرغر شکم استفاده میشود. برای کاهش ناراحتی معده می توانید چند تکه زنجبیل را برای چند دقیقه در آب جوش بریزید؛ برای شیرین شدن این نوشیدنی فقط از عسل طبیعی استفاده کنید. پزشکان طبق معمول برای کاهش نفخ معده روزی سه مرتبه ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم قرص زنجبیل را تجویز میکنند.

مصرف روزانه زنجبیل | خواص فراوان گیاه دارویی زنجبیل برای بدن

به تسکین سردرد کمک میکند

با ترکیب زنجبیل، فلفل قرمز و نعناع میتوان نوشیدنی فوق‌العاده‌اي درست کرد که در تسکین میگرن بسیار موثر است. به این صورت که مقداری فلفل قرمز و یک قاشق چای‌خوری پُر از نعناع خشک را در آب جوش بریزید، سپس چند تکه زنجبیل به آن بیفزایید؛ شعله‌ي زیر آنرا کم کنید و بگذارید مدتی بهمین شکل بماند تا کمی غلیظ شود. به شدت توصیه می شود برای شیرین کردن این نوشیدنی از عسل خالص یا استویا «شکر برگ» استفاده کنید. روشی قدیمی‌تر نیز وجوددارد که در آن نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در کمی آب می‌ریزند و ازآن خمیر درست میکنند؛ و سپس آن خمیر را روی پیشانی می‌مالند.

 

به کاهش درد دندان کمک میکند

بدلیل خواص زنجبیل در کاهش درد، نسل‌ها است که از این گیاه پرخاصیت برای کاهش دندان درد استفاده میکنند. تعداد زیادی از مبتلایان به دندان درد با مالیدن زنجبیل تازه به لثه‌هاشان به سرعت میتوانند احساس آرامش ‌کنند؛ و بعنوان روشی دیگر می توانید زنجبیل را در آب جوش بیندازید و پس از مدتی آنرا از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود؛ و سپس ازآن بعنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

 

مصرف زنجبیل باعث تحریک گردش خون میشود

حدود ۵۰ گرم زنجبیل رنده‌شده را دریک پارچه بریزید و سپس آب زنجبیل را ازآن خارج کنید ودر تشتی حاوی چهار تا پنج لیتر آب داغ بریزید، و بعد محل خون‌مردگی یا آسیب‌دیده را درون تشت بگذارید. هم‌ چنین با این روش میتوانید برای برطرف کردن مواد سمی انباشته شده در محل خون‌مردگی و درد، یک کمپرس زنجبیلی درست کنید.

 

برخی دیگر از خواص زنجبیل از قرار زیر هستند:

۱۰. پزشکان توصیه میکنند بیماران پس از عمل جراحی و به منظور پیشگیری از تهوع و استفراغ مقداری زنجبیل در دهان‌‌شان بجوند.

 

۱۱. جویدن مقداری زنجبیل درست پیش از غذا طبق معمول باعث برانگیختگی اشتها و فعالیت مایعات گوارشی می شود.

 

۱۲. به بیمارانی که از گرفتگی ماهیچه رنج می برند – به ویژه ورزشکاران – توصیه می شود زردچوبه رابا خمیر زنجبیل مخلوط نمایند و روزی دو مرتبه به آرامی روی ناحیه‌ي درد بمالند.

 

۱۳. تعداد زیادی از پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کنند هرروز صبح پیش از غذا یک لیوان آب و زنجبیل بنوشند، زیرا به تثبیت سطح گلوکز خون کمک می کند.

 

منبع: positivemed

جدیدترین مطالب سایت